Old-school-dogfighting och copyrightskräck

Medlem
Old-school-dogfighting och copyrightskräck

När man startar WT så får man välja ett premium-plan, dvs ett specialplan som annars kostar riktiga pengar. När Harry startade valde han ett japanskt (såklart) tidigt plan - Hagiri's a5m4, föregångaren till Zeron.

Vad som skiljer Hagiris a5m4 mot den vanliga a5m4, förutom målningen, vet jag inte. Hagiri var ett flygaress japan som hade mustasch och han var skeptiskt till zeron i början, då han tyckte den svängde för dåligt vilket är lite komiskt då zeron är ökänd för att vara det smidigaste andravärldskrigsplanet, och princip det bästa i världen när det kom 1940. Han blev dock snabbt övertygad då han fick se dess resultat, 27 fiender 0 förluster - ett gäng zeros första strid.

En liten speciell anekdot jag hittade berättar att Hagiri och tre andra zero-piloter gjorde ett livsfarligt upptåg i oktober 1940. Dom hoppade i sina plan och flög till den kinesiske flygbasen i Taipingsze, Chengtu, landade, hoppade ur sina plan, försökte vandalisera ett gäng parkerade kinesiska plan och sätta eld på ledningscentralen. Alarmet gick dock och de fick springa hals över huvud tillbaka till sina plan med kulorna visslande runt öronen. Man kan ju undra lite hur dom inte blivit upptäckta tidigare!? På tillbakavägen ska Hagiri brutit sig loss från sina kamrater och själv tagit sig an tre fiendeplan, varav han sköt ner två.

Harry hade dock glömt bort Hagiris plan som han inte använt sen han spelade i arkad-mode. Men trött på problemet att bara upptäcka motståndare och avancerad strategi, var han sugen på gammal hederlig intuitiv dogfighting och kom på att att han hade dethär fina gamla planet.

I WT hör planet till rank 1, dvs dom första planen i andra världskriget och matcherna i rank 1, är lite mer förlåtande, vapnen är mycket svagare, särskilt på japanska plan, planen går mycket saktare, ett misstag är inte lika avgörande... vilket oftast passar Harry. Det blir mer närstrider, men i och med att vapnen är svaga så är det inte så lätt skjuta ner plan i vilket fall.

Den här gången skulle det visa sig gå mycket bra. Matchen dokumenterades i dagboken, inte för att den är så avancerad, inget nytt som Harry lär sig, utan för att den gick upp på delad första plats, bredvid i16 type 24, i avseende på "kills" och för att det var en spännande match för Harry. Vad skulle jag ha för musik?

I video-avseende har jag märkt att instrumental monoton synt-baserad musik oftast funkar bra. Den håller pulsen och energi utan att ta för mycket uppmärksamhet från bilderna. Så jag har använt mycket sån musik, inte för att det är min favoritmusik utan för att jag tycker den funkar bra.

Visst kaosig dramatisk musik, eller metall-liknande musik kan också funka men kräver mkt intensiv klippning. Långsam musik kan bli väldigt effektfull i kontrast till en actionfylld strid, och kräver mindre jobb i klippning helt enkelt.

Sen har vi ju det här med rättigheter, som tur är så är de lite mer obskyra band jag tycker om, inte så noga med sånt, dom är glada man använder deras musik om man ger dom credits såklart, det kanske kommer lite reklam i videon, men med lite kändare artister så kan videon bli blockerad och värsta fall blir man bannad på youtube så man får passa sig lite.

Efter massa sökande på elektroniska alternativ-artister hade jag hittat Krzysztof Kurkowski en grym kompositör, som enligt mitt tycke passar finfint till flygvideos. Jag hade redan använt flera stycken av honom i den långa "Old habits die hard"-videon, som också var en rekord-match.

Hur mycket jag än klippte ner denna matchen så blev den för lång, längre än låten jag ville använda, så jag lade till ett stycke från filmen "Spirited Away" till andra delen, lite klassisk symfoni, vilket jag tyckte passade fint efter det elektroniska.

Men efter att jag laddat upp den fick jag en world-wide-block på youtube och efter en sådan kan man få en "copyright strike", fick jag veta. Efter tre "strikes" blir man permanent raderad. Hoppsan. Jag vill ju bara låta andra få höra den fantastiska musiken! Eller hitta till den fantastiska filmen! Jag tjänar inga pengar, och jag har fått 20 views på 1 månad, varav 10 är jag själv, plus att jag gör reklam för dom - vad har dom för problem!? Verkar ju inte vettigt.

Så jag började luska på om man kunde komma runt det. Hur är ID-t inbakat i musiken? Hittade en hel del videos på youtube om detta. Och som man kanske kunde gissa, pitchar man musiken så hittar dom inte ID-t lika lätt. Instruktionsvideon var dock ett par år gammal å på teknikfronten här på internet så går ju saker å ting som bekant rätt snabbt. Att pitcha ner ett tonsteg funkade inte. Jag var livrädd vid min testuppladdning, trots att jag gjorde det från ett annat konto, men konstigt nog blockerades inte videon, dom bara tystade den.

Tredje eller fjärde testet med två tonsteg ner funkade faktiskt! Det konstiga var dock att den identifierade musiken korrekt, förbjöd kommersiell användning, och lade till reklam i videon - som den brukar. Mystiskt! Är det helt godtyckligt? Slumpgenerator? Ibland blir man blockerad och ibland är ok?! Men jag kunde iallafall pusta ut med lagen på min sida...

#blogg

1
Skriv svar