Kina-köpfesten snart slut – moms och avgift på importerade varor

Robot
Kina-köpfesten snart slut – moms och avgift på importerade varor

Gamla och oklara regler ska styras upp.

#ali-express, #e-handel, #postnord, #wish


Medlem

Bra att de tar tag i det, för det är sjukt att man ska kunna beställa en kabel från Kina med frakt inkluderad för mindre än vad ett frimärke kostar i Sverige, det är ju inte hållbart. Dessutom så är vissa av grejerna direkt livsfarliga att koppla in i ett vägguttag.

Men de här 125 kronorna som tillkommer känns bara som ett handelshinder för att skydda svenska och europeiska försäljare, givetvis ska vi momsa grejerna vi beställer utomlands, och självklart ska vi betala vad frakten kostar, men det där är ju bara en straffskatt.

Medlem

Trist.

Betalar inte Svensken tillräckligt med skatt. Nä, detta kommer svida för vänner och familj. Men det är ju ingen som är förvånad.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

Det är rätt. Schenker och andra företag tvingas redan ordna med momsen etc medan postnord fått en stor konkurrensfördel för att de tolkat reglerna annorlunda och sluppit ordna med moms etc så de paket de har hand om har varit mycket billigare än de som går via Schenker etc.
Skrevs om det nån vecka sen på aftonbladet eller så.

Inaktiv

Men det är som det varit fram till 1a mars iaf eller förstod jag artikeln fel där?

Medlem
Skrivet av kintobe:

Trist.

Betalar inte Svensken tillräckligt med skatt. Nä, detta kommer svida för vänner och familj. Men det är ju ingen som är förvånad.

Man måste ju fortfarande momsa på importerade varor, inget nytt. Men men tanke på alla dessa paket från Kina så hinner inte postnord ta hand om alla paket så de skickar bara iväg dem till slutkund. Den höga expeditionsavgiften beror nog mest på att posten inte vill ha alla dessa hundratusentals paket, de har just nu ett sjukt högt tryck.

På vilket sätt kommer det svida för vänner och familj att köpa skräpprodukter från Kina? 99% av allt är dåliga kopior av undermålig kvalité.

Medlem

@Andaril: Fast förlorar de inte pengar på att leverera ut en jäkla massa paket för i princip ingenting? Ibland levereras en del brev rekommenderat, en tjänst som kostar pengar till ombuden, för något som kostar under tiokronan totalt för produkten och frakt från Kina.

Redaktör
Skrivet av anon_119148:

Men det är som det varit fram till 1a mars iaf eller förstod jag artikeln fel där?

Ja. Postnord ska ha ett förslag klart den 1 mars, men det betyder inte att det nya förslaget börjar gälla då.


signatur
Medlem
Skrivet av kintobe:

Trist.

Betalar inte Svensken tillräckligt med skatt. Nä, detta kommer svida för vänner och familj. Men det är ju ingen som är förvånad.

Vad är det som kommer svida så hårt?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Köpte en jacka på test en gång från Wish för att se vad all hype handlade om. Sämsta skit jag skådat.

Medlem

Jag köper lite spelrelaterade prylar från Kina
Typ skärm till PSP.. skal till PSP.. gummiknoppar till kontrollers

får lista ut vad jag vill ha och beställa fort nu då

Avstängd
Skrivet av kintobe:

Trist.

Betalar inte Svensken tillräckligt med skatt. Nä, detta kommer svida för vänner och familj. Men det är ju ingen som är förvånad.

Det är väl bra att våra skattepengar inte längre ska finansiera frakten för skräp från kina?

Medlem
Skrivet av Sickness666:

Det är väl bra att våra skattepengar inte längre ska finansiera frakten för skräp från kina?

Ja, vi får mer pengar att finansiera vårt korrupta system istället.

Medlem

Bra, så kan Postnord & övriga fokusera på inrikes brev, hellre än en massa skitsaker från Kina.

Medlem

Svenskarna betalar inte tillräckligt med skatt tycker regeringen. För det är vad detta handlar om: ännu ett sätt för Maggan att täppa alla gapande munnar. Vilket samhällskontrakt?

Edit: momsen är väl OK. Men ännu en påhittad avgift?

Medlem
Skrivet av Sickness666:

Det är väl bra att våra skattepengar inte längre ska finansiera frakten för skräp från kina?

Ännu bättre hade det varit om det redan fanns skattepengar att jämna ut med. Vi betalar ju trots allt redan högst skatt i världen (alla skatter och avgifter inkluderade).

Bara ännu ett sätt att finansiera den här kollapsande välfärdsstaten.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Bra, så kan Postnord & övriga fokusera på inrikes brev än en massa skitsaker från Kina.

Som anställd på Postnord kan jag bara hålla med, sjukt mycket tid och resurser går åt för att dela ut skit för ingen förtjänst.

Medlem

@Micke090: IT-bolagen använder just nu dem som gratis lagring av sina varor från utlandet. Man kan se på bilderna i media att det svämmar över på Arlanda. Inte schysst mot bolag som Clas Ohlson & Elgiganten m.m. som har sina egna lagerlokaler. Varför skulle inte PostNord ta ut en avgift? Eller så får de sänka lönerna till kinesisk nivå för att anställa fler.

KoP
Medlem

Bra. Då kanske Postnords pakethantering kommer flyta lite bättre i framtiden. Alla paket ifrån Kina belastar hela systemet något enormt.

Medlem

Inte så kul för oss som behööver reservdelar och annat viktigt från kina. Alla dras ju över en kam nu. Wish kunde förbjudas helt, men detaljhandel osv har ju inte orsakat lejonparten av lostnords problem direkt.

Medlem

@Star Lord: Om du inte kan hitta dem någon annanstans så är de ju tråkigt. Men detta gäller mängder med olika delar? Vet att folk köper delar till gamla bilar (Cadilac m.m.) från USA för ganska dyra pengar. Om det är en stor efterfrågan, då startas det förmodligen en inhemsk tillverkning eller ett bolag för import (t.ex Bergsala). Tror det mesta från Kina är mobilskal m.m. Straffavgiften skulle säkert gå ner om Wish skickade momsuppgifterna i förväg. Då skulle PostNord veta hur mycket som anländer med planen också. Nu står det helt plötsligt framför dörren vad jag förstår.

Medlem

Nu är ju den andra frågan...

Vad händer med Kina och dom som drar fördel av all handel via t.ex Wish?

Avstängd
Skrivet av Makkapakka:

Ja, vi får mer pengar att finansiera vårt korrupta system istället.

Eller mer pengar till viktiga samhällsfunktioner samt utrymme för sänkt skatt.

Medlem

Såg nyligen en dokumentär om honungsimporten till USA. Där stod Kina för typ 90% och amerikanerna slängde på en straffskatt för all honung som levererades från Kina. Vad gjorde Kineserna? Jo, de fraktade honungen genom ett annat land bara. Om nu den svenska marknaden är det minsta intressant så öppnar de bara ett lager i ett annat land och prytlarna få ta en omväg där igenom och då kringgår man straffavgiften helt. Lite som en proxy, helt enkelt

Avstängd
Skrivet av Star Lord:

Inte så kul för oss som behööver reservdelar och annat viktigt från kina. Alla dras ju över en kam nu. Wish kunde förbjudas helt, men detaljhandel osv har ju inte orsakat lejonparten av lostnords problem direkt.

Men buhu, du får inte längre frakten betalt av skattebetalare.

Medlem
Skrivet av Sickness666:

Men buhu, du får inte längre frakten betalt av skattebetalare.

Nä, nu blir det konkurs och bidrag istället. Innan så bidrog jag ju iallafall till samhället. Så buhu verkligen för att jag försöker jobba.

Men jag kanske kan komma runt detta med proxy, som någon föreslog. Om man kan få delarna via ett grannland istället.

Medlem

Helt rätt. Om man faktiskt behöver köpa en grej från Kina kan man ju göra det i fortsättningen också. Så vad är problemet? Att skattebetalarna inte står för alla omkostnaderna?

Medlem

@Star Lord: Kom ihåg att hela EU ska införa nya regler från och med 2021. För folk som skriker om staten vill ha mer pengar. Inget av avgiften ska gå till staten utan endast täcka de extra kostnaderna för PostNord.

Avstängd
Skrivet av Star Lord:

Nä, nu blir det konkurs och bidrag istället. Innan så bidrog jag ju iallafall till samhället. Så buhu verkligen för att jag försöker jobba.

Men jag kanske kan komma runt detta med proxy, som någon föreslog. Om man kan få delarna via ett grannland istället.

Att dåliga företag går i konkurs är fundamentet för vårt ekonomiska system

Medlem

tur att man inte köper från kina alls utan från england eller tyskland via ebay.co.uk
Sista gången jag köpte från kina vilket var 2 år sen så åkte jag på både tull och moms så vart ca 40% på slag så sista gången nu handlar man bara inom eu från företag som impoterar från kina så slipper man skatta skiten (Y)

123
Skriv svar