Utrotning är ett dubbeleggat svärd.

Medlem
Utrotning är ett dubbeleggat svärd.

Jag tog och kollade på den brittiska serien Who do you think you are?, som förstås är originalet bakom svenska Vem tror du att du är?, där Stephen Fry igår var med och berättade och undersökte lite lösa ändar i sitt släktled. Röda tråden var att han ville veta mer om sin morfar Martin Neumann som han idoliserade och som, visade det sig, hade en ganska intressant släkthistoria. Bland annat så hade han kommit från Surany i Slovakien och sedan stridit mot britterna i Första Världskriget, vilket var lite ironiskt då han senare efter kriget flyttade iväg med familj och en väns familj till en brittisk by och startade upp en industri där. Men en av de mer intressanta, och mycket tragiska, bitarna var när Fry åkte till Surany för att få veta mer och intervjuade en man som var den enda överlevande juden från Förintelsen som fortfarande bodde kvar i staden, en stad som haft över 100 judiska familjer innan folkmordet.

Det var en både tragisk men också rolig berättelse som Fry bjöd på, med hans vanliga snabba kommentarer och humor, men även väldigt sorgligt när han bland annat fick veta vad som hänt med en släktingfamilj vars föräldrar och barn alla sänts för att dö i koncentrationsläger (för en redovisades inte, men vi kan ju göra en kvalificerad gissning). Tolka det hur man vill, men jag blev sugen på nya Wolfenstein efter att se sett programmet, det var så länge sedan nu som jag fick döda nazister och det kommer kännas skönt att få ta upp kampen mot det värsta avskum som mänskligheten någonsin fått dras med.

Tv-spel föder inte våld, våld föder tv-spel!

#blogg


signatur
1
Skriv svar