E-sport behöver inte idrottens erkännande

Robot
E-sport behöver inte idrottens erkännande

Eller från ledarreaktionen på en kvällsblaska.

#esport, #riksidrottsförbundet


Medlem

Om man är/var nörd och tillbringade högstadiet i rökrutan då? (Då går man nog ännu längre )

Medlem

Har aldrig fattat innebörden av att en ledarredaktion skriver en debattartikel. Vad är det som gör att det får den underskriften, medan andra artiklar får en personsignatur? Är det några som skriver den tillsammans? Är det en rökridå att ta till om nån inte vill gå ut med namn? Ofta verkar de artiklarna extra hårt ideologiserade, ofta också mindre underfundigt skrivna än vanligt.

eld
Medlem

"Folkhälsan!!!" utbrister redaktören på tidningen och bryter tillbaka nacken efter en 10 timmars arbetsdag frammåtlutad som en gam framför sin macbook. "Nu ska jag hem och titta på OS i soffan!"

Jag skulle våga påstå att esport är hälsosammare än de flesta kontorsjobben i samhället, men karriären hyllar människan långt över livet.

Medlem

Mycket bra skrivet!
Själv så älskar jag att följa overwatch league just nu.

Medlem

Bra skrivet, men jag blev inte klok på

Citat:

...men vi kan inte sitta och vänta flera år på deras beslut eller till nästa OS.

Vem är det som sitter och väntar?

Problemet är att vi har Sverige, med otroligt mycket talang och teknisk kunskap, men i princip alla aktörer har flytt den svenska marknaden. Vi har väl egentligen bara Dreamhack/Asus och deras lilla Dreamleague-studio kvar nu, när det hade kunnat vara så mycket större.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

En predikan för kören!
Jag tror att alla här håller med om i stort sett allt som skrevs. Men kanske snubblar nån stofil, utan egentlig insikt i vad e-sport innebär, ramla på denna skrivelse och råkar bli lite upplyst!

Nä, något erkännande eller anslutande behöver e-sporten inte från idrottsorganisationer. Det vore nog mest negativt. Jag tror e-sport mår nog bäst som sitt egna fenomen. Definitivt likvärdig, men inte likställd, övrig sport.

Skägg.
10 Chambers

@Dunder: Kunde varit tydligare, slänger in en länk till om att Riksidrottsförbundet bordlagt frågan till om två år.


signatur
Medlem

Man kan tävla i tv-spel men inte fan är det någon sport/idrott...
Varför vill så många spelnördar pusha för att få tv-spel tävlingar klassade som "sport"?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Newklear: Kunde varit tydligare, slänger in en länk till om att Riksidrottsförbundet bordlagt frågan till om två år.

Jo, jag förstår vad det är man skulle vänta på, men vem är det som väntar?
Det som händer är att Sverige blir omsprunget (vilket hände för länge sedan) och numera i princip är bortglömt.

Skrivet av Gaara:

Man kan tävla i tv-spel men inte fan är det någon sport/idrott...
Varför vill så många spelnördar pusha för att få tv-spel tävlingar klassade som "sport"?

Allt man kan tävla kan klassas som sport. Det du tänker på är idrott. Viktigt att hålla isär dessa.

Det är nog inga spelnördar som pushar, det är företag och folk som har esport som jobb som pushar för det, för att förenkla visumhantering i första hand.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

E-sport är absolut en sport, men problemet med e-sport jämfört med andra sporter är att de ägs av enskilda företag. Därför anser jag att de aldrig borde få vara med i OS.

Medlem

blir du riktigt bra på något så finns det alltid någon som betalar dig för att du ska fortsätta göra det du är bra på.

tror du fotbollspelare alltid haft sånna sjuka löner?
det fanns en tid då fotbollspelare hade vanliga jobb pga att dom inte kunde leva på att spela fotboll.

om esport kommer bestå är något vi får se. enda problemet jag egentligen ser med e-sport är hur tillverkarna av spelen förändrar själva spelet konstant och det får aldrig riktigt sitta och gro. det enda esports spelet som varit konstant som inte blivit patchat eller förändrat under flera år är Starcraft:BW.
jag tror esport kan bli en grej så länge dom inte pillar runt med spelreglerna varje år.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Man kan tävla i tv-spel men inte fan är det någon sport/idrott...
Varför vill så många spelnördar pusha för att få tv-spel tävlingar klassade som "sport"?

Det ÄR en sport men inte en idrott. Bara för att folk ofta använder sport och idrott synonymt i Skandinavien idag betyder det inte att orden har samma betydelse. Det är därför saker som motorsport, schack och poker är sport trots att de inte är idrotter. Etymologin är glasklar och folks bristande ordkunskap ändrar inte detta faktum.

Hear! Hear!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Men nu jävlar har chefen blivit politisk

Håller så klart med om allt, bra skrivet.
Tycker vi skapar ett parti av gamers, för gamers! Tänk er själva om alla vore gamers så hade du bara behövt en liten liten poliskår som håller koll på internetbedrägerier. Ingen är ute och slåss och förstör eller eldar bilar som är populärt these days.

Game on!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dunder:

Jo, jag förstår vad det är man skulle vänta på, men vem är det som väntar?
Det som händer är att Sverige blir omsprunget (vilket hände för länge sedan) och numera i princip är bortglömt.

Allt man kan tävla kan klassas som sport. Det du tänker på är idrott. Viktigt att hålla isär dessa.

Det är nog inga spelnördar som pushar, det är företag och folk som har esport som jobb som pushar för det, för att förenkla visumhantering i första hand.

På vilket sätt blir vi omsprungna?


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Dunder:

Jo, jag förstår vad det är man skulle vänta på, men vem är det som väntar?
Det som händer är att Sverige blir omsprunget (vilket hände för länge sedan) och numera i princip är bortglömt.

Allt man kan tävla kan klassas som sport. Det du tänker på är idrott. Viktigt att hålla isär dessa.

Det är nog inga spelnördar som pushar, det är företag och folk som har esport som jobb som pushar för det, för att förenkla visumhantering i första hand.

Problemet att Idrott/Sport är ju en sak du kan säga i Sverige. Vad har Engelskan för ord för det? De säger väl bara sport och då funkar inte det exemplet direkt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Man behöver nog inte så mycket mer belägg än såhär i diskussionen. Alla är bra på något, och ibland är det inte sport, men då är det kanske E-sport.

Klart man ska ge alla en chans. Varför inte?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Problemet att Idrott/Sport är ju en sak du kan säga i Sverige. Vad har Engelskan för ord för det? De säger väl bara sport och då funkar inte det exemplet direkt.

Det funkar i det kontext vi diskuterade. Annars kan vi ju gå på ARISF:s linje som inkluderar till exempel schack och bridge.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

På vilket sätt blir vi omsprungna?

Vi har inga evenemang kvar (förutom då just Dreamhack, som nu storsatsar på evenemang utanför Sverige istället), inga företag som satsar på vår marknad, alla våra spelare lämnar landet och vi har förutom kanske Alliance inga svenska lag kvar. Och Alliance har knappt vunnit något på snart fem år, förutom i småspel som Hearthstone och Super Smash.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dunder:

Det funkar i det kontext vi diskuterade. Annars kan vi ju gå på ARISF:s linje som inkluderar till exempel schack och bridge.

Vi har inga evenemang kvar (förutom då just Dreamhack, som nu storsatsar på evenemang utanför Sverige istället), inga företag som satsar på vår marknad, alla våra spelare lämnar landet och vi har förutom kanske Alliance inga svenska lag kvar. Och Alliance har knappt vunnit något på snart fem år, förutom i småspel som Hearthstone och Super Smash.

Förstår hur du resonerar, samtidigt har vi ju svenska spelare i absoluta toppklass. Känns lite som e-sporten hoppat över de lokaliserade evenemanget (allsvenskan) för att direkt bli globaliserade (NHL). Skulle ju vara ganska logiskt med tanke på att sporten inte utövas på fysiska planer.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Ett appendix: stör mig mer och mer på tonen i den där ledaren. Hur ska denna förmodat vuxna människa någonsin kunna förstå. Ur ett föräldraperspektiv, kan du inte prata med ditt barn om dess hobby/sport med förståelse, hur ska man kunna mötas och reglera tid och engagemang kontra andra saker, såsom läxor. Har man redan bestämt sig för att det är något dåligt blir ju krocken monumental.


signatur
Medlem

Många sporter som inte skulle räknas i såna fall.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag har förstått det som att dom inte vill erkänna E-sport pga att dom då blir tvugna att erkänna andra spel som te.x. Brigde som länge velat bli en sport.

Medlem

Sport eller idrott är faktiskt inte relevant tycker jag i denna frågan.
Allt har med underhållningsvärdet att göra i slutänden och vad främjar utvecklingen och EXPONERINGEN av Sverige och vart det finns pengar att tjäna.

Om just riksidrotten ska "godkänna Esport som sport" (kalla det vad ni vill vem bryr sig) så ska dom göra det för att:
Esport ÄR relevant.
Det ÄR roligt (tycker tillräckligt många)
Det finns pengar att tjäna både inom och utom Sverige. <----- enda punkten som spelar roll
Många spel har väldigt bra produktioner med duktiga kommentatorer, förhållandevis jättebra kamera arbete under matcher (ibland går overwatch för fort för sitt eget bästa men är ändå skitkul initiativ och jag följer det)

Har inte spelat LoL kontinuerligt på flera år då jag inte gillar hur folk beter sig mot varandra, men god damn it deras esport produktion är ljusår ifrån nästan allt cmore sysslar med.
Har mycket mera till övers för Viasat och deras gäng som jag tycker gör ett kanonjobb, med det sagt så har ju inte dom en egen studio för varje engelsk ligamatch heller men dom syr ihop hela sin grej på ett mycket mer angenämnt sätt än cmore som förvaltar våra största inhemska ligor.

Med det sagt... idrott/sport/esport/ är inte bättre än sin egen produktion och Esporten har vuxit till sig även om den fortfarande har kvar många barnsjukdomar på många fronter så agerar dom varje år för att försöka göra sin produkt bättre. Vanlig idrott och produktion i Sverige har stagnerat till den så milda grad att jag tycker det är patetiskt att det finns så mycket pengar i "traditionell" idrott i här hemma då jag tycker det har blivit tråkigt att titta på. Det är defenitivt inte mina pengar dom lever på just nu. Däremot skulle jag vara beredd att betala en vettig peng för att titta på Esport men dom verkar klara sig med att visa allting gratis (go lootboxes go hahaha)

Dags att släppa sargen och komma in i matchen och öka underhållningsvärdet i allting. Den biten har amerikanerna förstått sig på. Dags för oss att komma i kapp lite. Att öka acceptans för Esport kan vara en god början.

Medlem

En av definitionerna av sport:

"Sport är ett mer omfattande begrepp än idrott. Den huvudsakliga skillnaden ligger i att idrott lägger störst vikt på utövaren själv, den egna insatsen och kroppskontroll som i till exempel friidrott, skididrott, skridskoidrott, boxning, tennis, handboll och fotboll samt även motionsidrotter. I sport är däremot tävlingsmomentet mot andra utövare det viktiga. Man använder gärna även hjälpmedel av olika slag, till exempel redskap, framkomstmedel eller djur, som en grundläggande förutsättning. Några exempel är segelsport, motorsport och hästsport. T.o.m. icke-fysiska aktiviteter som schack, bridge och andra spel ses som en sport."

Sedan får alla andra säga vad de vill, men jag sportar ofta vid min skärm. \o/

Medlem

För typ tio år sedan kan jag förstå om gamers kände att hobbyn kunde få en skjuts ifall den klassades som en idrott osv, men nuförtiden känns det som att E-sport generellt har ett sådant flyt att det kommer springa ikapp och kanske förbi så småningom.

Man kan ju tänka sig att det faktiskt skulle komma med vissa nackdelar att trycka in E-sport i andra "riktiga" evenemang såsom t.ex. OS - helt plötsligt vore fler pengagiriga direktörer intresserade av att sälja sändningsrättigheter till de som kan betala och det vore inte lika enkelt att följa längre.

Vidare vore det ju en bra idé att fokusera på att så många som möjligt ska kunna lira de spel som klassas som E-sport så man får så bred massa utövare och publik som möjligt. Därför rekommenderas det att alla tankar ner nQuake på www.nquake.com och börjar pressa något som funkar bara man har en dator med MMX.


signatur
Medlem
Skrivet av Quiz:

Jag har förstått det som att dom inte vill erkänna E-sport pga att dom då blir tvugna att erkänna andra spel som te.x. Brigde som länge velat bli en sport.

Bridge är en sport:
https://en.wikipedia.org/wiki/Association_of_IOC_Recognised_I...

EDIT: Eller du kanske menade av det svenska organet, my bad...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Dock så finns det ett annat problem i frågan.
Jag som gammal eSport räv via den sovande eSport organisationen EYEBALLERS
stötte på ett annat problem i just denna frågan.

För att dra historien kort, vi var ett bra lag inom Quake scenen och började sakta locka till
oss intresse från sponsorer, När sedan eSporten gick vidare emot Counter strike så lyckades
vi vinna CPL och där någonstans började det verkligen öppnas upp ögonen både för oss men
även för eSport i sig. Företagen började verkligen inse att det kunde vara en business värd att satsa på.

Vi fick god kontakt med vissa företag, bland annat så var vi med i starten av Razer och hjälpte dem
designa deras första optiska möss, Det hela kulminerade med att ett riktigt stort elektronik företag
som helt passande använde samma färger som oss i EYE ville att vi helt enkelt skulle bli deras lag innom
esporten och således byta namn till "XXX EYEBALLERS" detta avtal var det absolut första av sitt slag innom
scenen och det rörde sig om sjukt stora pengar på den tiden.

Låter som kalas va ? om det är några här som minns EYE så förstår ni dock att det inte blev någon succé
EYE fortsatte vara plantskola för organisationer som sK och Fnatic, vi hittade grymma spelare som sedan
gick vidare för feta löner.

Har ni aldrig funderat på varför vi i Sverige har dominerat eSport så länge speciellt inom FPS fast att varenda
grym svensk spelare är fast i ett utländskt lag ?

Det är här sport vs eSport kommer in igen.

Skulle företag X vilja sponsra sveriges bästa hockey lag Hv71 (host) så kan man just "sponsra" med pengar och undviker en rad utgifter som blir inblandat om man istället skulle köpa marknadsföringen av ett företag.
I sverige kan vi inte skapa en eSport organisation som går att sponsra utan vi måste skapa ett företag.
Därmed blir det 100% dyrare för företag att sponsra svenska eSport organisationer kontra Tyska tillexempel.

Med tanke på att Sverige är så grymma på eSport så kan ni ju bara försöka inbilla er hur mycket pengar som Sverige missar här.
Sjukt omodernt och det är dags att vakna nu Sverige!

Skägg.
10 Chambers

@EYEtriforce: Det känns ju som man måste förändra de regelverken snarare än bredda begreppet idrott


signatur
Medlem

Kan ju hålla med de gamla rävarna till viss del. Sport är kanske något som kännetecknar och verkligen betyder att röra på sig, tävla i fysik. Kanske PC spelandet borde kallas för något annat än sport då? PC-Gaming-League, Gaming-league, vad som helst, kom med lite nya findiga namn som inte gör att gamingen hamnar inom samma område som "sport".

12
Skriv svar