Vilket spel överraskade dig senast?

It's not a lake, it's an ocean
Vilket spel överraskade dig senast?

I dessa uppkopplade tider med ständigt nyhetsflöde och tillgång till förtittar, recensioner och teasers är det inte helt lätt att börja spela ett spel utan förutfattade meningar, förväntningar eller farhågor. Vi matas ibland med information flera år innan spelet släpps.

Ändå händer det att jag lyckas ramla över ett spel lite i blindo. Jag ser kanske ett omslag när jag scrollar genom en nätbutik, blir nyfiken, läser lite kort om det och ger det en chans utan att veta särskilt mycket vad jag ska förvänta mig. Det är förstås inte alltid det resulterar i en angenäm spelupplevelse, men som det heter i reklamen: plötsligt händer det.

En av fjolårets mest positiva överraskningar för mig var A Plague Tale: Innocence. Jag hade helt missat det, det hade flugit under min radar och plötsligt såg jag en recension och insåg att det där kanske är något för mig. Som jag skrev i min recension då (http://www.frispel.net/2019/05/recension-a-plague-tale-innoce...) hade jag väntat mig ett bra äventyr, men inte så här bra. Inte så här komplett. A Plague Tale var inget mästerverk, det revolutionerade ingenting, men det var överraskande bra på alla områden.

I en tid när vi inte sällan vet det mesta om spel redan innan de släppts var det en rätt härlig känsla att få bli genuint överraskad för en gångs skull.

När blev ni sådär positivt överraskade senast? Och var det för att ni hade låga förväntningar eller för att ni dök in utan några förväntningar alls?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

För mig var det Borderlands 2.

Borderlands 2 var det första spelet i serien jag testade,

Köpte det bara för att en polare hade fått med det när han köpte sitt nya grafikkort och ville testa.
Hade inte läst några recensioner. Jag visste rent ut sagt inte ett skit om spelet. (Förutom att jag tyckte omslaget såg ganska larvigt ut.)
(Ja, en fysisk kopia.)

Och så blev det, helt otippat, ett av mina favoritspel.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Kingdom Come: Deliverance

Medlem

Förra månaden. Deliver us the moon
Fantastiskt stämningsfullt och bra i allmänhet. Extra plus för fin RTX som tillför mkt till den stämningenen.

Medlem

Hellblade hade jag helt missat. Är glad att jag körde igenom det.

Medlem

Dead Island för mig tror jag, visst hade trailern imponerat men den sa ju inte så mycket om själva spelet i sig...


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Spelade precis ut State of Mind som var en överraskning helt klart. Vilken spännande story alltså. Bara satt som på nålar mot slutet. Cool sci-fi historia om VR, androids och skumma människor.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Första Serious Sam, det kom i en tid då den typen av spel var helt på väg bort. En polare sa bara att han hade testat ett spel som var som "Doom" (det är inget alls som doom, men han menade mycket action), när jag sedan testade det med så var det riktigt jäkla coolt med dom stora ytorna med fiender och den grafiken med och med tema som inte var så vanligt då.

Ett väldigt få spel (kanske 3 spel), där Unreal är inkluderat som verkligen gett mig en sådan wowkänsla.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Guacamelee och Rogue Legacy. Två stycken svinbra spel som jag aldrig testat om inte för PS+

Medlem

Subnautica, hade tröttnat på No Mans Sky och kollade på reddit om tips på något liknande som det. "Men det där fick jag ju gratis på Epic store för ett tag sen".

Medlem

Apex Legends! 😁

Medlem

Outer Wilds. Det enda jag visste om spelet var att man var en astronaut som utforskar ett solsystem, så när jag dog första gången blev jag rejält överraskad. Sen kunde jag inte sluta spela och utforska allt! Definitivt mitt favoritspel släppt de senaste åren.

Min favoritdel var nog användningen av musik tillsammans med utforskningen, väldigt unikt och sjukt bra på att bygga atmosfär.

Att grilla marshmallows bredvid en munspelande astronaut på en liten måne medan solen slukar ens värld i bakgrunden är inget jag någonsin trodde jag skulle se i ett spel. Väldigt vackert spel.

Medlem

Skyrim, jag hade faktiskt ingen aning om att det ens skulle releasa, jag spelade strikt online och multiplayer spel i stort sett under dom första 10 åren av 2000-talet. Men jag tyckte det såg riktigt bra ut dagen det releasade och köpte det på måfå, spenderade ca 80 timmar första veckan, och efter det öppnade det upp för en hel del andra spel, jag har fortfarande inte spelat klart speciellt många single player spel, kan nog räkna det på ca 2 händer sedan dess, men guldkorn finns!

Medlem

Mount & Blade.

Hade aldrig hört talas om det innan. Såg det i en sån där "bargain bin" på Game samma år som det hade släppts och fick det för typ 99 kr.

Fortfarande det spel som jag spelat längst i en sittning på runt 15-16 timmar. Jag glömde äta och dricka, gick bara på toa under den tiden. Det var lite lättare när man var 18 men minnet sitter kvar fortfarande av hur jag blev totalt uppslukad av ett spel för första gången.

Medlem

Age of Empires III. Hade alltid haft svårt för strategispel, en kompis satt med mig och lärde mig hur man spelade spelet. Sen var jag fast. Galet kul, har AoM och AoE2 på backloggen.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Senaste var nog What Remains of Edith Finch som var något helt annat än den tama vandringssimulatorn jag väntade mig. Innan dess var det Q.U.B.E., men det var ju nio år sedan nu.

För länge sedan när jag testade ett litet spel som hette "Uncharted 2". Var ovan vid genren och fastnade direkt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

remnant from the ashes! nyss, hade helt missat då jag trodde det bara var coop av nån dum anledning. nu Torsk


signatur

//monster

Medlem

bloodborne.

hela soulsborne-serien gick från att ha varit typ "ameh vadå, alla fiender respawnar VARJE GÅNG man dör? låter ju asjobbigt" till mina absoluta favoritspel nånsin.

Medlem

CoD: MW, SP kampanjen. Kampanjerna brukar vara sisådär, i CoD. Med några få undantag. Men jag verkligen älskade MW kampanjen. Riktigt snygg grafik, bra story. Inte så CoD med andra ord, utan riktigt bra


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

A Plague Tale: Innocence: flög under radarn för mig också men WOW, grafiken, ljudet, atmosfären, storyn...får de flesta AAA spelen att skämmas. Otroligt duktigt indie studio.

Medlem

Grabben tjatade om nåt som hette Minecraft så vi köpte det på rea på Elgiganten förra veckan. Nu har vi inget liv längre....

Medlem

Covid-19 aktuella: Plague inc: Evolved överaskar med snabba, intressanta scenarion. Där du leker virus, bakterier, och annat elände. Och du ska få ditt virus att infektera så många som möjligt, innan du muterar det till dödligt.

För att sedan försöka döda så många, på jorden som möjligt. Innan vaccin, och Anders Tegnell vaknar till liv Där kan man lätt slå ihjäl en halvtimme, då, och då.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

The Evil Within 2. Tyckte det första spelet var skräp och avinstallerade det efter två timmar. Fick för mig att testa 2an när det kom då jag läste att de förbättrat mycket. Gav det en chans och älskade det. Ett av de bästa skräck/äventyr-spelen på länge.

FF Tactics på Android. Kände till spelet men hade aldrig spelat det. Köpte det till mobilen och satt klistrat framför kampanjen i säkert 80 timmar under en sommar. Välgjorda karaktärer, bra musik och bra story. Samtidigt charmigt att upptäcka alla olika jobb och karaktärer trots att man visste att det diskuterades redan på något forum 20 år tidigare..

Medlem

World War Z. Har haft galet kul i det spelet. Hade aldrig hört talas om det innan release

Medlem

Tyvärr är det få spel som överraskar mig nuförtiden då jag läser precis allt som skrivs på FZ, IGN, gamereactor, gamespot och ett tio-femtontal youtubekanaler.

Något jag verkligen tyckte om men som kom från ingenstans är Oxenfree och till viss del Firewatch även om jag hört namnet på det sistnämnda utan att dock vara mer insatt i spelet än så.

De största överraskningarna är dock nog Condemned, Dead Space och Mass Effect. Alla tre var spel jag inte hört talas om som jag köpte lite på uppstuds hos min lokala GameStop-butik när jag ganska nyligen fått mitt första heltidsjobb. Mycket på grund av de läckra omslagen och beskrivningarna, nu tillhör alla tre mina favoritserier någonsin... fan, saknar ibland GameStop, GAME och liknande butiker i kombination med ens ungdomliga naivitet och oinsatthet

Medlem

Hollow knight. tog mig med storm och har för alltid en stor palats i mitt hjärta efter det

Medlem

Alyx. Många wow-moments där vilket jag inte väntade mig. Riktigt bra genomfört av Valve.

Medlem

Helt klart Outer Wilds. Hade visserligen sett spelet på e3 innan, men att det skulle uppsluka mig så totalt var oväntat. Helt klart mitt GOTY från förra året. Jag brukar oftast inte tycka om att bli helt frisläppt i en värld, men i den här fanns det något fascinerande runt varje hörn, en ny överraskning, ett nytt mysterium att grotta ner sig i, ett nytt pussel att lösa. Kan inte ge varmare rekommendationer till ett spel.

Jag vill passa på att ge ett honorable mention till Return of the Obra Dinn. Jag hade sett spelet i någon förhandstitt men fastnade inte för den grafiska stilen vilket fick mig att sätta det åt sidan. Men jag gav det till slut en chans. Jag drömmer fortfarande om att få mer, eller kunna glömma bort att jag spelat det och göra om det igen.

Medlem

Lost Planet 3 alldeles nyligen.

När det släpptes 2013 såg jag ett par recensioner på youtube som var ganska negativa så jag skippade det. Det påminde om en sämre kopia på Dead Space 3 (vilket jag dock älskar) så det blev inte av att jag spelade det, har inte ens spelat föregångarna.

Köpte spelet på en rea nyligen och blev smått golvad. Inte för att det på något sätt är särskilt originellt eller fantastiskt utan för att det är ett helt OK spel med en väldigt bra huvudkaraktär man snabbt lär sig gilla, bra grafik och gött gameplay och en riktigt mysig stämning överlag. Gillade verkligen Lost Planet 3!

Skriv svar