Jobb jakt.

Medlem
Jobb jakt.

Jag sökte för inte så länge sedan jobb som vaktmästare på den lokala kyrkogården och blev kallad till intervju förhållandevis snabbt. När dagen för intervjun kom tog jag på mig mina politiskt korrekta byxor, aktiverade ett leende som får framtida svärmödrar att ifrågasätta sina döttrars nuvarande val av partner och traskade till pastoratet i rask takt. När jag kom fram fick jag skaka hand med en kort, glad gubbe som uppenbarligen var Tha Baous över kyrkas gräsmattor. Vi satt och pratade en stund och han började beskriva vilka arbetsuppgifter jag skulle ta del i om jag blev anställd, tex: klippa gräset, vattna blommor, leda korståg, rensa rabatter, gräva gravar som vaktmästare i guds namn. Allt verkade gå bra, han blev imponerad av min tidigare arbetslivserfarenhet och jag tyckte att det lät som en stabil arbetsplats, vi skildes sedan åt med ett vänligt ”ha det bra, så hörs vi” (det är så vi pratar här) och på vägen hem tyckte mig vara så gott som anställd.
Några veckor senare fick jag ett telefon samtal från Kyrk-gubben, han sa (mer eller mindre): ”Det blir inte du som vi anställer nu, vi letar ju först och främst efter folk som är medlemmar i svenska kyrkan så att dom kan arbeta inne i kyrkan på begravningar osv, vilket du inte kan... för att du inte är medlem.”
Många delar av min sociala krets tyckte att detta var diskriminering och har sagt saker som ”Du fick ju i princip inte jobbet för att du inte trodde på gud” vilket jag inte kan hålla med om, Du kan ju vara medlem i Svenska kyrkan även om du inte tror på den kristna guden (även om jag inte förstår varför). Det som jag har lite svårt att förstå är varför jag inte skulle kunna klippa gräsmattor eller jobba inne i kyrkan trots att jag inte är medlem, jag har ju fortfarande den fysiska förmågan och den praktiska kunskapen. Men vem vet, det är ju svenska kyrkan trots allt så logik kanske inte kommer naturligt.

Min korg med livsmedel blev stulen på Konsum idag, Det underliga var att jag inte hade betalt varorna än och befann mig fortfarande inne i butiken...

(Ursäkta eventuella stavfel eller grammatiska snedsteg.)

Peace!

#blogg

1
Skriv svar