Första intrycket av Nvidia Shield - Android TV

Medlem
Första intrycket av Nvidia Shield - Android TV

Köpte mig en Nvidia Shield på black friday när det var en deal på Elgiganten. Fick fjärrkontroll på köpet och hela kittet. Den finns i två versioner, 16gb och 500gb. Köpte den med 16gb för kommer inte lagra en massa spel och skit på min tänkte jag.

Har inte spenderat mycket tid med maskinen då den egentligen bara fyller en enda funktion för mig och det är som mediastation.
Jag har testat lite spel på den men alla spelen suger verkligen. Om det är något jag ogillar är det mobilspel och även om den här enheten är en "konsol" och spelen anpassade för handkontroll känns det ändå som att spela något billigt mobilspel.

Handkontrollen i övrigt är helt ok. Känns bättre än steamkontrollen i ren kvalite men sämre än Xbox och PS kontrollerna. Styrkorset är egentligen det enda jag har att klaga på, Känns verkligen som billig kinakopia och håller inte den standard man förväntar sig av en premium produkt.

Maskinens styrka ligger i att den klarar av att skicka ut 4K i 60hz genom HDMI och det är just därför den här maskinen är ett riktigt bra mediacenter. Tanken var att använda den här maskinen som mediamaskin i sovrummet för att strömma Netflix 4K och HBO.
Visade sig att Netflix körs ändå bättre på TVn då TVn har en mycket bättre fjärrkontroll. Nvidia shield kör klassisk trycka på knappar medans TVn har en peka klicka och scroll (som en mus). Händigare och mycket snabbare om man ska bläddra i menyer. Röstsökningen på fjärrkontrollen till Nvidia Shield har aldrig fungerat dålgt. Den har alltid skrivit exakt rätt ord vilket jag tycker är lite underligt...

Installerade XMBC/TVMC och blev imponerad. Det funkar nästan helt felfritt och kan nu ersätta min HTPC! Det är bara att lägga till olika TV Addons som man känner för och sedan bläddra fritt hur man vill. Jag har testat många olika men inte ännu fastnat för någon speciell.
Den strömmar filmer från nätet riktigt bra med undantaget att det ibland är fel på andra sidan.
Har testat spela upp lite testfilmer i 4K från USB och där funkar det utan problem så länge som du har snabbt minne.

Jag måste säga att jag är helt nöjd med produkten. Det finns vissa saker som går att förbättra men för det låga priset måste jag säga att du får valuta för kronorna du lägger ut om du är ute efter en ersättning till en HTPC. Men som sagt är det här bara mitt första intryck. Måste vänta och se om det dyker upp problem i framtiden. Min HTPC som har några år på nacken har jag alltid kunnat lösa problemen som dykt upp rätt enkelt, får se om det blir lika lätt med min Shield.

Instruktioner för installation av XBMC/TVMC

#blogg


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar