Borderlands 3 är äntligen avtäckt – se första trailern!

Gnällkuk
Skrivet av uberpwnage2.0:

@trickeh2k: Jo det är en fin balansgång. Grunden ska ju vara kvar men man vill samtidigt få se något nytt och fräscht.

3 April får vi reda på mer!

Jag tror den enda anledningen till att vi får vänta tills på måndag är för att det öppnar för förbokningar och att det släpps exklusivt på Epic Store. De valde medvetet att inte avslöja det för att inte kasta någon skugga på de initiala avslöjandet.

Jag tror det också handlar om hur mycket man gillade de tidigare spelen, älskade men dem så är man nog mest nöjd med att det inte avviker från de gamla, tyckte man att de tidigare var ok/bra så önskar man säkert fler nyheter.

För mig räckte ”Guns with legs” som tillräckligt mycket nytt :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot

@trickeh2k: Gillade 1an och 2an men är tyvärr skeptisk till 3an.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jävlar va folk är negativt inställda, herregud vem har pissat i erat kaffe.

Ni som klagar på grafiken, så vad ska man göra för att utveckla det grafiska mer? Ansiktena har mer polygons och detaljer, ska man göra spelet fotorealistiskt? Känns jävligt dumt att ändra grafiska stilen i del 3, när två och en halv delar har samma stil.

Jag är jävligt taggad, fick satans sjuk gåshud av trailern, dom lyckas verkligen med låtvalen, och det stämmer för 1an och 2an också.

Mer information om spelet

Citat:

Summary:

Takes place 5 years after the end of BL2/TPS
Tannis is not what she seems
AI Jack may be back, but he's not the villain
Rhys is back as CEO of Atlas.
Atlas is back as a manufacturer.
Gorty is back to help the player find multiple vaults in the game. Not just one vault this time..
Tina is back as an adult. No word on the others but you can expect cameos from everyone like in BL2
Writing is more like BL1 than BL2
4 new vault hunters
Abilities have been reworked, everyone now has multiple action skills instead of one
Flak the Beastmaster is a homeless looking android. He can summon multiple creatures to help him fight. The AI for this is what delayed announcement last October. So hopefully it's fixed now.
The female seen in the UE4 demo last year is a Valdof character who is the gunner class. She can summon a bear mech on which other players can ride. Summons the mech like in Titanfall. No word on how this works indoors.
The older male is like Batman. He's the stealth/assassin character. He's rich and uses gadgets for his action skills.
There's a black female Siren character. She's melee oriented like Brick was. She will have several siren abilities like phase-lock, phase-shift, and a ground pound skill.
NPCs can revive you now if you're close enough and go into FFYL
Guns are reworked. You'll have changeable gun parts of various rarities/stats. You'll be able to alter the type of gun, the firing rate, the reload speed, the stability, and element as you find new parts.
The bad guys are The Calypso Twins. One is a female siren (as only females can be sirens) and the other is a male who somehow has siren powers. Either he figured out a way to give anyone siren powers or the bond between twins allows him to share his sister's powers. They're rumored to be ex-Atlas employees
The Calypso twins rule The Children of the Vault, a cult mob that will replace Bandits/Scavs as the default human mob.
They will have their own weapon brand
All brands returning except Bandit/Scav
All elements returning except Slag, Laser, and Ice. New elements are rumored and the only lead says "nuclear" is one of them.
You'll start on Pandora but leave shortly into the game on Sanctuary 3, the Crimson Raider's ship. It will be the hub for multiple planet locations.
We're going to Promethea

Ser svinbra ut!

Gnällkuk
Skrivet av Vercadi:

Jävlar va folk är negativt inställda, herregud vem har pissat i erat kaffe.

Ni som klagar på grafiken, så vad ska man göra för att utveckla det grafiska mer? Ansiktena har mer polygons och detaljer, ska man göra spelet fotorealistiskt? Känns jävligt dumt att ändra grafiska stilen i del 3, när två och en halv delar har samma stil.

Jag är jävligt taggad, fick satans sjuk gåshud av trailern, dom lyckas verkligen med låtvalen, och det stämmer för 1an och 2an också.

Mer information om spelet

Jag tror folk mer stör sig på den grafiska stilen snarare än kvalitén (vilket det absolut inte är något som helst fel på). Jag tycker den är charmig och något jag starkt förknippar Borderlands med Sen vet jag inte heller riktigt hur man dömer ut spelet baserat på snabbklibbt gameplay. Att vi som fans drar förhastade slutsatser och löser Interrail-kort på Hypetåget ser jag dock som fullt rimligt och normalt


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Visuellt ser det underbart ut!

Gnällkuk
Skrivet av uberpwnage2.0:

@trickeh2k: Gillade 1an och 2an men är tyvärr skeptisk till 3an.

Ok, men baserat på vad? Eftersom det initialt verkar väldigt likt ettan och tvåan och du själv gillade båda dessa spelen så borde du rimligtvis vara positivt inställd tänker jag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Ok, men baserat på vad? Eftersom det initialt verkar väldigt likt ettan och tvåan och du själv gillade båda dessa spelen så borde du rimligtvis vara positivt inställd tänker jag.

Näe, just för att jag vill se något nytt. Tycker trailern bara var mer av samma.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Blev inte särskilt hype:ad av den trailern, direkt... Ser precis likadant ut som föregångarna, både grafik och det mesta annat


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Den här tråden gör ingenting för att förändra min uppfattning om att gamers är bland de gnälligaste människorna som finns. Spelstudios kan helt enkelt inte göra rätt, om man ska tro detta forum.
Om en trailer visar kanongrafik, så gnälls det på hur mycket sämre det troligen kommer att se ut när det släpps, och om den inte visar upp kanongrafik så klagas det på hur fult det är.

And so on and on and on.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

MEGAHYPE! Den grafiska stilen etablerades redan i ettan, här är den bara förfinad! Antingen gillar man cel shading eller så gör man det inte. (Älskar det personligen, XIII t ex...)

Längtar som en tok, vi hade så galet kul i BL2.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Förstår inte vad folk klagar på. Grafiskt är det ljusår bättre än tvåan, i synnerhet ljussättningen, vegetationen och detaljrikedomen. Tematiken och karaktärerna är också klockrena; det är uppfriskande att se en studio veta exakt vad deras kärna är och utveckla den vidare.

Medlem

Efter den utannonseringen så blev det genast ett köp av Borderlands 2 vr. Att alla dlc saknades i vr versionen var ett stort no no.
Nu har man börjat om och hinner lira det innan alla goa dlc kommer.
Och ja, det är grymt i vr. Om man skiter i move kontroller. Dom suger.

När det gäller grafiken i kommande 3an. Har folk fel på synen?
Ljusättningen är galet mycket mer avancerad än tvåan, bland annat. Om trailern visar vad vi kommer få så ser allt galet mer avancenrat och polerat ut.
Bara för att det är Unreal motorn bakom det hela så måste det inte se ut som ett tech demo. Det skulle förstöra hela konceptet bakom Borderlands.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Så för att 3:an har samma cell-shading stil som 2:an så = "ser precis likadant ut" ?

Visste inte det fanns så många blinda personer på ett gamingforum. Texturer och ljussättning mm. är ju ljusår bättre i den trailern än i BL2.
Cell-shading stilen ÄR borderlands. Fansen, mig inkluderad, skulle ha gått berserk om Gearbox hade gjort BL3 i fotorealistisk stil.

BL2 är lätt ett av de 5 bästa spel jag någonsin spelat, så hypen för BL3 är tämligen... enorm. Gillar starkt allt jag sett hittils, får hoppas att Gearbox lyckas göra en bra story och lika fantastiska karaktärer denna gång också <3

Inaktiv
Skrivet av Cirdane:

Så för att 3:an har samma cell-shading stil som 2:an så = "ser precis likadant ut" ?

Visste inte det fanns så många blinda personer på ett gamingforum. Texturer och ljussättning mm. är ju ljusår bättre i den trailern än i BL2.
Cell-shading stilen ÄR borderlands. Fansen, mig inkluderad, skulle ha gått berserk om Gearbox hade gjort BL3 i fotorealistisk stil.

BL2 är lätt ett av de 5 bästa spel jag någonsin spelat, så hypen för BL3 är tämligen... enorm. Gillar starkt allt jag sett hittils, får hoppas att Gearbox lyckas göra en bra story och lika fantastiska karaktärer denna gång också <3

Ordet du söker är nog "cel-shading". Borderlands använder sig inte av cel-shading. Man kanske inte ska kalla forumanvändarna blinda om man inte ens kan se skillnad på cel-shading och tekniken som används i Borderlands?

https://www.destructoid.com/borderlands-explains-its-not-cel-...

https://kotaku.com/gearbox-borderlands-is-not-cel-shaded-5206...

https://www.reddit.com/r/Borderlands/comments/11xj9r/can_we_s...

Borderlands 2 var enligt mig det snyggaste spelet som släpptes det året. Med samma art-style hade det gått att göra ett galet mycket snyggare spel, därav kommentarerna om att det inte har hänt något på 7 år.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Den här tråden gör ingenting för att förändra min uppfattning om att gamers är bland de gnälligaste människorna som finns. Spelstudios kan helt enkelt inte göra rätt, om man ska tro detta forum.
Om en trailer visar kanongrafik, så gnälls det på hur mycket sämre det troligen kommer att se ut när det släpps, och om den inte visar upp kanongrafik så klagas det på hur fult det är.

And so on and on and on.

Att våga ställa lite krav, kan det också kallas. Att folk är negativa på något du själv är positiv till, gör inte att allt negativt bara är gnälll...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Akronym:

Den här tråden gör ingenting för att förändra min uppfattning om att gamers är bland de gnälligaste människorna som finns. Spelstudios kan helt enkelt inte göra rätt, om man ska tro detta forum.
Om en trailer visar kanongrafik, så gnälls det på hur mycket sämre det troligen kommer att se ut när det släpps, och om den inte visar upp kanongrafik så klagas det på hur fult det är.

And so on and on and on.

Klart de kan.

För mig så var trailern inte intressant just för att den, precis som hela The Pre Sequel spelet, känns och ser ut som en expansion till ett tidigare spel, i det här fallet Borderlands 2. Gör utvecklarna på något sätt inte ett bra jobb med nya spel i en serie så ska vi givetvis öppna upp och få säga vad vi tycker.

Förhoppningsvis får vi se några intressanta nyheter 3 April, men hittills är det ju tyvärr bara mer av samma. Det är okej för vissa, men för mig räcker det inte.

Som nämnt ovan så är det inte heller gnäll bara för att vi tycker annorlunda än vad du gör, snälla, släpp det tankesättet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

därav kommentarerna om att det inte har hänt något på 7 år.

*okej*

Medlem

Borderlands har alltid varit ett solid coop-äventyr men kan inte påstå att jag är ett inbitet fan av serien. Ser däremot fram emot detta! Det är få coop-spel där ute som faktiskt är bra.

Baserat på trailern så blev min spontana känsla "just more of the same", var inte riktigt säker på om jag kollade på Borderlands 3 eller valfri trailer ur det tidigare spelen. Det blev för mig ett litet minus, hade nog förväntat mig mer av ett helt nytt spel i serien. Blev däremot imponerad över den massiva stadsmiljön, täta djungeln och det lite mer storslagna miljöerna som man fick se i en snabb följd. Jag hoppas verkligen att det inte bara är en avlägsen "backdrop" utan att man faktiskt befinner sig i miljön så att säga. Dessutom är jag nyfiken på hur pass öppet Borderlands 3 kommer att bli kontra de tidigare spelen.

@Cirdane: När du lägger fram bilden på det där sättet så ser jag stor skillnad grafiskt, vilket jag inte upplevde första gången jag såg trailern. Det är jag tacksam för!

Inaktiv

*okej*

Men om vi är klar med dåliga jämförelser så kanske vi kan prata allvar.
Självklart så har det hänt någonting på dessa 7 år, något annat har jag aldrig sagt. Har man jobbat med UE4 så vet man att den förbättrade ljussättningen kommer gratis. Att trycka dit högupplösta texturer,kanske öka polygonantalet och se det som klart är low-effort. Grafiken är undermålig med dagens mått mätt, detta från att ha varit fantastiskt bra.

Medlem

Älskar när någon försöker bevisa en poäng med hjälp av en bild, utan att beskriva överhuvudtaget vad som ligger bakom bilden... Man kan tvinga fram vilken poäng som helst på det viset.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Hur vågar de. Hur vågar de göra ett Borderlands som ser ut som Borderlands (host Crackdown 3). Ett CELL shadat spel som ser ut som spel 1 och 2 (host host Crackdown 3).

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Som nämnt ovan så är det inte heller gnäll bara för att vi tycker annorlunda än vad du gör, snälla, släpp det tankesättet.

Och var, exakt uppgav jag en, avvikande åsikt gällande någon specifik trailer i den här tråden? Visa gärna det.

Min åsikt om dessa trailers är helt irrelevant i sammanhanget. Det jag kommenterar är den eviga shitstorm som tycks komma varje gång en trailer släpps eller en förhandstitt publiceras.

Skrivet av Dunder:

Att våga ställa lite krav, kan det också kallas. Att folk är negativa på något du själv är positiv till, gör inte att allt negativt bara är gnälll...

Visst. men för att klargöra en gång till, min kommentar gällde inte specifikt den här trailern, utan trailers, och förhandstittar rent allmänt.
Det gnälls alltid när trailers och förhandstittar publiceras. Och jag är trött på det.

Jag finner det ironiskt att ni gnäller över att jag ger luft åt att jag är trött på gnäll.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Akronym:

Och var, exakt uppgav jag en avvikande åsikt gällande någon trailer i den här tråden? Visa gärna det.

Min åsikt om dessa trailers är helt irrelevant i sammanhanget. Det jag kommenterar är den eviga shitstorm som tycks komma varje gång en trailer släpps eller en förhandstitt publiceras.

Nuff said.

På sättet du skriver så får du det låta som att du tycker trailern är bra då oss som "gnäller" här är folk som inte tycker om den. Bara en vild gissning från min sida med tanke på hur konversationen här gått.

All diskussion här ser jag dock inte som gnäll då jag med många andra har legitima åsikter om varför den här trailern inte var intressant. Tycker heller inte att det är en evig shitstorm, utan ser det bra ut så gör det, om inte så... Svårare än så är det inte.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

På sättet du skriver så får du det låta som att du tycker trailern är bra då du menar att oss som "gnäller" här är folk som inte tycker om den. Bara en vild gissning från min sida med tanke på hur konversationen här gått.

All diskussion här ser jag dock inte som gnäll då jag med många andra har legitima åsikter om varför den här trailern inte var intressant.

Möjligen,
jag är bara så trött på den negativism som jag upplever dominerar kommentarsfältet här på FZ. Inte specifikt i den här tråden, utan rent allmänt.

Det jag inte förstår är varför (som jag upplever det) så otroligt många gamers verkar känna ett behov av att uttrycka åsikter vars kärna verkar vara någonting i stil med "Jag tyckte inte om det här spelet/den här trailern så jag hoppas studion går omkull"

Men okej, jag medger att jag tycks ha överreagerat lite gällande just den här tråden. (Skummade bara första genomläsningen, sorry.)
Men med det sagt, så står jag för det jag skrv ovan, rent allmänt.

(Och jag, jag ser även ironin i det faktum att mina senaste kommentarer kan uppfattas som gnäll.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Moderator | Testpilot

@Akronym: Förstår dig, och i viss mån håller jag med. Givetvis ska man få uttrycka sin åsikt men när det börjar leda till påhopp och önskningar om att studion ska bli nedlagd så börjar det gå för långt.

Borderlands 3-trailern är inte överdrivet dålig utan bara, i mitt tycke då, inte jätte intressant. Men det spelar väl ingen roll egentligen? 3 April så får vi reda på mer info, och troligtvis får vi också gameplay. Då börjar det bli dags att tycka till på riktigt om Gearbox spelar safe eller om de faktiskt försöker förnya serien.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Av ren nyfikenhet - Vad är det du vill att de gör annorlunda?

Du skrev lite längre upp vad du skulle bli besviken på, men vad är det då du vill ha?

Jag menar, jag tillhör, som jag skrev i en annan tråd, att jag inte gillar förändringar som görs bara för att göra ändringar.

Om ett spel kan utvecklas utan att förlora sin "själ", fine.
Ett lysande exempel på detta är, i mitt tycke, Dishonored.
Tvåan (Dishonored2 alltså) förändrades, jämfört med ettan, precis lagom mycket för att kännas bättre på alla sätt än ettan och inte en millimeter längre. Klockrent!

Så därför, skall jag väl medge, att jag inte skulle ha något större problem med BL3 om det förändrades på det sätt du uttryckte motvilja mot, och inte så mycket mer.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Moderator | Testpilot

@Akronym: Svårt att säga exakt. Men att göra ett nytt spel och inte lägga till några intressanta nyheter, som de redan gjort med the pre sequel, vill jag inte. Kommer det en riktig uppföljare så här många år senare så vill jag se något nytt. Jag vill spela nya upplevelser rent generellt som för sin egna spelserie framåt. Det räcker liksom inte bara med bättre grafik, mer fordon, fler klasser och tonvis med nya vapen. Utan jag vill gärna ha något som gör spelserien bättre.

Witcher är ett underbart exempel som några andra nämnt i en tråd jag gjorde här. Kärnan är densamma, men varje titel tar serien flera steg framåt varje gång. Nu är Witcher 3 en typ av innovation man inte kan förvänta sig, men jag vill se att de jobbar med samma tänk. Hur kan vi ta kärnan av Borderlands och göra det bättre, inte mer av samma, utan större och bättre.

Det är väl någonstans där jag hamnar. Jag vill ha en riktig uppföljare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Och var, exakt uppgav jag en, avvikande åsikt gällande någon specifik trailer i den här tråden? Visa gärna det.

Min åsikt om dessa trailers är helt irrelevant i sammanhanget. Det jag kommenterar är den eviga shitstorm som tycks komma varje gång en trailer släpps eller en förhandstitt publiceras.

Visst. men för att klargöra en gång till, min kommentar gällde inte specifikt den här trailern, utan trailers, och förhandstittar rent allmänt.
Det gnälls alltid när trailers och förhandstittar publiceras. Och jag är trött på det.

Jag finner det ironiskt att ni gnäller över att jag ger luft åt att jag är trött på gnäll.

Ja, om man slappt tolkar allting som gnäll, så förstår jag att du blir trött....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: Nu trollar du bara.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skriv svar