Fejkade spel-torrents sprider adware till pirater

Medlem

Alltid detta tjafs om hur fel det är med piratkopierande och vilka "idioter" alla pirater är. Att det fortfarande finns kvar piratmaterial idag beror på att spelutgivare vägrar låta oss testa spelen. I takt med att det har blivit allt fler som spelar har det också blivit extremt sällsynt med demos av spel. Den affärsmodellen bäddar för att folk ska skaffa spelen olagligt då det är enda sättet att få veta hur spelet faktiskt är i praktiken. Sedan kan folk sitta och snacka skit hur mycket de vill om hur fel det är - det är ingen som förnekar att det är fel - men vill de ha våra pengar får de fan se till att vi vet exakt vad vi köper. Det duger inte heller att visa upp ett spel på exempelvis E3 med värsta supergrafiken, för att sedan nerfa den lagom till release utan att säga ett ord om det.

Om det funkade bra med demos förr så finns det ingen ursäkt att skita i det idag när det finns så ofantligt många fler potentiella köpare.

Angående adware i torrenter så är det inget nytt. Alla vet att det finns risker, och många tycker att det är värt de riskerna för att få chansen att testa spelen.

Själv tankar jag inte särskilt mycket längre då det börjar bli betydligt färre intressanta spel nu för tiden.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Vem fan klickar på en sådan exe-fil?

Medlem
Skrivet av meat4u:

Klickar folk verkligen på .exe filer utan att veta dess ursprung?

- Har folk verkligen sex med totala främlingar utan kondom?
- Klickar folk verkligen på skumma länkar i skumma e-mail?
- Sätter folk verkligen in tusentals kronor på okända utländska konton i tron att de ska få ut ett jätte-arv från en okänd släkting som det stod i det där mailet?

Ja. ja det gör de.

Medlem
Skrivet av Mastermind530974:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Ender:

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

så jag som laddade ner witcher 3 för att testa ca 30 minuter för att sedan avinstallera och köpa det under julrean förtjänar virus också?
Mästerverk eller inte, jag köper inget förrän jag kunnat testa lite före för att se om det är värt pengarna.

Får en att önska att fler spel hade demos med sig.

precis, hade inte haft emot demon, var ju det som väckte intresse förr.

Medlem

Gäller alla torrents och inte bara spel.
Allt för ofta finns det en fakeknapp där det står download, när man väl trycker på den så ploppar det upp en exe fil istället.

Medlem

Det är tog första plats på ilands-problem direkt. "Hjälp! Jag riskerar att få adware när jag skiter i att betala för spel"

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:
Skrivet av Ender:

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

Efter vad CDPR gjorde vid release förtjänar de inga pengar.

VI VILL VARA BILLIGAST *gråt gråt*, ahh vi påstår att de som är billigare än oss säljer olagliga versioner/inte godkända versioner.

Prismanipulation som fan, helt plötsligt hade ALLA som inte hette GOG samma prisnivå, och GOG hade billigast pris.

Tur nog kunde CDPR inte styra (läs manipulera) fysiska handeln och spelet kostade inom 7 dagar 150kr mindre där än på GOG.

Skrivet av Toomsie:
Skrivet av Ender:

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

Och den som är dum nog att betala för skitspel som Witcher 3 borde få virus de med.

Skrivet av zliddret:
Skrivet av Ender:

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

så jag som laddade ner witcher 3 för att testa ca 30 minuter för att sedan avinstallera och köpa det under julrean förtjänar virus också?
Mästerverk eller inte, jag köper inget förrän jag kunnat testa lite före för att se om det är värt pengarna.

Och ändå kunde du inte betala ynka fullpris för det utan väntade tills det var rea. Virus till dig!

Medlem

På piratebay så letar man döskallar och laddar ner från pålitliga uppladdare. Visst är det fint om man har råd att stödja utvecklare, men spotta inte på piraterna, de ger spelet massor med gratisreklam, vilket redan är påvisat.

Gnällkuk
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Ender:

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

så jag som laddade ner witcher 3 för att testa ca 30 minuter för att sedan avinstallera och köpa det under julrean förtjänar virus också?
Mästerverk eller inte, jag köper inget förrän jag kunnat testa lite före för att se om det är värt pengarna.

Det är helt ointressant hur länge du testade spelet, eller om du köpte det. Laddar du ned en piratkopierad kopia finns alltid risken att du drabbas av virus eller malware. Förtjänar du det? Nej, men du utsätter dig medvetet eller omedvetet för en risk. Att du gör det förstår jag, det är snarare en brist host utvecklarna som inte förser en presumtiv konsument med ett demo.

Folk kommer alltid att sko sig på inte ont anade människor, du bör snarare rikta kritiken mot de som sprider virus och malware från piratkopierade spel där man inte erbjuder demo eller gratis prova-på-period. Nu är just CDPRJ ett dålig exempel, men principen är densamma.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Star Lord:

På piratebay så letar man döskallar och laddar ner från pålitliga uppladdare. Visst är det fint om man har råd att stödja utvecklare, men spotta inte på piraterna, de ger spelet massor med gratisreklam, vilket redan är påvisat.

Man laddar inte ned från Piratebay. Om man nu ska ägna sig åt piratkopiering så är det den sista utposten. Endast pöbeln laddar ned där ifrån.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Dåligt. De borde slänga in malware i diverse MP-fusk istället.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Dra ner kopior på spel skulle jag aldrig ens orka numera. Är det nåt jag vill ha så köper jag det. Ett jävla meck för att få saker att funka, dessutom får man inga patchar m.m.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

Alltid detta tjafs om hur fel det är med piratkopierande och vilka "idioter" alla pirater är. Att det fortfarande finns kvar piratmaterial idag beror på att spelutgivare vägrar låta oss testa spelen. I takt med att det har blivit allt fler som spelar har det också blivit extremt sällsynt med demos av spel. Den affärsmodellen bäddar för att folk ska skaffa spelen olagligt då det är enda sättet att få veta hur spelet faktiskt är i praktiken. Sedan kan folk sitta och snacka skit hur mycket de vill om hur fel det är - det är ingen som förnekar att det är fel - men vill de ha våra pengar får de fan se till att vi vet exakt vad vi köper. Det duger inte heller att visa upp ett spel på exempelvis E3 med värsta supergrafiken, för att sedan nerfa den lagom till release utan att säga ett ord om det.

Om det funkade bra med demos förr så finns det ingen ursäkt att skita i det idag när det finns så ofantligt många fler potentiella köpare.

Angående adware i torrenter så är det inget nytt. Alla vet att det finns risker, och många tycker att det är värt de riskerna för att få chansen att testa spelen.

Själv tankar jag inte särskilt mycket längre då det börjar bli betydligt färre intressanta spel nu för tiden.

Haha de flesta här har skrivit att folk som är dumma nog att gå på en .exe scam är idioter, inte pirater i helhet, jag piratar bara spel som jag vill testa i förväg och sedan köper jag hela spelet på rea eller om det är riktigt bra, kanske direkt från butiken. Men fick Witcher 3 gratis med mitt nya grafikkort så behövde inte pirata något. Tror det ens var 3 år eller nåt sedan jag piratade senast förutom någon enstaka film jag inte fann på Netflix.


signatur

Varför skriver ni om detta nu?

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Dra ner kopior på spel skulle jag aldrig ens orka numera. Är det nåt jag vill ha så köper jag det. Ett jävla meck för att få saker att funka, dessutom får man inga patchar m.m.

Det är inte särskilt ofta jag har haft mer problem med piratkopierade spel än köpta. När det blir problem är det ofta själva spelet som bråkar. Uppdateringar får man ladda ner manuellt, precis som det var förr med alla spel. Så himla svårt är det väl inte?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Mastermind530974:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Ender:

Den som inte betalar för ett mästerverk som Witcher 3 ska fan ha virus så det står härliga till!

så jag som laddade ner witcher 3 för att testa ca 30 minuter för att sedan avinstallera och köpa det under julrean förtjänar virus också?
Mästerverk eller inte, jag köper inget förrän jag kunnat testa lite före för att se om det är värt pengarna.

Får en att önska att fler spel hade demos med sig.

precis, hade inte haft emot demon, var ju det som väckte intresse förr.

Demon är dock kontraproduktivt till publisher-företagens ändamål; att sälja så många kopior som möjligt av sina spel.
Det ärr antagligen därför de nästan upphört helt med demon, samt börjat hypa spel och köpa annonsutrymmen för tiotals miljoner dollar för iaf sina AAA-spel.

Det är lättare och effektivare att överhypa ett dåligt spel och lura konsumenterna än det är att bara göra ett bra spel.

12
Skriv svar