Färre lyckade kampanjer på Kickstarter

Robot
Färre lyckade kampanjer på Kickstarter

Crowdfunding-sajten drar också in mindre än hälften så mycket pengar.


Medlem
Färre lyckade kampanjer på Kickstarter

Spenderat mindre, mest för att jag har ett gäng spel finansierade och väntar på valuta.

Medlem

Jag köper de färdiga spelen i 99% av fallen. Har dock köpt ett par titlar på Easy Access.

Medlem

1. Har kickstartat ett antal projekt, men väldigt få 2014. Detta då jag fortfarande väntar på att många skall bli klara samt ett så fick jag aldrig produktionen (special Blomkruka).
2. Om jag stödjer ett projekt så är det oftast pga kraftigt reducerat pris eller alpha-access. Spel som ger alpha/beta-access typ ett år efter backningen är inte heller intressanta, då det känns som att det är planerat att alpha/beta-stadiet kommer att vara över för snabbt.
3. Många projekt har ett alldeles för högt pris detta år.

Medlem

Man får se det som riskkapital, har man pengarna över att investera i ett projekt och är beredd på att det kan bli 0 i slutet så är det bara att satsa.


signatur

Welcome to the Manglerdome

... men, det är fortfarande många miljoner som trillar in. Det är bra att spelutvecklare söker nya vägar, men jag tror inte det kommer hålla i många år till.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tacka peter molyneux för det...

"The Black Glove", det gamla "Bioshock: Infinite"-gänget gör ett nytt spel:

http://goo.gl/UbqYvA


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Sen kan det ju ha med journalisterna/rapporteringen att göra också.
Jag har kickstartat fyra saker. Tre av dom var datorspel och just dessa fick jag reda på via spelpressen (Torment, Wasteland och Project Eternity).
Jag upplever det som att det rapporteras mindre runt kickstarterkampanjet och då hittar jag inte sakerna heller föe jag går sällan in på crowdfundingsidor om det inte är via en länk om något som låter intressant.

Medlem

Bra att folk tänker innan dom öser ut pengar på projekt som bara läggs ner med tiden eller inget händer på väldigt länge.

Medlem

Två gånger har jag skänkt pengar på Kickstarter. Broken Age i början av 2012 och Obduction ifjol. Den gemensamma nämnaren för de båda titlarna är att utvecklarna är gamla i gemet och vet vad de håller på med.

Med ett fåtal undantag är det idag enbart namnlösa snorvalpar utan CV som smäller upp lite konceptbilder och marknadsföringsfloskler och kallar det för ett projekt. Detta gör att de med verklig potential och klara visioner drunknar i slammet och Kickstarter blir ointressant för bidragsgivarna. Kickstarters popularitet blir dess undergång.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Blah slösar hellre pengarna hos systembolaget än kastar det på sån där skit.

Inaktiv

Aningen skumma alternativ att välja på. Jag använder själv aldrig crowfunding för spel. Kan ett företag inte stå på egna ben så får don helt enkelt sälja idén. Finns dessutom så många oseriösa projekt att hela crowfunding får ett dåligt ansikte.

Spel köps (kanske) när ett tiotal recensioner har sagt sitt och spelet i sig tillhör de genrer jag är intresserad av, men aldrig ett köp tidigare än två månader efter släpp.

Medlem

Skulle vara intressant att se hur många Kickstarter-projekt som faktiskt levererat det de lovat och då menar jag också inom den tidsramen de satt upp.

Medlem
Skrivet av Segas:

Aningen skumma alternativ att välja på. Jag använder själv aldrig crowfunding för spel. Kan ett företag inte stå på egna ben så får don helt enkelt sälja idén. Finns dessutom så många oseriösa projekt att hela crowfunding får ett dåligt ansikte.

Grejen är väl det att det är svårt att sälja in spel som Tales of Numeria och project Eternity för de vanliga utgivare, men kickstarter visar att (t.ex.) folk gärna åtetupplever barn/tonårens spel och att vi är beredda att lägga pengar på det.

Medlem

Artikeln får det att låta som att det gäller ALLA kampanjer på Kickstarter, men det är bara "video games" som nämns i artikeln. Annan rubrik på artikeln hade varit lämpligt.

Jag har backat 6 spel på kickstarter (och 1 film på fundedbyme). 3st 2012, 2st 2013 och 1st 2014 $40 2012, $48 2013, $15 2014. En klart nedåtgående trend även för mig och jag tror det finns många orsaker utöver de som redan nämnts.

En av dem är att 2012 (och till viss del 2013) var Kickstarter hett och alla pratade om det. Då det är rätt kort tid för en kampanj gäller det att få den viral snabbt för att hinna få ihop pengarna. Det tror jag är mycket svårare nu än 2012/2013.

För mig personligen har det även handlat om att det främst varit 2 spelstudior som fått mig att öppna plånboken: Double Fine och inXile.

Medlem

har backat ett par, nu väntar jag på release. orkar inte ha fler alfa som man väntar på.

Medlem

Skulle nog säga att nyhetens behag lagt sig litet, men förhoppningsvis dör inte fenomenet!

Inaktiv
Skrivet av KatOne:

Jag köper de färdiga spelen i 99% av fallen. Har dock köpt ett par titlar på Easy Access.

Jag vet inte om det var ett skämt men jag tror det kallas "Early Access".

Medlem

Spenderade ingenting på Kickstarter förra året... jag började först nu i Januari i år.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Jag har kickstartat fyra saker. Tre av dom var datorspel

Jag blev rätt imponerad av att du dragit igång 4 olika kickstarter-kampanjer.

Eftersom att "kickstarta" något (på Kickstarter) innebär att man drar igång en kickstarter-kampanj för ett projekt. Eller hur?

Förstod sedan att du egentligen menar sponsring av 4 projekt. Fast det är ju inte dåligt det heller

Medlem

Varje gång jag läser något med kickstarter i titeln tänker jag på gamla kickstart! till amigan... många roliga timmar med banbyggande.

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Evilof:

Jag har kickstartat fyra saker. Tre av dom var datorspel

Jag blev rätt imponerad av att du dragit igång 4 olika kickstarter-kampanjer.

Eftersom att "kickstarta" något (på Kickstarter) innebär att man drar igång en kickstarter-kampanj för ett projekt. Eller hur?

Förstod sedan att du egentligen menar sponsring av 4 projekt. Fast det är ju inte dåligt det heller

Haha. Fast är det inte att kickstarta crowdet gör gör? Företaget behöver pengar och jag skickar iväg några dollar för att kickstarta... eller iaf bidra.

Medlem

LOL

Star Citizen har dragit in mer pengar själva under samma period än hela kickstarter sammantaget!!

Snarare än att folk köper Early access så tror jag att minskningen beror på att Folk hellre skänker pengar i redan framgångsrika projekt från 2012 och 2013, fast via deras egna hemsidor där kickstarter ej får ngn andel.

Kickstarters värsta konkurrent är alltså deras egna lyckade tidigare projekt...

1
Skriv svar