E3 2009: När "bred" blir "fel"

Inaktiv
E3 2009: När "bred" blir "fel"

Om det finns ett spelföretag som kan visa upp riktig bredd målgruppsmässigt så är det Electronic Arts. Casual, action, sport och lekfulla livssimulatorer - EA har det mesta. Men hur hanterar man då på bästa sätt ett fortfarande ganska core-fokuserat PR-event som E3? Genom att, som Nintendo, strunta fullständigt i att marknadsföra för den hårda kärnan och skriva sina egna regler? Eller som Ubisoft, och motivera Petz-snack med häpnadsväckande försäljningssiffror? Man kan göra så. Eller så kan man göra som Electronic Arts.

Electronic Arts kastar upp ridån till sin förkonferens med trailern för Dante's Inferno, våldsamma God of War-klonen som sägs baseras på Den gudomliga komedin. Blod, hämnd och ilska fyller anrika Orpheum Theater i ett par minuter. Inget konstigt med det, våldsamma spel har en tendens att alltid sno åt sig oproportionerligt - i relation till hur stor del de egentligen utgör av spelutbudet - mycket medieutrymme. Det är först efter Dantes korta framträdande (och en kort The Sims 3-parentes) som det EA introducerar sin plan. Då är det nämligen dags att visa upp ett av företagets mest vinstdrivande spelserier: Littlest Pet Shop. Serien beskrivs som fullständigt flick-inriktad, som snart kommer låta "2 miljoner flickor" få chansen att ta sina husdjur online, till en "vacker och säker värld". Efter det fortsätter man med att presentera kommande EA Girls-titeln Charm Girls Club.

Till en början blir jag provocerad av den stereotypa bilden av vad flickor vill och inte vill spela. Men när man plockar ut fyra stycken mellanstadiegamla tjejer för att låta dem borsta hår på tid - och 98 procent av Orpheums nästan helt uteslutande manliga publik exploderar av ironiska hurra-rop och plumpa skämt - kan jag inte låta bli att undra om det var ett planerat drag från EA. Ett skämt på halvvuxen, grabbpubliks bekostnad. Efter att flickorna klivit av scenen kör Electronic Arts igenom en presentation bestående av spel så som NFL-spelet Madden NFL 10, racingspelet Need for Speed: Shift och mixed martial arts-spelet EA MMA. Det enda spel som bryter av är Wii Fit Active - som hittills sålts till uppskattningsvis 600 000 hemmafruar och alfamammor.

#blogg


signatur
Medlem
E3 2009: När "bred" blir "fel"

Tyvärr har ett företag så stort som EA (eller Nintendo, eller Ubisoft) ingen chans att göra något som flickor förstår utan att ta enorma risker. Om man inte väljer att gå den säkra vägen. Det du syfta till "bred" läser jag som "säker väg till pengar" för det är så att målgruppen de vänder sig till kommer att köpa spelen i fråga.

Dante's Inferno kommer att få en åldersgräns på 15+ och således sälja i otal till fjortonåriga pojkar som tror att våld är normen.

Littlest Pet Shop kommer att sälja till elvaåriga flickor som har de fysiska motsvarigheterna och en Wii stående. Hur trist vi än tycker att det är så finns fördommar och statistik av en anledning: det finns minst ett korn sanning i det (särskilt i det senare).

Problemet (som dina kollegor tar upp i varsin krönika på sid 58 resp. sid 72 i #159) är att de i publiken inte tillhörde målgruppen och på så vis inte kunde hantera det som visades. De är tolv år i sinnet allihop och går fortfarande igång på tanken att yxmörda ett oändligt antal fiktiva helvetes-foster. Men att i en grupp av likasinnade erkänna att EA har rätt i sitt rosa djurgullande med öppen ärlighet tror jag inte fungerar.

Problemet är inte att "bred" blir "fel", det bara mottas på det viset just då. Kotaku använder sin journalistiska omdömmeslöshet till att rapportera om följande från konferensen:

14:09 John introduces Chip Lang...and some odd little animal things. He's the general manager of the Hasbro Division. He's talking LittlestPet Shop.

14:10 3 BRAND NEW PET ADVENTURES! City, Country, and Beach! YAYAYAY!

14:11: Littlest Pet Shop online, a mini-game powered world for kids! THey are showing a trailer. "Every girl's dream come true!" *grumble* It's cute. Kind of a 3D isometric looking deal. You can enter a code from a plushie to bring them online.

14:12 Now it's EA girls on stage with Dyan Williams, senior producer of EA's games for girls. Showing off the Charm Girls CLub. THere are four titles coming out...Pajama party for the WIi! SPEED HAIR TEASING. THey are using the Wii remote as hairspray cans!

Sedan hoppar de över tre minuters rapport innan de fortsätter med Need For Speed. Och trots deras korta rapport kan jag mellan deras rader läsa mig till det du beskriver. Kanske för att jag vet vilka Kotaku tjänar, och de vill inte ha något med hårspray att göra.

Ursäktar mitt långa inlägg.

Tack för rapporteringen från en källa som känns mer pålitlig än något annat tillgängligt.


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar