Sony tror att PS5-starten slår PS4:ns – över 7 miljoner konsoler ska säljas

Robot
Sony tror att PS5-starten slår PS4:ns – över 7 miljoner konsoler ska säljas

Det ska sägas att PS4:ns start var briljant.

#playstation-5, #sony


Inaktiv

Det tror jag definitivt. Sony kommer ha med sig en skjuts från PS4:an. Om ett par år tror jag dock Xbox kommer komma ikapp bättre än föregående generation med tanke på att Microsoft har många potentiella toppspel på gång.

Medlem

Då får dom sätta igång fabrikerna

Medlem

Det tror jag, spel är ju hetare än någonsin och PS4 har gått väldigt bra, fått fint momentum.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Då får dom sätta igång fabrikerna

Precis vad jag tänkte. Svårt att få bättre start om tillverkningen och logistiken kärvar.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Nog kan de klara av det, men Prenumerationstjänsten som Microsoft har kommer att locka många familjer $35 och $25 (tar siffrorna ur minnet) i månaden är lättare att svälja för många familjer än $499 plus gold/PS plus och då har man inga spel i princip ännu.
Framförallt är det lättare för barnen/tonåringen att sälja det åt Föräldrarna, skippar veckopengen gör lite sysslor t.ex.

It's not a lake, it's an ocean

Inte omöjligt. Huruvida PS5 kommer sälja lika bra som PS4 över tid är dock en annan femma. Känslan är väl att Microsoft bjuder lite bättre motstånd denna gång.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Dex
Medlem
Skrivet av Iceman88:

Nog kan de klara av det, men Prenumerationstjänsten som Microsoft har kommer att locka många familjer $35 och $25 (tar siffrorna ur minnet) i månaden är lättare att svälja för många familjer än $499 plus gold/PS plus och då har man inga spel i princip ännu.
Framförallt är det lättare för barnen/tonåringen att sälja det åt Föräldrarna, skippar veckopengen gör lite sysslor t.ex.

När man ser omröstningar på diverse sidor som FZ och IGN osv så verkar fortfarande majoriteten satsa på PS över Xbox dock.

Inte så konstigt då man kan köpa en PS och sen spela alla Xbox spelen på sin PC så får man det bästa av båda världarna

Medlem
Skrivet av dex20:

När man ser omröstningar på diverse sidor som FZ och IGN osv så verkar fortfarande majoriteten satsa på PS över Xbox dock.

Inte så konstigt då man kan köpa en PS och sen spela alla Xbox spelen på sin PC så får man det bästa av båda världarna

Det är ju en nischad grupp som är på fz och ign... Majoriteten av alla konsollern skulle jag tro köps av föräldrar... Och ännu större del har inte en kapabel och för Gamepass spelen..

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Nog kan de klara av det, men Prenumerationstjänsten som Microsoft har kommer att locka många familjer $35 och $25 (tar siffrorna ur minnet) i månaden är lättare att svälja för många familjer än $499 plus gold/PS plus och då har man inga spel i princip ännu.
Framförallt är det lättare för barnen/tonåringen att sälja det åt Föräldrarna, skippar veckopengen gör lite sysslor t.ex.

Själv har jag 4 barn och köper mycket hellre en konsol för fullpris. Tillräckligt med månadskostnader. Däremot tycker jag PS historiskt har haft bättre PG13 fokus än Xbox historiskt vilket också är viktigt för en familjefar ☺️

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Nog kan de klara av det, men Prenumerationstjänsten som Microsoft har kommer att locka många familjer $35 och $25 (tar siffrorna ur minnet) i månaden är lättare att svälja för många familjer än $499 plus gold/PS plus och då har man inga spel i princip ännu.
Framförallt är det lättare för barnen/tonåringen att sälja det åt Föräldrarna, skippar veckopengen gör lite sysslor t.ex.

Jodå, PS plus collection släpps i samband med PS5 och innehåller många bra spel.
Gamepass har ett rätt stort övertag, men Sony har fortfarande möjlighet att skapa en stark konkurrent genom att förbättra PS Now.

Avbetalningsplanen på Series S/X är dock rätt trevligt, jag tror inte att det kommer göra stora skillnader, men dom kommer nog ta några % av marknaden där.
Fattiga studenter kanske kan vara en målgrupp?

Ska bli spännande att följa utvecklingen, det kommer ju också flera bra titlar under nästa år(men jag är dock nöjd med release spelen, speciellt om man räknar in Cyberpunk).

Medlem

Xbox kommer nog få en del gratis försäljning eftersom jag misstänker att en hel del oinsatta kommer att tro att gamepass innebär att ALLA spel ingår till maskinen. Smart MS

Medlem

Det är nog definitivt inte några problem.
Fixar de bara konsoler så lär de gå åt som smör i solsken.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Är ingen analytiker, men känns som att MS har ett sjukt bra erbjudande jämfört med sist, plus folks förmodade sämre ekonomi pga Covid-19 samt sannolika fördröjningar i tillverkningen av samma anledning gör mig inte direkt sugen på att sätta pengar på detta.

Medlem

Jag köper en PS5 när en annan design släpps. Kommande ”S”, ”mini”, ”Max”, ”series ps-pi-4.13 eller ”PRO”


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av dex20:

Inte så konstigt då man kan köpa en PS och sen spela alla Xbox spelen på sin PC så får man det bästa av båda världarna

Frågan är om så många har gaming-datorer, många har på FZ, själv vet jag ingen i min bekantskapskrets som har en gaming-dator som är över 30 år. I dagens samhälle har ju folk knappt laptops ens. Så Xbox Game Pass är ju väldigt intressant när man inte har en dator att spela på.

Men tror Playstation lever på Fifa något extremt, känns som alla spelar Fifa på Playstation, för att dom sponsrar Champions League osv.
Ser man nyhetsmässigt och hypandet, känns det som Xbox har övertaget, det skrivs ju knappt något intressant om Playstation. Får se när pressen får ut sina konsoler inför lanseringen.

Medlem

Det är väl lite av en no-brainer så länge de klarar av logistik och produktion? Konsolmarknaden hade 2020 ca 39,6 miljoner $ i intäkter jämfört med 2013 då man hade 29,6 miljoner $. En ökning med 133%. Så teoretiskt sätt finns det ju mer pengar att spendera och fler spelare att tillfredställa. Borde kunna sälja runt 8 miljoner konsoller. Corona skapar säkert oro i vissa plånböcker men samtidigt är spel/streamingmetoder industrin en av de industrier som går bäst för att vi är hemma i högre grad (vissa kanske tom permitterade) och lägger därmed mer pengar på spel och hemma aktiviteter än i vanliga fall. Dessutom är båda maskinerna bakåtkompatibel vilket lättar trycket på bra releasetitlar. Jag har själv en PS4 gen 1 som jag vägrar spela på för att den låter för mycket och tillsammans med CP2077 utgör min backlog många speltimmar innan jag kommer sukta efter nextgen spel.

Tror både Xbox och Playstation kommer slå nya rekord.

Medlem
Skrivet av dex20:

När man ser omröstningar på diverse sidor som FZ och IGN osv så verkar fortfarande majoriteten satsa på PS över Xbox dock.

Inte så konstigt då man kan köpa en PS och sen spela alla Xbox spelen på sin PC så får man det bästa av båda världarna

Jag har en gaming pc men kommer fortfarande köra på Xbox denna generation till mina ungar för att få ha min PC ifred
Dem spel dem spelar släpps ändå på båda konsollerna och dem PS exklusiva spelen är ändå inget för mig så jag är enbart ute efter en bra deal, och då blir det självklart Xbox series X med All Access erbjudandet för min del.

Game Pass modellen med prenumeration blir ju mer och mer lockande även pga dem nu höjda spelpriserna som kryper upp emot 7-800 kr, då är Game Pass lättare att svälja.

Medlem

Inget konstigt. Antal gamers har väl tredubblats sedan ps4 släpptes. Så logiskt sett lär de sälja mer dag 1.
Självklart är den statistiken tagen direkt ur min bak

NuZ
Testpilot

Gaming har ökat många många procent. Även de som spöade nördar i skolkorridoren spelar PC/Mobil/konsolspel nu så jag är övertygad om att nya konsolerna kommer sälja mycket snabbare än för 6år sedan


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Det tror jag definitivt. Sony kommer ha med sig en skjuts från PS4:an. Om ett par år tror jag dock Xbox kommer komma ikapp bättre än föregående generation med tanke på att Microsoft har många potentiella toppspel på gång.

Svårt tro detta, xbox=pc


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Svårt att tro att PS5 kommer gå bättre än PS4 speciellt när dom håller på och gör bort sig på hemmaplan.

Medlem

I runda slängar finns det 100 miljoner ps4 ägare där ute. Enligt nötterna på Sony så är det alltså bara cirka 10% av dem som vill ha en PS5 när den släpps?

Hur i helvete kan man släppa en ny konsol när det inte finns i närheten av tillverkade konsoler att tillgodose massorna?

Suck.


signatur

"High life on low budget"

1
Skriv svar