Nya bevis på Xbox Series S (Lockhart) kommer direkt från Xbox-fabriken

Robot
Nya bevis på Xbox Series S (Lockhart) kommer direkt från Xbox-fabriken

Spelvärldens sämst bevarade hemlighet?

#lockhart, #xbox-series-s


Medlem

Om ryktena stämmer så är man lite drygt två månader från släpp utan ha utannonserat denna konsol än.

Det är uppenbart att Series S var planerad att avslöjas för ett bra tag sedan men att MS och Sony kör "chicken race".

MS ser dock ut att vara i störst behov att visa något snart.

Medlem

Om rykten stämmer så kommer ju Series S ha klenare gpu än One X. Jag kommer ha Series X plus en till. Frågan är ju om jag ska behålla min One X då den har bättre gpu eller ersätta den med en Series S för snabbare laddtider osv.. hmmm...


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

4TF som förvisso är "klenare" än One X. Men med mera effektivare arkitektur, plus RDNA2, och som har mera Oumh än One X. Tänk Ford Focus 2010 v Ford Focus 2020.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Issue:

Om rykten stämmer så kommer ju Series S ha klenare gpu än One X. Jag kommer ha Series X plus en till. Frågan är ju om jag ska behålla min One X då den har bättre gpu eller ersätta den med en Series S för snabbare laddtider osv.. hmmm...

Eller för mest ”Oumff” så tar du och investerar i Series X istället för S Focus 2020 v Lambo


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Eller för mest ”Oumff” så tar du och investerar i Series X istället för S Focus 2020 v Lambo

Men 2st Series X känns overkill, speciellt när den andra TVn bara har FullHD


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Margy:

Om ryktena stämmer så är man lite drygt två månader från släpp utan ha utannonserat denna konsol än.

Det är uppenbart att Series S var planerad att avslöjas för ett bra tag sedan men att MS och Sony kör "chicken race".

MS ser dock ut att vara i störst behov att visa något snart.

Finns väl egentligen inget specifikt behov?

För vad?

Nyheter, som gör att media skriver om den?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Issue:

Men 2st Series X känns overkill, speciellt när den andra TVn bara har FullHD

Köp en vid lansering, och behåll X1X ett tag till den gamla TVn. Sedan byter du ut den senare om något år när XSX kommer på någon tillfällig kampanj till bra pris.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Finns väl egentligen inget specifikt behov?

För vad?

Nyheter, som gör att media skriver om den?

Både Sony och MS har en ganska konstig lansering.

MS känns dock som att de ligger efter på flera sätt. Visar man upp ett billigt alternativ med Series S kan det locka kunder. Nu när Sony har ett övertag gällande PR så kommer fler och fler "bestämma" sig för att skaffa en PS5 där en Series S hade kunnat påverka valet.

Det är ganska tydligt att MS tänkt avslöja S tidigare men att den digitala PS5 och möjligen problem med hårdvaran gjort att MS tvingats skjuta på avslöjandet av Series S.

Medlem
Skrivet av Margy:

Både Sony och MS har en ganska konstig lansering.

MS känns dock som att de ligger efter på flera sätt.

På vilket sätt (om jag får lov att undra)?

Tycker lite tvärt om; denna generation så har de varit smarta och släppt många nyheter stegvis. Har skapat mycket mer buzz och nyhetsartiklar än inför förra lanseringen (då släpptes alla detaljer i stora klumpar, och skrevs därför inte lika mycket i media och på sociala nätverk). Denna generation så verkar både Sony och även Microsoft (som var rätt kassa på det förra gången) ha en betydligt smartare PR-strategi.

Denna nyhet i sig, och att vi spekulerar och skriver här i tråden om det, är ett bevis på det i sig! 😊


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Jag är glad att det kommer en billigare version. Det betyder att många fler barn kommer kunna omfatta vår hobby. Vilket betyder att jag kan räkna med många nya intressanta spel även framöver!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Issue:

Men 2st Series X känns overkill, speciellt när den andra TVn bara har FullHD

Vad är ”overkill”? Aldrig hört talas om sådant, så då finns det inte


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av martinot:

På vilket sätt (om jag får lov att undra)?

När det gäller marknadsföring och att nå "normalt" folk.

Sony har ett enkelt namn som följer på tidigare succéer - PS5 mot Series X/S som är lite i en Wii U-situation.

MS har länge skrutit om den mest kraftfulla konsolen någonsin. Man har haft två event där man visat spel och båda gångerna har man överhajpat och underlevererat. Inget som visats tyder på att man har överlägsen hårdvara.

Jag tror inte många tycker att det som MS visat har haft mer genomslag än det som Sony visat.

MS har förvånansvärt svårt att visa kommande storspel som faktiskt körs på den nya hårdvaran. I stort sett allt som visats är "expected Series X visuals" eller "in engine". De har haft dokumenterade problem med "dev-kitsen" men nu börjar det bli ganska nära release.

Sony har redan nått ut med reklam vid evenemang som Champions League och deras utannonseringar når når oftare ut i stora nyhetsmedia.

Halo Infinite som var MS stora dragplåster till lanseringen blev "utskrattat" när det visades och försenat på grund av detta.

Medlem
Skrivet av Margy:

När det gäller marknadsföring och att nå "normalt" folk.

"Normalt" folk köper inte spelkonsoler. Det är nischat för oss spelnördar.

Och vi spelnördar känner till att det finns två (eller snarare tre) konsolalternativ.

Nu har jag ingen exakt statistik, men tycker jag har läst ungefär lika mycket om XSX som PS5 på både FZ, och andra spelsajter (hur mycket de skrivit på DN eller GP intresserar inte mig, då jag oftast inte läser dagstidningar, och absolut inte för spelnyheter).

Väldigt jämt så långt tycker jag, och bra hypat av både Microsoft och Sony.

Skrivet av Margy:

Sony har ett enkelt namn som följer på tidigare succéer - PS5 mot Series X/S som är lite i en Wii U-situation.

Överdrivet fanboy-dizz av religiösa Sonysektmedlemmar... lägg av med sådant patetiskt falsksnack.

PS4 har absolut varit klart störst och framgångsrikast _denna_ generationen, men försäljningen av XB1 har snarare legat runt försäljningssifforna för Switch, och inte i närheten av Wii U (långt ifrån):

PlayStation 4 Total Sales: 106 989 259
Xbox One Total Sales: 46 357 702
Switch Total Sales: 50 512 696

Wii U Total Sales: 13 560 000


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

"Normalt" folk köper inte spelkonsoler. Det är nischat för oss spelnördar.

Och vi spelnördar känner till att det finns två (eller snarare tre) konsolalternativ.

Om du tror att endast "nördar" köper spelkonsoler får du nog ta och vakna upp till verkligheten.

Skrivet av martinot:

Överdrivet fanboy-dizz av religiösa Sonysektmedlemmar... lägg av med sådant patetiskt falsksnack.

PS4 har absolut varit klart störst och framgångsrikast _denna_ generationen, men försäljningen av XB1 har snarare legat runt försäljningssifforna för Switch, och inte i närheten av Wii U (långt ifrån):

"Religiösa sektmedlemmar"? "Patetiskt falsksnack"? Här tar du i så du håller på att spricka tror jag. Jag tror inte att många tvivlar på att Playstation är ett betydligt mer inarbetat namn i spelbranschen än Xbox och denna generation har man sålt flera gånger så många konsoler på många marknader.

Du kan inte mena allvar när du tycker att Xbox One säljer som Switch? En ledtråd: Switch har sålt mer på cirka tre år än vad Xbox One gjort på sju år.

Medlem
Skrivet av martinot:

"Normalt" folk köper inte spelkonsoler. Det är nischat för oss spelnördar.

Din uppfattning av 200+ miljoner sålda konsoler den senaste generationen är att det är en nischad bransch? Osäker på om detta är ett sarkastiskt påstående. Men du verkar också ignorera spelbranschens enorma tillväxt. Det är ~30% fler sålda konsoler denna generation jämfört med föregående. Samtidigt som XB1 sålde mycket sämre än Xbox 360.

Skrivet av martinot:

PS4 har absolut varit klart störst och framgångsrikast _denna_ generationen, men försäljningen av XB1 har snarare legat runt försäljningssifforna för Switch

Ja, men XB1 hade också ett fyra år lång försprång på Switch, en konsol som för övrigt säljer så bra att Nintendo har höjt priset flera gånger sedan release. Det är knappast imponerande siffror för XB1.

Tror du behöver öva lite på din marknadsanalys

Medlem

Switch har absolut sålt bra för sin mycket korta tid på marknaden (tom passerat PS4 under vissa tider).

Älskar den konsolen. Har två vanliga och två Lite.

Vad jag dock vände mig mot var faktaresistenta påståenden från typiska Sonyfans att XB1 sålt motsvarande Wii U.

Vilket naturligtvis är helt felaktigt trams:

PlayStation 4 Total Sales: 106 989 259
Xbox One Total Sales: 46 357 702
Switch Total Sales: 50 512 696
Wii U Total Sales: 13 560 000

Jo, de flesta människor spelar inte på konsol. De spelar på telefon, och på sin höjd på iPad eller webben.

För den minoritet av befolkningen som äger konsol, eller är möjligen intresserad av det, så är det dock utmärkt att det kommer en Xbox Series S (Lockhart) som är lite lägre prissatt.

Bra för alla oss spelintresserade om konsolmarknaden kan växa utanför de som vill lägga 6000-7000 på det. Gynnar oss alla i längden.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar