Lucka 19 och 20 - Julkalender 2009

Skägg.
10 Chambers
Lucka 19 och 20 - Julkalender 2009

SpelledarN^ - Julkalender 2009

Anteckning från "författaren":
Åter igen kommer nu två delar ur den outtryckligt gastkramande julkalendern upp ungefär samtidigt. Som sig bör kan man klicka på SpelledarN^ - Julkalender 2009-texten ovan för att vara säker på att man inte missat någon vital del. Denna är en "helglucka" vilket innebär två luckor till priset av en del av berättelsen. Ungefär.
Jag ska förhoppningsvis komma ikapp min slöa uppdateringsfrekvens under tisdagen. Det är svårt att hinna med i julstök och den ständigt framväxande Hitman-filmen som jag måste få ut innan julafton för att inte bli ännu mer kollektivhatad av 17000 personer än jag redan är. Fick mailsvar från IO Interactive idag, där de skrev att de inte hade några som helst problem med att jag skändar deras spel i skojfilmer på Internet och intygar att de uppskattat filmerna mycket. Detta gjorde mig nöjd och julglad.

Lucka 19 och 20: Map cycle

Det är inte ofta gemene man och kvinna upplever att kameraperspektivet i livet förändras. Detta beror främst på det faktum att människan använder ögon för att ta in visuella intryck vilka allt som oftast inte flyttas från sina rätta platser i ansiktet. Mårten Fagerkvist hade fått erfara både ett fågelperspektiv och ett alldeles-bakom-ryggen-perspektiv. Dessa båda medförde en generellt försämrad rörelsefrihet. Det han nu såg var däremot ett oändligt mörker. Mitt i detta mörker svävade en stor skylt med texten "MOS_CRACIUN.EXE has encountered a critical error. Fatal exception in cell G8. Press OK to continue."

Mårten viftade framför sig vilket fick till resultat att OK-knappen på den stora skylten trycktes in och plötsligt stod han utanför sportbutiken där han tidigare utfört sin samhällsvidriga stöld. Han såg åter igen genom sina egna ögon och allting kändes, efter omständigheterna, väldigt normalt. Han slogs av att han inte längre kände de stulna svettbanden innanför jackan. Mårten Fagerkvist fylldes av samma lugn som man kan känna då man vaknar efter en verklighetstrogen mardröm och inser att det som inträffat inte var på riktigt. Mårten föredrog sådana scenarion framför motsatsen; att drömma något positivt och sedan vakna med en stor besvikelse över att drömmens händelser aldrig ägt rum.

Känslan av lättnad var dock kortvarig då han plötsligt märkte att sportbutikens upplysta och något skrikiga skylt såg väldigt annorlunda ut jämfört med hur den tidigare varit utformad. Texten som prydde den var skriven med asiatiska bokstäver. Mårten förmodade att det rörde sig om kinesiska. Japanska kunde han utesluta då han, likt många av denna tidens unga män med datorintresse, konsumerat en viss mängd japansk tecknad film under sina levnadsår och snappat upp viss grundläggande kunskap om skrivspråkets grafiska stil. Under den främmande skylttexten stod, i mycket litet format, butikens namn med västerländska bokstäver.

Mårten såg sig omkring och insåg att detta, jämfört med hans hemort, något större samhälle som han ofta besökt var mycket förändrat. Samtliga byggnader han kunde se var tre eller fyra våningar högre än de brukade. De såg dessutom ut att vara relativt nybyggda och delade alla samma avskalade och rena utseende som ofta återfanns hos riktigt ambitiösa byggnadsverk i de stora världsstäderna.
Fortsättning följer...

#blogg


signatur
1
Skriv svar