Kampen mot IPRED

Inaktiv
Kampen mot IPRED

I gårdagens Aftonbladet fanns det en artikel som handlade om att Kalle Anka & Knattarna samt allas vår kära Skalman fildelat. Bland annat finns det en serie med Kalle och Knattarna där Knatte, Fnatte och Tjatte laddar ner ett album tills de har råd att köpa skivan, medan Kalle går och köper originalskivan som han sedan trycker upp i hundra exemplar för att sälja vidare. Angående Skalman stod det klart bland annat tidigare i våras att han hade ett större antal nedladdade låtar i sin Mp3-spelare.
När Aftonbladet pratade med tidningarnas respektive chefredaktörer/ansvariga utgivare verkade de ta saken väldigt lättsamt, vilket jag tolkade som att detta är en protest mot IPRED eller åtminstone en gliring. (Det ska naturligtvis tillägas att det i Kalle-serien fanns en sensmoral att det är fel att ta något från någon annan utan att fråga/ge tillbaka.)
Jag jublade, det är skönt med "högre uppsatta" människor som vågar säga ifrån. Samtidigt kan man undra om de fortfarande skulle vara lika negativt inställda till IPRED och allt vad det innebär om det gick att läsa deras tidningar olagligt.

Tolka det inte som att jag är för IPRED, för det är jag inte. Jag tycker det är det dummaste påhittet sedan länge. Ägna er åt något vettigare som anti-våld, barn -och äldreomsorg, jobb, illegal invandring - You name it och det är viktigare än att sätta dit någon stackare som inte har råd att köpa en skiva eller biobiljett.
Samtidigt som jag är emot IPRED är jag också emot fildelare. Det är en sak om man laddar ner något och behåller det för eget bruk, det tycker jag inte är så jäkla viktigt att sätta dit någon för. Men de som sitter och laddar ner litervis med filmer, spel och musik och sedan sprider det vidare... Visst, ta dem. Så länge inte den jakten tar överhanden i myndigheternas prioriteringar.

Och på tal om dåliga prioriteringar, Lettland verkar vara så rastlösa och bekymmersfria att det numera är olagligt att tala gott om homosexuella där borta.
Vart är världen på väg? Snart är det väl förbjudet att sitta ner på tunnelbanan också, man måste stå upp och flyga in i personer och stänger varje gång det förbaskade tåget bromsar in.

#blogg


signatur

- Oh sorry, did I get you?
- No you didn't GET me. It's an electric drill. You GET me, you KILL me!

1
Skriv svar