Första dussinet av bakåtkompatibla spel från Original-Xbox har läckt
Fuzion Frenzy!
Det var tider när man hade förfest och spelade detta, kommer ihåg att sista banan för varje spelomgång var total kaos när man skulle hoppa och ducka för hinder som kom snabbare o snabbare.
Men det lär inte vara många som har original spel till Xbox (1)... Piratkopieringen på den konsolen var ju helt skadad, tror jag o mina bröder ägde 1 eller 2 spel, sen hade man hur många som helst på hårddisken. Men det förtog även nöjet.
Ninja gaiden såklart. Nästan sugen på att köpa en Xbox one bara för att spela de spelet
Ett mästerverk.
Bästa närstridssystemet i ett spel enligt mig. Denna apgamla och lågupplösta video visar det bra:
https://www.youtube.com/watch?v=J-vO3EZvh-w
Nunchaku-sekvensen 34 sekunder in är så sjukt snygg.
@fzusr: det är licenserna som är det största problemet. De sa ju redan på E3 att bakptkompabiliteten till Xbox skulle bli kraftigt begränsad pga att flertalet IPn inte går att få licens till då utgivare/spelhus inte längre finns.
Vadå, ska dom bara släppa dom digitalt eller? Låt oss som har kvar våra skivor att spela alla spel isåfall :/
Var ju inge problem på t.ex. GameBoy Color, GBA, PS2, första PS3 Fat, Wii, DSi, 3DS att spela hela bakåtkatalogen, så varför ska det vara det denna gång?
@fzusr: du spelar inte från skivan, den verifierar bara att du äger spelet. I alla fall är det så det funkar från Xbox 360. Du laddar ner spelet på konsolen och skivan som sagt verifierar bara att du har "rätt" att köra spelet.
Jag vet hur det har fungerat i tidigare fall. Med 360-spel på Xbox One (antar att det var det du menar) så laddas ytterligare kod ner därför att Microsoft konverterat spelets binär så att det blir kompatibelt med Xbox One. Något som är nödvändigt då 360 och Xbox One inte har samma CPU-arkitektur (360 använder PowerPC, Xbox One använder x86). Men däremot använder både Xbox Classic och Xbox One x86, så i det fallet är det inte nödvändigt.
Men jag såg i en annan nyhet att Xbox-spelen kommer få högre upplösning på Xbox One, så det är ju inte bara ren bakåtkompatibilitet, utan dom har ju faktiskt ändrat något med spelen. Då kan jag förstå att spelen måste gås igenom och testas en och en, och det är en giltig anledning till varför hela katalogen inte kan supportas på en gång, i mina ögon.
Jag vet hur det har fungerat i tidigare fall. Med 360-spel på Xbox One (antar att det var det du menar) så laddas ytterligare kod ner därför att Microsoft konverterat spelets binär så att det blir kompatibelt med Xbox One. Något som är nödvändigt då 360 och Xbox One inte har samma CPU-arkitektur (360 använder PowerPC, Xbox One använder x86). Men däremot använder både Xbox Classic och Xbox One x86, så i det fallet är det inte nödvändigt.
Fast det är inte enbart CPU-arkitektur som är avgörande, grafik-API, minnehantering, kontrolinput och massor av andra saker måste hanteras.
Fast det är inte enbart CPU-arkitektur som är avgörande, grafik-API, minnehantering, kontrolinput och massor av andra saker måste hanteras.
Ja, men det kan du bygga in i miljön som koden körs i, typ något i stil med Wine. Behövs ingen emulation eller portning. Tycker dom borde kunna ha en sådan miljö som stödjer samtliga spel. Microsoft står ju bakom bägge maskinerna och dess mjukvaruplattformar så dom har ju all teknisk info som krävs för att kunna återskapa Xbox Classic-miljön på Xbox One.
Men som jag skrev i ett annat inlägg här, noterade efter jag skrev mitt första inlägg att spelen ju även ska förbättras grafiskt, så jag kan då förstå att de måste gå igenom dom en och en.