Total War: Rome 2 i stort community-debacle

Robot
Total War: Rome 2 i stort community-debacle

Att man kan rekrytera kvinnliga generaler i strategiklassikern Total War: Rome 2 har rört upp många känslor.

#Assembly, #Creative, #Total, #War


Releasehästryttare

Here we go again...

Medlem

Livsnödvändig patch för ett fem år gammalt spel.


signatur

Metal is best served heavy.

Avstängd

Känns dock jävligt malplacerat.

Medlem

Blir så trött på alla dessa patetiska puckon.. Åh nej kvinnor finns med i spelet! Väx upp för fan.. Ni får bara er själva att framstå som idioter i andras ögon. Förhoppningsvis så är ni bara unga och dumma. Om inte så är det synd om er på riktigt.


signatur
Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Känns dock jävligt malplacerat.

De enda faktioner som kan få kvinnliga generaler är de som hade det i verkligheten med. Så inte alls malplacerat.

Avstängd

Det är feministpropaganda så att kalla det feministpropaganda känns träffsäkert. Jag förstår inte vad det har i spel att göra.

Medlem

Efter att ha läst den texten från twitterinlägget känns det väl som en extrem meta-diskussion. Några få fraktioner som KAN rekrytera generaler precis som tidigare. I och med att varje fraktion inte direkt har 1000 generaler känns det väl rimligt att dom ökar på chansen att få en rekryterbara kvinnlig familjemedlem litegrann så att det då och då poppar upp en kvinnlig general. Oavsett; big deal.

Skribent

Diskutera gärna, men kom ihåg att hålla en god ton så jag slipper säga till Calle och då blir det inte roligt för någon.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Anti SJW börjar nu igen... de är värre än de riktigt radikala feministerna, riktigt löjligt.

Medlem

Löjligt eller icke. Det är fortfarande historierevision och feministpropaganda.

Rom hade aldrig några kvinnliga generaler. Man tycka vad man vill om den saken, men det är ren och skär fakta.

Skribent
Skrivet av rickuz:

Löjligt eller icke. Det är fortfarande historierevision och feministpropaganda.

Det är även ett spel. Det får du inte glömma


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Citat:

Något som inte föll den manliga delen av spelfamiljen i smaken och har lett till att spelet nu blivit recensionsbombat på Steam.

Är det inte lite väl fördomsfullt att påstå att bara män blir upprörda av historiska felaktigheter? Känner många kvinnor som också stör sig på när såna här saker blir påtvingat.

Dock ser jag inga större problem i detta fall. Creative Assembly har tydligen gått ut med att kvinnor inte kan rekryteras som generaler om man spelar som greker, romare, fenicier och vissa mellanöstfraktioner, utan att det bara är möjligt om man spelar som länder där kvinnliga generaler har existerat, och att chanserna för kvinnliga generaler är baserade på hur vanligt förekommande detta var. Så det känns som att detta har blivit uppblåst, och mest troligt medvetet för att väcka debatt ännu en gång.

Medlem

Jag hoppas man kan välja att spela som kvinna i varenda spel i fortsättningen, bara för att det irriterar massa pojkar och gubbar på internet.
Vilket leder till att de börjar skriva att de ska bojkotta spelet.
Vilket i sin tur leder till att de inte köper nya spel.
Och till slut slipper vi lyssna på/läsa deras gnäll, Och stämningen på forumen kanske blir lite trevligare.

Klaga på att det inte är historiskt korrekt känns ju också fel. Satt romerska generaler med mus och tangentbord och styrde en drönare som flög över slagfälten? Det klagar ingen på.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Det är även ett spel. Det får du inte glömma

När ska vi få ett spel om andra världskriget där Hitler och / eller hans högsta generaler är kvinnor?

Något säger mig att vi aldrig kommer få det.

Medlem

Smart av CA att skapa "buzz" kring ett gammalt spel. Allt publicitet är bra publicitet som det heter. Vad trollen än försöker med så kommer det gynna spelet i slutändan, men det fattar dom ju inte. Sätter en slant på att CA lutar sig tillbaka just nu och skrattar medans dom får jobbet gjort åt sig.

Skribent
Skrivet av rickuz:

När ska vi få ett spel om andra världskriget där Hitler är en kvinna?

Något säger mig att vi aldrig kommer få det.

Fast, Hitler (om du tänker på Adolf) var ju man och det är inte samma sak.

Kvinnor har nästan alltid funnits med i krig och annat är historierevisionism. Om du vill läsa om kvinnor under andra världskriget bör du läsa "Kriget har inget kvinnligt ansikte", men den är rätt tung. Annars finns ju såklart Boudicca och Janne Arc.

Skrivet av Zidious G:

Smart av CA att skapa "buzz" kring ett gammalt spel. Allt publicitet är bra publicitet som det heter. Vad trollen än försöker med så kommer det gynna spelet i slutändan, men det fattar dom ju inte. Sätter en slant på att CA lutar sig tillbaka just nu och skrattar medans dom får jobbet gjort åt sig.

Kvinnor upprör ju särskilt mycket i spelens värld och det är väl kanske inte möp:arna som är mest upprörda. Vilket CA såklart förstår. Kvinnor har ju mångt och mycket skrivits ur historien, men det börjar ju ändra sig nu. Sen var det ju knappast kvotering i alla världens krig


signatur

I am the black wizards.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Ge mig "Personer med bredband och för mycket fritid" för 500, Magnus.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Ge mig "Personer med bredband och för mycket fritid" för 500, Magnus.

Tack för asgarvet. Behövdes efter en dag som denna

Medlem
Skrivet av rickuz:

Rom hade aldrig några kvinnliga generaler.

Kanske därför de satte spawn-procenten till 0% för Rom, och andra faktioner där det inte förekom?
Källa: Nyheten ovan: CA's tweet.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Megadelux

Varför görs ens en nyhet om detta? Detta skitstövleri ska väl tystas ner så inte alla muppar/troll syns? För då försvinner intresset i att trolla snabbare.

Medlem
Skrivet av rickuz:

Löjligt eller icke. Det är fortfarande historierevision och feministpropaganda.

Rom hade aldrig några kvinnliga generaler. Man tycka vad man vill om den saken, men det är ren och skär fakta.

Hmm, för det första så som det rapporterats så får Rom fortfarande inga kvinnliga generaler.

För det andra, "historierevision", verkligen ?
I ett spel med olika faktioner som inte alls existerade samtidigt på det sätt som de porträtteras i SPELET eller där ett lilleputtland kan ta över världen (eller den bit som finns med i spelet) så är detta din invändning mot att kvinnliga generaler finns med för vissa fraktioner ?

Skrivet av Bojkott:

Är det inte lite väl fördomsfullt att påstå att bara män blir upprörda av historiska felaktigheter? Känner många kvinnor som också stör sig på när såna här saker blir påtvingat.

Dock ser jag inga större problem i detta fall. Creative Assembly har tydligen gått ut med att kvinnor inte kan rekryteras som generaler om man spelar som greker, romare, fenicier och vissa mellanöstfraktioner, utan att det bara är möjligt om man spelar som länder där kvinnliga generaler har existerat, och att chanserna för kvinnliga generaler är baserade på hur vanligt förekommande detta var. Så det känns som att detta har blivit uppblåst, och mest troligt medvetet för att väcka debatt ännu en gång.

Det som lyser igenom är ju kvinnoföraktet maskerat av ett sken av att det skall vara historiskt korrekt vilket ju ter sig aningen löjeväckande i ett spel som detta då inte mycket mer än att faktionerna faktiskt funnits i ungefär de områdena ju är historiskt korrekt

Skribent
Skrivet av Cayne:

Tack för asgarvet. Behövdes efter en dag som denna

Ja, men uppmuntra Gustav bara. Gör det och sen är det väl mitt fel när han "fått feeling".


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Jag som äger Rome II och spelar det ibland tycker det är bra att CA fortsätter supporta spelet med patchar även fast det är 5 år gammalt. Det var inte speciellt bra när det släpptes och de kommer aldirg att kunna fixa alla problem, men spelet har i alla fall blivit mycket bättre.

Såg på deras Twitter att de ska annosera något 4 oktober. Total War: Warhammmer III kanske?

Medlem

Vilken tur att det bara är ett spel så man slipper bli så arg över något så fjuttigt..

Medlem

Nja, inte så att jag direkt bryr mig om rome 2 men nu tycker jag inte att ni representerar detta rätt, det var ju inte att man kan rekrytera kvinnliga generaler som var problemet. Det har man kunnat ha länge för i alla fall ett par faktioner, det var ju mer att ration av framstående familjemedlemmar blev satt till ca 50% kvinnliga för vissa faktioner och att man inte kunde välja bort denna uppdatering.
https://www.youtube.com/watch?v=d_32GGx6_DY

Fjantigt kanske men som sagt, bryr mig inte om detta spel eller CA.

Geeks Gaming
Skrivet av rickuz:

Löjligt eller icke. Det är fortfarande historierevision och feministpropaganda.

Rom hade aldrig några kvinnliga generaler. Man tycka vad man vill om den saken, men det är ren och skär fakta.

Känns som många här har totalt missuppfattat vad detta handla om.
Dom la till en uppdatering som gjorde så man kunde få kvinnliga generaler. Vilket fanns på den tiden. Hur mycket? 10-15% chans. Med 0% chans om du spelar Rom, Carthage eller Grekerna. Med en 50% chans för en enda Tribe. De vill säga chansen att få kvinnliga generaler är minimal.

Snälla läs på innan ni slänger ut er sånt här. Detta är varför det har blivit så stort av de hela. Folk inte kan läsa och hittar på saker.

"Spawn rates do differ by faction, however. They have a ten to 15 percent chance of spawning for most factions, bar "the Greek states, Rome, Carthage and some eastern factions, which have a 0% chance." Kush has a 50 percent chance. "This is to broadly represent the cultural differences in those factions during the time the game is set"

Medlem
Skrivet av rickuz:

Löjligt eller icke. Det är fortfarande historierevision och feministpropaganda.

Rom hade aldrig några kvinnliga generaler. Man tycka vad man vill om den saken, men det är ren och skär fakta.

Du verkar ignorera många andra historiska felaktigheter i spelet. Det är redan från början inte speciellt historiskt korrekt. Styrkeförhållanden i spelet är balanserade för att det ska bli roligt att spela, inte historiskt korrekt. I de flesta av mina kampanjer där jag inte spelar Romare så har det gått väldigt dåligt för det romerska riket. I verkligheten krossade de motståndet och bildade sitt enorma imperium innan det började falla sönder. Om spelet får möjligheten att ha kvinnliga generaler ser jag som en mindre detalj i dess historiska ickekorrekthet.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Klaga på att det inte är historiskt korrekt känns ju också fel. Satt romerska generaler med mus och tangentbord och styrde en drönare som flög över slagfälten? Det klagar ingen på.

Nu håller jag med om att reaktionerna och gnället är enormt överdrivet, men din kommentar ovan är lika trött som den är gammal.
Vad innebär begreppet "historiskt korrekt" enligt dig, om kommentaren ovan är något annat än trolleri så får du nog fundera om.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nu håller jag med om att reaktionerna och gnället är enormt överdrivet, men din kommentar ovan är lika trött som den är gammal.
Vad innebär begreppet "historiskt korrekt" enligt dig, om kommentaren ovan är något annat än trolleri så får du nog fundera om.

Skulle inte kalla det "trolleri" det var bara ett överdrivet exempel som inte var helt seriöst. Trolla går väl ut på att försöka få "motparten" förbannad?
Historiskt korrekt är ju när något utspelar sig som det gjorde i verkligheten. Total war spelen gör ju sällan detta. Nu var det ett tag sedan jag spelade serien på någon högre nivå. Men även om man försökte köra som i verkligheten tycker jag AI motståndet startade konflikter lite hur som helst. Är ju svårt att göra spel som dessa korrekta då får det vara en väldigt låst kampanj där spelaren enbart kan komma framåt på ett sätt.

Skriv svar