Framme i Köln

Skägg.
10 Chambers
Framme i Köln

Nytt år, nytt GamesCom.

Jag och Mannen med hatten (läs: Jonas Högberg) har landat på hotell Maritim utmed floden Rhen och kan pusta ut innan stormen - den stora mässan - drar igång tidigt imorgon bitti. Det märks att det här är en stor händelse för det relativt lilla Köln. När vi går genom stadskärnan ser jag åtminstone fem ansikten jag känner igen från spelrelaterade event under de senaste åren och skymtar säkert många fler som jag glömt bort. Överallt är amerikaner och britter som ser sådär omisskännligt speljournalist-aktiga ut uniformerade i hästsvans och nördtröja. Hela världens spelbransch har kort sagt flyttat till Tyskland för ett par dagar.

Har varit på GamesCom ett gäng år nu, bor på samma ställe som i fjol och vet var allting (det mesta i alla fall) ligger. Lite rutin är skönt när man har med det enorma vortex av booth babes, swag och svettigt rännande som är vardag under en spelmässa. I spelväg ser jag framför allt fram emot att få gå på Blizzards visning av Diablo III imorgon, där vi lovats få se någonting helt nytt (!). Ett visst franskt spelföretag kommer dessutom med ett ganska stort avslöjande under morgondagen som jag tror kommer falla många av PC Gamers-läsare i smaken. Vad det är törs jag inte ens tease:a just nu (EDIT: Stryk det, Heroes of Might & Magic 6 är officiellt!). Kan i alla fall hinta om att vi har en fet artikel om det alstret i nästa nummer.

På fredag blir det intervju med båda herrarna Bioware och en pratstund med Microsofts PC-chef. Ska bli intressant att få lite bättre inblick i hur deras beryktade "PC-comeback" egentligen yttrar sig. Gissar att vi kommer att snacka en hel del om både Age of Empires Online och nya FlightSim. Fredag blir verkligen den stora intervjudagen eftersom jag rundar av det hela med Blizzards Jay Wilson - 30 minuter på tu man hand. Det blir gott.

På förhand tror jag att Project Dust (Another World-killens nya) som jag missade på E3, HoMM 6 och Diablo III blir mässans höjdpunkter för egen del. Kommer att avlägga rapport här i slutet av varje mässdag, så stay tuned för bilder (bluetooth-överföring är för övrigt teh shit när man glömmer USB-sladden!) och anekdoter från spelvärldens tüska centrum.

Till dess.

#blogg


signatur
1
Skriv svar