Vilka är de första spelen du spelade?

Medlem
Skrivet av MacNille:

Minns inte vad det hette,men det var ett kalle anka spel på sega megadrive.

Quackshot?

https://m.youtube.com/watch?v=p2JhxUB4hoQ

ELF
Medlem

Stunts var nog faktiskt ett av mina första. Bland annat även Chips Challenge, Ski or Die och något mer.
Morfar hade dessa på sin dator.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Inte helt säker så det får bli top-3 då det var svårt veta det exakt första av dessa

1. Indianapolis 500. En riktigt vass formula 1 simulator som än idag är hyfsat avancerad gällande inställningar på bilen osv. För den tiden avancerad fysik och a.i.
Utvecklades av Electronic Arts om jag inte missminner och släpptes 89.

2. Stunts (hette även 4d-Drive på vissa platser). Även det ett bilspel där man byggde egna banor man kunde dela med kompisarna. Sjukt skoj. Släpptes 90.

3. Links: The Challenge of Golf. Riktigt skoj golfspel som jag minns man tyckte hade för den tiden avancerade ljudeffekter. Släpptes 90.

Medlem

Super Mario till nes, första pc-spelet var förmodligen Settlers eller Total Annihilation/Red Alert.

Software wizard

Tror det var Dig Dug eller River Raid, på Atari 2600.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av MacNille:

Minns inte vad det hette,men det var ett kalle anka spel på sega megadrive.

Quackshot! Mycket bra spel!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Quake-konnässsör

Några av titlarna jag kommer ihåg, det var mycket Amiga 500 och någon gång spelade man på kompisens Commodore 64.

Medlem

Kommer inte ihåg.
Space Invaders eller Ice climber kanske, om jag nu inte spelade på något Game & Watch före det.

jbx
Medlem

The Settlers på en Amiga 500, fattad typ ingenting men satt klistrad vid skärmen.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Det var antingen Scramble eller Choplifter till VIC 20
Scramble VIC 20
Choplifter

Medlem

River Rescue - Vic-20
Jag minns att det var enormt snyggt och att jag vägrade att lämna spelet för att äta middag.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Super Mario Bros hos någon kompis, sedan var det nog mycket gnäll och långt sparande innan jag fick en egen konsol i julklapp senare samma år.

På PC minns jag inte vad jag spelade först, hade en IBM Aptiva med ett gäng medföljande spel, men det som gjorde enormt avtryck var när jag såg Warcraft II hos en skolkompis första gången. Skapade ett långt "äktenskap" med Blizzard men har numera begärt skiljsmässa då kvalitén på deras spel har sjunkt enormt, tyvärr.

Medlem

Allt började i en liten arkadhall med defender.

Medlem

Mitt första spel var en mekanisk klon av Pong som hette Blip. Det var svårt som fan och lät hemsk, man var tvungen att skruva upp det men lampan som var "bollen" var batteridriven. Så var det när man inte lyckades tjata till sig ett äkta Pong.

Reklamfilm för Blip:
https://www.youtube.com/watch?v=lPA7SQbwDOQ

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Mitt första spel var en mekanisk klon av Pong som hette Blip. Det var svårt som fan och lät hemsk, man var tvungen att skruva upp det men lampan som var "bollen" var batteridriven. Så var det när man inte lyckades tjata till sig ett äkta Pong.

Reklamfilm för Blip:
https://www.youtube.com/watch?v=lPA7SQbwDOQ

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/Blip_game...

He, jag minns att jag hade en Space-Invaders klon från samma tillverkare.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Police Quest 1 på en Apricot PC var det allra första spelet. Jag lärde mig väldigt mycket engelska och pappa ritade en karta över hela spelet, men jag lyckades aldrig ta mig längre än till att stoppa fartsyndaren och trodde att det var det spelet gick ut på.
Minns även ett ubåtsspel under samma period.

Därefter fick jag ett Intellivision (eller Colecovision, minns inte vilket) som hade två platta kontroller som satt fast med rullad "telefontråd" och man bytte ut en plst över knapparna beroende på vilket spel man spelade. Minns där ett fiskspel, ett flygspel man spelad emot varandra, ett rollspel i en labyrint och något som kan ha varit Q-bert.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Boomers? Det är väl efter andra världskriget fram till slutet på 60? Tror snarare att det är många "Generation X:are" som väl ska vara 70 och 80-talister. Men ja det är kul att se Får många härliga nostalgitrippar när man ser namn, skärmdumpar och filmer från spel som man lirade i sin barn och ungdom

Sagt som en riktig boomer 😉

Nej, men, frågar man de yngre generationerna som faktiskt använder uttrycket är praktiskt taget alla över 30 år boomers. Och de struntar högaktningsfullt i ordets etymologi.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Fire på Game&Watch


signatur

no remorse

Medlem

Inte riktigt säker.
Duck Hunt, super Mario 3 eller ett militärspel på nes. På militärspelet minns jag inte namnet på men det var sidescroll och man hade en kniv, det gick även att köra coop.
Kan även ha varit chips challenge på någon äldre version av Windows 93/94

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

He, jag minns att jag hade en Space-Invaders klon från samma tillverkare.

Underbart!! Vet vilket du menar, Attack in space har jag för mig att det hette. Också djävulskt svårt

Medlem

Jag skrev tidigare att mitt första spel var på en Atari 2600 spelkonsol, men sen kom jag på att det stämmer inte riktigt. Mitt allra första spel var ju det här:

Det hade rätt irriterande ljudeffekter men jag spelade ändå massor.
Här kan man höra och se det in action:
https://www.youtube.com/watch?v=WlQ5Yk0ypIQ

Little Professor - Texas Instruments

Fick ärva denna av någon i släkten runt 1980 tror jag.

Medlem

Mitt första spelminne är Pong på en svartvit tjocktv. Mamma hade köpt någon typ av pongkonsol (som tyvärr är slängd sedan decennier tillbaka) till mig och brorsan

Hade även en Merlin!

Guess my age

Medlem

Super Mario Bros, Track & Field, Rad Racer och Punch out till NES.

Första PC-spelet var Winter Games som vi var tvungna att åka in till farsans jobb för att spela då ett av systemkraven var färgskärm.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

@Yellow_Snowflake: Vad gjorde man på den?

Medlem
Skrivet av Roten:

Boomer är personer som är födda mellan 1946 och 1964...

Jo fast dagens kids går ju inte utifrån det alls utan så fort någon är vuxen eller gammal så är man ju en boomer. Det har ju blivit en grej.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jo fast dagens kids går ju inte utifrån det alls utan så fort någon är vuxen eller gammal så är man ju en boomer. Det har ju blivit en grej.

Det verkar vara så, jag blev kallad Boomer på twitch när jag undrade vad en uppenbart ung individ sysslade med i chatten när jag kollade på 36hIngrid (En festival på internet som arrangeras av Ingrid, som är ett musikbolag för er som inte känner till dom) och då kände jag i varje fall att jag var, som han sa. Vuxen...

Alltså det är lite ot kanske men har på riktigt full oförstående för dagens moderna slangar allt mer.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Det verkar vara så, jag blev kallad Boomer på twitch när jag undrade vad en uppenbart ung individ sysslade med i chatten när jag kollade på 36hIngrid (En festival på internet som arrangeras av Ingrid, som är ett musikbolag för er som inte känner till dom) och då kände jag i varje fall att jag var, som han sa. Vuxen...

Alltså det är lite ot kanske men har på riktigt full oförstående för dagens moderna slangar allt mer.

Hohoho (boomerskratt) det är ett tecken på att vårat bäst före datum passerats buddy.;-)

Inaktiv

Tror hela boomergrejen med ok boomer o.s.v. började med 4chan-memet "30-year old boomer". Det memet blev aldrig riktigt mainstream men dess innebörd av boomer sipprade ut till allmänheten och "30-year old" försvann och det blev bara "boomer" istället vilket fick en massa människor att missförstå vad som menades.
30-year old boomer tycker att dagens ungdomar är hjärndöda som bara spelar Fortnite, lyssnar på mumblerap och liknande, boomern tycker också alla moderna filmer och spel suger och att allt var bättre förr.
De som inte är boomers är zoomers vilket är om man är närmare 20 än 30.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Hohoho (boomerskratt) det är ett tecken på att vårat bäst före datum passerats buddy.;-)

Haha det verkar så.

Skrivet av anon_306295:

Tror hela boomergrejen med ok boomer o.s.v. började med 4chan-memet "30-year old boomer". Det memet blev aldrig riktigt mainstream men dess innebörd av boomer sipprade ut till allmänheten och "30-year old" försvann och det blev bara "boomer" istället vilket fick en massa människor att missförstå vad som menades.
30-year old boomer tycker att dagens ungdomar är hjärndöda som bara spelar Fortnite, lyssnar på mumblerap och liknande och tycker alla moderna filmer och spel suger och att allt var bättre förr.
De som inte är boomers är zoomers vilket är om man är närmare 20 än 30.

https://www.youtube.com/watch?v=LCg_EyrD27o

Intressant! Det är intressant med meme-kulturen.

Skriv svar