Spela Doom 3 i VR tack vare den öppna källkoden

Robot
Spela Doom 3 i VR tack vare den öppna källkoden

Ny mod tar Id Softwares actionskräckis till HTC Vive.

#nyhetstips, #doom-3-2


Medlem
Spela Doom 3 i VR tack vare den öppna källkoden

Känns som att det snart finns tillräckligt mycket spel för att motivera ett köp.

Medlem
Skrivet av Deragorn:

Känns som att det snart finns tillräckligt mycket spel för att motivera ett köp.

Problemet har snarare varit att hinna med att testa allt som släpps.

KoP
Medlem
Skrivet av Deragorn:

Känns som att det snart finns tillräckligt mycket spel för att motivera ett köp.

Inte så länge det är gammal skåpmat som man redan spelat som får VR stöd, små minispel, on-rail pangare och spel där man förflyttar sig genom att teleportera. Så nej.

Medlem

Jag tror säkert det kan vara gutt med VR, men inte för det priset som är nu, jag avvaktar nog till nyare versioner kommer ut om ett eller två år, förfinad teknik och kanske lite mer utbrett, så det blir lite billigare.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Jag tror säkert det kan vara gutt med VR, men inte för det priset som är nu, jag avvaktar nog till nyare versioner kommer ut om ett eller två år, förfinad teknik och kanske lite mer utbrett, så det blir lite billigare.

Det kommer dröja länge innan det blir märkbart billigare. Nästa generations headset kommer mest troligt ligga på samma prisnivå, så väntar du får du vänta länge om du tror att du ska komma undan billigt
Glöm inte att du dessutom behöver fett grafikkort.

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av DeFeCT:

Jag tror säkert det kan vara gutt med VR, men inte för det priset som är nu, jag avvaktar nog till nyare versioner kommer ut om ett eller två år, förfinad teknik och kanske lite mer utbrett, så det blir lite billigare.

Det kommer dröja länge innan det blir märkbart billigare. Nästa generations headset kommer mest troligt ligga på samma prisnivå, så väntar du får du vänta länge om du tror att du ska komma undan billigt
Glöm inte att du dessutom behöver fett grafikkort.

Jag har ett 1080 idag, det räcker nog, jag brukar byta när det kommer ett nyare, men det kan ju också vara anledningen till att jag inte har pengar till VR

Oavsett vad så är nog nästa version ändå att föredra, när de förfinat tekniken.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av DeFeCT:

Jag tror säkert det kan vara gutt med VR, men inte för det priset som är nu, jag avvaktar nog till nyare versioner kommer ut om ett eller två år, förfinad teknik och kanske lite mer utbrett, så det blir lite billigare.

Det kommer dröja länge innan det blir märkbart billigare. Nästa generations headset kommer mest troligt ligga på samma prisnivå, så väntar du får du vänta länge om du tror att du ska komma undan billigt
Glöm inte att du dessutom behöver fett grafikkort.

Jag har ett 1080 idag, det räcker nog, jag brukar byta när det kommer ett nyare, men det kan ju också vara anledningen till att jag inte har pengar till VR

Oavsett vad så är nog nästa version ändå att föredra, när de förfinat tekniken.

Det som behöver bli bättre är skärmarna, resten är det verkligen inget fel på, vilket bara innebär dyrare och mer högupplösta skärmar med högre krav på grafikkortet...bland annat därför det inte kommer bli billigare inom överskådlig tid.

Oavsett så är den upplevelsen man får med Vive idag värd varenda krona, och faktiskt inte särskilt dyrt alls.

Inaktiv

Onward är ju typ det enda bra VR-spelet.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Deragorn:

Känns som att det snart finns tillräckligt mycket spel för att motivera ett köp.

Inte så länge det är gammal skåpmat som man redan spelat som får VR stöd, små minispel, on-rail pangare och spel där man förflyttar sig genom att teleportera. Så nej.

Teleportering är skitbra sätt att förflytta sig på, känns helt naturligt efter bara några minuter. Att röra sig utan att fysiskt gå är väldigt obekvämt.

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Deragorn:

Känns som att det snart finns tillräckligt mycket spel för att motivera ett köp.

Inte så länge det är gammal skåpmat som man redan spelat som får VR stöd, små minispel, on-rail pangare och spel där man förflyttar sig genom att teleportera. Så nej.

Teleportering är skitbra sätt att förflytta sig på, känns helt naturligt efter bara några minuter. Att röra sig utan att fysiskt gå är väldigt obekvämt.

teleportering är inlevelsebrytande som fan, föredrar att "glida" fram på klassiskt manér, som i t ex Onward. och det finns många sätt att lösa problemet med illamående som vissa upplever.

Medlem

Doom 3 BFG Edition hade redan stöd för stereoskopisk 3d, det fixade John Carmack när han var kvar på id, troligtvis är det det som modden utnyttjar, bara att moddarna har fått förvränga bilden så den passar Vives linser. Därför tror jag inte man kommer att kunna "se runt saker" i en framtida patch på det sätt som det talas om i videon. De är inte och pillar i den koden, utan utnyttjar bara att spelet renderar två bilder i stereo, men visst vore det kul.

Kanske är det här ett bra sätt att fixa bättre ekonomi för vr-spel, dvs utveckla vr-spelen även för stereoskopi (s3d) från början? Det är enklare att hantera, och kan säljas in till en större användarbas än bara de som har vr-headset. Ekonomin går lättare att få ihop. Dessutom ger s3d mindre illamående för de som är känsliga när man förflyttar sig, dvs utan teleportering.

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av DeFeCT:

Jag tror säkert det kan vara gutt med VR, men inte för det priset som är nu, jag avvaktar nog till nyare versioner kommer ut om ett eller två år, förfinad teknik och kanske lite mer utbrett, så det blir lite billigare.

Det kommer dröja länge innan det blir märkbart billigare. Nästa generations headset kommer mest troligt ligga på samma prisnivå, så väntar du får du vänta länge om du tror att du ska komma undan billigt
Glöm inte att du dessutom behöver fett grafikkort.

Lite som att väntanpå att köpa ny Tv eller annat....ja nästa TV som kommer e fetare men den som kommer efter kommer vara fetare osv

Inaktiv
Skrivet av bopp:

Doom 3 BFG Edition hade redan stöd för stereoskopisk 3d, det fixade John Carmack när han var kvar på id, troligtvis är det det som modden utnyttjar, bara att moddarna har fått förvränga bilden så den passar Vives linser. Därför tror jag inte man kommer att kunna "se runt saker" i en framtida patch på det sätt som det talas om i videon. De är inte och pillar i den koden, utan utnyttjar bara att spelet renderar två bilder i stereo, men visst vore det kul.

Kanske är det här ett bra sätt att fixa bättre ekonomi för vr-spel, dvs utveckla vr-spelen även för stereoskopi (s3d) från början? Det är enklare att hantera, och kan säljas in till en större användarbas än bara de som har vr-headset. Ekonomin går lättare att få ihop. Dessutom ger s3d mindre illamående för de som är känsliga när man förflyttar sig, dvs utan teleportering.

Alla VR-spel är ju stereoskopisk 3d.
Att man inte kan luta sig och grejer har väl att göra med att spelaren bara kan vara på en plats i taget i spelet och inte har separat huvud- och kroppspositionering. Men om Doom 3 har öppen källkod så är det ju iaf möjligt att fixa.

Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av DeFeCT:

Jag tror säkert det kan vara gutt med VR, men inte för det priset som är nu, jag avvaktar nog till nyare versioner kommer ut om ett eller två år, förfinad teknik och kanske lite mer utbrett, så det blir lite billigare.

Det kommer dröja länge innan det blir märkbart billigare. Nästa generations headset kommer mest troligt ligga på samma prisnivå, så väntar du får du vänta länge om du tror att du ska komma undan billigt
Glöm inte att du dessutom behöver fett grafikkort.

Lite som att väntanpå att köpa ny Tv eller annat....ja nästa TV som kommer e fetare men den som kommer efter kommer vara fetare osv

Nja, inte riktigt samma sak, dagens VR är ju egentligen helt ny teknik, första generationen så att säga. TV har ju funnits ett par år...

Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av DeFeCT:

Jag tror säkert det kan vara gutt med VR, men inte för det priset som är nu, jag avvaktar nog till nyare versioner kommer ut om ett eller två år, förfinad teknik och kanske lite mer utbrett, så det blir lite billigare.

Det kommer dröja länge innan det blir märkbart billigare. Nästa generations headset kommer mest troligt ligga på samma prisnivå, så väntar du får du vänta länge om du tror att du ska komma undan billigt
Glöm inte att du dessutom behöver fett grafikkort.

Lite som att väntanpå att köpa ny Tv eller annat....ja nästa TV som kommer e fetare men den som kommer efter kommer vara fetare osv

Inte ett dugg som det, faktiskt.

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Deragorn:

Känns som att det snart finns tillräckligt mycket spel för att motivera ett köp.

Inte så länge det är gammal skåpmat som man redan spelat som får VR stöd, små minispel, on-rail pangare och spel där man förflyttar sig genom att teleportera. Så nej.

Teleportering är skitbra sätt att förflytta sig på, känns helt naturligt efter bara några minuter. Att röra sig utan att fysiskt gå är väldigt obekvämt.

teleportering är inlevelsebrytande som fan, föredrar att "glida" fram på klassiskt manér, som i t ex Onward. och det finns många sätt att lösa problemet med illamående som vissa upplever.

Jag tycker inte att det bryter inlevelsen alls. Vilket headset har om jag får fråga?

Medlem
Skrivet av anon_306295:
Skrivet av bopp:

Doom 3 BFG Edition hade redan stöd för stereoskopisk 3d, det fixade John Carmack när han var kvar på id, troligtvis är det det som modden utnyttjar, bara att moddarna har fått förvränga bilden så den passar Vives linser. Därför tror jag inte man kommer att kunna "se runt saker" i en framtida patch på det sätt som det talas om i videon. De är inte och pillar i den koden, utan utnyttjar bara att spelet renderar två bilder i stereo, men visst vore det kul.

Kanske är det här ett bra sätt att fixa bättre ekonomi för vr-spel, dvs utveckla vr-spelen även för stereoskopi (s3d) från början? Det är enklare att hantera, och kan säljas in till en större användarbas än bara de som har vr-headset. Ekonomin går lättare att få ihop. Dessutom ger s3d mindre illamående för de som är känsliga när man förflyttar sig, dvs utan teleportering.

Alla VR-spel är ju stereoskopisk 3d.
Att man inte kan luta sig och grejer har väl att göra med att spelaren bara kan vara på en plats i taget i spelet och inte har separat huvud- och kroppspositionering. Men om Doom 3 har öppen källkod så är det ju iaf möjligt att fixa.

Har ni set filmklippen ens? Man kan visst "se runt saker" (vilket i praktiken bara handlar om att kunna luta huvudet åt sidorna).

Inaktiv
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av Pecman:
Skrivet av bopp:

Doom 3 BFG Edition hade redan stöd för stereoskopisk 3d, det fixade John Carmack när han var kvar på id, troligtvis är det det som modden utnyttjar, bara att moddarna har fått förvränga bilden så den passar Vives linser. Därför tror jag inte man kommer att kunna "se runt saker" i en framtida patch på det sätt som det talas om i videon. De är inte och pillar i den koden, utan utnyttjar bara att spelet renderar två bilder i stereo, men visst vore det kul.

Kanske är det här ett bra sätt att fixa bättre ekonomi för vr-spel, dvs utveckla vr-spelen även för stereoskopi (s3d) från början? Det är enklare att hantera, och kan säljas in till en större användarbas än bara de som har vr-headset. Ekonomin går lättare att få ihop. Dessutom ger s3d mindre illamående för de som är känsliga när man förflyttar sig, dvs utan teleportering.

Alla VR-spel är ju stereoskopisk 3d.
Att man inte kan luta sig och grejer har väl att göra med att spelaren bara kan vara på en plats i taget i spelet och inte har separat huvud- och kroppspositionering. Men om Doom 3 har öppen källkod så är det ju iaf möjligt att fixa.

Har ni set filmklippen ens? Man kan visst "se runt saker" (vilket i praktiken bara handlar om att kunna luta huvudet åt sidorna).

Jag har sett de första 3 minuterna och det verkar räcka. I första filmklippet säger han efter någon minut att det inte går att luta sig runt saker, så nej det verkar inte gå.
Det går att luta huvudet åt sidorna vilket vrider kameran som i första oculus devkit men positional trackingen verkar inte vara där så det går inte att luta sig över en tunna eller sträcka fram huvudet och kolla runt ett hörn. Om man inte har positional tracking så går det inte att kolla runt saker genom att luta huvudet, huvudet är alltid fast precis över kroppen.

Medlem
Skrivet av anon_306295:
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av anon_306295:
Skrivet av bopp:

Doom 3 BFG Edition hade redan stöd för stereoskopisk 3d, det fixade John Carmack när han var kvar på id, troligtvis är det det som modden utnyttjar, bara att moddarna har fått förvränga bilden så den passar Vives linser. Därför tror jag inte man kommer att kunna "se runt saker" i en framtida patch på det sätt som det talas om i videon. De är inte och pillar i den koden, utan utnyttjar bara att spelet renderar två bilder i stereo, men visst vore det kul.

Kanske är det här ett bra sätt att fixa bättre ekonomi för vr-spel, dvs utveckla vr-spelen även för stereoskopi (s3d) från början? Det är enklare att hantera, och kan säljas in till en större användarbas än bara de som har vr-headset. Ekonomin går lättare att få ihop. Dessutom ger s3d mindre illamående för de som är känsliga när man förflyttar sig, dvs utan teleportering.

Alla VR-spel är ju stereoskopisk 3d.
Att man inte kan luta sig och grejer har väl att göra med att spelaren bara kan vara på en plats i taget i spelet och inte har separat huvud- och kroppspositionering. Men om Doom 3 har öppen källkod så är det ju iaf möjligt att fixa.

Har ni set filmklippen ens? Man kan visst "se runt saker" (vilket i praktiken bara handlar om att kunna luta huvudet åt sidorna).

Jag har sett de första 3 minuterna och det verkar räcka. I första filmklippet säger han efter någon minut att det inte går att luta sig runt saker, så nej det verkar inte gå.
Det går att luta huvudet åt sidorna vilket vrider kameran som i första oculus devkit men positional trackingen verkar inte vara där så det går inte att luta sig över en tunna eller sträcka fram huvudet och kolla runt ett hörn. Om man inte har positional tracking så går det inte att kolla runt saker genom att luta huvudet, huvudet är alltid fast precis över kroppen.

Jag testade precis och room scale fungerar och då också positional trackingen, men lutar man sig så flyttas hela karaktären vilket innebär att man inte kan titta runt hörnor. men man kan titta genom väggar

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av DeFeCT:

Jag tror säkert det kan vara gutt med VR, men inte för det priset som är nu, jag avvaktar nog till nyare versioner kommer ut om ett eller två år, förfinad teknik och kanske lite mer utbrett, så det blir lite billigare.

Det kommer dröja länge innan det blir märkbart billigare. Nästa generations headset kommer mest troligt ligga på samma prisnivå, så väntar du får du vänta länge om du tror att du ska komma undan billigt
Glöm inte att du dessutom behöver fett grafikkort.

Är det inte så att microsofts egna vr är preliminärt prissatt på 300 $

Medlem

Måste vara sjukt läskigt att spela i VR

Medlem
Skrivet av drdolk:

Måste vara sjukt läskigt att spela i VR

Det är för mycket action för att kännas läskigt för min del. Det som är läskigt är in game cutscenes där plötsligt en huvud kan hamna i en bokhylla eller över ett skrivbord och andra knäppa saker. Men det är coolt.

KoP
Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Deragorn:

Känns som att det snart finns tillräckligt mycket spel för att motivera ett köp.

Inte så länge det är gammal skåpmat som man redan spelat som får VR stöd, små minispel, on-rail pangare och spel där man förflyttar sig genom att teleportera. Så nej.

Teleportering är skitbra sätt att förflytta sig på, känns helt naturligt efter bara några minuter. Att röra sig utan att fysiskt gå är väldigt obekvämt.

Finns det ingen thumbstick på kontrollern så man kan förfytta sig genom att dra den framåt eller något? :/

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Deragorn:

Känns som att det snart finns tillräckligt mycket spel för att motivera ett köp.

Inte så länge det är gammal skåpmat som man redan spelat som får VR stöd, små minispel, on-rail pangare och spel där man förflyttar sig genom att teleportera. Så nej.

Teleportering är skitbra sätt att förflytta sig på, känns helt naturligt efter bara några minuter. Att röra sig utan att fysiskt gå är väldigt obekvämt.

Finns det ingen thumbstick på kontrollern så man kan förfytta sig genom att dra den framåt eller något? :/

På vives kontroller finns det två touch pads som har den funktioner. I Doom styr man med dem, men det är obekvämt efter ett tag. Dock ett awesome sätt att spela Doom på.

Medlem

Väntar för många med att köpa så blir det inget mer Vr. Eller sämre spel för då är det inte värt att göra några spel till den mm. Kommer att nöja mej med ps Vr nästa år. Idén dom har att man ska kunna sitta men endå få en intressant upplevelse är något för nej. Skulle aldrig stå frivilligt nä ligga eller sitta annars får det vara.

1
Skriv svar