"Always online"-ryktena för Metal Gear Survive visade sig stämma

Medlem

@Manslut: Beror på din ISP. Någonstans längs kopplingen finns en router. Sen om den finns hos dig eller ISP'n är en annan sak. Jag vet BBB för länge sedan bara körde via uttag i väggen. Jag vet att alla som har ADSL har en router hos sig. Alla som har Com Hem har en router hos sig. Etc, etc. Du får ingen kontakt med internet om inget routar din trafik.

Avstängd

@Makkapakka: Din dator kan agera router om så behövs. ADSL kräver ett modem, modemen har inbyggd router.

Medlem

@Manslut: Precis. Alltså behöver du en router. Inbyggd eller inte, din dator agerar eller inte. Det är ovidkommande. Vad som däremot ÄR vidkommande är att du behöver en router, och du måste alltid vara online.

Medlem

Folk gnäller för att gnälla, always online är ingenting kontroversiellt idag.

Medlem

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om det har always online eller inte som ett krav... men deras motivering varför det behövs gör mig lite irriterad.

Att det skulle på något sätt "behövas" för co-op eller för att släppa nytt innehåll efter release är ju bara löjligt. Finns ingen anledning till att användaren inte skulle få lov att välja och då tappa funktionalitet (som i Dark Souls t.ex.).

Hade haft mer respekt för dom ifall de bara hade sagt rakt ut "det är för att vi vill tracka allt ni gör och detta gör det lättare att sälja mikrotransaktioner" än det där.

Avstängd
Skrivet av Makkapakka:

@Manslut: Precis. Alltså behöver du en router. Inbyggd eller inte, din dator agerar eller inte. Det är ovidkommande. Vad som däremot ÄR vidkommande är att du behöver en router, och du måste alltid vara online.

Nej, man behöver ingen router. Argumentet var att man inte kan spela för man blir utan internet om ens router pajar. Det blir man inte, eftersom datorn kan kopplas upp utan routern.

Medlem

@Manslut: Såvida den inte sitter i ett modem, som också dör eftersom de är sammanbyggda. De flesta har inte internet direkt i väggen utan någon form av modem.

Avstängd
Skrivet av Makkapakka:

@Manslut: Såvida den inte sitter i ett modem, som också dör eftersom de är sammanbyggda. De flesta har inte internet direkt i väggen utan någon form av modem.

De flesta i sverige har fiberanslutning (c:a 70%), och de flesta av fiberanslutningarna är av typen FTTB - vilket betyder att man inte har något modem, utan har just "internet direkt i väggen".

Medlem
Skrivet av Manslut:

De flesta i sverige har fiberanslutning (c:a 70%), och de flesta av fiberanslutningarna är av typen FTTB - vilket betyder att man inte har något modem, utan har just "internet direkt i väggen".

Så cirka 30% ska riskera köpet av ett always-online och resten av de som inte har FTTB anslutning ska även finnas i riskzonen för att inte få spela ett single-player spel när de så önskar?
Jag förstår dina argument men always-online ska inte vara påtvingat för de fåtal "features" som lootboxes och daily logins.

Medlem

Coolt! Jag ser verkligen fram emot att ignorera det här spelet! 😊

Avstängd

@MrPeters: Hur kom du fram till att 30% skulle vara i någpn slags riskzon?

Medlem

@Manslut: 72.3% av alla siffror på internet hittas på i skrivande stund.

Medlem

@Manslut: För att du sa att 70% hade fiber därav måste 30% ha en annan version vilket troligtvis är kopparkabel eller trådlöst. Hur kom du fram till 70%?

Avstängd
Skrivet av MrPeters:

@Manslut: För att du sa att 70% hade fiber därav måste 30% ha en annan version vilket troligtvis är kopparkabel eller trådlöst. Hur kom du fram till 70%?

Att man har en annan typ av uppkoppling innebär inte per automatik att man har större risk att den inte fungerar som den ska, därför kan du inte dra den slutsatsen. Det enda som siffrorna berör är huruvida man blir utan uppkoppling om ens router pajar.

Jag tittade på statistik från post- och telestyrelsen samt övrig statistik angående FTTH/FTTB-penetrering i EU.

Medlem

@Manslut: Men... Det är ju det min poäng är... Har man inte den typen av uppkoppling så innebär det ökade risker för hur stabil ens uppkoppling och vad för alternativa åtgärder man kan ta om t.ex. ens router går sönder.

Avstängd
Skrivet av MrPeters:

@Manslut: Men... Det är ju det min poäng är... Har man inte den typen av uppkoppling så innebär det ökade risker för hur stabil ens uppkoppling och vad för alternativa åtgärder man kan ta om t.ex. ens router går sönder.

Eftersom det är en statistiskt sett obefintlig risk saknar du en poäng.

Medlem

@Manslut: Och om vi inkluderar resten av världen?
Sverige som är ett av de ledande länderna inom Internet och IT har cirka 70% fiber, tror du man ska anpassa spelen efter Sverige eller (om hypotetiskt sett fiberuppkoppling är en minoritet) majoriteten av världen?

Avstängd

@MrPeters: Du underskattar resten av världen.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@Manslut: Beror på din ISP. Någonstans längs kopplingen finns en router. Sen om den finns hos dig eller ISP'n är en annan sak. Jag vet BBB för länge sedan bara körde via uttag i väggen. Jag vet att alla som har ADSL har en router hos sig. Alla som har Com Hem har en router hos sig. Etc, etc. Du får ingen kontakt med internet om inget routar din trafik.

Nu får du lugna ner dig. Du behöver inte router hemma eftersom det går alldeles utmärkt att stoppa TP-kabeln direkt in i datorn.
Har du däremot flera datorer som vill dela samma anslutning behövs det dock. Ett modem behöver inte en router förresten, så har vi det uträtt också.

All Internettrafik är routad. Det finns 3 större nätverkstyper: A, B och C-nät. Ett C-nät är typiskt för företag eller hemmanätverk. De börjar på 192.x.x.x och kan ha 256 klienter routade. Typiskt så har en ISP ett A-nät switchat i ett antal B-nät vilket du får en adress i.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Nu får du lugna ner dig. Du behöver inte router hemma eftersom det går alldeles utmärkt att stoppa TP-kabeln direkt in i datorn.
Har du däremot flera datorer som vill dela samma anslutning behövs det dock. Ett modem behöver inte en router förresten, så har vi det uträtt också.

All Internettrafik är routad. Det finns 3 större nätverkstyper: A, B och C-nät. Ett C-nät är typiskt för företag eller hemmanätverk. De börjar på 192.x.x.x och kan ha 256 klienter routade. Typiskt så har en ISP ett A-nät switchat i ett antal B-nät vilket du får en adress i.

1. Nu får DU lugna dig. om du har tex Com Hem, så kan du glömma att köra i en TP kabel direkt i datorn. De enda som kan göra det är folk som har en ISP som inte kräver ett modem av något slag (eftersom modemet även agerar router), och har fiberkoppling.
2. Tack för du bevisade min poäng. Ursprungsargumentet var ett en router inte behövdes. Lycka till att gå online utan en (någonstans längs kedjan, oavsett var).

12
Skriv svar