Samhället säger Ja, men staten säger Njae

Medlem
Samhället säger Ja, men staten säger Njae

Kan du gissa vad detta inlägg ska handla om? Just det, illegal nerladdning. Som du säkert vet, så finns det en ny lag mot detta som kommer att träda i kraft i februari och den har väckt mycket ilska pågrund av de brister som finns i den, och mer om detta kan du läsa i Mikaels blogg.

Men det är inte det jag tänker prata om, för det finns många som kan skriva mycket vettigare inlägg om det än jag. Nej jag tänker berätta om hur det är att vara uppväxt i en generation där illegal nerladdning varit en självklarhet. Det började för min egen del när jag gick i 4an eller 5an och upptäckte programmet "Kazaa" hos någon polare. Jag minns en fascination över hur enkelt och smidigt det var, och vilket utbud det fanns! Detta var på den tiden den digitala marknaden fortfarande var nästan helt ignorerad av skivbolagen, och utbudet var väldigt dåligt. Det spred sig i alla fall snabbt att det här programmet fanns och snart hade nästan alla man kände Kazaa, DC++ eller något liknande.

Åren gick i alla fall, och att ladda ner så här blev allt vanligare och mer känt, och skivbolagen började komma ut med extremt överdrivna "påstådda" förluster från detta. Det var helt bisarrt, man hade i stort sett räknat varje nerladdning som en förlust. Men medan skivbolagen klagade och inte orkade ta till sig tekniken, började många andra ta till sig detta och förstå att illegal nerladdning var något som många gjorde och de kunde anpassa sig till och tjäna en slant på. Jag pratar då huvudsakligen om bredbandsbolagen och MP3-spelarföretagen. Och jag vågar påstå, att deras stora spridning, och utveckling är en direkt orsak av nerladdningen.

Titta bara på Ipod:en till exempel. Från att ha haft 2gig utrymme kan man nu köpa mellan 2-120gig. Vilken tonåring har tillräckligt med pengar att köpa musik att fylla hela det minnet med? När du köper en sådan ipod, så antas du och uppmuntras diskret att ladda ner olagligt. Visst Ipod har en egen musikaffär, men en tonåring har fortfarande inte råd att fylla hela minnet med så mycket musik.

Och sen bredband, såvida du inte sitter och tankar en massa gratisanimé och dylikt är det väldigt onödigt att ha över 8mbit om du inte laddar ner olagligt. Visst den där spelpatchen som kommer ut med någon månads mellanrum kommer ta längre tid att ladda ner, men det är inte värt att betala för en snabbare hastighet om den inte kommer till nytta någon annan gång.

Jag laddar själv när väldigt sällan, men jag kan förstå att många ungdomar gör det ofta då man uppmuntras att göra det. Min poäng är att det är inte bara så att ungdomar vill ha allt gratis, utan vi uppmuntras och antas ta saker gratis.

Är lite stressad för jag måste hinna med tåget, typos fixas senare

#blogg


signatur

"Thoughts in chaos."

1
Skriv svar