Google tar också bort Fortnite från sin affär - Epic släpper 1984-parodi

Medlem

Varför tror ni att Epic Games Store tog STOR del av kakan från Steam och ibland har exklusiva spel? Dem tar, vad är det, 18% bara betalt för varje sålda spel. Epic kan gå som stor vinnare ur detta. Dem kan sälja till Android, PC och (utan problem tror jag) till iOS från sin egen sida helt utan att gå via Apple.

Nu är det så att jag har aldrig haft någon produkt från Apple. Jag har aldrig tittat på hur Apple Store (heter det va) ser ut. Jag vet inte hur inställningar i iPhone, Ipad eller Mac ser ut. Men på Android kan man klicka i om man vill kunna installera appar från andra ställen än Google Play. Samsung, till exempel, har också sin egen affär. Ja, än så länge, finns inte Fortnite där. Men tror det är bara en tidsfråga typ 12h-24h innan den kommer till Galaxy Store. Något liknande finns säkert på iOS och OSx (det heter väl så fortfarande?)

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Varför tror ni att Epic Games Store tog STOR del av kakan från Steam och ibland har exklusiva spel? Dem tar, vad är det, 18% bara betalt för varje sålda spel. Epic kan gå som stor vinnare ur detta. Dem kan sälja till Android, PC och (utan problem tror jag) till iOS från sin egen sida helt utan att gå via Apple.

Nu är det så att jag har aldrig haft någon produkt från Apple. Jag har aldrig tittat på hur Apple Store (heter det va) ser ut. Jag vet inte hur inställningar i iPhone, Ipad eller Mac ser ut. Men på Android kan man klicka i om man vill kunna installera appar från andra ställen än Google Play. Samsung, till exempel, har också sin egen affär. Ja, än så länge, finns inte Fortnite där. Men tror det är bara en tidsfråga typ 12h-24h innan den kommer till Galaxy Store. Något liknande finns säkert på iOS och OSx (det heter väl så fortfarande?)

Nope

Medlem

@Freeman79a: Nej du kan inte sideloada in applikationer i iOS utan allt måste gå via App Store. Och ingen med någon form av säkerhetstänk bör göra det på en Androidtelefon heller.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av eqlzr:

Vet inte om det är så godtyckligt egentligen. De appar som Apple tillåter direktbetalning är appar som säljer fysiska produkter och tjänster. Om Epic skulle kunna få igenom direktbetalningar så skulle de behöva skicka fysiska V-bucks till folk.

"If you want to unlock features or functionality within your app, (by way of example: subscriptions, in-game currencies, game levels, access to premium content, or unlocking a full version), you must use in-app purchase. Apps may use in-app purchase currencies to enable customers to “tip” digital content providers in the app. Apps and their metadata may not include buttons, external links, or other calls to action that direct customers to purchasing mechanisms other than in-app purchase."

"Physical Goods and Services Outside of the App: If your app enables people to purchase goods or services that will be consumed outside of the app, you must use purchase methods other than in-app purchase to collect those payments, such as Apple Pay or traditional credit card entry. Apps may facilitate transmission of approved virtual currencies (e.g. Bitcoin, DogeCoin) provided that they do so in compliance with all state and federal laws for the territories in which the app functions."

Känns som att vi år 2020 är förbi skillnaden i att betala för fysiska respektive digitala produkter


signatur
Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag tror epic är glada att windows-användare får installera epic launcher på sina datorer. Dessutom så tar MS ingen avgift för det? Har för mig epic även bråkat med xbox tidigare.

Tycker oavsett att Epic gör en bra grej, även om tekniskt sett så har inte google eller apple monopol, men indirekt har dom det då det är helt omöljigt att nå ut på marknaden utan deras platformar.

Det är också smart att säga att google/apple tar 20% från användarna när epic bara vill sänka priserna, istället än att apple/google tar 30% från epic.

Menade ju självklart inte Windows,
Xbox.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Man kan ju alltid hoppas.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Känns som att vi år 2020 är förbi skillnaden i att betala för fysiska respektive digitala produkter

Det kan man väl tycka, men det är det uppenbarligen inte.
Det finns ju en anledning till varför deras villkor för digitala och fysiska produkter skiljer sig från varandra, bara för att vi i Sverige ligger bra till när det kommer till att digitala och fysiska tjänster/produkter bedöms vara likvärdiga så betyder inte det att det är det överallt.

Och så länge detta är fallet så varför då i t.ex Googles fall skulle dem bidra Epic med nedladdningsservers för spel och uppdateringar helt gratis (för det är det med F2P spel då spelet i sig inte kostar) och sedan inte heller få något för alla andra betalningar som sker via produkten.

Det är ju lite som att ni här på FZ skulle ha alla reklamer på sidan här helt gratis och inte få något för dem.
De bidrar med en tjänst och då får andra som företag antingen betala den summan eller distribuera den själva.
På Android finns det inte något som sätter stopp för detta.

Det är endast Apple i detta som har ett faktiskt problem då det måste gå via deras butik

Medlem

Högst omoget, dom kan ju skaffa ett eget mobiloperativ å driva deras egna app store genom den då,kostnadsfritt givetvis.

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Högst omoget, dom kan ju skaffa ett eget mobiloperativ å driva deras egna app store genom den då,kostnadsfritt givetvis.

Typ som de gjorde med EGS och Steam?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Winzi:

Det kan man väl tycka, men det är det uppenbarligen inte.
Det finns ju en anledning till varför deras villkor för digitala och fysiska produkter skiljer sig från varandra, bara för att vi i Sverige ligger bra till när det kommer till att digitala och fysiska tjänster/produkter bedöms vara likvärdiga så betyder inte det att det är det överallt.

Och så länge detta är fallet så varför då i t.ex Googles fall skulle dem bidra Epic med nedladdningsservers för spel och uppdateringar helt gratis (för det är det med F2P spel då spelet i sig inte kostar) och sedan inte heller få något för alla andra betalningar som sker via produkten.

Det är ju lite som att ni här på FZ skulle ha alla reklamer på sidan här helt gratis och inte få något för dem.
De bidrar med en tjänst och då får andra som företag antingen betala den summan eller distribuera den själva.
På Android finns det inte något som sätter stopp för detta.

Det är endast Apple i detta som har ett faktiskt problem då det måste gå via deras butik

Jag håller med dig, det finns såklart flera aspekter att beakta i detta. Jag tror inte Android kommer att gå vidare till domstol, som du säger finns det redan alternativ där.


signatur
Inaktiv

Ser framför mig massa 13-åringar som lyssnar på mumble rap som lyfter på ögonbrynet och googlar 1984.

Men gör inte Epic likadant? Det vill säga att dom tar mindre royalty på sin butik på dom som använder deras spelmotor än dom som inte använder deras motor?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Så nu har även google börjat med dagis fasoner.

Skrivet av trickeh2k:

Att tvinga folk att använda deras betalningssystem som de tar 30% av alla inköp för är ju galet

För att? Kan vi inte få mer nyanserad diskussion än "det är galet"?


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det kan man väl tycka, men det är det uppenbarligen inte.
Det finns ju en anledning till varför deras villkor för digitala och fysiska produkter skiljer sig från varandra, bara för att vi i Sverige ligger bra till när det kommer till att digitala och fysiska tjänster/produkter bedöms vara likvärdiga så betyder inte det att det är det överallt.

Och så länge detta är fallet så varför då i t.ex Googles fall skulle dem bidra Epic med nedladdningsservers för spel och uppdateringar helt gratis (för det är det med F2P spel då spelet i sig inte kostar) och sedan inte heller få något för alla andra betalningar som sker via produkten.

Det är ju lite som att ni här på FZ skulle ha alla reklamer på sidan här helt gratis och inte få något för dem.
De bidrar med en tjänst och då får andra som företag antingen betala den summan eller distribuera den själva.
På Android finns det inte något som sätter stopp för detta.

Det är endast Apple i detta som har ett faktiskt problem då det måste gå via deras butik

Om låter rimligt att ta betalt från Epic eftersom de tillhandahåller nerladdning av spel och uppdateringar så borde det väl låta rimligt att de också tar betalt av alla appar?

Amazon och Netflix laddas och uppdateras säkert ner mer än fortnite. Även om storleken på nerladdningen är mycket mindre, är det ju ändå en fråga om att tillhandahålla nedladdningsservrar?

Om man verkligen vill hålla sig till in-app grejer, hyr/köpfilm på Amazon prime-appen verkar använda deras eget system där jag kunde betala med kort eller PayPal. Det borde väl också gå via Googles system isåfall?

Påstår inte att jag tycker att någon sida har helt rätt, men kan tycka att det borde vara lika för alla typer av betalningar i appar isåfall. Google borde definitivt få betalt för att tillhandahålla sin tjänst, samma med Apple, men kanske det skulle göras på något annat vis.

Medlem

Om Apple tillät andra app stores skulle Epic inte ha några ben att stå på i min mening. Men just nu hamnar vi lite i samma situation som när Windows tvingade på folk IE som någon redan nämnt. Det plus att de har en historia av att neka uppdateringar till företag som inte gör som Apple vill, även om de inte bryter mot reglerna, leder till att jag tycker det här är bra. Även om Epic följt reglerna och bara uppmuntrat till inköp via deras webbsida istället för att erbjuda det direkt i appen är jag ganska säker på att de antingen skulle tagits bort ändå eller blivit straffade med nekade uppdateringar utan anledning osv.

Jag tycker förvisso att Epic store är bra också, konkurrens är alltid bra för konsumenterna.

Medlem

epic växer på en, även om mkt sakta. börjar gilla det


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Ser framför mig massa 13-åringar som lyssnar på mumble rap som lyfter på ögonbrynet och googlar 1984.

Jag är snart 30, lyssnar inte på mumble rap, och jag googlade 1984 och fattar fortfarande ingenting. Är det från nån bok eller något?

Medlem

Mycket vill ha mer, lite får mindre.

Fruktansvärd girighet i världen. På alla nivåer och hos merparten utav människosläktet.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Vet inte vad jag ska tycka...å ena sidan kan jag ju tycka att det är upp till utvecklarna av mediet att ta betalt hur de vill. Fortnite kan ju utveckla en IFort ifall de inte gillar läget. Inte är det konsumentvänligare än konsolexlusiviteter, men upplägget är lika bekant som irriterande för oss som bara vill njuta spelen.

SAMTIDIGT så kräks jag i största allmänhet på de sk. f2p-spelen där man förväntas betala 1000 gånger mer för ett ”spel” (ifall man ens kan kalla majoriteten av allt skräp i butikerna för det) än det är värt.

Jag har ruskigt svårt att sympatisera med utgivarna av sådant skit lika lite som jag sympatiserar med de rätt hutlösa 30% som Apple & Google tycker att de ska ha för att göra skiten tillgängligt till allmänheten.

Var är det ens en ”microtransaktion” när ”best buy”-paketen kostar 1100 spänn? Jäkla lurendrejerier är vad det är.

Medlem

Märks ju hur patetisk Sweeney och epic games är, och riktig jävla barnrumpa. Springer och skriker monopol! Och stämmer företag. Medans han själv försöker skapa största monopolen någonsin inom spelvärlden.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag är snart 30, lyssnar inte på mumble rap, och jag googlade 1984 och fattar fortfarande ingenting. Är det från nån bok eller något?

Jag googlade mumble rap...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag är snart 30, lyssnar inte på mumble rap, och jag googlade 1984 och fattar fortfarande ingenting. Är det från nån bok eller något?

https://sv.wikipedia.org/wiki/1984_(roman)

Det är en bok "Romanen handlar om ett samhälle styrt av en oligarkisk kommunistisk diktatur. Provinsen Airstrip One (före detta Storbritannien) i landet Oceanien är i ständigt krig, under konstant övervakning av regeringen, och med hjärnkontroll av allmänheten. Oceanien styrs av ett politiskt parti som går under namnet "Partiet". Individen är alltid underordnad staten, och det är delvis den filosofin som gör att Partiet kan manipulera och kontrollera människorna. I Sanningsministeriet är protagonisten Winston Smith en tjänsteman som ansvarar för att bevara Partiets propaganda genom att ändra historien för att visa att Partiet alltid har rätt och är allvetande. Hans torftiga tillvaro desillusionerar honom till den grad att han vill göra uppror mot Storebror, som är Partiets ledare. Från 1984 har vi bland annat fått uttrycket "Storebror ser dig" (Big Brother is watching you)."

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

För att? Kan vi inte få mer nyanserad diskussion än "det är galet"?

Håller med. Det är dessutom ingen som tvingar Epic till någonting. Apple och Google har utvecklat mobila plattformar för mängder av användningsområden, bla. spel. Varför är det en rättighet för företag som Epic att profitera hur de behagar på dem? Vad är det dessutom som säger att inte Amazon har separata (och dyra) avtal med t ex Apple om betalningsmodeller, vet man ens det? Typ som företag brukar erbjuda i stil med: ”du kan själv teckna ett abonnemang på våran hemsida. Söker du en skräddarsydd lösning för just dina behov, vänligen kontakta en säljare”

Mega företag i mångmiljardklassen kan säkert göra upp egna skräddarsydda avtal utanför ”ramarna” (tycka vad man vill om det). Världen kryllar ju av sådant...exklusiviteter till olika konsoler, skattelättnader beroende på var ett företag är lokaliserad etc. Betalar ens Epic skatt till svenska statskassan beroende på försäljning i Sverige som vanliga svenska företag gör?
Inte? Men grina går ju bra.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Ser framför mig massa 13-åringar som lyssnar på mumble rap som lyfter på ögonbrynet och googlar 1984.

vilken 13åring överhuvudtaget tror du har koll på 1984?

och har personligen mest koll på 1984 pga att de nämnts så mkt inom hiphop xD

Gnällkuk
Skrivet av totalwarplayer:

För att? Kan vi inte få mer nyanserad diskussion än "det är galet"?

Va? Vad menar du med mer nyanserat, vad är det du inte föstår?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Vet verkligen inte... Jag tror mobilbranchen antagligen kommer att behöva ändras.. Och att det här kommer att trycka dem åt det hållet.. Om dom faller med det här eller inte vet jag inte.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av eqlzr:

Vet inte om det är så godtyckligt egentligen. De appar som Apple tillåter direktbetalning är appar som säljer fysiska produkter och tjänster. Om Epic skulle kunna få igenom direktbetalningar så skulle de behöva skicka fysiska V-bucks till folk.

"If you want to unlock features or functionality within your app, (by way of example: subscriptions, in-game currencies, game levels, access to premium content, or unlocking a full version), you must use in-app purchase. Apps may use in-app purchase currencies to enable customers to “tip” digital content providers in the app. Apps and their metadata may not include buttons, external links, or other calls to action that direct customers to purchasing mechanisms other than in-app purchase."

"Physical Goods and Services Outside of the App: If your app enables people to purchase goods or services that will be consumed outside of the app, you must use purchase methods other than in-app purchase to collect those payments, such as Apple Pay or traditional credit card entry. Apps may facilitate transmission of approved virtual currencies (e.g. Bitcoin, DogeCoin) provided that they do so in compliance with all state and federal laws for the territories in which the app functions."

Fast varken Netflix eller HBO levererar ju fysiska produkter med sina betaltjänster och gratis appar i Appstore.
Tycker de är fullt jämförbara med speltjänster.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nu är det så att jag har aldrig haft någon produkt från Apple. Jag har aldrig tittat på hur Apple Store (heter det va) ser ut. Jag vet inte hur inställningar i iPhone, Ipad eller Mac ser ut. Men på Android kan man klicka i om man vill kunna installera appar från andra ställen än Google Play. Samsung, till exempel, har också sin egen affär. Ja, än så länge, finns inte Fortnite där. Men tror det är bara en tidsfråga typ 12h-24h innan den kommer till Galaxy Store. Något liknande finns säkert på iOS och OSx (det heter väl så fortfarande?)

Nej inte utan att du jailbreakar telefonen/plattan, eftersom iOS normalt är ett slutet system.
Fast jailbreakar du får du en hel hög andra problem eftersom du då lever helt utanför Apples ekosystem och Appstore.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Fast varken Netflix eller HBO levererar ju fysiska produkter med sina betaltjänster och gratis appar i Appstore.
Tycker de är fullt jämförbara med speltjänster.

Nu vet jag inte hur det är med HBO, men Netflix har plockat bort in-app purchases och det enda sättet att betala för deras tjänst är att skaffa ett konto via Netflix.com. Du kan alltså inte skaffa en prenumeration direkt ifrån appen

123
Skriv svar