Windows 10 ljud i spel

Medlem
Windows 10 ljud i spel

Hejsan!

Jag har för första gången uppgraderat mig till win10.

Köpte nytt moderkort, cpu och RAM.

Gjorde clean install, uppdaterade drivers osv.

När jag väl var klar med mitt sound setup (razer tiamat 7.1) och konfigurerade till 7.1 i windows sound, fick igång basen som brukar fattas och skulle sätta igång ett spel så märkte jag att efter videologos osv så dör enhancement i ljudet.

Alltså jag gick ifrån dunder kvalité i Spotify till vanlig stereo i spel.

Satt en halvdag och pillade, googlade, gjorde en till clean install alltså testa allt inom min kunskap.

Men inget har fungerat och jag är fullt ut noobie med win10 och undrar om någon upplevt samma problem och har kunnat lösa det?

Tack på förhand.

Specc:

Rog maximus ix hero
7700k intel
Ddr4 16gb 3000mhz RAM
1070 rog strix.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Jag vet inte vad det problemet är, men jag märkte att mitt ljud försvann i en del spel och även i webbläsaren. Efter ett tags felsökning så såg jag att windows av någon anledning har ändrat standarduppspelningsenhet och högtalare. Istället för högtalarutgången så vart nvidia high def speakers eller liknande default. Varje gång man startade om datorn så var det tillbaka fel igen. Efter att avinstallerat drivrutinerna så löste det sig.

Kanske du har fler än 1 ljudkort och/eller outputs och spelet går efter fel ljudenhet?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@conthox: Jag kollade om det var så för mig men det var det inte. Jag har bara en enabled output som är själva mitt ljud som fungerar jättebra förutom i spel.

Dock så återställer sig allt till default efter omstart och jag måste ställa in allt igen.

På något höger lyckades jag lösa problemet men efter omstarten så kom problemet igen.

Dessutom är Loudness Equalization borta ifrån windows enhancement tab. Jag använde den i windows 7. Märkligt med tanke på att jag hade realtek då också.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Jag har tyvärr inte så många idéer, men testa med att inaktivera windows game mode. Eller om det är spelprofiler i mjukvaran för antingen ljudet, grafiken eller för typ tangentbord/mus som kickar igång och ändrar inställningarna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag hade ett problem där ljudkortet markerades som fel men allt fungerade, samt att nätverket inte fick nåt ip. Felet kom till baka efter omstart, så jag testade att stänga av snabbstart/hybridnate, och det fixade problemet.

Medlem

@conthox: Ska testa stänga av Game mode tack för tips.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

@Tunguska: Ska testa det också tack för tips.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Jag lyckades identifiera problemet tror jag.

Mitt ljud config 7.1 ställdes om till stereo i Windows settings.

Så om jag stängde av audio device och satte på den igen samt ändrade till 7.1 igen så fungerade ljudet bra i spelet/spelen.

Lite jobbigt att brhöva tabba och ha sig varje gång man vill spela men det är bättre än inget.

Tack så mycket ni som svarade.


signatur

Ordo Ab Chao

1
Skriv svar