Star Wars-spelens framtid

Medlem
Star Wars-spelens framtid

Hittade ytterligare en mycket negativ recension av Star Wars spelet The Clone Wars: Republic Heroes på Aftonbladet. 1/5. Jag har sett någon gett spelet 2,5/5 men är osäker om någon varit så snäll som 3/5. En klar majoritet säger 2/5. Har själv inte spelat det, tänker nog inte göra det heller trots att jag genom åren slängt upp recensioner på de senaste Star Wars-spelen på starwars.se . Man måste helt enkelt ha en unge att spela med för att det ska vara underhållande. Såhär var det dock inte med Lego Star Wars som jag recenserat. Det var så mysigt kul att det gick att spela själv även om det klart var roligast när man körde med kompisar eller lillbrorsan. Det var allt som man borde kunna kräva av Republic Heroes. Men så blev det inte. Ett klassiskt skitspel som får mainstream att undvika Star Wars ytterligare.

Vad händer då i framtiden? Battlefront: Elite Squadron släpps snart till PSP. Från markstrid till rymdstrid på ett ögonblick. Ett drömläge för alla Battlefront fans. Problemet är att få av dom har PSP. Mainstream saknar ett nytt och välgjort Battlefront till alla konsoller. När 2:an kom var konkurrensen mycket hårdare och då hjälpte det inte att spelet var snäppet vassare än ettan. Sålde gjorde det, men kritikerna surna.

The Force Unleashed till PC och Mac. Osäkra releaser, men innan jul kommer dessa PS3/360-versionerna till en större marknad. Folk vet dock redan vad de får. Sura på Lucasarts är de för detta spel inte kom för 1 år sen. Sälja kommer det säkert, folk har ju faktisk väntat. Recensionerna kommer dock knappast bli de bästa.

The Old Republic. Vi vill hellre ha KOTOR 3! Säger några. Men hypen kring TOR är ändå fint stor. Bioware kan lyckas. De verkar veta det där med hur Star Wars ska göras.

Vad gör dock Lucasarts idag, just nu? Ingenting utåt sett. Lucidity släpptes nyligen. Lite rundor med The Secret of Monkey Island, Lego Indiana Jones 2 Men, vad gör det tunga utvecklarteamet? Faktiskt finns inget officiellt vad de håller på med. Just nu är 3 sw-spel på G, men Lucasarts utvecklar själv inget. Alla titlar hittills nämnda är det andra än Lucasarts som utvecklar. Endast då Lucasarts Singapore division som jobba med Republic Heroes, även om Krome Studios körde med de större konsolerna.

En del av Lucasarts sitter och filar på Ultimate Sith Edition, en form av DLC/expansion till TFU. Dock inget stort som sagt. Fortfarande arbetslöst folk hos dem. Man får ju inte glömma det hemliga utvecklingsarbete de hade kring TFU först. Idag gör de på samma sätt. Men vad?

Kollar vi på listan över spel de utvecklat helt själva så är den ju inte speciellt lång. Tar man med spel de låtit andra till mesta del fått utveckla så har vi ju en jäkligt lång lista. Ska jag, som självutnämnd Star Wars-spels expert, göra en "bedömning" vilket spel som troligast ligger under utveckling, bakom stängda dörrar så måste det vara ett X-Wing/Tie Fighter spel. Det ligger helt i linje med den långa serien av saker som Lucasarts gjort med sina gamla berömda titlar. Gamla spel genom Steam, Secret of Monkey Island, Lucidity, som visst var helt nytt, men gammalt tankegångar. Sen finns det ju rykten som stärker. Och Totally Games har ju inte haft någon titel på ett tag. Jag vet dock inte om de har något officiellt spel under utveckling alls faktiskt.

Man kan ju också drömma sig bort.
Battlefront 3 var/är ju under utveckling. Någon gång kommer även det. Vem som utvecklar det just nu vet jag ej.
Rogue Squadron hörde jag ett rykte om till Wii.

Jedi Knight. Seriöst, det är ingen serie någon pengahungrig utvecklare ger upp. Raven Software gjorde ett fint jobb.
Dark Forces. Traditionellt fps i Star Wars-världen funkar det också.
Republic Commando 2. Lucasarts egenutvecklade etta var inte fyskam. En tvåa är långt ifrån orealistisk. Mer mörker i The Clone Wars uppskattar alla.
Star Wars-strategi? Det var 3 år sen senast nästan exakt på dagen. Mellan Empire at War och Galactic Battleground ca 4 år. Mellan GB och Force Commander knappt 2 år, medans det var 2 år mellan FC och Rebellion. Så ett rts innan år 2011 eller under det året är nog extremt sannolikt.

Någon som vet mer? Någon som vet att jag har fel någonstans? Kommentera gärna.

#blogg

1
Skriv svar