Test – Så mycket snabbare blir din PS4 av en SSD

Redaktör
Skrivet av Klonas:

Vilken version av PS4a har ni testat på?
CUH-1100 har ju bara SATA 2 av någon dum anledning...
Den senaste CUH-1200 har kanske SATA 3?

Vi köen 1 TB-version, men vet inte versionsnamnet. Försöker utreda på fredag.

Skrivet av Danternas:
Skrivet av warh0g:

Hade varit kul med en SSHD också, men ett intressant test!

Känns helt klart som ett mer rimligt alternativ. Att trycka i en 0.5-1TB SSD i en konsol känns ganska onödigt.

Det gick tyvärr inte nu men vi kikar på om det är görbart framöver.

Skrivet av Ecke:

Har testerna utgått från fysiska kopior av spelen eller digitalt nedladdade? Har hör att det inte gör så stor skillnad alls med fysiska spel, för där måste skivan givetvis läsas?

Kan ha fel dock

Både och. Men eftersom spelen ofta installeras tror jag inte skivläsning är någon stor issue. GTA 5 kör vi nedladdningsversionen av, t.ex.

Skrivet av Keza:

Älskar att ha rätt när det kommer till FZ och deras förkärlek för en värdelös konsoll, haha. Har sagt det förr, säger det igen.. FZ älskar att polera konsollen med positiva artiklar. Notera hur det är PS4 mer än "andra konsoller".

Tacka vet jag PC.

Det här vet du väl, men... läs PC-texterna om det är de du gillar. Vi kommer inte sluta skriva om saker många uppskattar för att du inte gör det. Vi sysslar med spel, inte ideologi.


signatur
Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av warh0g:

Precis som i PS3 ligger OS på en egen separat lagring. Hur enkelt som helst att byta disk
Jag körde backup till en usb-disk och läste sedan tillbaka den på Ps3 efter diskbyte.

Precis som i PS3 så ligger OS o.s.v på samma HD som allt annat.

Samma gäller PS3, även PS3 slim som har 12GB flash minne, installerar du en HD i denna så slutar PS3'an att använda flash minnet.

Så det du säger är att OS ligger på en separat lagring och att det är hur enkelt som helst att byta disk?


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av returpack:
Skrivet av kebbe:

Då är bara frågan om en SSD skulle göra Bloodborne spelbart (utöver den horribla bilduppdateringen).

Laddningstiderna blev rejält reducerade av en patch som släpptes någon månad efter spelet.
Sedan kan du ju försöka att dö mindre, höhö.

Fast mycket i svårigheten i spelet ligger ju i att det är så hög inputlag, pga den låga fps:en. Blir också ännu svårare att få bra flow i spelet om man måste vänta så länge på långa laddningstider. Skapar bara onödig frustration, inte spelgläjde. Tror knappast lika många skulle uppskatta Super Meat Boy eller Hotline Miami om dem spelen också hade långa avbrott emellanåt och var lika sega.

Nu är det några månader sedan jag spelade det sist, men inte tror jag att det rör sig om mer än 10 sekunder från att du ser loadingscreen efter att ha dött, innan du får spela igen.
När jag använde bold hunters mark, för att respawna vid checkpoint när jag farmade en chalice dungeon, vet jag att det bara tog 5 sekunder, men det kanske tar längre tid i den riktiga världen.

Fienderna har tillräckligt stora luckor i sina rörelser och attacker att input lag knappast borde göra någon direkt skillnad, med undantag av en viss boss där fps:en sjunker till typ 5-10.

Skrivet av Keza:

Älskar att ha rätt när det kommer till FZ och deras förkärlek för en värdelös konsoll, haha. Har sagt det förr, säger det igen.. FZ älskar att polera konsollen med positiva artiklar. Notera hur det är PS4 mer än "andra konsoller".

Tacka vet jag PC.

Sist jag kollade handlade inte FZ om endast PC-plattformen.
Jag gissar att det handlar mer om PS4 för att det är den konsol som säljer bäst.
Snälla lägg ner faboy-snacket.

Medlem

Samma test, fast för xbox one.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv
Skrivet av Keza:

Älskar att ha rätt när det kommer till FZ och deras förkärlek för en värdelös konsoll, haha. Har sagt det förr, säger det igen.. FZ älskar att polera konsollen med positiva artiklar. Notera hur det är PS4 mer än "andra konsoller".

Tacka vet jag PC.

FZ borde heta PZ, PZ = PlaystationZone.

Därför man kör PC, man kan få best of both worlds. EN sshd(hybrid) för lagring och en ren ssd för program och spel med många laddningskärmar. Woop woop.

Medlem

En ny hdd på 7200rpm hade troligen gjort susen.

Medlem
Skrivet av broken-arrow:

En ny hdd på 7200rpm hade troligen gjort susen.

Söktiden är det som är viktigast. Rpm ger knappt någon förbättring.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av broken-arrow:

En ny hdd på 7200rpm hade troligen gjort susen.

Söktiden är det som är viktigast. Rpm ger knappt någon förbättring.

Ger ju en hel del, en slö lagringsdisk i 5400 rpm är sämre än 7200 rpm diskarna. Eller om det är en slö laptopdisk.

Medlem
Skrivet av KarateKurt:
Skrivet av Keza:

Älskar att ha rätt när det kommer till FZ och deras förkärlek för en värdelös konsoll, haha. Har sagt det förr, säger det igen.. FZ älskar att polera konsollen med positiva artiklar. Notera hur det är PS4 mer än "andra konsoller".

Tacka vet jag PC.

FZ borde heta PZ, PZ = PlaystationZone.

Vad är det för fel på FanboyZone?

Medlem
Skrivet av broken-arrow:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av broken-arrow:

En ny hdd på 7200rpm hade troligen gjort susen.

Söktiden är det som är viktigast. Rpm ger knappt någon förbättring.

Ger ju en hel del, en slö lagringsdisk i 5400 rpm är sämre än 7200 rpm diskarna. Eller om det är en slö laptopdisk.

Det som gör en SSD snabb är inte hur snabbt den för över information, Det är hur snabbt den hittar informationen. En 7200rpm disk är inte mycket bättre än en 5400rpm disk då söktiden inte är mycket bättre. Visst är en 7200rpm disk bättre än en 5400rpm av samma typ men någon stor skillnad är det inte.

Om du tar en 5400rpm SSHD kommer den vara MYCKET snabbare än en 7200rpm HDD just för att SSD delen där den lagrar filer som används oftast har mycket snabbare söktid.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Dax att uppdatera denna artikel med en PS4 Pro och se hur den står sig i jämförelse.

12
Skriv svar