Efter Bethesda-bomben: Microsoft öppna för att köpa ännu fler studior

Medlem

Hoppas de inte gör det, inte bra för marknaden. Dem lär inte förvalta sina studios ett skit bättre än vad ea gör

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Haha jag är nog inte ens hälften så skön som dessa herrar, men tack.

Det är en liten gliring åt alla de som under åren hävdat att Phil Spencer är mer snack än verkstad. Försökt förklara att saker tar tid, pekat på allt som kommit efterhand såsom övertaget på hårdvaran, tillgänglighet, molnet, bygga upp XGS, PC etc. men det avfärdas allt som oftast oavsett med nästa grej. Lite skoj bara

Haha tveksam jag

Ok ok för i min värld har Phil typ gjort allt rätt för Xbox. Från underdog till nu en riktigt värdig motståndare på marknaden. Xcloud t.ex är sjukt smidigt och settet de värnar om oss spelare, konsumentvänligheten. Där har Sony saker att ta efter.

Nu hoppas jag bara att jag får tag i konsolerna runt släpp. PS5an är slut och Xbox på go väg också läser jag. Ska jag bryta mitt löfte om att aldrig förboka? PS5, är de Webhallen som gäller och för Xbox Elgiganten för All access?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det känns inte alls förvånande att ett storbolag som Microsoft är på span, det är ju ändå ett bolag som är värt nästan 20 gånger mer än Sony. Jag har dock svårt att se förvärv av börsnoterade bolag som EA($48 miljarder) eller Activision-Blizzard($64 miljarder), det är en helt annan liga än "kaffepengarna" som Zenimax kostade med sina $7,5 miljarder. Fler spelstudior i all ära, men jag känner att Microsoft snarare ville komma åt alla IP'n hos Zenimax snarare än "genierna bakom Fallout 76".

Såhär på rak arm kommer jag inte ens på några fler privatägda spelutvecklare inom AAA-spel förutom Bungie. Från ett ekonomiskt perspektiv skulle det vara betydligt mer sannolikt att Microsoft köper loss diverse IP'n från bolag som Konami, eller budar högt för licensen till Fifa och dylikt när EA's exklusiva avtal löper ut.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Avstängd

Desperata Microsoft köper sig marknad. Hoppas Nintendo slår dem på fingrarna, Microsoft hade inte inte varit i spelbranschen om inte de varit ett monopolföretag!

Medlem
Skrivet av Eken77:

Desperata Microsoft köper sig marknad. Hoppas Nintendo slår dem på fingrarna, Microsoft hade inte inte varit i spelbranschen om inte de varit ett monopolföretag!

På vilket sätt är de ett "monopolföretag"? Ett monopol kan bara upprätthållas med stöd av en stat.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Det känns inte alls förvånande att ett storbolag som Microsoft är på span, det är ju ändå ett bolag som är värt nästan 20 gånger mer än Sony. Jag har dock svårt att se förvärv av börsnoterade bolag som EA($48 miljarder) eller Activision-Blizzard($64 miljarder), det är en helt annan liga än "kaffepengarna" som Zenimax kostade med sina $7,5 miljarder. Fler spelstudior i all ära, men jag känner att Microsoft snarare ville komma åt alla IP'n hos Zenimax snarare än "genierna bakom Fallout 76".

Såhär på rak arm kommer jag inte ens på några fler privatägda spelutvecklare inom AAA-spel förutom Bungie. Från ett ekonomiskt perspektiv skulle det vara betydligt mer sannolikt att Microsoft köper loss diverse IP'n från bolag som Konami, eller budar högt för licensen till Fifa och dylikt när EA's exklusiva avtal löper ut.

Det som bestämmer om ett företag är privatägt eller inte avgörs efter storleken på ägaren?

Medlem
Skrivet av billybob:

På vilket sätt är de ett "monopolföretag"? Ett monopol kan bara upprätthållas med stöd av en stat.

Det finns olika typer av monopol. Lagliga, Statliga, Privata, Naturliga etc. Microsoft är att se som ett 'Naturligt Monopol', Dvs. marknader där det blir väldigt kostsamt för nya aktörer att ta sig in på marknaden, vilket i praktiken gör att befintliga bolag kan ta en allt större marknadsandel eftersom det blir nästintill omöjligt att slå sig in på marknaden. Ex. för persondatorer har Microsoft en marknadsandel på ca 80 % (Obs snabb googling, faktiskt siffra kan skilja sig). Alltså får Microsoft en monopolställning på marknaden, eftersom ex. spelutvecklare inte kan strunta i Windows och bara utveckla till Linux om de vill maximera potentiella vinster.

Skrivet av billybob:

Det som bestämmer om ett företag är privatägt eller inte avgörs efter storleken på ägaren?

Ett privatägt bolag definieras genom att det inte är börsnoterat och därigenom publikt, dvs. gemene man kan inte handla aktier i bolaget. Valve är exempelvis ett privatägt bolag oavsett om Gaben sitter på 100 % eller 51 % av aktierna och röster. Likaså är Epic Games ett privatägt bolag trots att både Tencent och Sony äger delar av bolaget vid sidan av Tim Sweeney. Om Microsoft vill köpa ett börsnoterat bolag och dess aktier, finns det regler för hur det ska gå till, speciellt om de skulle vilja avlista bolaget från börsen.

Det går givetvis klyva hårstrån och dividera om hur mycket ett bolag är "privat" respektive "offentligt" om det är börsnoterat och det finns en ägare som fortfarande har 51 % av rösterna.

Ex. hos CD Projekt har grundarna 33,39 % av rösterna, vilket i praktiken innebär att de har väldigt mycket att säga till om. Bolagets freefloat är alltså 66,61 %, dvs. Det andra kan handla av.
Electronic Arts har å andra sidan en freefloat på 99,6 %, vilket innebär att en stor fond eller dylikt kan shoppa ganska friskt och därav få mycket att säga till om.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Eken77:

Desperata Microsoft köper sig marknad. Hoppas Nintendo slår dem på fingrarna, Microsoft hade inte inte varit i spelbranschen om inte de varit ett monopolföretag!

Alla dina 4 inlägg på denna sida handlar om hur dåligt MS är. Känns ganska mycket som ett trollkonto?!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Gaara:

Lär kännas bra att äga en Xbox när man ser frukten av dessa köp om sisådär 3-4år som det tar för normala spel att bli klara

De har nog redan en hel del spel under utveckling som kommer vara redo att skördas som senast nästa år. Det var exempelvis 4 år sedan Dishonored 2 släpptes, så det börjar bli dags för 3an.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

De har nog redan en hel del spel under utveckling som kommer vara redo att skördas som senast nästa år. Det var exempelvis 4 år sedan Dishonored 2 släpptes, så det börjar bli dags för 3an.

Förutsatt att det är en annan studio som utvecklar det. Det känns som om Arkane Studios har fullt upp med Deathloop för tillfället.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Mortal Kombat?? De postade en gif för några minuter sedan. Warner Interactive. Har väl gått rykten om detta.

gifsyoucanhear_seeyousoon.gif

https://twitter.com/Xbox/status/1308873790970093569

Hoppas inte Microsoft köper NetherRealm, mest med tanke på hur kasst Killer Instinct vart.
Man får väl hoppas att det inte går så illa med MK serien, drömmen skulle vara ifall det vart tvärt om istället, alltså att NetherRealm tog över Killer Instinct och gjorde ett brutalt techno fighting spel, mer i stil med hur dom första KI spelen var.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Förutsatt att det är en annan studio som utvecklar det. Det känns som om Arkane Studios har fullt upp med Deathloop för tillfället.

De klarar nog av att utveckla två spel åt gången. Prey och Dishonored 2 släpptes med bara ett års mellanrum, och då är båda spelen relativt stora. Deathloop ser ut att vara mer utav en biprodukt av en större produktion än ett spel som de har prioriterat alla resurser till under de senaste åren.

Medlem

IOI letar finansiärer efter Hitman 3 i januari. Dem vill säkert inte behöva leta efter pengar.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Alla dina 4 inlägg på denna sida handlar om hur dåligt MS är. Känns ganska mycket som ett trollkonto?!

Vissa är bara negativa. Finns användare på FZ som känns dom är negativa till precis allt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Vissa är bara negativa. Finns användare på FZ som känns dom är negativa till precis allt

Haha ja


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vissa är bara negativa. Finns användare på FZ som känns dom är negativa till precis allt

Att vara 100 % negativ är dock en bedrift. Vi får se vad hen hamnar på efter 50 inlägg.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Tror inte det är Xbox konsolerna man bryr sig om utan snarare game pass. MS verkar ha fått lite små panik nu när Google Stadia sjösattes och även om det inte gick så bra initialt så är google ett företag som säkerligen kan lösa det på sikt o MS tror agi nte gillar o inte få vara störst, bäst o vackrast haha.
De är kända för att vara enormt aggressiva, till sådan milda grad de har haft lite trubbel med EU lagarna och fått sig några knäpp på nosen ibland.

Vi får se hur det här utvecklas.

Nja, tycker inte Google varit så uthålliga och långsiktiga med investeringar som Microsoft. Många tjänster Google satsat på med fanfar och "buller och bång", men som lagts ner endast ett par år senare. Känns som Stadia är farlig när att hamna här: https://killedbygoogle.com/


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Nja, tycker inte Google varit så uthålliga och långsiktiga med investeringar som Microsoft. Många tjänster Google satsat på med fanfar och "buller och bång", men som lagts ner endast ett par år senare. Känns som Stadia är farlig när att hamna här: https://killedbygoogle.com/

Du har så klart rätt angående google där. De är väl rätt bra på att lägga ned saker när jag tänker efter.
Men jag tror fortfarande på att MS långsiktiga idé inte är att ge oss Xbox maskiner utan de vill ha in oss på tjänster. Det ligger helt i linje med företaget i övrigt och vad de pysslar med utanför spelindustrin.
Om andra, Sony, Nintendo mfl. står får hårdvaran så vill MS stå för tjänsterna och/eller vara publicister på spel som de hintar om nu med köpet av Zenimax Media.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Du har så klart rätt angående google där. De är väl rätt bra på att lägga ned saker när jag tänker efter.
Men jag tror fortfarande på att MS långsiktiga idé inte är att ge oss Xbox maskiner utan de vill ha in oss på tjänster. Det ligger helt i linje med företaget i övrigt och vad de pysslar med utanför spelindustrin.
Om andra, Sony, Nintendo mfl. står får hårdvaran så vill MS stå för tjänsterna och/eller vara publicister på spel som de hintar om nu med köpet av Zenimax Media.

Så du tänker att Series S/X kan vara dom sista konsolerna från Microsoft och att dom betalar Apple, Sony och Nintendo 30%(om inte Epic lyckas bryta eller förhandla ner detta nu) för att få vara på deras platformar istället framöver?

Jag tror inte riktigt på det dom säger, utan dom vill bara vara tillgängliga för så många som möjligt samtidigt som dom maximerar pengaflödet.
Så konsoler är visst viktiga och PC(och android?)kostar dom inget heller så varför inte finnas tillgängliga där?

Släpper dom DX så att Gamepass fungerar i Linux(och apple?) system så skulle jag dock vara mindre skeptisk.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Du har så klart rätt angående google där. De är väl rätt bra på att lägga ned saker när jag tänker efter.
Men jag tror fortfarande på att MS långsiktiga idé inte är att ge oss Xbox maskiner utan de vill ha in oss på tjänster. Det ligger helt i linje med företaget i övrigt och vad de pysslar med utanför spelindustrin.
Om andra, Sony, Nintendo mfl. står får hårdvaran så vill MS stå för tjänsterna och/eller vara publicister på spel som de hintar om nu med köpet av Zenimax Media.

De främsta orsakerna till att MS kommer att fortsätta utveckla Xbox långsiktigt är främst två (även om det finns ett par till);

1. De kan genom att göra liknande OS och till stor del samma API:er för alla, erbjuda spelutvecklare lätt och billigt att utveckla spel som går på PC, Xbox och Xcloud. Detta sparar mycket pengar åt utvecklare, och skapar därmed ett mycket starkt eko-system och maktfaktor för Microsoft.

2. Sony och Nintendo kommer *aldrig* tillåta Microsofts tjänster som Game Pass på deras system.

Så håller helt med om att målet affärsmässigt är att sälja främst tjänster (och i andra hand enstaka spel) för Microsoft, men den strategin fungerar inte om de inte kontrollerar mjukvaran/OS bakom (och Sony eller Nintendo kommer aldrig tillåta det på deras konsoler).

Detta liknar situationen för många biltillverkare, eller tillverkare av skrivare; målet är att tjäna pengar på reservdelar, service, och annat runt om kring, men även om det inte tjänar pengar på själva bilarna och skrivarna, så försvinner hela verksamheten om du skulle sluta tillverka bilar och skrivare.

Dvs. konsoler/bilar/skrivare är ingen vinst att sälja i sig, men en möjliggörare ("enabler" på eng.) för att kunna tjäna bra med pengar på annat direkt relaterat till den hårdvaran.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så du tänker att Series S/X kan vara dom sista konsolerna från Microsoft och att dom betalar Apple, Sony och Nintendo 30%(om inte Epic lyckas bryta eller förhandla ner detta nu) för att få vara på deras platformar istället framöver?

Jag tror inte riktigt på det dom säger, utan dom vill bara vara tillgängliga för så många som möjligt samtidigt som dom maximerar pengaflödet.
Så konsoler är visst viktiga och PC(och android?)kostar dom inget heller så varför inte finnas tillgängliga där?

Släpper dom DX så att Gamepass fungerar i Linux(och apple?) system så skulle jag dock vara mindre skeptisk.

De kör redan på PC och det har också knutit avtal med Samsung mig veterligen o ha game pass som streaming i framtida tv-apparater. Så ja jag tror de kommer lämna Xbox på sikt o låta ngn annan stå för hårdvaran likt de redan gör nu med PC branschen o tv-branschen.
Men det hänger väl lite på vad Sony gör med sitt Playstation Now. Skulle de haka på MS o släppa spel på relasedagen där har de ett enormt övertag mot game pass redan nu då Playstation Now till skillnad mot game pass har rejält mkt spel tillgängliga.
Men då Sony inte har något intresse för tillfället att helhjärtat satsa på premunrateions tjänst så behöver inte MS oroa sig riktigt än. Men Sony lär ha ett vakande öga på utvecklingen så klart. Vi får se hur det utvecklas.

Skrivet av martinot:

De främsta orsakerna till att MS kommer att fortsätta utveckla Xbox långsiktigt är främst två (även om det finns ett par till);

1. De kan genom att göra liknande OS och till stor del samma API:er för alla, erbjuda spelutvecklare lätt och billigt att utveckla spel som går på PC, Xbox och Xcloud. Detta sparar mycket pengar åt utvecklare, och skapar därmed ett mycket starkt eko-system och maktfaktor för Microsoft.

2. Sony och Nintendo kommer *aldrig* tillåta Microsofts tjänster som Game Pass på deras system.

Så håller helt med om att målet affärsmässigt är att sälja främst tjänster (och i andra hand enstaka spel) för Microsoft, men den strategin fungerar inte om de inte kontrollerar mjukvaran/OS bakom (och Sony eller Nintendo kommer aldrig tillåta det på deras konsoler).

Detta liknar situationen för många biltillverkare, eller tillverkare av skrivare; målet är att tjäna pengar på reservdelar, service, och annat runt om kring, men även om det inte tjänar pengar på själva bilarna och skrivarna, så försvinner hela verksamheten om du skulle sluta tillverka bilar och skrivare.

Dvs. konsoler/bilar/skrivare är ingen vinst att sälja i sig, men en möjliggörare ("enabler" på eng.) för att kunna tjäna bra med pengar på annat direkt relaterat till den hårdvaran.

Det är klart game pass inte kommer finnas på Playstation like lite som MS skulle släppa in playstation now på sina maskiner.

Ja det är förvisso sant med biljämförelsen men å andra sidan har MS full kontroll på PC så de står för windows, visst linux finns men det är inte direkt ngt som utmanar Windows som OS och där har game pass så klart en stadig plats.

Vi får se hur det utvecklas. Kanske blir Sony's playstation en sorts Nintendo grej i framtiden. Man har sin skara kunder som köper deras maskiner för deras exklusiva titlarna och kan leva på det. Sony gör trots allt rätt mkt mer än bara playstation. Tv apparater, de har film delen mm mm.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

De kör redan på PC och det har också knutit avtal med Samsung mig veterligen o ha game pass som streaming i framtida tv-apparater. Så ja jag tror de kommer lämna Xbox på sikt o låta ngn annan stå för hårdvaran likt de redan gör nu med PC branschen o tv-branschen.

Det tror inte jag att de kommer göra. Iaf inte så länge vissa kunder efterfrågar konsoler. Den dagen kunder bara strömmar spel, så kommer Microsoft ändå att utveckla konsoler, men med skillnaden att de bara står i rack hos Microsoft istället för hemma i Tv-bänken.

Men fram tills den dagen kommer, så kommer Microsoft inte frivilligt att ge upp konsolmarknaden till Sony.

Inte för att de tjänar något på att sälja konsoler (är förlustaffär allra troligast för både MS och Sony). Men för att de vill sälja Game Pass till de kunder som inte nöjer sig med strömmat (latenser för stora för vissa spel i dagsläget), men samtidigt inte vill gå "all in" och bli en sådan som jag som lägger 10-tusentals kronor på gaming-PC.

Varför nöja sig med att konkurrera på PC (Windows) och molntjänster (Xcloud), när de kan konkurrera med Sony även på konsolsidan och möjligheten att sälja ytterligare abonnemang på Game Pass?

Ur Microsofts affärsperspektiv, och maktperspektiv, så är det mer strategiskt att de är med som en av toppspelarna på tre marknader, istället för att bara nöja sig med två marknader.

Sedan att Microsoft hellre ser att du köper Game Pass till PC, eller Game Pass till molnet (Xcloud), är en annan sak (då tjänar de som allra mest pengar, då de slipper subventionera en Xbox till dig - bästa kunden för Microsoft vinstmässigt).

Men för de användarna som inte nöjer sig med något av de två alternativen, så vill de ändå sälja en Xbox till lätt förlust, för att de då har chansen att sälja Game Pass och andra tjänster.

Tror MS helt enkelt tänker så här: Bättre med en kund som ger en liten vinst, än en som inte är kund alls och därmed inte ger några som helst vinstintäkter.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av SunShine:

Så ja jag tror de kommer lämna Xbox på sikt o låta ngn annan stå för hårdvaran likt de redan gör nu med PC branschen o tv-branschen.

Sidonot och OT-varning:

Microsoft har ifrån början inte gjort några som helst egna datorer. De har främst sålt mjukvara, och till viss del mindre hårdvarutillbehör, till datorer som IBM (med kloner) och Apple tillverkat.

Sedan 2012 så har dock Microsoft börjat att göra datorer i och med Surface, och gör så än idag (skriver detta på en nysläppt Surface-dator som jag köpte så sent som i somras). Riktigt trevliga maskiner! Klar Apple-kvalitet, men absolut inte heller några tråkiga kopior av de (till skillnad från många andra PC-tillverkare, som man kan se tydligt "inspireras" av Apples hårdvara och design).

TV har de dock aldrig tillverkat. Tror inte heller de kommer ge sig in i det. Det har talats om att Apple skulle göra det, men tror inte det heller kommer hända. Konkurrensen är allt för stor. Jättar som Samsung och LG dominerar nästan helt mellan- och premium-segmentet, och resten tas upp av billiga kinesiska "pure brands", och framför allt OEM:are.

Tror det är en större chans att Sony gör en market exit från TV (en av de verksamheter de väldigt länge har haft stora problem med).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Det tror inte jag att de kommer göra. Iaf inte så länge vissa kunder efterfrågar konsoler. Den dagen kunder bara strömmar spel, så kommer Microsoft ändå att utveckla konsoler, men med skillnaden att de bara står i rack hos Microsoft istället för hemma i Tv-bänken.

Men fram tills den dagen kommer, så kommer Microsoft inte frivilligt att ge upp konsolmarknaden till Sony.

Inte för att de tjänar något på att sälja konsoler (är förlustaffär allra troligast för både MS och Sony). Men för att de vill sälja Game Pass till de kunder som inte nöjer sig med strömmat (latenser för stora för vissa spel i dagsläget), men samtidigt inte vill gå "all in" och bli en sådan som jag som lägger 10-tusentals kronor på gaming-PC.

Varför nöja sig med att konkurrera på PC (Windows) och molntjänster (Xcloud), när de kan konkurrera med Sony även på konsolsidan och möjligheten att sälja ytterligare abonnemang på Game Pass?

Ur Microsofts affärsperspektiv, och maktperspektiv, så är det mer strategiskt att de är med som en av toppspelarna på tre marknader, istället för att bara nöja sig med två marknader.

Sedan att Microsoft hellre ser att du köper Game Pass till PC, eller Game Pass till molnet (Xcloud), är en annan sak (då tjänar de som allra mest pengar, då de slipper subventionera en Xbox till dig - bästa kunden för Microsoft vinstmässigt).

Men för de användarna som inte nöjer sig med något av de två alternativen, så vill de ändå sälja en Xbox till lätt förlust, för att de då har chansen att sälja Game Pass och andra tjänster.

Tror MS helt enkelt tänker så här: Bättre med en kund som ger en liten vinst, än en som inte är kund alls och därmed inte ger några som helst vinstintäkter.

Nej jag må ha fel men just nu känns det verkligen så. När även Phil sitter o kläcker ur sig han typ inte bryr sig om vi köper några Xbox maskiner eller inte så får jag inte känslan av att MS bryr sig nämnvärt om sina konsoler utan mer lägger krutet på att kränga tjänster så som game pass.
Vilket jag tror ligger rätt i tiden om man ser det mer långsiktigt. Vilket VDn för MS nu för tiden gör. Han har styrt upp MS rätt rejält han. Nu kommer jag inte på vad han heter bara för det haha..


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Nej jag må ha fel men just nu känns det verkligen så. När även Phil sitter o kläcker ur sig han typ inte bryr sig om vi köper några Xbox maskiner eller inte så får jag inte känslan av att MS bryr sig nämnvärt om sina konsoler utan mer lägger krutet på att kränga tjänster så som game pass.
Vilket jag tror ligger rätt i tiden om man ser det mer långsiktigt. Vilket VDn för MS nu för tiden gör. Han har styrt upp MS rätt rejält han. Nu kommer jag inte på vad han heter bara för det haha..

Köper du deras spel och tjänster på PC (som du har betalat helt självt) så tjänar Microsoft mycket mer pengar på dig än om du köpt en Xbox (som de subventionerat). Du är tvärt om; deras idealkund ur vinstmaximeringsperspektiv!

Men, men, men, men; om du inte skulle haft en grym PC (inte alla som har det, har råd att skaffa det, eller vill ha det) så kan de inte sälja något alls till dig, om de inte har en prisvärd konsol att erbjuda dig. Noll. Nada. Zilch.

Då har Microsofts smarta ekonomer (det är inte för inte Microsoft har en market cap som är 10x mer värd än hela Sonys market cap) räknat ut, att det är bättre att sälja en konsol till förlust till dig, för att du sedan kommer kunna köpa spel och tjänster som gör att de tjänar in de pengarna, och lite mer där till (rakhyvlar/rakblad, skrivare/patroner, bilar/reservdelar). Då får de ändå in pengar och gör en vinst på dig, även om det är en mindre vinst (om du köpt spelen/tjänsterna till PC).

Men som ekonomerna tänkt ut (även om det låter konstigt för dig); en mindre vinst - är bättre än ingen vinst alls.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar