Om du har näsan i Nasdaq är detta inga nyheter men när man pratade om en störtdykning av Activision Blizzards aktie i kölvattnet av Blizzcon rörde det sig om ett tapp på 7,2 %. Tittar vi nu på ett tvåmånadersperspektiv har aktien tappat hela 43 %. Rubrikerna efter evenemanget är såklart en bidragande faktor men det finns flera orsaker varför en av de stora aktörerna på spelmarknaden krisar just nu.

Samtidigt som Call of Duty: Black Ops 4 blev den största digitala releasen i företagets historia, med en omsättning på drygt 4,5 miljarder kronor på bara de tre första dagarna, har det inledningsvis sålt sämre än förra årets spel. Vilket kan ha sin förklaring i att man i år skippade Steam till fördel för den egna Battlenet-klienten. Som spelbranschen ser ut nu spelar också de initiala köpen mindre roll, kontra vad spelare spenderar på mikrotransaktioner i efterhand. 2017 omsatte Activision Blizzard 63,47 miljarder kronor, varav 57 % kom från köp gjorda i spelen. Ingenting tyder på att fördelningen skulle se annorlunda ut i år.

I dagsläget är Activision Blizzards aktie nere på samma nivå som i början av 2017, vilket då var den högsta punkten i företagets historia. Sedan dess har aktiens värde ökat stadigt för att nå toppnivån i månadsskiftet september/oktober. Vad denna kraftiga och snabba nedgång får för konsekvenser återstår att se.