Rollercoaster Tycoon World

Robot
Medlem
Rollercoaster Tycoon World

Taskig tajming med släppet - minst sagt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skribent
Skrivet av Ravenknight:

Taskig tajming med släppet - minst sagt.

Ja. Jag har väldigt svårt att se detta sälja särskilt bra.

Medlem

Förstår inte, läste (för en gångs skull) hela recensionen och du verkar ju uppenbarligen inte gilla spelet, men ÄNDÅ får det 2/5?

Detta spel om något förtjänar en 1/5 rakt av...

Nybörjarvänligt... Alltså vad innebär det egentligen, och att gick ifrån en 1a till en 2a förstår jag inte.

Jag försökte hela tiden vara en som INTE spotta på RCTW och hyllade Planet Coaster, men nu har jag spelat båda efter släppet, och jävlars, vad Planet Coaster har rott hem priset.

RCTW är verkligen ett skräpspel. Finns ju inget man minns från dom gamla spelen

Känns även som att vill man enkelt ploppa ner en jädra butik, så ska den ta enormt mycket mer plats än vad man ha räknat med, bara en liten gameplayklagan jag har

Medlem

Wow detta ser verkligen risigt ut.

Medlem
Skrivet av kadavriak:

Wow detta ser verkligen risigt ut.

Kunde vara bra mycket värre. Vi har nu planet coaster och parkitect

Skribent
Skrivet av totte1015:

Förstår inte, läste (för en gångs skull) hela recensionen och du verkar ju uppenbarligen inte gilla spelet, men ÄNDÅ får det 2/5?

Detta spel om något förtjänar en 1/5 rakt av...

Nybörjarvänligt... Alltså vad innebär det egentligen, och att gick ifrån en 1a till en 2a förstår jag inte.

Jag försökte hela tiden vara en som INTE spotta på RCTW och hyllade Planet Coaster, men nu har jag spelat båda efter släppet, och jävlars, vad Planet Coaster har rott hem priset.

RCTW är verkligen ett skräpspel. Finns ju inget man minns från dom gamla spelen

Känns även som att vill man enkelt ploppa ner en jädra butik, så ska den ta enormt mycket mer plats än vad man ha räknat med, bara en liten gameplayklagan jag har

Det är svårbedömt på så vis att det inte alls lever upp till sina föregångare och det finns mycket bättre alternativ, men överlag finner jag det mer sövande mediokert snarare än ohjälpligt uselt. Kanske är det för snällt. Men det är ingen stark tvåa, så mycket kan jag ju säga.

Medlem

En skala från 1-10 är bättre


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kleptoman:

En skala från 1-10 är bättre

Så länge man inte använder nån fjantig 100-skala är jag nöjd, haha. Vill ju gärna höra motiveringen varför ett spel får 77 istället för 78, liksom.

Medlem

Jag vet vad jag ska köpa när jag har råd och det blir inte detta.

Inaktiv

Jobbigt om någon ovetande förälder köper detta till sin unge istället för Planet Coaster. Fast sådant kanske inte händer nuförtiden när man inte längre köper PC spel i butik.

Minns att jag fick Theme Park World i julklapp, lyckligtvis hade min dator inte "MMX" så det gick inte att spela spelet på den. Bytte istället in det på tv-spelsbörsen mot Rollercoaster Tycoon.

Skribent
Skrivet av anon_306295:

Jobbigt om någon ovetande förälder köper detta till sin unge istället för Planet Coaster. Fast sådant kanske inte händer nuförtiden när man inte längre köper PC spel i butik.

Minns att jag fick Theme Park World i julklapp, lyckligtvis hade min dator inte "MMX" så det gick inte att spela spelet på den. Bytte istället in det på tv-spelsbörsen mot Rollercoaster Tycoon.

Usch ja. Theme Park-serien gick det inget vidare för efter första spelet. Men Theme Hospital var guld åtminstone.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Pecman:

Jobbigt om någon ovetande förälder köper detta till sin unge istället för Planet Coaster. Fast sådant kanske inte händer nuförtiden när man inte längre köper PC spel i butik.

Minns att jag fick Theme Park World i julklapp, lyckligtvis hade min dator inte "MMX" så det gick inte att spela spelet på den. Bytte istället in det på tv-spelsbörsen mot Rollercoaster Tycoon.

Usch ja. Theme Park-serien gick det inget vidare för efter första spelet. Men Theme Hospital var guld åtminstone.

Nåja, Theme Park Inc var bra också. Theme Hospital var mitt favoritspel som barn tillsammans med Cannon Fodder. Härliga sjukdomar + botemedel i det spelet också, haha. Exempelvis de med för lång tunga som man fick klippa av, eller de med uppblåsta skallar som tömdes på luft likt en ballong.

Skribent
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Pecman:

Jobbigt om någon ovetande förälder köper detta till sin unge istället för Planet Coaster. Fast sådant kanske inte händer nuförtiden när man inte längre köper PC spel i butik.

Minns att jag fick Theme Park World i julklapp, lyckligtvis hade min dator inte "MMX" så det gick inte att spela spelet på den. Bytte istället in det på tv-spelsbörsen mot Rollercoaster Tycoon.

Usch ja. Theme Park-serien gick det inget vidare för efter första spelet. Men Theme Hospital var guld åtminstone.

Nåja, Theme Park Inc var bra också. Theme Hospital var mitt favoritspel som barn tillsammans med Cannon Fodder. Härliga sjukdomar + botemedel i det spelet också, haha. Exempelvis de med för lång tunga som man fick klippa av, eller de med uppblåsta skallar som tömdes på luft likt en ballong.

Theme Park Inc var spelvärt, ja. Hoppas på en rejäl återkomst för genren nu. Saknar spel som Pizza Tycoon och Capitalism.

Theme Hospital hade riktigt skön svart humor. Älskar det faktum att patienter kunde dö av skallighet. Jag skrev nyligen en text om spelet i PCG, för övrigt. Det håller än.

Medlem

På bilderna blir man lite väl nostalgisk, om det är en bra sak återstår.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Pecman:

Jobbigt om någon ovetande förälder köper detta till sin unge istället för Planet Coaster. Fast sådant kanske inte händer nuförtiden när man inte längre köper PC spel i butik.

Minns att jag fick Theme Park World i julklapp, lyckligtvis hade min dator inte "MMX" så det gick inte att spela spelet på den. Bytte istället in det på tv-spelsbörsen mot Rollercoaster Tycoon.

Usch ja. Theme Park-serien gick det inget vidare för efter första spelet. Men Theme Hospital var guld åtminstone.

Nåja, Theme Park Inc var bra också. Theme Hospital var mitt favoritspel som barn tillsammans med Cannon Fodder. Härliga sjukdomar + botemedel i det spelet också, haha. Exempelvis de med för lång tunga som man fick klippa av, eller de med uppblåsta skallar som tömdes på luft likt en ballong.

Theme Park Inc var spelvärt, ja. Hoppas på en rejäl återkomst för genren nu. Saknar spel som Pizza Tycoon och Capitalism.

Theme Hospital hade riktigt skön svart humor. Älskar det faktum att patienter kunde dö av skallighet. Jag skrev nyligen en text om spelet i PCG, för övrigt. Det håller än.

Jag var nog lite för ung när det begav sig för att ens lägga märke till svart humor. Kanske skulle ta och testa det igen. Bullfrog gjorde en hel del sköna lir på den gamla goda tiden, den innan Molyneux drabbades av akut hybris. Syndicate, Dungeon Keeper, Populous och så vidare. Bra skit!

EDIT: Ska dock inte vara onödigt hård mot Molyneux. Han har trots allt legat bakom flera kvalitetslir även efter han lämnade så som Black & White och The Movies. Fable-spelen hade jag dock svårt för.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Taskig tajming med släppet - minst sagt.

Är väl mer panik-släpp för att inte hoppas planet coaster tar alla sales.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Å jag sitter fortfarande med RCT2 ^^

Skribent
Skrivet av Wranz:

Å jag sitter fortfarande med RCT2 ^^

Det gör du rätt i.

Skrivet av Sisyr:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Pecman:

Jobbigt om någon ovetande förälder köper detta till sin unge istället för Planet Coaster. Fast sådant kanske inte händer nuförtiden när man inte längre köper PC spel i butik.

Minns att jag fick Theme Park World i julklapp, lyckligtvis hade min dator inte "MMX" så det gick inte att spela spelet på den. Bytte istället in det på tv-spelsbörsen mot Rollercoaster Tycoon.

Usch ja. Theme Park-serien gick det inget vidare för efter första spelet. Men Theme Hospital var guld åtminstone.

Nåja, Theme Park Inc var bra också. Theme Hospital var mitt favoritspel som barn tillsammans med Cannon Fodder. Härliga sjukdomar + botemedel i det spelet också, haha. Exempelvis de med för lång tunga som man fick klippa av, eller de med uppblåsta skallar som tömdes på luft likt en ballong.

Theme Park Inc var spelvärt, ja. Hoppas på en rejäl återkomst för genren nu. Saknar spel som Pizza Tycoon och Capitalism.

Theme Hospital hade riktigt skön svart humor. Älskar det faktum att patienter kunde dö av skallighet. Jag skrev nyligen en text om spelet i PCG, för övrigt. Det håller än.

Jag var nog lite för ung när det begav sig för att ens lägga märke till svart humor. Kanske skulle ta och testa det igen. Bullfrog gjorde en hel del sköna lir på den gamla goda tiden, den innan Molyneux drabbades av akut hybris. Syndicate, Dungeon Keeper, Populous och så vidare. Bra skit!

EDIT: Ska dock inte vara onödigt hård mot Molyneux. Han har trots allt legat bakom flera kvalitetslir även efter han lämnade så som Black & White och The Movies. Fable-spelen hade jag dock svårt för.

Molyneux är som så många legendarer. De är bättre i början av sina karaktärer än senare. Jag älskar fortfarande Robert De Niro, trots jävla Dirty Grandpa.

Men jepp. Syndicate och Dungeon Keeper - vilken storhetstid 90-talet (och sent 80 med Populous) var för Bullfrog och Molyneux. Gillade som du även The Movies och Black and White. Och Theme Hospital tål att spelas om. Både Steam- och Gog-versionen funkar helt okej (även om spelet alltid varit buggigt). Även den svenska översättningen är uthärdlig, där läkare beskrivs med rader som "luktar lätt av kål". Gillar också att sjukhuset ber patienterna att inte dö i korridorerna och att ha sina plånböcker redo.

Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ravenknight:

Taskig tajming med släppet - minst sagt.

Ja. Jag har väldigt svårt att se detta sälja särskilt bra.

På steam så dök det iaf inte upp som en toppsäljare, så det verkar som de flesta går med planet coaster.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ravenknight:

Taskig tajming med släppet - minst sagt.

Ja. Jag har väldigt svårt att se detta sälja särskilt bra.

På steam så dök det iaf inte upp som en toppsäljare, så det verkar som de flesta går med planet coaster.

Kolla på antalet sålda spel, PC leder med ett par tusen. Om det är något som säljer idag så är det namn, varför tror ni Tom Clancy spelen säljer så bra som de gör? Varför sålde Simcity trots att så många var besvikna på det? Frontier är inte heller ett företag som alla gillar, deras Kickstarter kan ha fått många RCT-fans att helt undvika dem. Planet Coaster är en ny IP, RCT är en av de kändaste inom s.k management spel.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av herrkilman:

Molyneux är som så många legendarer. De är bättre i början av sina karaktärer än senare. Jag älskar fortfarande Robert De Niro, trots jävla Dirty Grandpa.

Men jepp. Syndicate och Dungeon Keeper - vilken storhetstid 90-talet (och sent 80 med Populous) var för Bullfrog och Molyneux. Gillade som du även The Movies och Black and White. Och Theme Hospital tål att spelas om. Både Steam- och Gog-versionen funkar helt okej (även om spelet alltid varit buggigt). Även den svenska översättningen är uthärdlig, där läkare beskrivs med rader som "luktar lätt av kål". Gillar också att sjukhuset ber patienterna att inte dö i korridorerna och att ha sina plånböcker redo.

Ja jag spelade den svenska versionen av Theme Hospital som barn med konkurrenter som Koloss, så av rent nostalgiska skäl ska det givetvis bli den svenska översättningen jag testar!

Apropå De Niro spelar han ju titelrollen i Scorseses kommande rulle med Pacino, Pesci, Keitel och Bobby Cannavale, så han kan förhoppningsvis leverera än!

Skribent
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ravenknight:

Taskig tajming med släppet - minst sagt.

Ja. Jag har väldigt svårt att se detta sälja särskilt bra.

På steam så dök det iaf inte upp som en toppsäljare, så det verkar som de flesta går med planet coaster.

Kolla på antalet sålda spel, PC leder med ett par tusen. Om det är något som säljer idag så är det namn, varför tror ni Tom Clancy spelen säljer så bra som de gör? Varför sålde Simcity trots att så många var besvikna på det? Frontier är inte heller ett företag som alla gillar, deras Kickstarter kan ha fått många RCT-fans att helt undvika dem. Planet Coaster är en ny IP, RCT är en av de kändaste inom s.k management spel.

Jo, namn säljer. Men ett uselt spel kan döda ett namn också, något Atari verkar skita högaktningsfullt i så länge de kan casha här och nu.

Skrivet av Sisyr:
Skrivet av herrkilman:

Molyneux är som så många legendarer. De är bättre i början av sina karaktärer än senare. Jag älskar fortfarande Robert De Niro, trots jävla Dirty Grandpa.

Men jepp. Syndicate och Dungeon Keeper - vilken storhetstid 90-talet (och sent 80 med Populous) var för Bullfrog och Molyneux. Gillade som du även The Movies och Black and White. Och Theme Hospital tål att spelas om. Både Steam- och Gog-versionen funkar helt okej (även om spelet alltid varit buggigt). Även den svenska översättningen är uthärdlig, där läkare beskrivs med rader som "luktar lätt av kål". Gillar också att sjukhuset ber patienterna att inte dö i korridorerna och att ha sina plånböcker redo.

Ja jag spelade den svenska versionen av Theme Hospital som barn med konkurrenter som Koloss, så av rent nostalgiska skäl ska det givetvis bli den svenska översättningen jag testar!

Apropå De Niro spelar han ju titelrollen i Scorseses kommande rulle med Pacino, Pesci, Keitel och Bobby Cannavale, så han kan förhoppningsvis leverera än!

Ja, ser fram mot den rullen. Keitel och De Niro i samma film igen? Ja tack.

Medlem
Skrivet av herrkilman:

Jo, namn säljer. Men ett uselt spel kan döda ett namn också, något Atari verkar skita högaktningsfullt i så länge de kan casha här och nu.

Vill minnas att Frontier gjode samma sak med Elite Dangerous, de struntade i att spelet inte var klart för att det skulle lanseras i tid. Detta trots att det var ett spel som de själva sade att ingen utgivare ville ge ut. För varje uppdatering av spelet så ställer jag mig frågan, vilken utgivare hade sagt nej till Elite Dangerous?

Och jag ser samma sak nu, många som anser att Planet Coaster inte är klart men återigen ger de ut det för de har en "deadline" att passa.

Frontier har inte heller ett bra rykte, det finns många som är rejält besvikna på det företaget. Detta tillsammans med Denuvo gör att jag inte tror att det kommer bli en så stor framgång som många verkar tro och hoppas på. Man bör inte heller glömma att det är samma företag som utvecklade Screamride, vad hände med det spelet?

Så Frontier är knappast ett företag som är så mycket bättre än Atari. Jag är den sista personen att försvara Atari men samtidigt så ser jag mer pontential i RCTW än jag ser i Planet Coaster. Av det jag sett så har RCTW lyckats bättre med själva simuleringen av coasters, det finns en tyngd i spelet som jag inte ser i Planet Coaster.

Men jag har för lite förtroende för något företag för att ge dem vad de begär. Kanske köper jag spelen i framtiden när de gått ner i pris och det är nog först då som man verkligen kommer få se det spel som både Planet Coaster och RCTW skulle ha varit när de lanserades. Det duger inte att släppa spel idag som har mindre "content" än ett spel som lanserades för nästan 20 år sedan.

Medlem

Fan alltså, va sugen man blir på gamla klassiska spel när man läser denna recensionen.
Theme Park, Dungeon Keeper, Theme Hospital och Pizza Tycoon..

Finns det några vettiga såna här management-spel i dagsläget?
Evil Genius kom ju för 10 år sedan, har inte hört om några andra liknande direkt, om man nu inte vill bygga berg&dalbanor dvs.
Dwelers verkar ju vara ett gött Dungeon Keeper-spel, synd bara att det verka ta sitt tag att utveckla.

Inaktiv
Skrivet av Håkan:

Fan alltså, va sugen man blir på gamla klassiska spel när man läser denna recensionen.
Theme Park, Dungeon Keeper, Theme Hospital och Pizza Tycoon..

Finns det några vettiga såna här management-spel i dagsläget?
Evil Genius kom ju för 10 år sedan, har inte hört om några andra liknande direkt, om man nu inte vill bygga berg&dalbanor dvs.
Dwelers verkar ju vara ett gött Dungeon Keeper-spel, synd bara att det verka ta sitt tag att utveckla.

Dwarf Fortress är kul om man har tid att sätta sig in i det och klarar av att titta på ASCII-grafik och det mest förvirrande UI:t någonsin.

Skribent
Skrivet av Håkan:

Fan alltså, va sugen man blir på gamla klassiska spel när man läser denna recensionen.
Theme Park, Dungeon Keeper, Theme Hospital och Pizza Tycoon..

Finns det några vettiga såna här management-spel i dagsläget?
Evil Genius kom ju för 10 år sedan, har inte hört om några andra liknande direkt, om man nu inte vill bygga berg&dalbanor dvs.
Dwelers verkar ju vara ett gött Dungeon Keeper-spel, synd bara att det verka ta sitt tag att utveckla.

Om man inte gillar sport är det glest, för förutom Football Manager och liknande om baseball, hockey eller motorsport så finns inte mycket. Genren förpassades till unken shovelware där efter millenieskiftet nån gång, med bara högst enstaka vettiga spel som Evil Genius (som ju är asgammalt som du säger). Nu verkar genren leva mest på mobiler, men den är rejält förenklad. Kairosofts spel är trevliga tidsfördriv i bästa fall, men knappast nån ersättare för Theme Hospital.

Jag hoppas verkligen att genren får lite liv åtminstone på Kickstarter, men att resultaten blir vettigare än detta. Ett nytt Theme Hospital, Capitalism eller Pizza Tycoon hade varit guld. Men i nuläget kommer jag inte på några egentliga värdiga arvtagare.

Medlem

Rollercoaster Tycoon World påninner om Rollercoaster Tycoon 3 i grafiken, så ingen de att "uppgradera" för den orsaken

Verkar ju vara riktigt död genre som få vill hålla på med idag, utan är mest FPS och liknande som säljer.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Fan alltså, va sugen man blir på gamla klassiska spel när man läser denna recensionen.
Theme Park, Dungeon Keeper, Theme Hospital och Pizza Tycoon..

Finns det några vettiga såna här management-spel i dagsläget?
Evil Genius kom ju för 10 år sedan, har inte hört om några andra liknande direkt, om man nu inte vill bygga berg&dalbanor dvs.
Dwelers verkar ju vara ett gött Dungeon Keeper-spel, synd bara att det verka ta sitt tag att utveckla.

prison architect verkar många gilla, inte spelat det själv även om jag äger det. Finns på GoG och just nu är det även rea på spelet=). https://www.gog.com/promo/20161118_weekend_promo_dotemu_xseed

1
Skriv svar