Kvällssnack: Vilka spel har de bästa stridssystemen?

Robot
Kvällssnack: Vilka spel har de bästa stridssystemen?
Medlem

Shadow of Mordor - riktigt bra stridssystem enligt mig.

Medlem

For Honor, utan all tvekan. Synd bara att det ändå lyckades bli tråkigt efter en månads spelande.
I Single Player tycker jag faktiskt att Witcher gör det bra, om man spelar på den svåraste svårighetsgraden och faktiskt måste utnyttja hela sin arsenal så är det väldigt interaktivt. Unpopular opinion mest troligt.

Medlem

Det första jag kommer att tänka på är faktiskt Kingdom Come: Deliverance.

Jag älskade stridssystemet. Känslan av att varje gång jag startade spelet, behövde jag först spendera en halvtimma med Bernard för att träna, och "värma upp" min stridförmåga, var fantastisk. Jag ville öva.
Lite klumpigare dock vid stora slag, när man måste slåss 1v5, då tappade det.

Medlem

Die By The Sword.

Moderator | Testpilot

Ni No Kuni 2 och Grandia 2 är några av de bättre i mitt tycke.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Dark Souls. Riktigt bra hitboxes och en staminabar som man faktiskt måste hålla koll på.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Prixm:

For Honor, utan all tvekan. Synd bara att det ändå lyckades bli tråkigt efter en månads spelande.
I Single Player tycker jag faktiskt att Witcher gör det bra, om man spelar på den svåraste svårighetsgraden och faktiskt måste utnyttja hela sin arsenal så är det väldigt interaktivt. Unpopular opinion mest troligt.

Jag tänkte faktiskt skriva något om The Witcher 3. Jag gillar nämligen också stridssystemet i det spelet, förmodligen mer än de flesta. Min lilla foliehattsteori är att det främst är ett problem hos PC-spelarna som kör mus/tangentbord.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Gillar Mount and Blades. Många olika vapen, häststrider och bra tyngd i allmänhet.

Medlem
VHN
Medlem

God of war (4) hade ett fantastiskt stridssystem!


signatur

VHN

Medlem

Dragon age origins.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

SoL
Medlem

From softs spel, allt från Demons souls till Bloodborne

Medlem

Super Mario Bros - tight, enkelt och briljant!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Avstängd

Batman: Arkham Asylum spelserien some många har kopierat, t ex Shadow of Mordor.

Medlem

Kanske inte är världens bästa men gillade faktiskt stridssystemet i Final Fantasy XV riktigt mycket. Buttonmashing med QTE när det är som bäst!

Medlem

Ärligt talat så är jag så förälskad i stridsystemet i Black Desert Online, men jag tål verkligen inte någon annan aspekt av det spelet. Önskar mig ett västerländskt BDO.

Medlem

De första som kommer in i min skalle är Batman: arkham asylum och Devil May Cry även om vissa iterationer av spelserierna inte är fullt så perfekta.

Medlem

Nioh har väldigt bra system. Batman som någon nämnde är väldigt automatiskt, räcker med att spamma en knapp i princip.

En gammal favorit är Blade of Darkness.

Medlem

Avalanche studios: Mad Max

Skrivet av xtrem11:

Batman: Arkham Asylum spelserien some många har kopierat, t ex Shadow of Mordor.

Shadow of Mordor är väldigt bra det också.

Medlem

Dark Souls III


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Jag tänkte faktiskt skriva något om The Witcher 3. Jag gillar nämligen också stridssystemet i det spelet, förmodligen mer än de flesta. Min lilla foliehattsteori är att det främst är ett problem hos PC-spelarna som kör mus/tangentbord.

Jag lirade med mus/tgb och har inget negativt att säga om TW3s strider

Bäst är nog For Honor, även om spelet blev sjukt långtråkigt väldigt fort så är stridssystemet riktigt bra, känns som det belönar tålamod och strategi!

Bäst i nostalgisk mening, utan tvekan Bushido Blade till PlayStation.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Sniper Elite 4 på Authentic-nivån. Det vill säga rent interface, inga markörer, ingen assist.

Rekar omgivningen. Flyktvägar. Hittar en bra plats. Kollar upp målet. Rätt långt bort men det funkar. Siktar, justerar för vind och avstånd, finjusterar siktet, dubbelkollar vinden, andas in (både i spelet och i verkligheten ).

Målet rör på sig lite nu. Justerar siktet, fortsätter hålla andan, väntar på att artilleriet i närheten ska fyra av (vilket maskerar mitt skott). En sekund, två sekunder...

Där! En artillerisalva, perfekt. Precis innan målet försvinner bakom några träd. Justerar siktet en sista gång, vinden är bra... kramar avtryckaren. Kulan far iväg. Den hinner dala lite och påverkas även en del av vinden... precis som planerat. Träff. Andas ut. Ingen hörde något. Bra, nästa mål.

Medlem

Dark Souls (1) har enligt mig bäst tyngd samt en underbar timing på parry & ripost-systemet. Håller ändå Bloodborne lite högre eftersom spelet belönar dig för att våga ta risker och spela mer aggresivt.

Överlag så är det väldigt viktigt att det finns en bra känsla när du träffar din motståndare, något som magiska Witcher 3 misslyckas med fullständigt enligt mig. Alla vapen i spelet känns helt tyngdlösa. God of War (4) hade bra tyngd i slagen, men en stelhet och oprecis timing som inte föll mig i smaken.

För min del har nästan From Software förstört striderna i alla andra spel, eftersom jag alltid upplever dem som sämre. Jag tycker däremot att det behövs en linje/skillnad mellan 2D-strider och 3D. Det finns många bra (icke From Software) 2D-stridssystem och Dead Cells är ett av dem.

Det som ser väldigt spännande ut med Sekiro är att det ger ett intryck av att du faktiskt fäktas med dina motståndare. Inte bara bankar på dem tills de är döda. Ska bli oerhört intressant att se i mars om den känslan kommer att förverkligas.

Kort sagt, From Software era jävlar, ni har förbättrat och försämrat min favorithobby på många sätt.

Medlem

Självklart fps spel som använder mus.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Die By The Sword.

Det spelet hade jag glömt, jäklar vad man viftade med numpaden 😁

Svårt att utse någon favorit, många har sina ljusa sidor och samma spel kan ha ledsamma delar


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Jappse: Ah just ja! Glömde helt bort Nioh. Snudd på fantastiskt stridssystem som gjorde en spännande resa från Dark Souls till typ, Diablo 3. På ett bra sätt!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Skyrim. Simpelt och bra, hugg på en knapp och parera på en annan, det är allt jag behöver. Inga kullerbyttor, volter eller wushu pantomimer.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag är nog en av få som älskade stridssystemet i Mass effect andromeda.

Spelet i sig hade väldigt många brister men friheten och utvecklingen de gick jämfört med tidigare spel fick mig älska hur striderna var.

123
Skriv svar