Ni med barn och är spelintresserade...

Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Det är väldigt intressant att läsa alla svar i denna tråden. Som jag skrev i huvudposten så i framtiden vill man ju ha barn. Och eftersom jag är en tjej, och mamman är ju hemma allra mest med barnet i början.

Hur har ni mammor löst biten med att kunna spela? Spelar ni mycket mindre? Och hur får ni ihop speltiden plus att ta hand om ett spädbarn?

Det beror ju på lite vad du spelar för spel.
En regnbågsfamilj här och det spelas en del på telefonen när bebis sover efter matning.
Har blivit lite mindre nu när bebis inte sover så mycket på dagen längre, men som många andra så försöker vi ta igen det på kvällen.

Medlem

Blir att ta bort sömnen. Jag fick mitt andra barn i somras och jag kan säga att med ett barn var det inga större problem att hitta speltid på kvällen... men barn nr 2. Tjena.

Sömnen är det som minskats... jag gillar skarpt MMORPGS men då barnen är viktigast är det omöjligt att hålla raidtider, grind osv.

Singleplayer spel som man kan pausa är det som är på tapeten. Men sen beror det helt och hållet på vad det är får liten buse du får. En som sover hela nätterna långa eller en som är vaken varje timme, som i mitt fall

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Moppe:

Blir att ta bort sömnen. Jag fick mitt andra barn i somras och jag kan säga att med ett barn var det inga större problem att hitta speltid på kvällen... men barn nr 2. Tjena.

Sömnen är det som minskats... jag gillar skarpt MMORPGS men då barnen är viktigast är det omöjligt att hålla raidtider, grind osv.

Singleplayer spel som man kan pausa är det som är på tapeten. Men sen beror det helt och hållet på vad det är får liten buse du får. En som sover hela nätterna långa eller en som är vaken varje timme, som i mitt fall

Att gå från ett till två barn var bannemej en större förändring än att gå från noll till ett barn. Om det ena sover så sover inte det andra och så vidare. Om jag har riktigt tur kan jag hitta en timme eller max en och en halv på kvällen innan det är dags att gå och lägga sig. Men den tiden kan lika gärna behöva ägnas åt att sortera tvätt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Spelade inga problem när barnen var små men när dom är äldre medvetna om tekniken så är det desto mindre.

Men på kvällarna när ungarna sover vill frugan se sina program i sovrummet då spelar jag i vardagsrummet. Så alla nöjda:-)

Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Det är väldigt intressant att läsa alla svar i denna tråden. Som jag skrev i huvudposten så i framtiden vill man ju ha barn. Och eftersom jag är en tjej, och mamman är ju hemma allra mest med barnet i början.

Hur har ni mammor löst biten med att kunna spela? Spelar ni mycket mindre? Och hur får ni ihop speltiden plus att ta hand om ett spädbarn?

De sover mer eller mindre hela tiden i början. Men man får vara beredd att behöva stänga ner samma sekund det börjar vrålas. Så att dra igång en dota-match är ju bara glömma om man inte gillar low prio. Eller andra lagbaserade spel också för den delen om man inte har förstående vänner när man behöver dra mitt i en match.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Att gå från ett till två barn var bannemej en större förändring än att gå från noll till ett barn. Om det ena sover så sover inte det andra och så vidare. Om jag har riktigt tur kan jag hitta en timme eller max en och en halv på kvällen innan det är dags att gå och lägga sig. Men den tiden kan lika gärna behöva ägnas åt att sortera tvätt.

Detta. Det kan vara svårt att ens hinna med vardagssysslorna med två små barn så lyx som egentid kan vara i princip omöjligt under vissa perioder.

Medlem

Beroende på arbetssituation så är det ju möjligt att önska/begära/förhandla att sluta säg 2 timmar tidigare på fredagar. Då hinner man spela någon timme eller två innan man hämtar på förskolan (beroende på hur gamla barnen är förstås).

Medlem

Försöker spela lite efter att barnen har somnat och frun sätt klart på sina serier.

Medlem

Jag spelar inte så mycket längre, men när jag gör det är det på kvällar. Min sexåriga son är spelintresserad, så jag tänker mig att han kommer att föra intresset vidare. Han ska få en Switch när han fyller år, och jag hoppas att vi kan spela en del tillsammans. Än så länge spelar han mest Minecraft och Roblox, men jag hoppas att vi kan spela spel även jag tycker är roliga ihop framöver.

Medlem
Skrivet av moggen:

Beroende på arbetssituation så är det ju möjligt att önska/begära/förhandla att sluta säg 2 timmar tidigare på fredagar. Då hinner man spela någon timme eller två innan man hämtar på förskolan (beroende på hur gamla barnen är förstås).

Jag är ganska säker på att man inte får göra så, förskolan är inte en kommunal barnvakt.

Liv
Medlem

Spelar tillsammans med min äldsta son. Vi spelar mycket Overwatch ihop samt Minecraft. Vi båda spelar så ofta vi kan. Direkt efter läxorna är gjorda spelar vi. Ibland blir det spel med sonen och hans kompisar. Att spela är familjens fritidsintresse och det vi satsar både pengar och tid på 🙂 Lilla bebisen här hemma sover en del och då spelar jag medan han ligger i vagnen i gamingrummet.


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Medlem

Betydligt mindre spelande sedan vi fick barn (3 & 5 år gamla). Ibland får man en halvtimma här och där när dom för omväxling skull är snälla och leker med varandra. Istället för att komma på nya sätt att tortera varandra på

Annars brukar det kanske bli någon timma på kvällen när dom har lagt sig, tills man kommer på att man börjar jobba tidigt morgonen därefter och lägger sig istället.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

@fakemail: Beror väl på om du anser att Gaming är en väsentlig förutsättning för att du ska klara av dina övriga uppgifter i självterapi syfte. Då skulle jag kunna se att både staten och samhället skulle kunna tjäna stora pengar om du som individ är gladare och mer motiverad att fostra nästa generation.

Medlem
Skrivet av moggen:

@fakemail: Beror väl på om du anser att Gaming är en väsentlig förutsättning för att du ska klara av dina övriga uppgifter i självterapi syfte. Då skulle jag kunna se att både staten och samhället skulle kunna tjäna stora pengar om du som individ är gladare och mer motiverad att fostra nästa generation.

Har du sådana psykiska problem ska du vara sjukskriven och är man sjukskriven så får man ha barnen på dagis, däremot är det inte tillåtet att ha barnen på dagis för att åka och handla eller skaffa egentid. Behöver man egentid i sådan utsträckning att man ljuger för dagis (barnen får enbart vara på dagis de tider föräldrarna arbetar/sjukskrivna och tiden till och från om man inte är föräldraledig) så borde man inte skaffat barn eller är rent olämplig som förälder. Finns många instanser för att hjälpa folk stärka sin föräldraförmåga, kontakta ditt lokala socialkontor eller BUP.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Att gå från ett till två barn var bannemej en större förändring än att gå från noll till ett barn. Om det ena sover så sover inte det andra och så vidare. Om jag har riktigt tur kan jag hitta en timme eller max en och en halv på kvällen innan det är dags att gå och lägga sig. Men den tiden kan lika gärna behöva ägnas åt att sortera tvätt.

Väl skrivet.
Aja, det går rätt fort småbarnsåren.

När de blir 8-9 så stänger de gärna in sig själva på sina rum med polarna, än svansar efter dej.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av fakemail:

Jag är ganska säker på att man inte får göra så, förskolan är inte en kommunal barnvakt.

Sättet moggen gör på kan räcka för att man helt ska förlora föreskoleplatsen, men beror nog lite på välviljan hos kommunen.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Inaktiv
Skrivet av kristallkrona:

Hej på er.

Jag är lite nyfiken. Ni som är föräldrar och även är väldigt spelintresserad. Hur gör ni för att få tid att kunna spela och så vidare?

Jag har inga barn än, men i framtiden vill man ju ha barn. Spelar ni på vissa dagar, en viss tid, eller har ni en bestämd speldag där ni ägnar er åt att spela.

Att ha barn det tar upp mycket tid, och man kanske inte har lika mycket tid att kunna spela som man gjorde innan man fick barn.

Lite torsdagsfunderingar..

Spelar när de är hos sin mamma. Har aldrig lust att spela när de har gått och lagt sig, man är för trött, samt har så mycket andra måsten att göra. Dessutom spelar jag alltid i kombination med cannabis, vilket givetvis ej konsumeras när de är hos mig.
Det leder till att ens spelande sprids ut, och man bygger upp en längtan till det, samt njuter av det mer, till motsats när man var en stressad ungdom utan barn som hets-gejmade (online..) varje dag. Det blev slentrian. Nu njuter man mer av det, trots att man gör det färre timmar i månaden.
Win-Win!

Medlem
Skrivet av BurningMan:

Sättet moggen gör på kan räcka för att man helt ska förlora föreskoleplatsen, men beror nog lite på välviljan hos kommunen.

Du har rätt till x-antal timmar, finns inget som säger att du måste springa till förskolan/dagis och hämta första lediga sekund, jag är ledig varannan vecka, min nu 5åring är hos dagmamman. (Jag arbetar fulltid, 38,5h/veckan i snitt)


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av adfactory:

Du har rätt till x-antal timmar, finns inget som säger att du måste springa till förskolan/dagis och hämta första lediga sekund, jag är ledig varannan vecka, min nu 5åring är hos dagmamman. (Jag arbetar fulltid, 38,5h/veckan i snitt)

Där har du fel, du får enbart har barnet under dina arbetstider (i ditt fall), notera att det står "barnets eget behov", inte förälderns behov.

"7.1 Förskola och pedagogisk omsorg ska erbjudas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget behov. "
Källa:
https://forskola.stockholm/globalassets/forskola-och-skola/forskola/dokument/regler-for-intagning-och-plats-i-forskola-och-pedagogisk-omsorg-i-stockholm-stad.pdf


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Du får tolka det som du vill, men som sagt det står ingenstans att du absolut måste hämta så fort du kan efter arbetsdagens slut, i din tolkning har jag bara rätt till barnomsorg varannan vecka? Du kan däremot inte ta en semesterdag för att shoppa och gå till frissan.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av adfactory:

Du har rätt till x-antal timmar, finns inget som säger att du måste springa till förskolan/dagis och hämta första lediga sekund, jag är ledig varannan vecka, min nu 5åring är hos dagmamman. (Jag arbetar fulltid, 38,5h/veckan i snitt)

Du har rätt till x antal timmar när du är arbetslös eller pluggar eventuellt också om du har längre ledighet men absolut inte när man jobbar. Då är det dina arbetstider som styr.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av adfactory:

Du får tolka det som du vill, men som sagt det står ingenstans att du absolut måste hämta så fort du kan efter arbetsdagens slut, i din tolkning har jag bara rätt till barnomsorg varannan vecka? Du kan däremot inte ta en semesterdag för att shoppa och gå till frissan.

Inte för att vara grinig, men alltså, jag tror inte du har rätt till barnomsorg på dina lediga veckor. Oavsett om du jobbar dubbla pass övriga veckor. Akta dig så du inte ryker på problem.

Medlem
Skrivet av Hulle:

Inte för att vara grinig, men alltså, jag tror inte du har rätt till barnomsorg på dina lediga veckor. Oavsett om du jobbar dubbla pass övriga veckor. Akta dig så du inte ryker på problem.

Tveksamt, privat dagmamma + har egen firma också så det är ”jobb” även lediga dagar. Sen vet jag att min unge har det fan så mycket bättre hos dagmamman och sina kompisar än med trötta ”just arbetat en 70 timmarsvecka” pappan... även om kotym är att vara PK och vara med sina barn helst 24/7, samsova tills dom är 18 etc kommer iaf min att få fortsätta som nu. Betalar för platsen så, man får ju inte rabatt när dom stänger 5-veckor på sommaren liksom.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av adfactory:

Tveksamt, privat dagmamma + har egen firma också så det är ”jobb” även lediga dagar. Sen vet jag att min unge har det fan så mycket bättre hos dagmamman och sina kompisar än med trötta ”just arbetat en 70 timmarsvecka” pappan... även om kotym är att vara PK och vara med sina barn helst 24/7, samsova tills dom är 18 etc kommer iaf min att få fortsätta som nu. Betalar för platsen så, man får ju inte rabatt när dom stänger 5-veckor på sommaren liksom.

Jovars, jag tänkte bara varna dig att kommunen inte alltid ser det på det viset (gäller även privat barnomsorg, för jag antar att den är subventionerad).

Medlem

Har 2 kids och spelar i princip varje kväll när dom sover. Dom lägger sig vid 19 och sen kan jag göra vad jag vill efter det

Medlem
Skrivet av adfactory:

Du har rätt till x-antal timmar, finns inget som säger att du måste springa till förskolan/dagis och hämta första lediga sekund, jag är ledig varannan vecka, min nu 5åring är hos dagmamman. (Jag arbetar fulltid, 38,5h/veckan i snitt)

Det är precis vad lagen säger, att barnets närvarotid är densamma som arbetstid + restid. Att du själv gör en annan tolkning spelar ingen roll för din tolkning är felaktig.

Som privatperson kan man t.ex. anmälas för avtalsbrott eller bidragsbrott om man utnyttjar systemet eftersom all förskoleverksamhet är subventionerad. Det vanligaste är att man förlorar sin rätt/plats för barnet i förskolan.

Och vill man frångå de generella reglerna som lagen säger behöver man ansöka om detta hos kommunen och fått ett avtal gällande avvikelse.

Sen att det finns andra regler för sjukskrivna, föräldralediga, studerande etc. eller om man jobbar oregelbundna tider, skiftarbete osv ja då kan regelverket lyda annorlunda. Men det som jag skrev ovan gäller generellt.

Medlem

Generellt har du säkert rätt, dock är det ju helt omöjligt för kommunen att hålla koll på alla föräldrars arbetstider och ifall man smiter hem 2 timmar tidigare för att gejma lite.
Vår dagmamma har koll på hur jag jobbar, vet att hon kan ringa om det är något som händer under dagen, frugan jobbar ju 8-17, men som sagt inte jag.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Blir väl 2-3 Tim efter 20:00 om man har nått roligt spel för tillfället, senaste veckorna sitter jag mest bara och läser om spel istället.

Vet inte om det är åldern eller vad, men har extremt svårt att hitta den där spelglädjen igen. Har kanske startat 50 olika spel på Steam senaste veckorna, men bara spenderat 2 minuter i dom.

De spelen jag tenderar att fasta mest för ju för tiden är spel som handlar om saker förankrade i verkligheten som man gillar. T ex fotboll, historia och simulatorer.

Lite taggad är jag för att prova nya Hoi4-Dlc efter jobbet idag.
Total War: Troja blir ett köp med!

Att läsa, lyssna och titta på spel brinner jag dock fortfarande för.

Medlem

Nu har det blivit främst på kvällen om nattningen går smidigt och alla andra vardagsbestyr är klara. Det ju en balansgång så klart tillsammans med sin partner. Just nu tycker jag dock vi har hittat rätt för att vi båda ska få egentid men även tid tillsammans - viktigt!

Man kan ju inte prioritera sina egna intressen på samma sätt och den omställningen har kunnat vara frustrerande ibland. I det stora hela fungerar det riktigt bra!

Vad det gäller spel så har jag märkt att jag söker mig nu mer till spel som är lätta att pausa eller stänga av när som helst. Slay the Spire har varit ett guldkorn i sammanhanget, kan varmt rekommendera det till alla småbarnsföräldrar!

Medlem
Förskola.... igen

@legendofkarl:
I kommunen där jag bor (Stockholm) är antingen barnet inskrivet på halvtid eller heltid, är barnet heltidsinskrivet får det vara på förskolan... heltid, oavsett om någon förälder är ledig pga skiftarbete. citerar en artikel från KIT:

"Det finns dock kommuner som har valt en annan väg. I Stockholm har ett barn som har rätt till heltid på förskolan rätt att vistas på förskolan under förskolans öppettider. I praktiken innebär det att föräldrarna lämnar in ett schema för barnet och det är dessa tider man förväntas hålla. "

Förutsätter att föräldern arbetar heltid, vilket jag gör - Tekniskt sett, skulle jag arbeta mer än det jag gör (som anställd) skulle facket bli galna.

Sen finns det säkert föräldrar som tycker att sånna som mig är hemska föräldrar, vill du inte vara med dina barn!!!? joodå självklart, men den minsta har mer nytta av att vara på förskolan, som sagt ovan.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

123
Skriv svar