Läskigaste stunden i ett spel?
Varje sekund någonsin i Escape From Tarkov.
Jag håller med där, helt och hållet, jag blir inte rädd i andra spel, men i tarkov pumpar adrenalinet konstant.
Även PT var väldigt otrevligt hela vägen igenom... När man exempelvis tittar upp på övervåningen och ser kvinnan tittar ner på en.
Ja usch. Eller när man vänder sig om och nämnda kvinna hugger tag i en. Då skrek jag rätt ut och tappade dosan i golvet.
Jag är alldeles för feg för skräckspel, så har inte spelat något på länge.
Men minns att denna scen i F.E.A.R skrämde mig rejält. Mest för jag inte alls var van vid "dubbel-scare".
Ååh, exakt denna jag tänkte på! Riktigt vidrig när man sitter i ett mörkt rum och har hög volym i headsetet.
... okej, den här är rätt bra. Även om det mestadels blev läskigt på grund av verkligheten i kombination med spelet.
Det hela utspelade sig för några år sedan. Jag låg och spelade Dead Space i en stor sackosäck framför TV:n mitt i natten med hörlurar på mig.
Min dotter var bara något år gammal vid det här tillfället och hade somnat tillsammans med min fru i dubbelsängen. Dottern ramlade olyckligtvis ur sängen och slog i skallen varpå min fru får panik, ruschar upp och springer för att hämta mig. Jag ligger bortvänd från sovrumsdörren så jag märker inte när hon kommer kutande.
För att påkalla min uppmärksamhet ska min fru peta till mig i sidan men i tröttheten/stressen missbedömer hon avståndet lite och lyckas sparka mig i bröstkorgen snett bakifrån.
Jag är rejält svårskrämd, men att få en rejäl smäll i bröstkorgen helt från ingenstans, mitt natten när man spelar Dead Space, herrej-vlar
Oavsett, allt gick bra med både mig och dottern, ingen större skada skedd
I Call of Cthulu - Dark corners of the earth är det en riktigt obehaglig scen där man övernattar på ett hotell och ortsbefolkningen beslutar sig för att bryta sig in och ta kål på en. I takt med att man blir mer och mer stressad så får man tunnelseende som gör det ännu svårare att navigera. Inga vapen har man utan man måste försöka fly och förhala de andra genom att flytta bokhyllor etc.
Har alltid haft svårt för alla "undervatten" moments i spel.
Så den stora "fisken" i Rune skrämde skiten ur mig när jag var liten, sen för bara några år sedan så fick brorsan komma över och hjälpa mig med Hajarna i Far cry 3.
Riktiga skräckspel håller jag mig borta från.
Första gången jag spelade Alien vs Predator (Det första).
*krafs krafs krafs*
"Vad är det som låter?"
*lutar mig in mot skärmen för att se bättre*
*krafs krafs krafs*
"Hmm" *går närmare*
FACEHUGGERJÄVEL MITT PÅ SKÄRMEN!
Skrek, flög baklänges av stolen!
Avskyr facehuggers. Så fort jag hörde krafs-ljudet efter det så eldade jag på med eldkastaren tills ALLT BRANN! D:
Jag gillar inte skräckspel.
En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.
Hundarna i Resident Evil som hoppade igenom fönstren var länge 1:a på skrämseln men sen kom Amnesia - The dark descent. Att vara helt utlämnad utan ens en pinne till vapen utan bara ha mörkret som skydd och som du dessutom blir galen av.
Jag har skaffat Outlast, Soma och Alien Isolation men har ännu inte hunnit prova dessa
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
Många scener ur Dark Souls-spelen var läbbiga, men det första spelet jag blev rädd av var Aliens på ZX Spectrum i mitten av 80-talet.
Är det någon som känner igen det?
https://www.youtube.com/watch?v=H-9wfWzBzY0
Jag är alldeles för feg för skräckspel, så har inte spelat något på länge.
Men minns att denna scen i F.E.A.R skrämde mig rejält. Mest för jag inte alls var van vid "dubbel-scare".
Just denna scenen har satt sig på minnet. Riktigt rysligt när jag spelade det första gången, men sedan hade ju F.E.A.R. väldigt tung atmosfär rakt genom också. Fantastiskt spel och underskattat som skräckspel kan jag tycka.
På tal om F.E.A.R. minns jag ett annat tillfälle från uppföljaren som var riktigt obehagligt. F.E.A.R. 2 var betydligt mer actionbetonat och överdrev generellt skräckmomenten mer än originalet (och Perseus Mandate), mot slutet på ett av uppdragen när jag skulle vända mig om för att backtracka för ammo var jag därför helt oförberedd på att se att Alma (spöket) gått precis bakom mig och nu kröp tillbaks till mörkret utanför min ficklampa. Ingen uppbyggnad, inga ljudeffekter och ingen scen som dyker upp i YouTubes ihopklippningar av "alla skräckmoment från spelet". Tog därefter för givet att Alma helt enkelt spawnade bakom en slumpmässigt under spelets gång vilket gjorde spelet aningen mer spännande.
"Alien vs. Predator", slutet med drottingen, och sedan stora delar av "Alien Isolation".
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Oj, det finns många.
1) Hunddj-veln som hoppar genom fönstret i Resident Evil 1.
2) När man kollar på familjetavlan med "de andra ögonen" i Clive Barker's Undying.
3) Ett antal gånger när man öppnar en dörr i System Shock 2 och asen bara kommer direkt när ammon är slut.
4) Animationen när man vänder sig om på väg ner för en stege och tjejen i F.E.A.R. plötsligt står där.
Tre första är totalfavoriter för min del. Man är väl lite lätt självdestruktiv ibland.
Inte vågat mig på Alien isolation än!
Cptn BaseballBatBoy!
Jag är världens fegaste människa. Spelar inte skräckspel, ser inte skräckfilm, läser inte ens creepypastas. Jag har verkligen inte förstått tjusningen med att bli skrämd (gillar se andra bli det dock).
Med det sagt så har man ju ändå blivit "påtvingad" skräck i spel. Kanske inte på nivån som genuina skräckspel siktar på, men tillräckligt för att någon som mig skall hata det. Så jag måste säga att det nog var när jag, 13 år gammal gav mig på Ravenholm från Half-life 2. Känslan efter att ha passerat tunneln och mötas av den synen (entrén dit med blodiga skylten på marken). Fy fan. Fick plåga mig igenom störa delar av det partiet och det gick förvånansvärt bra när fokus hamnade på action. Sedan började man höra något "klinkande" ljud på husfasaden när man stod på ett tak. Tittade över kanten och *BAM*, de där smala crabzombiehelvetena som kan klättra uppför stuprör hoppade rakt i mitt fejs. Blev ett avgrundsvrål som grannarna sent skulle glömma. Tål än idag inte ljudet för det har blivit sådan hemsk association
Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.