Xbox Series S avtäckt – kostar 3 595 kronor!

Inaktiv

Fanns det några siffror på hur många som köper digitala spel jämfört med skivor?

Medlem

Xbox vinner helt klart designkriget med två väldigt fina konsoler. Kommer bli en ps5a för mig men kan tänka mig att köpa en series s om de lyckas trolla fram några coola titlar.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Kan nog flyta på bättre i spel än PS5 om de siktar på 1080p med tanke på bättre processor, RDNA2 och DX12 Ultimate-funktioner.

4,5% Snabbare processor kommer nog knappt vara märkbart

Det finns källor som säger:
"PS5 supports all RDNA 2 features including VRS. But it doesn’t end there, it will support features that are exclusive to the platform and some RDNA 3."

Så jag vet inte varför du tror att RDNA 2 kommer ge bättre prestanda för Series S...

Vad är det i DX12 Ultimate som du menar kommer ge någon fördel för konsolerna jämfört med PS5?
Den interna prestandan verkar vara bättre i PS5 med snabbare lagring, cache scrubbers och lite andra intressanta systemlösningar.

Medlem

Tror det kan vara ett nice alternativ för barnfamiljer, folk som inte har så mycket pengar eller bara någon som vill komplettera med en extra konsol till sovrums-TVn

Om nu MS även släpper sin subscription-modell här i sverige också, tänk Game Pass Ultimate + XsS för tex 250kr månad.

Dex
Medlem
Skrivet av Lepr:

Tror det kan vara ett nice alternativ för barnfamiljer, folk som inte har så mycket pengar eller bara någon som vill komplettera med en extra konsol till sovrums-TVn

Om nu MS även släpper sin subscription-modell här i sverige också, tänk Game Pass Ultimate + XsS för tex 250kr månad.

250kr / månad låter lite väl billigt för en konsol som lär kosta cirka 4000kr här i Sverige + 150 kr för Gamepass.

Många tycker 299 dollar är billigt (vilket det är också), men som sagt så lär det ju bli cirka 4000 här i Sverige och då tycker jag inte det är sååå himla billigt som många tycker, men det är kanske bara jag

Medlem
Skrivet av Lepr:

Tror det kan vara ett nice alternativ för barnfamiljer, folk som inte har så mycket pengar eller bara någon som vill komplettera med en extra konsol till sovrums-TVn

Om nu MS även släpper sin subscription-modell här i sverige också, tänk Game Pass Ultimate + XsS för tex 250kr månad.

Skrivet av dex20:

250kr / månad låter lite väl billigt för en konsol som lär kosta cirka 4000kr här i Sverige + 150 kr för Gamepass.

Många tycker 299 dollar är billigt (vilket det är också), men som sagt så lär det ju bli cirka 4000 här i Sverige och då tycker jag inte det är sååå himla billigt som många tycker, men det är kanske bara jag

Jag skulle också tro att det blir något högre, men om man tar 4000 delat på 24 månader så blir det 167Kr i månaden, vilket inte är så värst mycket. Men om dom tar det på 36 månader istället så blir det 111,1Kr, vilket är nära 100Kr i månaden.

Dex
Medlem

Det hade varit väldigt underhållande om Sony hade presenterat deras digitala nu för 299 dollar också och tagit försäljningen med förlust bara för att kontra Microsoft.
Dom lär ju tjäna mycket pengar då spelen på deras digitala konsol bara kan köpas direkt på deras egna butik. Det måste dom ju tjäna in en hel del på!

Tvivlar på det, men hade varit kul och se lite kontringar mellan dom!

KoP
Medlem
Skrivet av dex20:

Det hade varit väldigt underhållande om Sony hade presenterat deras digitala nu för 299kr också och tagit försäljningen med förlust bara för att kontra Microsoft.
Dom lär ju tjäna mycket pengar då spelen på deras digitala konsol bara kan köpas direkt på deras egna butik. Det måste dom ju tjäna in en hel del på!

Tvivlar på det, men hade varit kul och se lite kontringar mellan dom!

Ja om den hade kostat 299 kronor hade dom garanterat gått back.

Dex
Medlem
Skrivet av KoP:

Ja om den hade kostat 299 kronor hade dom garanterat gått back.

Haha editerade det

Medlem
Skrivet av Fearnox:

4,5% Snabbare processor kommer nog knappt vara märkbart

Det finns källor som säger:
"PS5 supports all RDNA 2 features including VRS. But it doesn’t end there, it will support features that are exclusive to the platform and some RDNA 3."

Så jag vet inte varför du tror att RDNA 2 kommer ge bättre prestanda för Series S...

Vad är det i DX12 Ultimate som du menar kommer ge någon fördel för konsolerna jämfört med PS5?
Den interna prestandan verkar vara bättre i PS5 med snabbare lagring, cache scrubbers och lite andra intressanta systemlösningar.

Vilken källa är det? Borde inte Sony börja nämna det vid det här laget?

VRS, SFS, Mesh Shaders, Machine Learning och DXR t.ex.

Men snabbare hårddisk, visst.

Medlem
Skrivet av dex20:

250kr / månad låter lite väl billigt för en konsol som lär kosta cirka 4000kr här i Sverige + 150 kr för Gamepass.

Många tycker 299 dollar är billigt (vilket det är också), men som sagt så lär det ju bli cirka 4000 här i Sverige och då tycker jag inte det är sååå himla billigt som många tycker, men det är kanske bara jag

250kr/månad är inte direkt billigt.. tänk en period på 2 år,.. det blir 6000kr..alltså 50% extra på nypriset förutsatt att den kostar 4000kr när den släpps...
Blir billigare att köpa på elgiganten och betala av den räntefritt typ...

Dex
Medlem
Skrivet av roftg:

250kr/månad är inte direkt billigt.. tänk en period på 2 år,.. det blir 6000kr..alltså 50% extra på nypriset förutsatt att den kostar 4000kr när den släpps...
Blir billigare att köpa på elgiganten och betala av den räntefritt typ...

Men stämmer priset (vilket jag också är tveksam till) så ingår ju gamepass också i det priset så det är ju inte bara konsolen.

eld
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Vilken källa är det? Borde inte Sony börja nämna det vid det här laget?

VRS, SFS, Mesh Shaders, Machine Learning och DXR t.ex.

Men snabbare hårddisk, visst.

Inget ont om directx, det är ett bra API, men inget av det där är exklusivt till directx, det råkar bara vara nya saker som directx stödjer via hårdvaran, som är snarlik i båda konsollerna.

Medlem

Tillsammans med Gamepass är detta ett sjukt bra alternativ för de som kanske inte bryr sig om 4K / 60 FPS etc.

Medlem
Skrivet av eld:

Inget ont om directx, det är ett bra API, men inget av det där är exklusivt till directx, det råkar bara vara nya saker som directx stödjer via hårdvaran, som är snarlik i båda konsollerna.

Vet inte om jag skrev att det var exklusivt till Direct X. Men du menar att de funktioner jag räknade upp finns till PS5? Läser gärna mer om det ifall du har nån bra text.

Medlem
Skrivet av roftg:

250kr/månad är inte direkt billigt.. tänk en period på 2 år,.. det blir 6000kr..alltså 50% extra på nypriset förutsatt att den kostar 4000kr när den släpps...
Blir billigare att köpa på elgiganten och betala av den räntefritt typ...

Yes, men l det priset ingår isf Game Pass vilket annars hade kostat 3600 de 2 åren.

All Access i USA gör det ca 100$ billigare under 24 månader än att köpa konsol och game pass separat


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

eld
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Vet inte om jag skrev att det var exklusivt till Direct X. Men du menar att de funktioner jag räknade upp finns till PS5? Läser gärna mer om det ifall du har nån bra text.

Båda har RDNA gpu, båda har hdmi 2.1

Alla funktionerna du nämnde ovan har rätt mycket att göra med dessa två.

Medlem
Skrivet av eld:

Båda har RDNA gpu, båda har hdmi 2.1

Alla funktionerna du nämnde ovan har rätt mycket att göra med dessa två.

Så alla funktioner på RDNA 2 finns även i RDNA 1? PS5 verkar vara någon hybrid där. 2.1 påverkar väl inte funktionerna på GPU? Som sagt läser gärna mer i detalj om funktionerna om du har en text att tillgå om alla de funktionerna på PS5. Inget youtubeklipp då.

Medlem

Räcker prestandan till nya Tetris tro?

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

4,5% Snabbare processor kommer nog knappt vara märkbart

Det finns källor som säger:
"PS5 supports all RDNA 2 features including VRS. But it doesn’t end there, it will support features that are exclusive to the platform and some RDNA 3."

Så jag vet inte varför du tror att RDNA 2 kommer ge bättre prestanda för Series S...

Vad är det i DX12 Ultimate som du menar kommer ge någon fördel för konsolerna jämfört med PS5?
Den interna prestandan verkar vara bättre i PS5 med snabbare lagring, cache scrubbers och lite andra intressanta systemlösningar.

Nja! Du får tänka på att de använder smartshift. Så när PS5:ans CPU är maxad och ändå långsammare, så är deras GPU på kanske 9tf.

Medlem

Står "Xbox Series X avtäckt – kostar 3 595 kr" på framsidan, men Xbox Series S avtäckt – kostar 3 595 kr" i rubriken i artikeln, bara så ni vet. Blev lurad =(.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Nja! Du får tänka på att de använder smartshift. Så när PS5:ans CPU är maxad och ändå långsammare, så är deras GPU på kanske 9tf.

Intressant, skulle vilja veta mer, så länka gärna källan till påståendet kring Max CPU och 9tf


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Undrar vad den kommer att kosta att köpa från valfritt EU-land då.

300 euro från Irland. Fri frakt från MS store. Hoppas att det går som det gjorde med One X.

Medlem

Fint pris och liten fin konsol, har dock en bra pc så skippar möjligtvis hela nextgen om inte ps5 droppar typ 5+ magiska exclusives. Synd bara att man MÅSTE köpa en helt ny konsol enbart när Metroid Prime 4 droppas dock.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Nja! Du får tänka på att de använder smartshift. Så när PS5:ans CPU är maxad och ändå långsammare, så är deras GPU på kanske 9tf.

Detta är en villfarelse som Xbox-fans brukar försöka sprida.

Både CPU och GPU kan vara maxade samtidigt. En eventuell nedklockning sker baserat på belastning/energiförbrukning och är då marginell. Jag har för mig att det sades att en nedklockning på 2% ger cirka 10% lägre energiförbrukning.

Det är en smart teknik som jag tror kommer att användas i fler datorer och konsoler i framtiden.

NuZ
Testpilot
Skrivet av matt76:

Intressant, skulle vilja veta mer, så länka gärna källan till påståendet kring Max CPU och 9tf

Vet inte om just talet nio men AMD’s smartshift fungerar så att den shiftar kraftenndit den behövs för stunden. Upp till 10,2tf i ”grafikkraft” Betyder inte 10,2 övertid. AMD har en redigt bra lösning där och de presenterade lösningen i början av året på CES men kommer inte på laptops fören 2021 på deras Rysen 4000 plattor. Så talet 9 är inte konstant precis som 10,2 inte är konstant. Om de behövs mer processor sänks det osv

Skrivet av Margy:

Detta är en villfarelse som Xbox-fans brukar försöka sprida.

Både CPU och GPU kan vara maxade samtidigt. En eventuell nedklockning sker baserat på belastning/energiförbrukning och är då marginell. Jag har för att det sades att en nedklockning på 2% ger cirka 10% lägre energiförbrukning.

Nu funkar ju inte AMD smartshift riktigt så. Fanboys från båda sidorna kastar fakta hejvillt. Vi får se helt enkelt. Men ja ungefär. Beror på grundvärdet också. Höll på mycket med OC en gång i tiden men typ sant


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

eld
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Så alla funktioner på RDNA 2 finns även i RDNA 1? PS5 verkar vara någon hybrid där. 2.1 påverkar väl inte funktionerna på GPU? Som sagt läser gärna mer i detalj om funktionerna om du har en text att tillgå om alla de funktionerna på PS5. Inget youtubeklipp då.

ah, förlåt, blandade ihop VRS med variable refresh, därav hdmi.

Du har rätt där, jag missade att ps5 kör på en RDNA 1 variant, så avsaknad av vissa saker om de inte lagt till det själva, men har som sagt mer att göra med GPU än directx.

Xbox series x har utan tvekan den bättre hårdvaran, och ett par viktiga funktioner i GPUN som sony inte varit så tydliga med om de har.

Medlem
Skrivet av Issue:

Yes, men l det priset ingår isf Game Pass vilket annars hade kostat 3600 de 2 åren.

All Access i USA gör det ca 100$ billigare under 24 månader än att köpa konsol och game pass separat

Ja, baserade 250kr på att det idag kostar $25 i månaden för en liknande bundle med Xbox One X.
Sen så kanske det är mer troligt att det då landar på 299kr i Sverige eller liknande?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Vet inte om just talet nio men AMD’s smartshift fungerar så att den shiftar kraftenndit den behövs för stunden. Upp till 10,2tf i ”grafikkraft” Betyder inte 10,2 övertid.

Nu använder Sony inte enbart Smartshift.

De har en lösning där både CPU och GPU normalt går "för fullt". Om det sedan uppstår tillfällen då belastningen skulle bli för stor så klockar man ner marginellt. Smartshift är vad jag förstår en teknik man använder i tillägg till detta om det skulle uppstå läge för det.

Medlem

Detta gör mig lite orolig för microsoft. Deras spel kommer eventuellt "skadas" på grund av hur svag denna maskin är.

PS5 kommer däremot inte göra det när det gäller deras exklusiva titlar.

Skriv svar