Recension – Microsoft Flight Simulator

Medlem

@noyart:
Tack iaf. Har testat det, men såg nu att jag har en windows uppdatering som ligger oinstallerad, får prova om det kan vara där skon klämmer. I övrigt så får jag inte ner några filer annat än dem där ca 150 mb som gör att jag kan launcha spelet efter det.

Fragtjuv
Skrivet av Dajvan:

Har försökt fått igång mitt via GamePass på PC. Kommer bara så långt som till "Press any button" sen crashar spelet. Någon som kan en fix?

https://imgur.com/gc30LLX.jpg

För mig har det fungerat att köra spelet som administratör. Sök upp det i Windows-sökfältet, högerklicka och välj kör som admin.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Har bara testflugit lite från det lokala lilla flygfältet någon mil härifrån, flugit över byn jag bor i och områdena runtom, nog för att det ser snyggt ut, men topografin har enorma fel i sig.
Sjön/träsket som är nedanför vårat hus (ca 150 meter ifrån) sluttar marken neråt till normalt sett (med en fallhöjd på kanske 5-10 meter).
I Microsoft Flight Simulator är det istället en skarp sluttning uppåt på någonstans runt 5-10 meter, så hela sjön är som en stor hundskål (om än inte rund, men samma form på kanterna) fylld med vatten


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

minus eftersom det inte finns vr stöd? ni är ju dumma i huvudet! Ytterst få har vr headset och det borde således inte spela in i betyget. 1/5 får denna recension pga det.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Fast VR ska väl komma senare?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Funderar på att skaffa det då det ser riktigt nice ut! men är fortfarande rädd att det är för komplicerat för en vanlig. Finns det easy mode eller något liknande för de som aldrig spelat förr??

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Finns ett litet jetplan att flyga. Cessna Citation CJ4.

Skrivet av Tomas Helenius:

Jo, det finns tre mindre civ-jets (i dyr-versionen). Håller med, de är kul.

Ah okej, jag tänkte kanske mer på ännu mindre civiljet, typ Cirrus Vision Jet

eller något riktigt galet som den här typ

=D

Men som sagt det kanske kommer fler plan senare man kan köpa till.

C64
Medlem

Yepp invert är jävligt viktigt om ni frågar mig kan man slå av den ?
tänk själv o spela quake o inte kunna ändra den som man vill

Medlem

"New York, Västindien, Alperna, Lofoten, Klippiga bergen och Runn, för att nämna några platser, bjuder vyer som är bland det vackraste du kan spela på en dator i dag."

Runn?!

Fragtjuv
Skrivet av C64:

Yepp invert är jävligt viktigt om ni frågar mig kan man slå av den ?
tänk själv o spela quake o inte kunna ändra den som man vill

Använder du joystick när du spelar? Du vill alltså inte få planet att stiga om du drar spaken mot dig eller har jag missuppfattat vad du menar?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Redaktör
Skrivet av Foodbreather:

"New York, Västindien, Alperna, Lofoten, Klippiga bergen och Runn, för att nämna några platser, bjuder vyer som är bland det vackraste du kan spela på en dator i dag."

Runn?!

Just den. Rubrikbilden är från över Runn, jag lyfte från Borlänge tidig morgon och golvades av hur vackert det var. Det är väl ett exempel på när autogenerering funkar optimalt.


signatur
Redaktör
Skrivet av Warfighter320:

Funderar på att skaffa det då det ser riktigt nice ut! men är fortfarande rädd att det är för komplicerat för en vanlig. Finns det easy mode eller något liknande för de som aldrig spelat förr??

Det finns hjälpmedel som gör det enklare, t ex autoroder och markörer för flygplatser, sevärdheter och städer. Men det är en sim i grund och botten så du kan inte dra fullgas och flyga rakt upp.

Testa med Game pass!


signatur
Redaktör
Skrivet av C64:

Yepp invert är jävligt viktigt om ni frågar mig kan man slå av den ?
tänk själv o spela quake o inte kunna ändra den som man vill

Joystick-axlar kan inverteras i alla fall, så sannolikt även gamepadens styrspakar och allt annat analogt. Ska kolla - återkommer.

Edit: jodå, alla analoga axlar kan inverteras (utom mus).


signatur
Medlem

Bra sammanfattning i recensionen, mitt intryck var också "Wow!"

Det här är en milstolpe, en tekniskt mirakel! Som dom själva sa, det är iaf ett 10 års projekt som dom har framför sig. Att det är så bra nu..ja då undrar man hur bra det kommer bli!

För min del så har det fungerat smärtfritt, skulle bara behöva mer tid!

Visst finns det lite å förbättra, men att man lyckats ro hem det här på den här skalan är ju en grym bedrift!

Redaktör
Skrivet av Lord Silver:

Bra sammanfattning i recensionen, mitt intryck var också "Wow!"

Det här är en milstolpe, en tekniskt mirakel! Som dom själva sa, det är iaf ett 10 års projekt som dom har framför sig. Att det är så bra nu..ja då undrar man hur bra det kommer bli!

För min del så har det fungerat smärtfritt, skulle bara behöva mer tid!

Visst finns det lite å förbättra, men att man lyckats ro hem det här på den här skalan är ju en grym bedrift!

Ja alltså, det är svinbra och jag hade gärna satt högsta betyg. Men jag tycker det är lite för ofärdigt och buggigt än. Tyvärr.


signatur
Redaktör
Skrivet av neocon:

För er som bara får ner den där förinstallationsfilen och sedan launchar det men inte kommer längre än till "Press Any Key To Start" så har jag nog lösningen. För mig var det uppdatering av Windows som löste problemet. Dock räckte det inte att uppdatera till senaste version som fanns tillgänglig i Windows Update (1909) utan jag behövde manuellt uppdatera till version 2004, den s.k. Maj 2020-uppdateringen:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Prova det så ska det förhoppningsvis fungera sen. Det är helt otroligt att jag var tvungen att kolla runt på Reddit och dylikt i nästan en timme innan jag hittade lösningen. Hur fan ska vanliga dödliga som bara vill köpa, ladda ner och köra få igång'et egentligen? Vad sägs om att ge användarna beskrivande felmeddelanden, Microsoft?

Bra tips! Microsoft Store-grejer ska alltid uppdateras innan man försöker nåt.

Nedladdningen har länge varit bökig och även om den funkat för mig nu så får jag kass fart från Windows Store. Tog ca 12 timmar att få hem ca 90 GB med lina som maxar 13 MB/s på Steam. MS Store ger bara en fjärdedel av min linas maxfart.

Det gäller också Steam-versionen. En liten downloader hämtas från Steam, sen startar spelets downloader och ger samma låga fart.


signatur
Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

minus eftersom det inte finns vr stöd? ni är ju dumma i huvudet! Ytterst få har vr headset och det borde således inte spela in i betyget. 1/5 får denna recension pga det.

Oj, hårda ord. Bristen på VR tas upp eftersom spelet hade varit bättre med det. Det är ett önskemål från mig, inget krav. Det är skitbra även på skärm, och vy-alternativen är som sagt riktigt genomarbetade. Betyget sätts utifrån flera faktorer, och här är det främst buggar och svajig prestanda som hindrar det från att få 5.

Höjer du betyget på recensionen ett steg nu? 😋


signatur
Medlem
Skrivet av neocon:

För er som bara får ner den där förinstallationsfilen och sedan launchar det men inte kommer längre än till "Press Any Key To Start" så har jag nog lösningen. För mig var det uppdatering av Windows som löste problemet. Dock räckte det inte att uppdatera till senaste version som fanns tillgänglig i Windows Update (1909) utan jag behövde manuellt uppdatera till version 2004, den s.k. Maj 2020-uppdateringen:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Prova det så ska det förhoppningsvis fungera sen. Det är helt otroligt att jag var tvungen att kolla runt på Reddit och dylikt i nästan en timme innan jag hittade lösningen. Hur fan ska vanliga dödliga som bara vill köpa, ladda ner och köra få igång'et egentligen? Vad sägs om att ge användarna beskrivande felmeddelanden, Microsoft? Av 11 (botten)recensioner i Xbox-appen är det 8 som specifikt säger att de inte kan installera/starta spelet...

Men när jag väl fick igång det... Herrejävlar! Jag har aldrig haft tålamod för flygsimulatorer förr men MS FlightSim är ju på en helt annan nivå grafiskt vilket håller mig kvar. Vädereffekter, realtidsdata, multiplayer, att flyga igenom volymetriska moln, suveränt! Jag har 3-skärmssetup och det är SÅ smidigt att lägga UI-element på dom. Bara att dra ut karta, checklist osv.

Kan knappt bärga mig till HP Reverb G2-stödet släpps. Får vi höra FZ:s utlåtande om MSFS i VR då månne?

Grymt, tack! Ska testa imorgon igen.

EDIT: Det funkade!

C64
Medlem
Medlem

Jag saknar kyrkorna! Alltså inte på söndagar men till navigering.

Fragtjuv
Skrivet av kveldulver:

Jag saknar kyrkorna! Alltså inte på söndagar men till navigering.

Ja. De är bra att ha när man flyger VFR


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Såg precis LGR Microsoft Flight Simulator 4.0 video och något som hade varit grymt att återinföra är Experimental Aircraft Designer

Medlem

Magiskt vackert. Ser verkligen fram emot VR-versionen, Reverb G2-releasen Blir spännande på flera sätt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Bra skriven recension.
Lite lite runt buggar - kanske hade FZ tur.
Tex installationen är ju ngt anmärkninsvärt - en 150 MB (mega!) preload, i princip en installer, inget annat. Och undrar då att dag ett att det är problem för många.
Dessutom är installern självaste programmet med oändligt ljudloop som inte går att stänga ner (utan tricks; jag kör med Gamepass, inte Steam). När allt är väl installerat så har många haft andra problem där Microsoft (!) bl.a. förselår att stänga av antivirus program (även, eller särskilt den i Win10). Det är bara klantigt tycker jag. Läser man på forum/discord så är det ganska intressant vilka typer av (återkommande) problem som uppstår där man kan tycka att lite mera testande innan släppet för ett sådant spel hade nog inte skadad (med tanke på pris/publicitet).
För min del fungerar det mer eller mindre utan för många crashar. Kan dock tex inte avsluta tutorial #1 - den går inte vidare efter ngn minut.
Och min Joystick hade en inställning till en funktion som inte finns (Elevator trim: Slider-X; finns inte på min Hotas X model).
Får väl hoppas att det kommer några patchar snart, även på en klen dator med låg fps är det ändå ganska roligt.

Kommer du inte vidare i Tutorial #1 efter steg ett så testa att trycka ALT och pil höger eller vänster. Tydligen ska det vara en instruktion om att panorera vyn som saknas. Hände mig med och ovanstående funkade och jag kom vidare.

Är i övrigt grymt imponerad och flyter förvånansvärt bra på min skorv med i7 2700K och ett 1050ti grafikkort.

Medlem

Jag lyfte från ett lokalt privat flygfält i Vassunda, där Uppsalabor kanske känner igen de två sovjetiska Mi-2 står parkerade. Satte direkt kurs mot mitt hus, och även om texuterna inte stämmer (falurött verkar inte ingå i MS palett) så är träddungen och husens placering nära 100 %. Helt otroligt.

Som kuriosa ska jag inleda hösten med utbildning för flygcert, och jag hoppas VR släpps snart så kanske man kan dra riktig nytta av MS Flight Sim 2020 i vägen mot cert.

Medlem

Ska testa spelet via gamepass när VR stödet kommer.
Då är förhoppningsvis värsta buggarna bortsätade.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

minus eftersom det inte finns vr stöd? ni är ju dumma i huvudet! Ytterst få har vr headset och det borde således inte spela in i betyget. 1/5 får denna recension pga det.

Ca 3 miljoner aktiva headsets på Steam vilket gör det dubbelt så vanligt som Linuxanvändare eller vanligare än 4K-skärmar. Hos specifikt simulatorer är VR ännu vanligare eftersom det höjer inlevelsen som inget annat Självklart är VR-stöd centralt för upplevelsen i en simulator.

The Ashen One

Ge minus för att det inte har VR när dem sa att de inte skulle implementera det i release, "pinsamt"

Moderator | Testpilot
Skrivet av MyInsanity:

Ge minus för att det inte har VR när dem sa att de inte skulle implementera det i release, "pinsamt"

Skrivet av neocon:

För er som behöver svar på varför det blev minus för icke existerande VR-stöd, läs Tomas kommentar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar