Snart styr vi vår Oculus Quest helt utan handkontroller

Robot
Snart styr vi vår Oculus Quest helt utan handkontroller

Och du kan koppla den till din pc!

#hand-tracking, #oculus-quest


Medlem

Men va fan, nu får dom väl ge sig! Kan dom inte utveckla sin produkt och spelen färdigt först. Just nu ser det klumbigt och stelt ut vr spel. Teleporteringar som förstör hela spel upplevelsen. Ajja en fluga som kommer dö ut om 10 år, för då har vi en kapsel som vi kryper ner i stället. V 0.0000543 beta deluxe

Medlem

@Hellspites: Missat kaffet idag? Detta ÄR utveckling, det är ju inte så att de utvecklar _en_ produkt, väntar tills 100% och sedan dumpar den och går på nästa... de har säkert två generationer redan under utveckling, och sedan massa kringutrustning som utvecklas också, inklusive just hand tracking. Oculus verkar ju inte ligga på latsidan direkt med tanke på allt de släppt sista tiden.

Medlem

@mrpijey: This. Förra året pratade de om Half Dome-prototypen och nu på OC6 pratade Abrash om både Half Dome 2 och 3 där de har en helt ny typ av optik. Lägg till detta allt de gör med Codec Avatars och mixed reality så ser man rätt fort att det händer en hel del - det är bara väldigt långt kvar tills det blir färdiga produkter av mycket av det.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Avstängd
Skrivet av Hellspites:

Men va fan, nu får dom väl ge sig! Kan dom inte utveckla sin produkt och spelen färdigt först. Just nu ser det klumbigt och stelt ut vr spel. Teleporteringar som förstör hela spel upplevelsen. Ajja en fluga som kommer dö ut om 10 år, för då har vi en kapsel som vi kryper ner i stället. V 0.0000543 beta deluxe

lite som att säga "varför kunde dom inte väntat med Castle Wolfenstein och andra 3Dspel till år 2140 för då kommer grafiken (tror forskare) vara i princip fulländad!"

Vi lever ju nu.

Medlem

Gillar att VR teknologin utvecklas snabbt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Frilansare

Spelade med barnen i helgen, måste säga att det hänt mycket de senaste åren. Hela grejen att bara dra på sig headsetet och koppla upp sig via wifi var grymt. Börja spela direkt. Superfin skärm också, och då har jag ändå spelat på de allra dyraste maskinerna (hittills).

Medlem

Tror det här ligger en bit bort i tiden.. Kontrollerna gör ju så att det inte spelar någon roll var du har händerna. Med bara kameror på headsetet, vad händer om du råkar röra händerna bakom varandra? Om du lägger ner dom vid sidan? Måste dom hittas igen?

Aja. Har inget VR själv än, så svårt att tänka sig. Är mest sugen på Beat Saber. Funderar lite på Oculus Quest, men jag är lite pank så vi får se om/när.

Skrivet av Joakim Bennet:

Spelade med barnen i helgen, måste säga att det hänt mycket de senaste åren. Hela grejen att bara dra på sig headsetet och koppla upp sig via wifi var grymt. Börja spela direkt. Superfin skärm också, och då har jag ändå spelat på de allra dyraste maskinerna (hittills).

Spelar du med dina glasögon på? Och isåfall hur funkar det??


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Men va fan, nu får dom väl ge sig! Kan dom inte utveckla sin produkt och spelen färdigt först. Just nu ser det klumbigt och stelt ut vr spel. Teleporteringar som förstör hela spel upplevelsen. Ajja en fluga som kommer dö ut om 10 år, för då har vi en kapsel som vi kryper ner i stället. V 0.0000543 beta deluxe

Rent svammel. Låter som du inte testat VR på flera år. Utvecklingen har gått extremt fort. Finns mängder med spel som funkar utmärkt och där full immersion upplevs.

Medlem

oculus quest verkar verkligen vara bra, gillart att man kan köra det på PC för att utnyttja hårdvaran också + att man kan få fristående upplevelse också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Frilansare
Skrivet av Snake Plissken:

Spelar du med dina glasögon på? Och isåfall hur funkar det??

Nä tog av dem faktiskt! Mindre brillor verkar funka, men flera som har testat var tvungna att köra utan.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Spelar du med dina glasögon på? Och isåfall hur funkar det??

Det följer med en spacer för glasögon om man behöver extra utrymme.

Skribent
Skrivet av m4gnify:

Tror det här ligger en bit bort i tiden.. Kontrollerna gör ju så att det inte spelar någon roll var du har händerna. Med bara kameror på headsetet, vad händer om du råkar röra händerna bakom varandra? Om du lägger ner dom vid sidan? Måste dom hittas igen?

Aja. Har inget VR själv än, så svårt att tänka sig. Är mest sugen på Beat Saber. Funderar lite på Oculus Quest, men jag är lite pank så vi får se om/när.

Det är lite ett problem just nu med inside out-trackingen vad jag förstått. Att man kan tappa kontakten för någon sekund om händerna hamnar framför varandra. Det är samma med PSVR och kameran om du råkar blocka en av ljuspunkterna på headsetet med en av handkontrollerna ljusdiod så blir den förvirrad. Jag tror att en lösningen med både inside-out och en beacon är att föredra i nuläget om man ska ha 100% stabil tracking.

Nu är det inget jätteproblem heller vad jag förstått och det funkar för det mesta bra, men är ett av problemen man kan stöta på. Beat Saber är för övrigt awesome!


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av Joakim Bennet:

Spelade med barnen i helgen, måste säga att det hänt mycket de senaste åren. Hela grejen att bara dra på sig headsetet och koppla upp sig via wifi var grymt. Börja spela direkt. Superfin skärm också, och då har jag ändå spelat på de allra dyraste maskinerna (hittills).

Testat XTAL?

Avstängd
Skrivet av Gesturr:

Det följer med en spacer för glasögon om man behöver extra utrymme.

...vilket man vill undvika, eftersom man då får mindre FoV.

Medlem

vr porr världen här kommer jag.!!!

Medlem

Så egentligen är de lika bra å köra på oculus quest iställe för oculus S? Vill ju egentligen ha datordriven men i och med att quest får det stödet så blir väl den mer prisvärd? Vet inte vad som skiljer mer mellan dem

Frilansare
Skrivet av solidq:

Så egentligen är de lika bra å köra på oculus quest iställe för oculus S? Vill ju egentligen ha datordriven men i och med att quest får det stödet så blir väl den mer prisvärd? Vet inte vad som skiljer mer mellan dem

Känns som om vi måste göra en round up av de olika modellerna och tillverkarna nu, med de olika funktionerna och handhavandesätten.

Frilansare
Skrivet av NiceAsBice:

...vilket man vill undvika, eftersom man då får mindre FoV.

Men som kanske är bra om alternativet är att inte köra alls!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Känns som om vi måste göra en round up av de olika modellerna och tillverkarna nu, med de olika funktionerna och handhavandesätten.

Ja tack det skulle vara intressant läsning.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Beställde en Quest direkt efter jag läste denna nyhet. Har en HTC Vive och jag gillar den men det är så bökigt att komma igång varenda gång. Koppla in basstationer, kablar m.m.
Gillar ändå fokuset Oculus har och kommer få VR att bli mer och mer vanligt hos en vanlig Svensson. Nu fattas bara lite fler matiga spel också.

Medlem
Skrivet av solidq:

Så egentligen är de lika bra å köra på oculus quest iställe för oculus S? Vill ju egentligen ha datordriven men i och med att quest får det stödet så blir väl den mer prisvärd? Vet inte vad som skiljer mer mellan dem

Quest är lite sämre

72hz istället för 90hz
Det som skickas från pc kommer bli komprimerat

Men skillnaden för de som testat ska inte vara stor så vanliga människor bryr sig. Men vill man ha det bästa så är det fortfarande rift s som gäller men då är man datorbunden.

Överlag är quest bättre allt som allt

Medlem
Skrivet av excentri:

Beställde en Quest direkt efter jag läste denna nyhet. Har en HTC Vive och jag gillar den men det är så bökigt att komma igång varenda gång. Koppla in basstationer, kablar m.m.
Gillar ändå fokuset Oculus har och kommer få VR att bli mer och mer vanligt hos en vanlig Svensson. Nu fattas bara lite fler matiga spel också.

Du har tillgång till steamvr med Oculus också.
Om du nu inte menar spel som ska funka på Quest löst förstådd


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du har tillgång till steamvr med Oculus också.
Om du nu inte menar spel som ska funka på Quest löst förstådd

Jag tänkte mer på utbudet av VR spel totalt. Vill ha mer AAA titlar utvecklade av större utvecklare.

Medlem
Skrivet av excentri:

Jag tänkte mer på utbudet av VR spel totalt. Vill ha mer AAA titlar utvecklade av större utvecklare.

Det närmar sig men tar nog ett tag.
Vi får hålla till godo till "indie" och halvstora utvecklare i det stora hela ett tag till tror jag.
Det finns ett stort utbud tycker jag men det mesta är inte officiellt färdiga utan går som Early access


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vet nån om det är värt köpa en Quest nu eller ifall det är en ny version på gång snart? Första Quest har väl varit ute i närmare ett år nu.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Vet nån om det är värt köpa en Quest nu eller ifall det är en ny version på gång snart? Första Quest har väl varit ute i närmare ett år nu.

Quest släpptes 24 maj i år så den är bara 4 månader gammal. Om du frågar mig så är det Quest som gäller. Ångrar inte mitt köp för 5 öre. Sedan med dessa nyheter känns det som dom kommer satsa på att uppdatera den med nya funktioner ett bra tag till.

I och med releasen för Quest och Rift S, i maj, så sa Facebook att dom är färdiga med "generation 1" för VR. Nu kommer dom börja jobba på andra generationen. Men det dröjer nog minst två år till och då kommer det troligen vara en Rift 2. En ny Quest som är fristående kommer nog ta minst 4 år till. Det är min gissning.

Med andra ord tycker jag det är värt ett köp nu. Kanske vänta till black friday om inte annat.


signatur

I want to play a game.

Medlem

Jag är ingen expert, utan bara en "casual gamer", om det uttrycket fortfarande gäller.
Jag köpte dock en Oculus Quest direkt när den kom ut och tycker tills idag att det är det bästa köpet jag gjort på länge. I början tyckte jag det var snålt med spelsläpp, men det kommer bara mer och mer och denna nyhet om att man kan köra Go-spel men framförallt Rift-spel är ju fantastisk! Oculus Quest är nu Oculus bästa headset och det mest prisvärda headset av alla i branschen enligt mig. Är någon intresserad av detta så rekommenderar jag att köpa på elgiganten, det är ändå 30 dagars öppet köp. Spelen man köper har dessutom 2 veckors öppet köp förutsatt att man inte spelat i mer än 2 h, så det är bara köpa ett i veckan och prova och eventuellt lämna tillbaks. PSVR provade jag först och den var en besvikelse. Både jag och vänner kände oss alltid tunga i huvudet när vi spelade.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Jag är ingen expert, utan bara en "casual gamer", om det uttrycket fortfarande gäller.
Jag köpte dock en Oculus Quest direkt när den kom ut och tycker tills idag att det är det bästa köpet jag gjort på länge. I början tyckte jag det var snålt med spelsläpp, men det kommer bara mer och mer och denna nyhet om att man kan köra Go-spel men framförallt Rift-spel är ju fantastisk! Oculus Quest är nu Oculus bästa headset och det mest prisvärda headset av alla i branschen enligt mig. Är någon intresserad av detta så rekommenderar jag att köpa på elgiganten, det är ändå 30 dagars öppet köp. Spelen man köper har dessutom 2 veckors öppet köp förutsatt att man inte spelat i mer än 2 h, så det är bara köpa ett i veckan och prova och eventuellt lämna tillbaks. PSVR provade jag först och den var en besvikelse. Både jag och vänner kände oss alltid tunga i huvudet när vi spelade.

Blir ju jädrans sugen å köpa kan ja lova!

12
Skriv svar