Topp 5 Spelmedia

Medlem
Topp 5 Spelmedia

Tisdag. #12 i ordningen (jag missade första veckan). Smått inspirerad av Jonas' sneda smak på lagring av spel blir dagens lista

Topp 5 sätt att lagra spel på som visat sig mer eller mindre framgångsrika

Innan ni dyker in i listan ska sägas att jag pusslat placeringarna om varandra flera (flera, flera, flera) gånger. Resultatet är alltså slutgiltigt på så många sätt det bara kan, men jag är som bekant öppen för förslag.

5. CD-ROM
Playstation hade de fantastiska skivorna, som inte bara underlättade produktionen utan även sänkte kostnaderna för mig när jag handlade fyrdisks-sagorna Final Fantasy. 450 kr för Final Fantasy IX då det begav sig jämfört med Pokémon Stadium för 900 kr. Brister som fanns var lagringskapacitet och rep-faktorn. Jag vet att det är svårt att repa skivor, men min lillebror hade ett knep: Han knäckte dem på mitten. Ett Final Fantasy IX (skiva 2) och ett Final Fantasy VIII (skiva 3). Även Tomb Raider: The Last Revelation var ospelbart på något ställe tack vare repor. Trots det sågs skivor som mediet för framtiden. Men häng kvar kära läsare, vi är bara på plats fyra. Framtiden är oviss i ytterligare fyra paragrafer.

4. Serverbaserad lagring
Med Internet kom framtiden (synd på de sista tre paragraferna) och nästa steg i spelandet kommer enligt en del företag att vara via Internet. Även enspelarspel ska upplevas online. Personligen ser jag inte varför det ska vara så. Jag bor i Sverige och ska inte klaga tycker de flesta säkert. Men problemen som varit i den gamla världen och som varit möjliga att trippa runt är nu ogenomträngbara väggar av kall kopieringsrätt. När spel släpps i Asien idag kan den galne spelaren importera efter eget tycke. I värsta fall kan konsoler behöva införskaffas och kostnaderna kan stiga astronomiskt, men det är möjligt. På Internet med betaltjänst mot server kan detta inte hända. Vill någon hindra kunden i ett visst land att ta del av en särskild produkt, då gör de det.

3. Digital lagring
De som fortfarande dröjde sig kvar kvar i dåtiden var inte Valve. Redan 2004 gjorde de tydligt för de som köpte DVD-utgåvan av Half-Life 2 att de minsann inte skulle vara i den fysiska världen mycket längre. Ett tecken på detta var (som nämns i Super Play #156) avsaknandet av instruktionsbok. Mittenfingret åt spelare som vill ha en spelsamling att visa upp. Dock har digitala köp det absolut största problemet någonsin: Digitalt RättighetsMygel. Bortsett från problemen är den digitala lagringen på egen plats välkommen för att den kan minimera laddningstider och förhindra frustrationen i att byta skiva och/eller behöva vara uppkopplad.

2. Kasett
Gammalt och beprövat. En liten låda i vilken man får allt. Spel och sparmöjligheter på samma gång. Jag gillar hur laddningstider är obefintliga när man ska spela. När jag sitter vid min TV kan jag ju acceptera att jag får vänta ett par sekunder på spelets egenltiga början. Men på en bärbar låda är det underbart att kunna dunka igång konsolen och det faktiskta spelet på några sekunder. Att någon tyckte att kasetterna var värda en oanständig summa pengar en gång i tiden placerar dem ett steg från vinst.

1. DVD
Med större lagringskapacitet än CD-skivor och med den goda smaken att komma i bokformade (ibland bättre) fodral vinner DVD lätt. Jag kan alltså fortfarande stoltsera med en vacker spel-hylla och begrunda vilket spel jag ska spela genom att bläddra bland lådorna. Ibland är bläddrandet bra nog. Reprisken är kvar, men brorsan har vuxit upp och angående DRM är detta bara påtagligt på vissa olyckligt lottade spel. Det enda oförsvarbara är priset som enligt all ekonomisk logik borde vara lägre än de 600 kr som idag är standard.

Av vissa avsaknad från listan: Blu-Ray. Nej tack. Fördelarna med större lagringskapacitet har ännu inte visat sig påtagliga. Det finns inte ett spelexempel som faktiskt har varit bättre p.g.a. Blu-Ray hittills. Den långsamma läshastigheten i Playstation 3 ger snarare en poäng till det andra lägret. Dessutom ser lådorna ut som barnutgåvor av DVD-filmer.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

Topp 5 Spelmedia

Bluray: Sant, men det är åh så skönt att slippa byta skiva när man spelar ett svinstort rollspel. Fast jag vet, det är min lathet som gör sig hörd igen.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

I min erfarenhet: Det kommer bli skönt att slippa byta skiva, för hittills har jag inte stött på ett multiplattformsspel som haft fler skivor på 360n. Jag säger inte att det inte finns, men de skarpaste kandidaterna Assassin's Creed och Grand Theft Auto 4 (båda "Sonyexklusiva" ett tag) byggdes på en skiva till 360.


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar