Sparfiler från Dirt 5 på PS4 funkar inte på PS5

Robot
Sparfiler från Dirt 5 på PS4 funkar inte på PS5
Medlem
Gnällkuk

Låter ju som man bara är extremt lata? En sparfil kan ju inte innehålla så mycket mer än värden på olika saker, känns ju inte som det mest komplicerade att konvertera en sparfil?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter ju som man bara är extremt lata? En sparfil kan ju inte innehålla så mycket mer än värden på olika saker, känns ju inte som det mest komplicerade att konvertera en sparfil?

Ja. Pinsamt dåligt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Gäller NBA 2K21 också, tror ärligt talat det är så för de flesta eller alla titlar, vet inte varför däremot

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter ju som man bara är extremt lata? En sparfil kan ju inte innehålla så mycket mer än värden på olika saker, känns ju inte som det mest komplicerade att konvertera en sparfil?

Absolut, datamässigt är det knappast några problem för dem, men det kan ju bero på nån dumhet som Sony har hittat på i bakgrunden.

Medlem

Tråkigt om folk ska behöva ha kvar en PS4 under TV:n bara för att de har lagt mycket tid på ett specifikt spel.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter ju som man bara är extremt lata? En sparfil kan ju inte innehålla så mycket mer än värden på olika saker, känns ju inte som det mest komplicerade att konvertera en sparfil?

PS5:ans ssd är helt enkelt för snabb och högpresterande för att utföra simpla last-gen-uppgifter som att läsa och ladda speldata.

Medlem

Microsoft staplar upp vinster efter vinster.

Medlem
Skrivet av kebbe:

PS5:ans ssd är helt enkelt för snabb och högpresterande för att utföra simpla last-gen-uppgifter som att läsa och ladda speldata.

Sony är nog inte vana vid att hantera eller jobba med strukturer som stödjer bakåtkompatibilitet på samma nivå som Microsoft. De har ju en del operativsystem och mjukvara under bältet vid det här laget. Att stödja bakåtkompatibilitet med sparfiler är en lyx i mitt tycke, har aldrig nyttjat detta med någon annan konsol och hade inga planer på att göra det denna heller. Men kul för de som nu smidigt kan slunga sin förra spelupplevelse in i nästa generation, särskilt eftersom det är mer fokus på en mjuk övergång för spelarna den här gången.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Låter som att det är något på systemnivå som är fel, när allt fler utvecklare tvingas göra såhär.

Medlem

Drar till med en ren gissning här.
Kommer alla sparfiler på ps5 ligga i "molnet" och inte alls lokalt som dom nu gör denna generation?
Sparfiler på ps4 idag är extremt lätta att modda för te.x fusk, vilket är mer eller mindre omöjligt på Xbox.
Kan det vara så att Sony sneglat på Microsoft och följer deras exempel.
Därav problem med gamla sparfiler på ps5?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Gnällkuk
Skrivet av deezel:

Absolut, datamässigt är det knappast några problem för dem, men det kan ju bero på nån dumhet som Sony har hittat på i bakgrunden.

Jo, det är nog bara en programmerare med erfarenhet från båda konsolerna som skulle kunna svara på varför.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Hade ju faktiskt varit intressant och veta orsaken till varför det inte går. Verkar ju gälla så gott som alla spel.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Microsoft staplar upp vinster efter vinster.

Inget #lazydevs?

Brukar ju komma snabbt när det är någonting negativt mot microsoft.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Har dom sagt något generellt vad som gäller sparfiler?
Jag har en drös PS4spel-sparafiler på ett USB som jag vill lägga in på 5:an sedan. Finns det ens någon chans att det kommer att fungera?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Har dom sagt något generellt vad som gäller sparfiler?
Jag har en drös PS4spel-sparafiler på ett USB som jag vill lägga in på 5:an sedan. Finns det ens någon chans att det kommer att fungera?

Spelar du PS4-spel lär de säkerligen fungera.

När det gäller att få dem att fungera till PS5-versioner av samma spel så är det upp till utvecklarna. Det finns uppenbarligen spel där det fungerar och det finns sedan länge spel där man kan dela sparfil mellan PS3, PS4 och Vita.

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Låter som att det är något på systemnivå som är fel, när allt fler utvecklare tvingas göra såhär.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Hade ju faktiskt varit intressant och veta orsaken till varför det inte går. Verkar ju gälla så gott som alla spel.

Mer sannolikt än att det är något fel på systemnivå som Ribcage felaktigt försöker sprida så kan är det nog större sannolikhet att det är Sony som låter det vara upp till utvecklarna själva att beslutet om det implementeras istället. För Miles Morales till exempel kan du ju fortsätta på ps4 sparfilen. Vilket borde vara omöjligt om det är något som är fel på systemnivå.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Vafan, säg att detta är ett skämt. Jag har massor med spel till min PS4:a jag lagt flera 100 timmar på som jag vill fortsätta spela, så om nu inte sparfilerna kommer vara bakåtkompatibla, spelar det ju föga roll om spelen är bakåtkompatibla, då tvingas man ju ändå har ps4:an kvar på TV-bänken

Avstängd
Skrivet av twilek:

Vafan, säg att detta är ett skämt. Jag har massor med spel till min PS4:a jag lagt flera 100 timmar på som jag vill fortsätta spela, så om nu inte sparfilerna kommer vara bakåtkompatibla, spelar det ju föga roll om spelen är bakåtkompatibla, då tvingas man ju ändå har ps4:an kvar på TV-bänken

Sparfilerna som inte är kompatibla är till några av spelen som ligger under Sonys free-upgrade-path. Alltså spel som du kan uppgradera till PS5 versionen. Om detta är orsakat av Sony eller om det ligger på utvecklarnas axlar vet vi inte i dagsläget.

Bakåtkompatibla spel och deras sparfiler ska nog fungera som vanligt.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Mer sannolikt än att det är något fel på systemnivå som Ribcage felaktigt försöker sprida så kan är det nog större sannolikhet att det är Sony som låter det vara upp till utvecklarna själva att beslutet om det implementeras istället.

Så din gissning är att MS tvingar utvecklare? Och att många utvecklare gör valet att bara ha den funktionen till en konsol? Låter extremt långsökt att de skulle välja att vara så anti-consumer. Men visst, det är en gissning.

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Så din gissning är att MS tvingar utvecklare? Och att många utvecklare gör valet att bara ha den funktionen till en konsol? Låter extremt långsökt att de skulle välja att vara så anti-consumer. Men visst, det är en gissning.

Varifrån tar du det? Och om Microsoft gör det är det väl bara positivt denna gång eller?
Säger bara att det är mer sannolikt att Sony låter utvecklarna själv välja vad som ska följa med vid uppgraderingen.

Microsoft har ju sitt Smart Delivery där allt följer med. Hur mycket jobb det ligger bakom vet jag inte men att som du gissa på att det är på grund av något fel på systemnivå är ju bara befängt.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av deezel:

Absolut, datamässigt är det knappast några problem för dem, men det kan ju bero på nån dumhet som Sony har hittat på i bakgrunden.

Nu har jag inte jobbat med platformsbackend för varken PS5 eller XSX, men för både PS3/360 och PS4/XB1 var det stora skillnader på hur användarvänliga MS är jämfört med Sony. Bara en enkel sak som att Sony har (hade?) en hård split mellan regioner med egna regler och testkrav och sjukt krångliga verktyg.

Var på konferensen när Sony presenterade PS4an för utvecklare, Mark Cerny lovade att allt skulle bli enklare med en region, bättre support och enklare regler men nope. Hoppas det är lite bättre nu iaf.

Medlem
Skrivet av Checker:

Inget #lazydevs?

Brukar ju komma snabbt när det är någonting negativt mot microsoft.

Har ju inget med utvecklarna att göra. Detta är Sony som vill ha ytterligare 30%.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Har ju inget med utvecklarna att göra. Detta är Sony som vill ha ytterligare 30%.

30% av vad? Sparfiler? Vad jag vet finns det väl ingen plattform där man måste betala extra för att få spara sina spel. (Räknar inte med forntidens minneskort)


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Bakåtkompatibla spel och deras sparfiler ska nog fungera som vanligt.

Ja, jag hoppas verkligen du har rätt! Annars är det ju en riktig bummer. Att man inte kan ladda ps4:a saves i ps5-versioner kan jag leva med. Att inte kunna ladda ps4:a saves i ps4-spel på ps5 skulle dock vara svårare att leva med. Har redan två Playstations i TV-bänken i vardagsrummet, har inte lust att ha en tredje (allt som allt 4 konsoler plus en PC i vardagsrummet just nu, får inte plats med så mycket mer) :/

Medlem
Skrivet av Checker:

Varifrån tar du det? Och om Microsoft gör det är det väl bara positivt denna gång eller?
Säger bara att det är mer sannolikt att Sony låter utvecklarna själv välja vad som ska följa med vid uppgraderingen.

Av din text, där du skriver att det är upp till utvecklarna som din gissning. Det betyder att de väljer att göra så på en konsol och inte en annan, enbart för att de är så extremt anti-consumer att de enbart gör det om de blir tvingade? Åtminstone tre olika utvecklare som beter sig så. På tal om befängt.

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Av din text, där du skriver att det är upp till utvecklarna som din gissning. Det betyder att de väljer att göra så på en konsol och inte en annan, enbart för att de är så extremt anti-consumer att de enbart gör det om de blir tvingade? Åtminstone tre olika utvecklare som beter sig så. På tal om befängt.

Var har jag sagt att det är anti-consumer? Det är ju bara positivt att sparfiler följer med. Jag klagar inte över hur Microsoft gör det, men har även förståelse över att det kan finnas andra faktorer som spelar in på dessa typer av beslut. Behöver som sagt inte bero på något fel på systemnivå.

Innebär inte smart delivery att dessa saker måste följa med? Så på ett sätt så tvingar ju nog Microsoft då utvecklare att göra det till konsumenters fördel, vilket är absoluta motsatsen till anti-consumer eller?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Var har jag sagt att det är anti-consumer? Det är ju bara positivt att sparfiler följer med. Jag klagar inte över hur Microsoft gör det, men har även förståelse över att det kan finnas andra faktorer som spelar in på dessa typer av beslut. Behöver som sagt inte bero på något fel på systemnivå.

Innebär inte smart delivery att dessa saker måste följa med? Så på ett sätt så tvingar ju nog Microsoft då utvecklare att göra det till konsumenters fördel, vilket är absoluta motsatsen till anti-consumer eller?

Det är jag som säger att det är anti-consumer att de väljer att göra så att de INTE följer med, på bara en av konsolerna. Att de väljer att nyttja smart delivery är såklart inte det. Vi skrev om PS5. Du gissade att när det är valbart så tar de det enklaste valet, att göra såhär. Minst tre olika utvecklare.

"Innebär inte smart delivery att dessa saker måste följa med? "

De måste inte använda smart delivery. Men smart delivery är, på systemnivå, nånting som underlättar hela den processen tydligen. Xbox sparfiler lagras i molnet och översätts enkelt vad jag läst.

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Det är jag som säger att det är anti-consumer att de väljer att göra så att de INTE följer med, på bara en av konsolerna.

Kanske det då. Jag vet inte. Du vet inte heller om det är fel på systemnivå, vilket det då alltså troligtvis inte är eftersom det även finns titlar som erbjuder cross-saves.

Sony har sina guidelines och Microsoft sina. Vad utvecklare väljer att göra med dessa är upp till dom själva.
Utvecklarna ville erbjuda gratis next gen uppgradering. Sony och Microsoft har olika krav på vad uppgraderingen måste innehålla. Microsoft är mera strikt medan sony låter dom ha mer valfrihet.

Att hävda att det skulle bero på att det är systemnivå fel är lika befängt som att jag skulle hävda att det är Microsoft som betalar utvecklare för att dom ska hålla bort sparfilerna från playstation


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

12
Skriv svar