Activision Blizzards aktie har rasat 43 % på två månader

Robot
Activision Blizzards aktie har rasat 43 % på två månader
Medlem

Läge att investera då kanske? Upp lär det ju gå förr eller senare.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Läge att investera då kanske? Upp lär det ju gå förr eller senare.

Börsen är för tillfället rätt "sur" så jag skulle avvakta, men spelbranschen har/är het. Har ägt aktier ett bra tag i Paradox <3

Medlem

Investerar inte i aktier, för har ingen aning om hur det fungerar.

Ägde Paradox ett tag, lyckades sälja precis på toppen. Men annars undviker jag lite spelbranschen då det är en ganska volatil bransch som hoppar upp och ner väldigt mycket.

Medlem

@Map-pen: Aktier är delar av företag. Aktiepriset baseras på vad bolaget anses vara värt. Därför går priserna upp och ner baserat på resultaten. Som aktieägare är du delägare i företaget i fråga.

Medlem

Investerar i värdepapper, har varit in och ut ur spelbranschen men senaste året har endast THQ och Paradox levererat i min portfölj. Skalade bort dom i höstas med utdelningsbolagen.

Ligger lite lågt nu, har endast betydande belopp i Smart Eye resterande aktier är mer under bevakning.

Medlem

Antar att ingen har telefoner, lul

Medlem

Det där med aktier är ett mysterium för mig. Nu vet jag att det står "omsättning" och inte "vinst" i texten, men har sett många exempel på när företag gått miljarder med vinst men eftersom att dom inte gått lika mycket med vinst som förväntat så dyker aktien. Ungefär som att "2 miljarder i vinst? Duger inte!" och så förlorar akten 15 % i värde.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@conthox: Det finns så många parametrar att ta i beaktning att man nästan måste välja ett par tekniska instrument som känns bra för just en själv. Man får titta olika från bolag till bolag.

Jag själv överanalyserade för några år sedan och försöker nu att göra ganska enkla tekniska analyser, vilket har visat sig vara bra för just mig, gör sällan en dålig investering.

Det absolut viktigaste är att man har en tydlig strategi, för uppgång men även för nedgång.
Det kliar i mig när man läser kommentarer som "Jag ligger lång" och "jag sitter lugn i båten" när en aktie går ner. Det är uttryck som rotar sig i en emotionell förbindelse med aktien, vilket är största anledningen varför folk förlorar mer än vad som är nödvändigt.

SoL
Medlem
Skrivet av conthox:

Det där med aktier är ett mysterium för mig. Nu vet jag att det står "omsättning" och inte "vinst" i texten, men har sett många exempel på när företag gått miljarder med vinst men eftersom att dom inte gått lika mycket med vinst som förväntat så dyker aktien. Ungefär som att "2 miljarder i vinst? Duger inte!" och så förlorar akten 15 % i värde.

Även om företaget går bra så faller ofta aktien vid delårsrapporter för att aktieinnehavarna tar hem sina vinster.

För övrigt investerar jag inte i spelbolag, känns för riskfyllt. Helst investerar jag isåfall bolag noterade på Stockholms börsen omx30, det svänger oftast inte lika mycket.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det där med aktier är ett mysterium för mig. Nu vet jag att det står "omsättning" och inte "vinst" i texten, men har sett många exempel på när företag gått miljarder med vinst men eftersom att dom inte gått lika mycket med vinst som förväntat så dyker aktien. Ungefär som att "2 miljarder i vinst? Duger inte!" och så förlorar akten 15 % i värde.

Precis så är det.
Kännslor styr och det är ofta baserat på framtiden.
Det kan dock vara bra läge att köpa på sig om det är nått man tror på mär det gått ner.
Det är bara tänka, varför aktievärdet sjunker är ju för att nån köper av en annan billigt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har inte nerverna för att handla med aktier, men är ändå bra jävla sugen på att göra en första investering i AMD.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det där med aktier är ett mysterium för mig. Nu vet jag att det står "omsättning" och inte "vinst" i texten, men har sett många exempel på när företag gått miljarder med vinst men eftersom att dom inte gått lika mycket med vinst som förväntat så dyker aktien. Ungefär som att "2 miljarder i vinst? Duger inte!" och så förlorar akten 15 % i värde.

Priset på aktiekursen inkluderar förväntad vinst. Om marknaden tror att de ska göra 3 miljarder i vinst så korrigeras kursen därefter. Om de sen "bara" gör 2 miljarder vinst så sjunker kursen. Helt enkelt så tar kursen hänsyn till förväntad vinst, d.v.s. när företaget värderas på börsen så tas framtida vinster i beaktning.

Medlem

Ni som har koll borde starta den stora spel-aktie tråden där ni förklarar hur det funkar med köp, skatter, etc och sedan ger något bra initiellt tips till oss som är intresserade men inte kan läsa de invecklade förklaringarna


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ni som har koll borde starta den stora spel-aktie tråden där ni förklarar hur det funkar med köp, skatter, etc och sedan ger något bra initiellt tips till oss som är intresserade men inte kan läsa de invecklade förklaringarna

Låter som en bra idé, ska se till att snickra ihop något!


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Kixo:

Priset på aktiekursen inkluderar förväntad vinst. Om marknaden tror att de ska göra 3 miljarder i vinst så korrigeras kursen därefter. Om de sen "bara" gör 2 miljarder vinst så sjunker kursen. Helt enkelt så tar kursen hänsyn till förväntad vinst, d.v.s. när företaget värderas på börsen så tas framtida vinster i beaktning.

De snabba upp- och nergångarna beror till del på automatiserad handel också.
Blankning t.ex är ett gissel, en liten dipp blir inte sällan ett ras av sådan verksamhet t och allt sker med algoritmer i datorer...

Medlem

Tycker inte man ska stirra sig blind på just Blizzards aktiekurs. Den har tappat 43% senaste 2 månaderna men såhär ser det ut för andra bolag:

Ubisoft: - 19.88%
Take-Two Interactive: -13.14%
EA: -20.38%
Funcom: -14.45%
CD Projekt Red: -27%
Frontier Developments: -28%
Focus Home Interactive: -11%
Nintendo: -16%
Stillfront: -21.67%
THQ Nordic: -17.11%
Square Enix: -15%

Slakt:
Starbreeze: -93.10%
G5 Entertainment: -47.11%
Next Games: -76.22%

Det enda bolag som ligger runt 0:an senaste 2 månaderna är Paradox, men är -42% sen toppen. Gamingsektorn hade enorm hausse i början av året och allt steg till skyarna, inget gamingbolag går bra just nu. Vissa går såklart sämre än andra, men allt tar fett med stryk jag ser det som köpläge och speciellt i Blizzard. Tror att allt hat kring mobilspel är korkat och ur ett investeringsperspektiv kan jag inte förstå att de inte gjort detta tidigare. De kommer tjäna enorma pengar, och det innebär inte heller att de slutar med PC. Så jag köper på mer, även när det blöder varje dag

Se dock inte detta som något som helst råd. Jag har sysslat med aktier i lite drygt 2 år någonting och det är först nu jag hittat min "stil" och hur jag vill investera. Jag har hoppat mellan olika förhoppningsbolag, gaming, stabilare bolag, och handlat mycket på rekommendationer. Problemet är att så fort en nyhet kommer kring ett visst bolag så har man ingen aning om vad man ska göra för man har handlat på någon annans syn på bolaget. När jag köper baserat på mina egna värderingar och analyser så vet jag precis när något inte faller ut som jag hade tänkt och kan då ta ställning.

Generellt tips för den som vill bli intresserad: Lyssna på poddar, läs bloggar, och köp lite aktier ni känner ni till för någon skitsumma så ni börjar engagera er lite. Man förlorar ofta pengar i början, inte minst i detta börsklimatet, och man får se det som upplärningspengar :). Kan även rekommendera twitter.

Om ni är intresserade av just gaming: https://gamingaktier.com/

Medlem

Hela börsen har ju varit orolig ett tag. Konstigt att peka ut just Activision.

Medlem

Aktier i gaming är inget jag har fallit för, utan jag köper bara baserat på enkel statistik. Vilken bransch det sedan handlar om är mindre relevant.

Vad jag gör är att jag månadsvis köper de ~10 aktier som har gått bäst på large cap* de senaste 6 mån, samtidigt säljer jag av alla i den egna portföljen som under samma sexmånadersperiod har gått sämre än index**.

Baserar det på något jag hörde på ett seminarium ordnat av Nordnet för några år sedan, om att de aktier som gick bäst förra året i regel slår index även följande år.

Än så länge slår jag index (även om jag handlar för så små slantar att det nästan blir löjligt)

* Large cap = de mest handlade aktierna på börsen. Ofta större, mer stabila, företag
** Index = medelvärdet för värdeutvecklingen på börsen


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skrivet av conthox:

Det där med aktier är ett mysterium för mig. Nu vet jag att det står "omsättning" och inte "vinst" i texten, men har sett många exempel på när företag gått miljarder med vinst men eftersom att dom inte gått lika mycket med vinst som förväntat så dyker aktien. Ungefär som att "2 miljarder i vinst? Duger inte!" och så förlorar akten 15 % i värde.

Man ska inte stirra på hur många miljarder vi pratar om, kolla istället på hur stor del av den förväntade vinsten det är. Att förvänta sig 3 miljarder och "bara" få 2 miljarder betyder att man har förlorat en tredjedel av den förväntade vinsten. Jämför med Ikea, man hade 42 miljarder i vinst, hade man bara fått 41 miljarder så hade det inte varit så stor sak, kursen kanske hade gått ner men bara lite.

Att man inte får lika stor vins kan också betyda att det är något som inte stämmer, varför säljer man mindre än vad man förväntade sig? Kommer man sälja ännu sämre nästa år?

Medlem

@Kixo: @SoL: @Seggallion: Tack för alla bra svar.

// edit: och @eddie the eagle:

@Molotov: "Känslor" kanske är förenklat, men visst kan det ligga ngt i det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Låter som en bra idé, ska se till att snickra ihop något!

Låter som en usel idé. Kommer sluta med att folk enbart skriver om sakerna där de själva har ett intresse. Med hjälp av analyser gjorda av amatörer.

Vad gör just dig till en expert?

Edit. Såg att någon tog upp gamingaktier som exempel. Detta är en blogg som styrs av några twitterprofiler. Dvs den styrs av privatpersoner. Ni vet inget om vad de själva äger. Aktievärldens modebloggare? Om folk anser att blondinbella eller aftonbladet enbart skriver strunt för att leda in folk på diverse spår. Var försiktiga. Kuriosa: blondinbellas ex som just nu flydde landet och gick i konkurs var en del utav finanstwitter.

jbx
Medlem

Gjorde mig en kaka genom att köpa aktier inom cannabis-branschen precis innan det blev legaliserat i Kanada. Inom spelbranschen ligger jag plus just nu men inte tillräckligt för att sälja, avvaktar.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Skulle köpa Black Ops 4 igen om det släpptes på Steam, använder bara Battle.net till Hearthstone. Förhoppningsvis är det sådana effekter som får fler stora utgivare att överväga att stanna på Steam.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Låter som en usel idé. Kommer sluta med att folk enbart skriver om sakerna där de själva har ett intresse. Med hjälp av analyser gjorda av amatörer.

Vad gör just dig till en expert?

Edit. Såg att någon tog upp gamingaktier som exempel. Detta är en blogg som styrs av några twitterprofiler. Dvs den styrs av privatpersoner. Ni vet inget om vad de själva äger. Aktievärldens modebloggare? Om folk anser att blondinbella eller aftonbladet enbart skriver strunt för att leda in folk på diverse spår. Var försiktiga. Kuriosa: blondinbellas ex som just nu flydde landet och gick i konkurs var en del utav finanstwitter.

Expert skulle jag verkligen inte påstå mig vara. Jag är dock statistiker så jag anser mig i alla fall vara kompetent nog att skriva ihop information gällande hur aktier fungerar och vilka börsnoterade bolag som finns inom spelutveckling. Förklara varför det ser ut som det gör och hur det går till med investeringar inom spelbolag både inom Sverige och Utanför.

Tanken är alltså INTE att skriva något om direkta rekommendationer gällande vad folk ska köpa och inte köpa, detta är mer tänkt som övergripande information specifikt inriktat på spelutvecklare för den som är intresserad av att läsa.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av jbx:

Gjorde mig en kaka genom att köpa aktier inom cannabis-branschen precis innan det blev legaliserat i Kanada. Inom spelbranschen ligger jag plus just nu men inte tillräckligt för att sälja, avvaktar.

Herregud. Jag ska vara tyst...

Skrivet av Belfry:

Expert skulle jag verkligen inte påstå mig vara. Jag är dock statistiker så jag anser mig i alla fall vara kompetent nog att skriva ihop information gällande hur aktier fungerar och vilka börsnoterade bolag som finns inom spelutveckling. Förklara varför det ser ut som det gör och hur det går till med investeringar inom spelbolag både inom Sverige och Utanför.

Tanken är alltså INTE att skriva något om direkta rekommendationer gällande vad folk ska köpa och inte köpa, detta är mer tänkt som övergripande information specifikt inriktat på spelutvecklare för den som är intresserad av att läsa.

Isf. Använd fiktiva kurser och papper som förklarar instrumenten. Inga rekommendationer.

Medlem

@ClockWise: Tack för den mest konstruktiva kommentars-post jag läst på länge.

Medlem

Jag ser det som ett oerhört bra tillfälle att tanka ytterligare aktier i bolaget. Jag kan inte annat än tro att aktien kommer återhämta sig och prestera ännu bättre på sikt. Ser man till deras kommande mobilspel och lansering på asienmarknaden så är utsikterna väldigt goda för att generera stora pengar.

phi
Medlem
Skrivet av ClockWise:

Generellt tips för den som vill bli intresserad: Lyssna på poddar, läs bloggar, och köp lite aktier ni känner ni till för någon skitsumma så ni börjar engagera er lite. Man förlorar ofta pengar i början, inte minst i detta börsklimatet, och man får se det som upplärningspengar :). Kan även rekommendera twitter.

Det kan vara värt att poängtera att visst kan man lyssna på poddar, läsa nyheter, följa folk på twitter etc för att få mer kunskap om börsen i sig men ingenting utav dem bör ligga till grund för hur du väljer att köpa/sälja aktier. Det mest korkade man kan göra är att köpa på rekommendation av någon twitterprofil t.ex.

För mig personligen är allt det bara onödigt brus som negativt påverkar min beslutsprocess. Jag läser inga nyheter, inga bloggar, följer ingen på twitter osv.

Det handlar om att hitta sitt eget system och sedan följa det rigoröst utan yttre påverkan, först då börjar du kontinuerligt att göra bra affärer och faktiskt tjäna pengar oavsett om det är över en lång eller kort tidshorisont.

Har själv både day- och swingtradat periodvis i över tio års tid med goda resultat. Mitt system och min stil som trader funkar för mig men är ingen garanti att det fungerar för Pelle Pengapåse.

123
Skriv svar