Xbox köper Bethesda!

Medlem
Skrivet av martinot:

Håller inte alls med!

Om du har en fantastiskt trevlig implementation av ett spel fint optimerad för en konsol, skulle det då plötsligt och magiskt bli sämre om man dagen efter lät meddela att det spelet även kommer utvecklas för en annan konsol?

Ingen som helst logik i detta.

Men nog torde man vara villig att lägga ner mer pengar och arbete på en titel vars syfte är att sälja konsoler..? I synnerhet när man inte helt säkert kan veta vad konkurrenten har i kikaren. Frågan är om vi hade haft lika många välpolerade storsatsningar utan den konkurrensen.

Medlem

Hoppas verkligen inte de låser ut folk från spelserier som tidigare funnits till alla format. Bryr mig inte ett skit om de gör nya IP:n som är exklusiva.
Dock kommer de nog inte ens komma med nya IP:n eller nya exklusiva spel, som gamla goda Microsoft.

Medlem

Happ, så många dåliga beslut av bethesda senaste åren och så följer de upp det med det här... lika bra sluta med ESO och sluta hoppas på ett nytt bra elder scrolls. RiP

Medlem
Skrivet av WonderBoy:

Men nog torde man vara villig att lägga ner mer pengar och arbete på en titel vars syfte är att sälja konsoler..? I synnerhet när man inte helt säkert kan veta vad konkurrenten har i kikaren. Frågan är om vi hade haft lika många välpolerade storsatsningar utan den konkurrensen.

Nej, inte alls någon given koppling. Tvärt om; man är beredd att betala pengar och slösa på resurser för att hindra utvecklare att få lova att utveckla spelet för andra plattformar.

De pengarna hade istället kunnat läggas på resurser för att ytterligare utveckla och testa spelet bättre.

Precis som maffians "skyddspengar" inte på något sätt bidrar till ökad säkerhet i vårt samhälle.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Fast det talar ju emot vad du precis postade om USA.

Öh? På vilket sätt? Menar du att bara för några gör samma sak så gör inte USA det? Många amerikanska bolag har ökat väldigt mycket under de senaste åren. Nasdaq slår rekord. De har mycket att leva upp till.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Hoppas verkligen inte de låser ut folk från spelserier som tidigare funnits till alla format. Bryr mig inte ett skit om de gör nya IP:n som är exklusiva.

Vad är skillnaden???

Ser ingen logik i att det är bra i ena fallet och dåligt i andra. Resultatet är precis det samma; man fördärvar för spelare att kunna spela de spel de vill var de vill.

Precis lika dåligt i bägge fallen!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Maysay:

Öh? På vilket sätt? Menar du att bara för några gör samma sak så gör inte USA det? Många amerikanska bolag har ökat väldigt mycket under de senaste åren. Nasdaq slår rekord. De har mycket att leva upp till.

1. Du klagade på att USA inte var innovativa när de köpte upp företag.

2. När Kina gör det så hade du däremot inga som helst problem med det. Då är det plötsligt bra.

Du påminner mig om alla religiösa Sony-fans som i trådar först tycker det är bra att Sony betalar för att ha exklusiva spel, men när någon annan som Microsoft skulle göra samma sak är det plötsligt mycket dåligt.

Ingen som helst logik, och total dubbelmoral. Sanslöst! 😵


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fr0gg0.:

Hoppas verkligen inte de låser ut folk från spelserier som tidigare funnits till alla format. Bryr mig inte ett skit om de gör nya IP:n som är exklusiva.
Dock kommer de nog inte ens komma med nya IP:n eller nya exklusiva spel, som gamla goda Microsoft.

*host* Ori, Outer worlds, Sea of thieves, Medium etc. *host*

Nae tror inte de, för MS arbetat mycket mot exklusiva spel och främst konsolexklusiva spel. Skulle inte förvåna mig om jag ser Xbox game studios logon när jag spelar på min PS5a


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av martinot:

Sedan deras planer på att ge ut denna konsolen tillsammans gick i bitar så har relationerna mellan Sony och Nintendo varit rätt så frostiga.

https://i.insider.com/5e137093855cc2607c2990fe?width=1800&for...

Känns som om Microsoft sedan dess alltid haft något bättre och närmare relation med Nintendo, än vad Sony haft.

Kan ju ha hänt en del på snart 30 år.
Så då kan det ju vara dags för en uppföljare.
Kan ju få med Philips också så blir det en Nintendo PlayStation - i.

Medlem
Skrivet av martinot:

Ibland blir det bättre efter uppköp (även om det självklart kan också bli tvärt om), och kommer alltid nya spelstudios. Så är nog mest anti-MS-gnäll av Sonyfolk...

Hade Sony köpt, så hade det inte varit exakt samma personer som gnäll (men likväl andra).

Håller inte alls med.

Bara för att du tagit fram en grym implementation på en konsol, varför skulle den plötsligt bli sämre bara för att du nästa dag låter porta den till en annan platform.

This does not compute!

Tror de behöver en konsol för att kunna täcka upp use case med TV-rum och folk som tycker det är för meckigt att underhålla och pilla på datorer.

För de som har och gillar PC? Perfekt för Microsoft om de köper deras spel och tjänster, men låter bli att köpa Xbox (som de troligen gör förlust på, precis som Sony).

Men då Sony aldrig kommer tillåta att Microsoft utvecklar och säljer tjänster som Game Pass på Play Station, så måste de kunna erbjuda Xbox som konsol för att täcka upp det användningsområdet för de som vill köra Game Pass, men inte äga dator.

Volvo tjänar i princip inget på deras normala bilar (+/- affär), men de tar igen det på reservdelar, tjänster, finansisering, etc.

Men hur skulle de gå om Volvo slutade föra bilar (som de inte i sig tjänar pengar på)?

Nej, då hade ju bolaget inte funnits längre (och inte heller kunnat tjäna pengar på annat).

Ja, håller med!

Grymt märkligt!

Nej du behöver inte hålla med så klart Om du har haft roligare med tredje parts spel så har du det. Personligen så tycker jag mario, zelda, metroid, god of war mm mm är spel om jag tycker hållit mkt högre kvalité rent generellt än tredje part spel genom tiderna.

MS tror jag definitivt kan klara sig utan fysiska Xbox konsoler. De kan ha game pass för PC och sälja spel fysiskt eller digitalt i Nintendos och Sonys butiker och tjäna pengar den vägen helt utan game pass om de vill.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Nej du behöver inte hålla med så klart Om du har haft roligare med tredje parts spel så har du det. Personligen så tycker jag mario, zelda, metroid, god of war mm mm är spel om jag tycker hållit mkt högre kvalité rent generellt än tredje part spel genom tiderna.

Inte roligare. Inte tråkigare.

Säger bara att det inte finns någon sådan logisk relation åt varken det ena, eller åt det andra hållet.

Man slösar dock potentiellt bort pengar, genom att begränsa möjligheten för spelstudios att nå ut till potentiellt mer kunder. Fler kunder och intäkter som i sin tur kan betala för ännu mer resurser att utveckla spelen ytterligare bättre.

Det är precis som kartellbildning, kanske kortsiktigt bra för de som är med, med dåligt för kunderna och konsumenterna på sikt, och marknaden i stort. Tjänsterna/varorna blir inte bättre - bara dyrare.

Skrivet av SunShine:

MS tror jag definitivt kan klara sig utan fysiska Xbox konsoler. De kan ha game pass för PC och sälja spel fysiskt eller digitalt i Nintendos och Sonys butiker och tjäna pengar den vägen helt utan game pass om de vill.

Tror jag vore extremt korkat!

De kan sälja spel i Sonys och Nintendos butiker, men de kan inte sälja sina tjänster som tex. Game Pass där. Även om bägge verksamheterna är mycket mer lönsamma än att sälja hårdvara (som är mest förlustverksamhet för Sony/MS), så är det ännu högre vinstmarginal på att sälja tjänster.

Microsoft är inte så korkade att de inte räknat på detta. Finns en orsak till att de är har ett mer än 10x högre marknadsvärde som bolag än Sony. De är mycket duktiga ekonomer och försäljare.

Det är som att be Volvo att sluta tillverka bilar, och istället bara sälja reservdelar till andra tillverkare. Inte så genomtänkt kanske.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av BlackZam:

Kan ju ha hänt en del på snart 30 år.
Så då kan det ju vara dags för en uppföljare.
Kan ju få med Philips också så blir det en Nintendo PlayStation - i.

Eller ta med Sega också (de var också nära ett mycket tätt samarbete med Sony, Segas chef i Amerika, Tom Kalinske, var nära att göra en deal med Sony, men Sega Japan stoppade i sista stund).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Fantastiska nyheter!

Väldigt bra för både Xbox och Bethesda-fans. Vilka spel vi kommer att få nu!

Fallout New Vegas 2 eller mera troligt Fallout 78?

Tycker det är lite kul att MS bränner så mycket stålar på ett företag som tappat fansens förtroende för länge sen. Lycka till med att polera den skitkorven!

Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, inte alls någon given koppling. Tvärt om; man är beredd att betala pengar och slösa på resurser för att hindra utvecklare att få lova att utveckla spelet för andra plattformar.

De pengarna hade istället kunnat läggas på resurser för att ytterligare utveckla och testa spelet bättre.

Precis som maffians "skyddspengar" inte på något sätt bidrar till ökad säkerhet i vårt samhälle.

Men låt säga att samtliga konsoltillverkare enas om att sluta producera exklusiva titlar åt respektive konsol. Skulle det då fortfarande vara lönsamt för företagen att satsa på egen spelutveckling eller spenderas pengarna klokast på hårdvara och prenumerationstjänster? Jag tror på det senare.

Med reservation för att jag har jättefel.

Medlem

SDF får jobba övertid nu rackarns!

Trevlig nyhet. Ser fram emot Elder Scrolls 6 på Series X!

Dex
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror det vore extremt dåligt!

Det är ju konkurrensen som fått både Microsoft och Sony att skärpa sig och ta fram två potentiellt mycket fantastiska konsoler.

Med olika monopol och karteller så hade de inte alls ansträngt sig.

Håller inte alls med!

Om du har en fantastiskt trevlig implementation av ett spel fint optimerad för en konsol, skulle det då plötsligt och magiskt bli sämre om man dagen efter lät meddela att det spelet även kommer utvecklas för en annan konsol?

Ingen som helst logik i detta.

Man kan säga mycket negativt om exklusiva spel till en specifik konsol, men det är ju bara tramsigt att säga att det inte finns något positivt med det. Är ju naturligtvis väldigt mycket lättare att utveckla till en specifik enhet som t.ex. PS5 eller Series X.

Det är bara att kolla på spel som LoS2 t.ex. Är sjukt imponerande vad Naughty Dog lyckades göra för spel rent tekniskt sett på PS4 där. Säg vad man vill om storyn i spelet, men det är verkligen sjukt imponerande tekniskt sett till vad den körs på.

Medlem
Skrivet av dex20:

Man kan säga mycket negativt om exklusiva spel till en specifik konsol, men det är ju bara tramsigt att säga att det inte finns något positivt med det. Är ju naturligtvis väldigt mycket lättare att utveckla till en specifik enhet som t.ex. PS5 eller Series X.

Det är lika tramsigt som att säga att kartellbildningar är bra för marknaden och något positivt.

Låtom oss göra detta enkla tankeexperiment:

1. Spelbolag A utvecklar spelet B till konsol C. Optimerat och perfekt (som du är inne på ovan).

2. Du köper spel B till din konsol C och tycker det är fantastiskt bra. Fint optimerat och flyter på väl.

3. En månad senare så säljer bolag A rättigheterna till bolag D att porta spelet B till konsol E.

4. Blir då ditt spel B plötsligt sämre på din konsol C över natten bara för detta beslut?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

@Molotov: Då både Fallout och Elder Scrolls är några av mina favoritspel så är jag både lite besviken samt skeptisk till vad detta kommer resultera i.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Fallout New Vegas 2 eller mera troligt Fallout 78?

Tycker det är lite kul att MS bränner så mycket stålar på ett företag som tappat fansens förtroende för länge sen. Lycka till med att polera den skitkorven!

Du får ju såklart tycka vad du vill men själv gillar jag det mesta som kommit från ID, Arcane, MachineGames och Bethesda Game Studios det sista.
Av alla studios som ingick i köpet så er det väl bara Zenimax Online som jag inte bryr mig något större om (Fallout 76/ESO).

Ser väldigt fram emot att få tillgång på denna katalogen via Game Pass for PC.

Medlem
Skrivet av martinot:

1. Du klagade på att USA inte var innovativa när de köpte upp företag.

2. När Kina gör det så hade du däremot inga som helst problem med det. Då är det plötsligt bra.

Du påminner mig om alla religiösa Sony-fans som i trådar först tycker det är bra att Sony betalar för att ha exklusiva spel, men när någon annan som Microsoft skulle göra samma sak är det plötsligt mycket dåligt.

Ingen som helst logik, och total dubbelmoral. Sanslöst! 😵

Vad är ditt fel? Jag klagade inte. Jag bara undrade om de amerikanska bolagen försöker hitta tillväxt. På vilket sätt är det ett klagomål på att Microsoft köper Zenimax? Jag har inte sagt något om vad jag tycker om att kinesiska företag gör detta också. Du tog upp Kina och jag svarade bara att även de kan gör samma sak. Sådana här affärer är väl bra om det är detta de vill uppnå?

Var är dubbelmoralen med att konstatera att andra gör det också? Du är sanslös.

EDIT: Var skriver jag att de inte är innovativa?

Medlem

Ordkylveri.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Ordklyveri.

Snälla svara ordentligt istället för att försöka göra en halmgubbe. Du kommer med väldigt starka åsikter om saker jag inte skriver.

EDIT:

Skrivet av martinot:

Citat: "En annan sak jag började tänka på: lider de amerikanska företagen av växtvärk så att det måste köpa upp andra för att få tillväxt?"

Och var i det citatet skriver jag att det är en dålig affär?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Snälla svara ordentligt istället för att försöka göra en halmgubbe. Du kommer med väldigt starka åsikter om saker jag inte skriver.

Citat:

"En annan sak jag började tänka på: lider de amerikanska företagen av växtvärk så att det måste köpa upp andra för att få tillväxt?"

Tydligen ett problem för dig när amerikanska bolag gör uppköp.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Citat:

"En annan sak jag började tänka på: lider de amerikanska företagen av växtvärk så att det måste köpa upp andra för att få tillväxt?"

Tydligen ett problem för dig när amerikanska bolag gör uppköp.

Var skriver jag det? var skriver jag i det citatet att de är dåligt? Du menar att de köper Zenimax för att det är roligt? De vill väl ha något som de erbjuder? Spelutvecklare? De kände väl att att Zenimax hade flera bra studios & spel som de kan bygga vidare på.

Medlem
Skrivet av martinot:

Har aldrig påstått att du sagt att det är en dålig affär. Var får du det ifrån?

Du skriver ju att jag tycker det är dåligt att amerikanska företag köper andra?

Skrivet av martinot:

1. Du klagade på att USA inte var innovativa när de köpte upp företag.

2. När Kina gör det så hade du däremot inga som helst problem med det. Då är det plötsligt bra.

Du påminner mig om alla religiösa Sony-fans som i trådar först tycker det är bra att Sony betalar för att ha exklusiva spel, men när någon annan som Microsoft skulle göra samma sak är det plötsligt mycket dåligt.

Ingen som helst logik, och total dubbelmoral. Sanslöst! 😵

Dex
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är lika tramsigt som att säga att kartellbildningar är bra för marknaden och något positivt.

Låtom oss göra detta enkla tankeexperiment:

1. Spelbolag A utvecklar spelet B till konsol C. Optimerat och perfekt (som du är inne på ovan).

2. Du köper spel B till din konsol C och tycker det är fantastiskt bra. Fint optimerat och flyter på väl.

3. En månad senare så säljer bolag A rättigheterna till bolag D att porta spelet B till konsol E.

4. Blir då ditt spel B plötsligt sämre på din konsol C över natten bara för detta beslut?

Med tanke på att Lou2 inte hade varit så tekniskt fantastiskt om det inte vore för att det var exklusivt så ja där är som sagt en positiv sak. Eller du menar att om det skulle funka på PC och Nintendo också så skulle det vara precis lika imponerande?

Medlem
Skrivet av Maysay:

EDIT: Och var i det citatet skriver jag att det är en dålig affär?

Har aldrig påstått att du sagt att det är en dålig affär. Var får du det ifrån?

Sanslöst.

Du är som en slumpgenerator som slänger ur dig tusen nya saker som för kommentaren är helt irrelevanta saker.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

3. En månad senare så säljer bolag A rättigheterna till bolag D att porta spelet B till konsol E.

4. Blir då ditt spel B plötsligt sämre på din konsol C över natten bara för detta beslut?

De skulle troligtvis sälja färre konsoler med den metoden eftersom konkurrentens anhängare då vet att de bara behöver vänta en månad innan de själva får ta del av det goda. Därmed säljer de också färre spel och tjänster (där de stora pengarna finns) inom ekosystemet vilket torde minska motivationen att spendera lika stora summor på den egna spelutvecklingen.

Medlem
Skrivet av dex20:

Med tanke på att Lou2 inte hade varit så tekniskt fantastiskt om det inte vore för att det var exklusivt så ja där är som sagt en positiv sak. Eller du menar att om det skulle funka på PC och Nintendo också så skulle det vara precis lika imponerande?

Uppfattade inte ditt svar på fråga 4 som jag ställde. Var det ett ja eller nej på den?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Dex
Medlem
Skrivet av Maysay:

Du skriver ju att jag tycker det är dåligt att amerikanska företag köper andra?

Han klagar en hel del på att folk är "fan boys", men han själv ofta beter sig som om han nästan hatar Sony och Nintendo. Hab har till och med kallat dom onda i annat inlägg så man ska nog inte ta han rent för mycket på allvar ibland.

Skriv svar