Dagens nördtema: är Terminators verkligen bäst på att rensa ett Space Hulk?

Medlem
Dagens nördtema: är Terminators verkligen bäst på att rensa ett Space Hulk?

Det här är på gränsen till "Allmänt spelsnack" för att det handlar om Space Hulk tactics men flyter över till en djupare 40k-diskussion känner jag.

Space Marine terminators beskrivs som oövervinnerliga mördarmaskiner. Men mot genestealers så räcker det med en närstrid så är det över. Terminators blockerar varandras sikt och kan inte använda sin eldkraft ordentligt i de trånga utrymmen som verkar vara regeln på ett vrak till Space Hulk. De är helt ärligt inte så bra på att skjuta heller...

Hade det varit bättre med vanliga Space marines som är snabba och kanske kan ha mera bolters riktade i korridorerna? Eller en tungt beväpnad Astra militarium till och med? Jag köper att genestealers är livsfarliga men att se klumpiga terminators skramla runt och dö är lite irriterande.

Och ja, jag fattar att det är ett balanserat brädspel som "Tactics" är baserat på! 😁

Medlem

@Augustus: Kan inget om 40-k eller annat inom den världen men hur kan de förlora/dö om de är oövervinnerliga?

Medlem
Skrivet av TheConsul:

@Augustus: Kan inget om 40-k eller annat inom den världen men hur kan de förlora/dö om de är oövervinnerliga?

De beskrivs som imperiets creme de la creme med tåliga rustningar och tunga vapen. Det är hur det är i praktiken som är det jag vill diskutera.

Medlem

Har undrat över samma sak som OP. Enda svaret är väl att Terminators är fräcka och täcker upp varandras LoS vilket gör det hela mer taktiskt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skägg.
10 Chambers

Jag kastar in @wildthing i detta, är helt ovetande.


signatur
Medlem

Fantastiskt ämne! Jag skulle säga att det beror på flera faktorer faktiskt.

Det första är att man inte ska underskatta Genestealers. Det är supermordmaskiner speciellt genetiskt framtagna att infiltrera och mörda allt, och även om terminators är creme de la creme så är det fortfarande människor anpassade att vara så bra dom kan, men människor är ändå människor. En ”vanlig” space marine hade klarat det ännu sämre förmodligen.

Det andra är praktiska skäl. Space Hulks är tusentals skepp som samlats och kraschats ihop till ett enda stort okartlagt kaos. Terminators är en av dom få imperiumenheterna som kan teleportera sig (om det beror på rustningen eller annat vet jag inte). Förmodligen hade inga andra enheter kunnat ta sig dit dom behöver ta sig alls.

Det tredje är att regler och storyn aldrig gått ihop ändå En space Marine ska vara värd tiotusentals vanliga guardsmen, men räknar man poängen spelmässigt är det typ 2.5.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Fantastiskt ämne! Jag skulle säga att det beror på flera faktorer faktiskt.

Det första är att man inte ska underskatta Genestealers. Det är supermordmaskiner speciellt genetiskt framtagna att infiltrera och mörda allt, och även om terminators är creme de la creme så är det fortfarande människor anpassade att vara så bra dom kan, men människor är ändå människor. En ”vanlig” space marine hade klarat det ännu sämre förmodligen.

Det andra är praktiska skäl. Space Hulks är tusentals skepp som samlats och kraschats ihop till ett enda stort okartlagt kaos. Terminators är en av dom få imperiumenheterna som kan teleportera sig (om det beror på rustningen eller annat vet jag inte). Förmodligen hade inga andra enheter kunnat ta sig dit dom behöver ta sig alls.

Det tredje är att regler och storyn aldrig gått ihop ändå En space Marine ska vara värd tiotusentals vanliga guardsmen, men räknar man poängen spelmässigt är det typ 2.5.

Bra genomgång och kul att du gillar ämnet! Det största "aha!" med din text var nog det där med teleportering.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Bra genomgång och kul att du gillar ämnet! Det största "aha!" med din text var nog det där med teleportering.

Haha, Warhammer har varit ett alldeles för stort intresse för mig

En annan sak som slog mig ang att dom träffar så dåligt. Genestealers är lite som Xenomorpherna i Aliens, och springer blixtsnabbt på väggar och tak, gömmer sig bakom saker etc. Att det sen representeras av en modell som springer rakt i en korridor är en annan sak dock


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Haha, Warhammer har varit ett alldeles för stort intresse för mig

En annan sak som slog mig ang att dom träffar så dåligt. Genestealers är lite som Xenomorpherna i Aliens, och springer blixtsnabbt på väggar och tak, gömmer sig bakom saker etc. Att det sen representeras av en modell som springer rakt i en korridor är en annan sak dock

Jag köper det!

För övrigt, fan vad Aliens har inspirerat. Räcker med att se på Halo och 40k (blippar, Tyranider, scorpion guns) för att bara hitta ett fåtal exempel bland många universum.

Medlem
Skrivet av Augustus:

För övrigt, fan vad Aliens har inspirerat. Räcker med att se på Halo och 40k (blippar, Tyranider, scorpion guns) för att bara hitta ett fåtal exempel bland många universum.

*host* Dune *host*

Skämt o sidå, warhammer (både fantasy och 40k) är rätt kända för att "stjäla" sågott som allt och anpassa det till sin egen värld!
Dune är ett väldigt bra exempel, men även Asimovs "Stiftelsen".

För att gå in på ämnet så ska man också tänka på att stora delar av en "hulk" består av trångar korridorer och smala gångar, ytor där snabbhet och smidighet inte fyller i närheten så stor funktion som överväldigande eldkraft och tjock rustning
En "tactical dreadnought armor" upptar näst intilll samma yta som två tactical marines vilket ger Terminators ytterligare en taktisk fördel i dessa trånga utrymmen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar