Diskutera – Hur påverkar Xbox-nyheterna din köplust?

Medlem
Skrivet av Issue:

Blir en XsX dag 1!
Så otroligt underbart att kunna spela Game Pass på dator, två olika xboxar samt mobiltelefon!
Sen när EA Play ingår så slipper man dessutom köpa NHL, jag kan spela Battlefield samt Mass Effect!

Har även stort hopp på flera av de studios MS har shoppat senaste tiden.

Ingår verkligen NHL?

Edit: ajjemän


signatur

Styret upp och däcken ner

Inaktiv
Skrivet av Issue:

Blir en XsX dag 1!
Så otroligt underbart att kunna spela Game Pass på dator, två olika xboxar samt mobiltelefon!
Sen när EA Play ingår så slipper man dessutom köpa NHL, jag kan spela Battlefield samt Mass Effect!

Har även stort hopp på flera av de studios MS har shoppat senaste tiden.

Inte meningen att ifrågasätta dig jag är helt enkelt genuint nyfiken. Men varför ha 2st olika krysslådor samt en pc? Menar du tycker ju antagligen om spel och varför inte då införskaffa XsX, PS5 och Switch?

Personligen så skippar jag xbox för att jag har en bra dator, och alla MS spel släpps ju på PC. För mig är det alltså PC, PS och Switch. Förstår att inte alla har ekonomin för att kunna ha en liknande uppsättning men du verkar ju ha lite stålar att stoppa i spelhålet.

Medlem

Har lagt förbokning på PS5. Har haft alla ps generationer, polarna finns på ps och dom har haft bäst exlusiva titlar rent historiskt för min del iallafall(nintendo är inte fy skam heller). Hade xbox 360 men ser ingen aledning att satsa på ett xbox denna gång. Har blivit rätt casual med åren, har inte tid att spela allt eller alltid så ps och spelen som släpps där räcker för mig.. Blir skoj med ny hårdvara och att se vad utvecklarna lyckas kräma ur den.

Medlem

Funderat på att skaffa ett RTX 3090, installera win 3.11 och spela Harpan.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Inte meningen att ifrågasätta dig jag är helt enkelt genuint nyfiken. Men varför ha 2st olika krysslådor samt en pc? Menar du tycker ju antagligen om spel och varför inte då införskaffa XsX, PS5 och Switch?

Personligen så skippar jag xbox för att jag har en bra dator, och alla MS spel släpps ju på PC. För mig är det alltså PC, PS och Switch. Förstår att inte alla har ekonomin för att kunna ha en liknande uppsättning men du verkar ju ha lite stålar att stoppa i spelhålet.

Stora anledningen är helt enkelt Game Pass.

Jag tycker att t.ex FPS gör sig bäst på PC, tgb och mus, sitta på helspänn, upprätt och nära skärmen så reflexerna är redo när det händer.
Jag har även problem med rygg, då jag har höj och sänkbart skrivbord kan jag även stå och spela där när ryggen bråkar.

Sen soffan, otroligt skönt att bara slappa och spela lite NHL eller bilspel, 3e personsspel tycker jag också lämpar sig mycket bättre i soffan med en handkontroll. Damen uppskattar även att sitta brevid å titta på om det är bra story spel.

Damen spelar också, på dator nästan enbart Hearthstone men sen på konsol det mesta förutom sport.

Ibland (ofta) vill vi spela på konsol samtidigt, idag har vi löst det med PS4 Pro samt One X i olika rum.

Med Game Pass så kan vi för 135kr/mån spela från samma subscription samtidigt, antingen på konsol eller PC och konsol, dock kan vi inte spela samma spel samtidigt.
Om jag köper ett spel digitalt på "min" Xbox så kan hon spela det på "sin" när jag inte är hemma eller väljer att spela ett annat spel på min.

Helt ärligt så tycker jag att Sony exklusiva är så sjukt överskattade så jag ser ingen mening att ha en XsX samt PS5, då får jag ut mer värde med två Xbox och Game Pass.

Jag har funderat måååånga gånger på att skaffa den lilla Switchen för när jag pendlar eller har tråkigt på jobb, men valde att avvakta då jag strax kan streama spel till min mobil eller padda i samma Game Pass subscription, så valde utvärdera det först.

Så, det är hur jag tänker kring detta


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Helt ärligt så förstår jag inte varför man är intresserad av xbox om man även kör PC, ser ingen fördel alls.

Inte säkert att jag kommer skaffa ny konsol, eller isf. vilken det blir. Brukar vänta 1-2 efter släpp med köp av den typen av produkter (då kommer de ner i pris, på kampanj lättare, mer spel optimerade och buggfria, etc.).

Satsar som PC-spelare främst på mina datorer. Däremot så är det ibland skönt och enkelt att spela på konsol i TV-rum eller biorummet.

För mig är det mest mjukvaran, spelen och tjänster som oftast avgör valet, vilket gör att det för mig lutar (om jag köper konsol) mer åt XSS/XSX än PS5.

Så stor fördel för mig att kunna lira alla spel som jag redan spelar på PC (Play Anywhere), utan att betala/köpa på nytt, när jag vill fortsätta lira de i soffan. Även att kunna utnyttja Game Pass på alla mina enheter, inklusive konsoler är ett starkt plus i fördel för Xbox för min egna del.

Så för mig som PC-spelare (och då avser jag Windows), så är det bara posititiva fördelar och synergier för mig med Xbox som konsol/mediaspelare (som jag ser det).

Däremot så är jag inte negativ mot PS5. Är övertygad att det kommer bli en grymt bra och fin konsol!

Kan dock kanske bli en PS5, om det är på bra kampanj, och om Sony kommer med något liknande som Game Pass (inte omöjligt på några års sikt tror jag).

Så inget är givet för mig. Förutom PC.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Inaktiv

@Issue: Tack för svar! Förstår helt hur du tänker. Men Switch är grymt och rekommenderar det starkt, riktigt mysig "konsoll".

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Precis. MS har med sin policy gjort sina konsoler meningslösa och skjutit sig själva i foten, men lyckas ändå förstöra för multiplattutvecklare och gamers med sin S modell.

Sonys PR:avdelning måste mysa rejält nu. Behöver de ens tävla med priset på PS5 efter detta?

Tror du missförstått hur affärsmodellen för konsoler fungerar.

Microsoft (och Sony) tjänar inget på att sälja konsoler. Antingen är marginalerna rakbladstunna, men ofta tom. negativa. Dvs. de förlorar pengar på varje konsol som de säljer.

Deras bästa kund är en som står för hela hårdvarukostnaden själv (köper egen PC, eller bygger ihop egen av komponenter), låter bli att köpa en subventionerad Xbox, men sedan ändå köper deras spel, eller speltjänster (som Game Pass).

Det är den optimala kunden för Microsoft. Då tjänar de som allra mest pengar.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Thundervic:

Fortsätter med Switch och PC samt hoppas att streaming (helst Stadia) blir så bra att det kan ersätta PC. Om de nya konsolerna inte är knäpptysta (tystare än Switch) så är det sannolikt att det inte blir någon konsol alls den här generationen.

Spelar förutom på PC, på både Switch och XB1S/X. Det enda som låter på de för mig är hårddisken och den optiska spelaren.

Med SSD i nästa generation så finns det (förutsatt att de lyckats lika bra med tyst kylning som denna generation - vilket jag inte har en aning om) en mycket stor chans att du aldrig hör den med spel som laddats ner från nätet.

Stadia tycker jag känns rätt misslyckat redan från beta/start.

Nyfiken; vad är det som gör att du föredrar Stadia framför Xcloud eller GeForce Now?

Skrivet av Sapiens:

Funderat på att skaffa ett RTX 3090, installera win 3.11 och spela Harpan.

*LOL*


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Pga Game Pass ultimate så behöver jag inte ens fundera. Enda frågan är när jag känner mig ha råd att köpa series x.

Medlem

Med tanke på vad jag läste att det skulle göra som gammla 360 och psp vita och har sin egna design på hårdiskar så nä tänker inte köpa en ny xbox åt helskotta med dom dummheterna.

Medlem

Innan va jag 100% säker på ps5 börjat tveka nu o börjat kolla mer på xbox x eller s beslutsångest :/ gamingdata har man endå så gäller väl vad polarna kommer köra på.

Medlem

Jag ska köpa en xbox series... ? Men hade hoppats att X versionen hade haft en helt digital version =(

Medlem

Har varit Xbox-snubbe sedan 360, men även sedan långt innan det kändes alltid Playstation lite främmande på något sätt. Blir ett XsX, förmodligen dag ett. Bakåtkompatibilitet är ett enormt plus, och det verkar lovande hur de ska kunna optimera äldre spel utan att utvecklaren behöver lägga tid på det. Jag är fortfarande lite avundsjuk på adaptive-triggers hos PS5, men deras långa lista med exclusives har inte vunnit över mig.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Hade aldrig en tanke på att köpa någon av konsolerna men jag gillar att diskutera hårdvaran. Blir ett nytt grafikkort när både Ampere och RDNA2 är ute och testade, och kanske en Ryzen 4000 om de är tillräckligt mycket bättre än 3000-serien.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Hur menar du nu? Är väl en väldans skillnad mellan One och Series X.

OnT: Blir nog fortfarande PS5 för mig, men kanske att man kompletterar med en Series S också. PCn börjar få lite svårt att hänga med i nya spel och den känns inte värd att uppgradera längre, så en billig konsol med game pass känns mer lockande.

Ja? Att det enda dom har gjort är att uppgradera prestandan, inget som ger ett övertag gentemot PS5

Medlem

Blir en PS5 för mig. Har kört Playstation sen 1997 så jag kommer nog aldrig köpa en Xbox ☺️


signatur

Death by Snu Snu🥰

Medlem

Jag har alltid haft Xbox som huvudkonsol. Har inte kört Playstation sedan PS2. Aldrig ångrat det och kommer såklart att satsa på en X till vardagsrummet och en S till sonen. Löjligt nog är det mest för att jag vill ha en diskläsare för film och bakåtkompatibilitet.

Medlem

Har redan en saftig pc som jag föredrar att spela på så nej, kommer inte köpa en box. Finns ingen anledning.

Medlem

Förbeställt Xbox, jag gillar deras vision. Så många som skriker sig hesa över hemska Epic exklusives på PC, men när det gäller konsoler är tydligen Sony ”bra”?

Medlem
Skrivet av Razuco:

Jag ska köpa en xbox series... ? Men hade hoppats att X versionen hade haft en helt digital version =(

Är ganska övertygad att det kommer inom något år (min gissning är att en sådan redan är planerad och klar).

Skrivet av superapan:

Förbeställt Xbox, jag gillar deras vision. Så många som skriker sig hesa över hemska Epic exklusives på PC, men när det gäller konsoler är tydligen Sony ”bra”?

Håller med dig. Känns som väldigt mycket dubbla standards (även om det inte gäller alla, så har jag noterat vissa).

Jag tycker sådant konsumentfientligt är dåligt oavsett vem som gör det. Sedan må det vara EPIC, Sony, Microsoft eller Valve (eller någon annan).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Blir en PS5 och en XSX för mig med all access.
Var lite inne på att välja en XSS istället men efter läst https://www.videogameschronicle.com/news/xbox-series-s-likely...
Så blir det en X.

Medlem

Nej inte igentligen. Redan bestämt mig för en Xbox Series X. Julklapp till familjen 2021. Sedan en Xbox Series S till den andra tvn.

Medlem

Blir garanterat en Xbox series X som komplement till PC då jag gillar deras affärsmodell bättre genom att öppna upp för fler val istället för att som Sony göra det så slutet som möjligt. Dessutom så det enda ps4 spelet jag kände att jag missade var Horizon Zero Dawn dom andra var inte riktigt för mig spelar mest Forza och 3e part spel

Medlem

Jag väntar lite denna gången då jag precis köpt ny PC. Men sen blir det en av varje som vanligt

Medlem

Dealen med konsol plus Gamepass Ultimate är onekligen lockande.

Inväntar Sonys kontring innan jag bestämmer mig. En PS5 blir det garanterat, men kanske avvaktar till nästa höst.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Förhandsbokat XSX. Gamepass och gamesharing med brorsan gör detta till ett självklart val.

Medlem

Köper både PS5 och XSX, men XSX blir min huvudkonsol.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Playstation 5 lockar mest, både sett till hårdvara och utannonserade spel. Tänkte para detta med en ny PC lagom till nyår som får rulla Cyberpunk. (Och så småningom Warhammer III.)


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Jag hade bestämt mig för ps5 men efter jag insett ps5 inte kommer ha stöd för dolby atmos/ vision blir det en xbox x. Jag är en hembionörd så det är ett krav eftersom mitt nästa köp skall ersätta min 4k spelare för filmer.
Otroligt tråkigt av Sony att skippa något så viktigt.

123
Skriv svar