En del talar för Scalebound till Switch – men också emot
Om det stämmer så måste Microsoft ha fått något rejält i gengäld.
MS har inte mycket att tjäna på detta annars men de riskerar att se rejält dåliga ut om Platinum och Nintendo lyckas göra ett bra spel av Scalebound.
Det är klart att man möjligen kan göra det av goodwill för att göra det enklare för eventuella framtida samarbeten med Platinum.
Väldigt svårt att se att Nintendo sponsrar och släpper något som tom dödades av kvalitetskontrollen på Microsoft.
Rykten som florerade vid tidpunkten när det lades ner var att MS efter sådär 2-3 års utveckling av ett single-player-spel plötsligt krävde att Scalebound skulle ha co-op för fyra spelare. Detta kan såklart ställa till det en hel del då vissa spelmekanismer och balansering kommer att kollapsa totalt. Hideki Kamiya hade ett utbrott mot MS på Twitter någon gång däromkring också (som snabbt raderades).
Kanske går man tillbaka till single-player?
Är det möjligt att MS sålt licensen till Nintendo? Ja, det mesta är möjligt.
Känns det troligt? Knappast.
Däremot snackas det en del om att ett annat spel av Platinum Games som kommer till Switch (Astral Chain) ska ha använt rätt mycket material de gjorde, för Scalebound.
Ad hoc addendum
Om det stämmer så måste Microsoft ha fått något rejält i gengäld.
MS har inte mycket att tjäna på detta annars men de riskerar att se rejält dåliga ut om Platinum och Nintendo lyckas göra ett bra spel av Scalebound.
Det är klart att man möjligen kan göra det av goodwill för att göra det enklare för eventuella framtida samarbeten med Platinum.
Rykten som florerade vid tidpunkten när det lades ner var att MS efter sådär 2-3 års utveckling av ett single-player-spel plötsligt krävde att Scalebound skulle ha co-op för fyra spelare. Detta kan såklart ställa till det en hel del då vissa spelmekanismer och balansering kommer att kollapsa totalt. Hideki Kamiya hade ett utbrott mot MS på Twitter någon gång däromkring också (som snabbt raderades).
Kanske går man tillbaka till single-player?
Ok. Är det något sådant som hände så är det inte konstigt att hela projektet gick åt skogen. Att tvinga på co-op i ett spel designat för SP är bara en sån dum idé.
Microsoft har sedan Xbox 360 fokuserat på MP, så det förvånar mig inte det minsta. Faktum är att Insomniac som är en av mina favorit utvecklare inte lyckades intressera mig det minsta när de först gjorde spel för EA och senare Microsoft. Rare, en utvecklare som jag blev stort fan av som barn gjorde ett rätt så mediokert spel för Microsoft efter att Nintendo sålde företaget till dem (Perfect Dark Zero). Det blir väldligt tydligt hur stor inverkan Sony och Nintendo hade på dessa utvecklare.
Så om det är Scalebound som Nintendo nu tagit över så vet jag iaf en sak, Nintendo fokuserar på samma saker som jag vill ha i ett spel av det här slaget, Microsoft har däremot länge haft fokus på helt fel saker, som sagt MP. Jag tror även att det mycket väl skulle kunna vara det här spelet (att det rör sig om ett Platinum spel är jag dock rätt övertygad om) och att Microsoft antingen har sålt hela IP´n eller gjort en deal med Nintendo (kanske rör det sig om att tillåta mer cross play spel i framtiden).
Kan vi gemensamt besluta att sluta använda Kotaku som källa till någonting överhuvudtaget?
Nu är ju inte Kotaku källa till nyheten men annars så är väl troligen Kotaku (och Jason Schreier) de som har bäst facit när det gäller sådana här rykten/avslöjanden?
Kan vi gemensamt besluta att sluta använda Kotaku som källa till någonting överhuvudtaget?
"Varför skulle Nintendo bry sig?"
Därför att Nintendo desperat behöver exklusiva titlar.
Har dock lite svårt ändå att se att Nintendo skulle punga upp för Scalebound.
Varför behöver Nintendo desperat exklusiva titlar? De har den just nu mest framgångsrika konsolen på marknaden och har ett riktigt bra år framför sig när det gäller spel till konsolen. Vet inte om du använder ordet desperat riktigt rätt här.
Varför behöver Nintendo desperat exklusiva titlar? De har den just nu mest framgångsrika konsolen på marknaden och har ett riktigt bra år framför sig när det gäller spel till konsolen. Vet inte om du använder ordet desperat riktigt rätt här.
Den har sålt bra, men det är inte den mest framgångsrika konsolen på marknaden just nu. Den har fortfarande inte sålt lika mycket som ps4 eller xbox one.
För att de ska kunna fortsätta försäljningen nu när de har använt alla sina stora IP'n på bästa möjliga sätt så kommer de behöva tredeparts-spel.
De som är ute efter nintendos egna framtida spel har redan köpt konsolen.
Den har sålt bra, men det är inte den mest framgångsrika konsolen på marknaden just nu. Den har fortfarande inte sålt lika mycket som ps4 eller xbox one.
För att de ska kunna fortsätta försäljningen nu när de har använt alla sina stora IP'n på bästa möjliga sätt så kommer de behöva tredeparts-spel.
De som är ute efter nintendos egna framtida spel har redan köpt konsolen.
”Just nu” syftar på precis det. Att Switch säljer bäst just nu, inte att den totala försäljningen av Switch överträffar PS4.
Håller inte med om att exklusiva titlar är det som främst bidrar till försäljning av Switch. Snarare att du kan spela multiformats-titlar handhållet. Därför anser jag att exklusiva titlar snarare är en trevlig bonus än ett måste för konsolens fortsatta succé.