Leveransproblem för Playstation 5 kan bestå till sommaren

Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Mja. Man ska nog inte bara lasta butikerna för det här. Webhallen sa i en skriven kommentar i sitt forum att de var osäkra på hur många konsoler de får. Givetvis vill de knyta kunder till sig med extremt tidiga förbokningar (vi kan t.ex. boka Half-Life 3 hos dem...), och man kan tycka att det vore snyggt att säga stopp vid orimligt många beställningar. Men då går kunderna dels till andra, dels vet de inte exakt hur många konsoler de får av Sony (skrev de i sitt forum). Detta har antytts hos andra butiker också, att mängden är osäker.

Vill man knyta till sig kunder på ett sätt som är osäkert. Får man ju ta smällen för om det skiter sig. Att räkna med att Nordisk Film kan leverera exakt de antal konsoler man vill ha är en farlig strategi. Särskilt om man är en medelstor aktör i sammanhanget.

Sedan ska man lägga till Covid-19-ekvationen. Många har kunnat spendera mindre (restaurangbesök, etc), vilket betyder mer pengar på kontot. Mer pengar på kontot betyder större köpmöjligheter. Just nu är vi en period där personer spenderar mer tid hemma. Då innebär en konsol för hemmabruk ett större habegär.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Checker:

Är detta "När Komplett öppnade för förhandsbokningar var det baserat p​​å den information vi fick av Sony som tillverkar nya Playstation. Sedan lyckades Sony inte möta vad företaget hade lovat marknaden." ett direkt quote från komplett?

Ordvalet där är ju lite diffust.
"Sedan lyckades Sony inte möta vad företaget hade lovat marknaden".

Detta citat leder till tolkningsfråga. Är "företaget" sony eller komplett?

För mig låter det som att sony inte kunde leverera vad komplett lovat slutkunder.
Det är ju trots allt slutkunderna som är marknaden. Och det är komplett som sköter den biten.
Men att dom ändå försöker skylla ifrån sig på Sony

Jag tror att butikerna/åf tagit sig själva vatten över huvudet. Dem kanske tror att dem är större än vad dem faktiskt är. En kedja som media markt och elgiganten får garanterat fler enheter än webhallen, komplett, init då dem har mer muskler i förhandling och täcks upp av stora ägandebolag.

Men klart att man aldrig skulle ge ut information om hur många enheter man får, utan istället ha öppen förbokning och locka kunder. Kunder som idag är rasande och mest troligt aldrig komma handla hos den åf igen.
Falsk marknadsföring är inget nytt.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Jag tror att butikerna/åf tagit sig själva vatten över huvudet. Dem kanske tror att dem är större än vad dem faktiskt är. En kedja som media markt och elgiganten får garanterat fler enheter än webhallen, komplett, init då dem har mer muskler i förhandling och täcks upp av stora ägandebolag.

Men klart att man aldrig skulle ge ut information om hur många enheter man får, utan istället ha öppen förbokning och locka kunder. Kunder som idag är rasande och mest troligt aldrig komma handla hos den åf igen.
Falsk marknadsföring är inget nytt.

Jag tror du har en poäng. Webhallen, Komplett och Inet har bättre kunskap och service men inte lika stora logistiska resurser som Mediamarkt och Elgiganten. De senare har i sin tur mycket sämre teknisk kompetens, tillgänglighet och service. Jag skulle välja de förstnämnda alla dagar i veckan men i detta fallet med ny konsol är det nog bäst att välja de stora drakarna.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Redaktör
Skrivet av Nosnos:

Självklart inte bara butikernas fel, men det känns som att den vanligaste attityden är "Varför gör inte bara Sony, MS, etc fler konsoler"? Som om de ha replikator-teknologi från Star Trek. Eller att de medvetet skulle hålla tillbaka antalet konsoler. Det är svårt under normala förhållande att förutse hur mycket du kan producera av fysiska produkter och det värdsläge vi har just nu gör det ju inte lättare direkt. Sen behöver ju får man ju skilja på brist som beror på att det inte produceras lika många enheter som utlovats och brist som beror på att det helt enkelt är fler som vill ha varan än vad de under optimala förhållanden kunde producera. Här är det ju troligen en kombination där det aldrig var troligt att de skulle kunna täcka behovet med tanke på hur många som vill ha en på releasedagen men där de samtidigt inte kan leverera så många som de planerade att leverera i början av året.

Men ja, butikerna måste överleva de också och då kan de inte bara låta bli att ha tidigare förhandsbokningar för då går de någon annanstans. Vad jag däremot efterfrågor är en öppenhet kring det hela. Det är inte tekniskt svårt att skriva vilken plats man har i kön eller lägga ut information om hur många enheter man räknar med att få, så att vi som konsumenter kan ta egna beslut kring det. Det är ju ett rent affärsmässigt beslut snarare än ett tekniskt och där tror jag personligen att de faktiskt skulle tjäna på öppenhet, speciellt i det långa loppet.

Sen så tycker väl jag att det som alltid när det gäller sånt här är en överdriven reaktion där det verkar som att hela världen går under, att hela hösten är förstörd, etc etc bara för att man inte får sin konsol när man hoppades att få den. Är ju en jävla floskel men jag tycker den är viktig i sammanhanget att även om man inte kan alltid kan påverka vad som sker så kan man påverka sin egen reaktion och agerande som följd av skeendet. Vill du se det här som något tokhemskt så kan du göra det, vill du ta det som en klackspark så kan du göra det, att få en ny konsol på releasedagen ligger nog inte tokhögt på Maslows behovstrappa

Det kan vara så att butikerna inte berättar om antalet köande eftersom det då kan gå att räkna ut antal förbokare, vilket de nog vill hålla för sig själva. Dessutom kan det finnas avtal med tillverkarna som förbjuder det, inte heller de lär vilja att folk vet hur många exemplar de förser varje butik med.

Fullt medhåll om Maslow.


signatur
Flakmonkey
Skrivet av Tomas Helenius:

Det kan vara så att butikerna inte berättar om antalet köande eftersom det då kan gå att räkna ut antal förbokare, vilket de nog vill hålla för sig själva. Dessutom kan det finnas avtal med tillverkarna som förbjuder det, inte heller de lär vilja att folk vet hur många exemplar de förser varje butik med.

Fullt medhåll om Maslow.

Självklart kan det finnas legala anledningar till varför men om man bortser från det så är det ju ändå ett rent affärsmässigt beslut där det handlar om att tjäna så mycket som möjligt och väga det mot förbättrad/försämrad goodwill. Uppenbarligen så har Webhallen gjort bedömningen (troligen en korrekt sådan) att det är så här de vinstmaximerar sin verksamhet. De får en massa förbokningar (uppenbarligen mycket fler än vad de kan leverera) och även om många säger att de ska byta sin förbokning mot något annat ställe så kommer många hänga kvar vid sina (jag själv inkluderad). Hade jag däremot inte kunnat förboka i första läget hade jag förbokat någon annanstans där det var möjligt och då hade jag varit en garanterat förlorad kund jämfört med en potentiellt förlorad.

Goodwill förlorar de kortsiktigt men vi konsumenter glömmer lätt och snabbt, framförallt när det är en butik som är poppis i övrigt. Det blir lite spott och spe nu men ge det några dagar, veckor, månader så spelar det ingen roll längre. Hade de fått bättre Goodwill genom att vara öppnare med processen (om det varit möjligt rent avtalsmässigt) och se till så att alla som förbokade faktiskt fick sina konsoler genom att spärra förhandsbokningen när så många var bokade? Troligtvis, men bra goodwill precis som dålig har en tendens att glömmas bort den.

Så även om de kunde vara öppna med det hela och tighta upp förhandsbokningen så att ingen (eller iaf så få som möjligt) blir utan så förstår jag varför de gör såhär. Och även om jag på ett personligt plan skulle uppskatta det så skulle jag nog skött det på ett liknande sätt själv om jag var i deras position där mitt mål är att det ska gå så bra för min butikskedja som möjligt.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Självklart kan det finnas legala anledningar till varför men om man bortser från det så är det ju ändå ett rent affärsmässigt beslut där det handlar om att tjäna så mycket som möjligt och väga det mot förbättrad/försämrad goodwill. Uppenbarligen så har Webhallen gjort bedömningen (troligen en korrekt sådan) att det är så här de vinstmaximerar sin verksamhet. De får en massa förbokningar (uppenbarligen mycket fler än vad de kan leverera) och även om många säger att de ska byta sin förbokning mot något annat ställe så kommer många hänga kvar vid sina (jag själv inkluderad). Hade jag däremot inte kunnat förboka i första läget hade jag förbokat någon annanstans där det var möjligt och då hade jag varit en garanterat förlorad kund jämfört med en potentiellt förlorad.

Goodwill förlorar de kortsiktigt men vi konsumenter glömmer lätt och snabbt, framförallt när det är en butik som är poppis i övrigt. Det blir lite spott och spe nu men ge det några dagar, veckor, månader så spelar det ingen roll längre. Hade de fått bättre Goodwill genom att vara öppnare med processen (om det varit möjligt rent avtalsmässigt) och se till så att alla som förbokade faktiskt fick sina konsoler genom att spärra förhandsbokningen när så många var bokade? Troligtvis, men bra goodwill precis som dålig har en tendens att glömmas bort den.

Så även om de kunde vara öppna med det hela och tighta upp förhandsbokningen så att ingen (eller iaf så få som möjligt) blir utan så förstår jag varför de gör såhär. Och även om jag på ett personligt plan skulle uppskatta det så skulle jag nog skött det på ett liknande sätt själv om jag var i deras position där mitt mål är att det ska gå så bra för min butikskedja som möjligt.

Vart med i del avtal när man får in nysläpp av vissa saker, och mycket kan ändras för tilldelning från initial tilldelning till ett släpp.

Enda sättet att vara säkra på att man bara säljer så mycket man har är att inte ha förbokningar alls och ha first come first serve på releasedag.

Och som sagt, tilldelning får/vill man oftast inte dela av olika anledningar, ännu mer strikt om man är ett aktiebolag då det kan påverka kursen något sjukt mycket.

Medlem
Skrivet av Kris:

För mig är spelet betydligt mer intressant än konsolerna. Konsolerna är inte ens i par med den tekniska utvecklingen på PC och innan folk ens få se skymten av en konsol är de inte "nextgen" längre.

Man kan inte enbart jämföra CPU och GPU rakt av. Aldrig kunnat. Kolla bara på Last of US 2. Som ser bättre ut än de flesta spel till PC, till en 7 år gammal konsol med antik hårdvara.

Det som gör de nya konsolerna intressant är att snabb lagring blir normaliserat. På PC måste fortfarande spelen kunna rulla optimalt på (och designas efter) en gammal 5400rpm-disk från -97.

Jag äger själv en fet speldator, plus alla konsolerna. Men det ska bli intressant att se vad det kommer för spel om 1-2 år.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Man kan inte enbart jämföra CPU och GPU rakt av. Aldrig kunnat. Kolla bara på Last of US 2. Som ser bättre ut än de flesta spel till PC, till en 7 år gammal konsol med antik hårdvara.

Det som gör de nya konsolerna intressant är att snabb lagring blir normaliserat. På PC måste fortfarande spelen kunna rulla optimalt på (och designas efter) en gammal 5400rpm-disk från -97.

Jag äger själv en fet speldator, plus alla konsolerna. Men det ska bli intressant att se vad det kommer för spel om 1-2 år.

Om du nu har en speldator så borde du vara medveten om att PC har betydligt bättre teknologi och mer kraft en konsolerna. Vill du ha mer kraft så köper du en PC. Jag kör hellre konsol idag eftersom jag tycker det är skönare att sitta i soffan med handkontroll än att sitta med tangentbord och mus. Snabb lagring med Sonys mått mätt har ju varit standard i PC i flera år. Sedan är PC avsevärt dyrare och kräver mer kunskap för att få ihop ett vettigt bygge.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Ambassadör
Xbox

Ett sätt att slippa konstiga förbokningar och glädjekalkyler från återförsäljare är ju att köpa direkt från källan. Microsoft öppnade inte sina förbokningar förrän på det utsatta datumet och tiden, gick fint att köpa direkt från dem om man hängde på det digitala låset. När det var slut så var det slut, och de fyller på efterhand.

Cut out the middle man fungerar oftast bäst.


signatur

Jump in.

Medlem

Tror/inbillar mig att "risken" är större att få en om stället man köper på kräver förhandsbetalning, dvs. man ska ligga ute med kulorna utan att veta tilldelningen.

Många har nog förbokat överallt så misstänker att det kan vara svårt att få en korrekt bild av hur det ser ut, dvs. en levererad ger antagligen också en minskning i ett par köer till där samma person också antagligen bokat maskin (om man nu inte tror det går att shoppa/sälja och tar det jobbet).

Ser verkligen fram emot (inget ps5 krav iofs. vad jag förstår) att köra Hitman 3 VR, blir min första VR titel, men vet inte om jag vågar köpa nuvarande version av psvr då kanske/antagligen? en ny endats ps5 står för dörren?
(ej konsolspelare normalt, grabbens domän men ska prova lite mera nu)


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Jag får nog inte heller. Bokade xbox på webhallen i september förra året. Men glad för det är jag. Jag kommer ändå kunna spela alla nya släpp. Tills 2024 om jag vill på min xbox x. Det har xbox sagt. Alla nya spel som får en xsx är också spelbara på den jag har. Så det är lugnt.

Edit. Inte alla då som medium och så t. Men de spel jag spelar kommer kunna spelas på den jag har nu.

Vore kul annars. Halva spelvärlden kan inte köpa nya spel förens maj nästa år. Haha. Vilken syn. Spelstudios gör första kvartalet till det sämsta någonsin, för ingen kan köpa spel. Haha. Jag kommer köpa medium när jag har min xbox så där kommer det inte säljas många spel eller spelas på gamepass tills folket runtom världen får en konsol, om man inte har en pc då, vilket jag aldrig skulle köpa själv. Föredrar soff-spelande

Medlem

Tror ni att det ska finnas PS5 i butikernas hyllor den 19e November att man koper den utan att boka den

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Haha ja. Jag satt i en liten sketen solstol utanför Media Markt vid PS4-releasen i Sundsvall. Jag var först på plats kvällen innan. Hade med mig mackor, clementiner(haha), kaffetermos och annat gott.

Problem uppstod förstås framåt morgonkvisten när jag höll på att pissa och skita på mig... Men jag vägrade lämna min sketna stol från 90-talet. Jag skulle fan först in.

Media Markt hade lovat dagen före att det var först till kvarn som gällde, och de stod och tog emot oss när de öppnade.

Men vad händer då? Jo, så var det tydligen inte alls!!!! Utan folk som kommit 10 minuter innan öppning kutade in och roffade åt sig. Medan jag, halvt döende, chillade in med skräp-stolen under armen. För jag hade blivit lovad av halva personalstyrkan..

Men bisarrt nog så lyckades jag få den sista PS4:an.. Tack vare en tjej och en kille, syskon, som kom tvåa efter mig kvällen innan (nån timme efter mig). De var före mig in. Syrran hans roffade åt sig den sista PS4:an. Men brorsan hennes, i vad som bara kan liknas vid ett ZEN-moment, bad (halvt tvingade) sin syrra att ge den till mig. Eftersom jag de facto var först på plats.

Stort! Om du ser detta, du vars namn jag glömt, tack igen!

Han ville ha den lika mycket som mig, och hade stått där i säkert 12 timmar (kallt var det också!), men gav ändå bort den.

Fyfan, var en jävla pärs. Mest pga att magen la av totalt några timmar innan öppning. Haha.

On topic: Fick idag reda på att jag får min PS5 i december (Media Markt). Vågar man hoppas på att det stämmer? Och när i december.. Imorn får jag veta hur XSX-bokningen ligger till på samma ställe.

Fyfan vad jobbigt men vad fint av dom att ge dig konsolen. Har du fått svar från media markt redan? När bokade du där ifrån?

Mvh

jbx
Medlem

Fått min bekräftat till day one, bokade för ganska precis ett år sedan (cdon) sen får vi se hur sugen jag är nu när jag precis fått mitt 3080..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ett sätt att slippa konstiga förbokningar och glädjekalkyler från återförsäljare är ju att köpa direkt från källan. Microsoft öppnade inte sina förbokningar förrän på det utsatta datumet och tiden, gick fint att köpa direkt från dem om man hängde på det digitala låset. När det var slut så var det slut, och de fyller på efterhand.

Cut out the middle man fungerar oftast bäst.

När det gäller PS5 konsoler det är högt tryck nu annars , kanske lite bättee situation med Xbox konsoler vid lansering ,men man får hoppas att det ska blir ännu bättre med PS5 i Januari -Februari, att man ska kunna köpa den när man vill i butiken och inte stressa sig för mycke om bokningar och så vidare..

Medlem
Skrivet av denza:

Jag får nog inte heller. Bokade xbox på webhallen i september förra året. Men glad för det är jag. Jag kommer ändå kunna spela alla nya släpp. Tills 2024 om jag vill på min xbox x. Det har xbox sagt. Alla nya spel som får en xsx är också spelbara på den jag har. Så det är lugnt.

Edit. Inte alla då som medium och så t. Men de spel jag spelar kommer kunna spelas på den jag har nu.

Vore kul annars. Halva spelvärlden kan inte köpa nya spel förens maj nästa år. Haha. Vilken syn. Spelstudios gör första kvartalet till det sämsta någonsin, för ingen kan köpa spel. Haha. Jag kommer köpa medium när jag har min xbox så där kommer det inte säljas många spel eller spelas på gamepass tills folket runtom världen får en konsol, om man inte har en pc då, vilket jag aldrig skulle köpa själv. Föredrar soff-spelande

Det ska finnas mer xbox konsoler än PS5 konsoler säkert vid lanseringen ...

Medlem
Skrivet av cb99:

Tror/inbillar mig att "risken" är större att få en om stället man köper på kräver förhandsbetalning, dvs. man ska ligga ute med kulorna utan att veta tilldelningen.

Många har nog förbokat överallt så misstänker att det kan vara svårt att få en korrekt bild av hur det ser ut, dvs. en levererad ger antagligen också en minskning i ett par köer till där samma person också antagligen bokat maskin (om man nu inte tror det går att shoppa/sälja och tar det jobbet).

Ser verkligen fram emot (inget ps5 krav iofs. vad jag förstår) att köra Hitman 3 VR, blir min första VR titel, men vet inte om jag vågar köpa nuvarande version av psvr då kanske/antagligen? en ny endats ps5 står för dörren?
(ej konsolspelare normalt, grabbens domän men ska prova lite mera nu)

Jag har förbokat min i Juni 2020 detta året hos MediMarkt och de säger att jag kommer inte kunna få en vid lanseringen den 19e November ...Men det är nog bättre och vänta någon månad till och få chans att köpa den i butiken när man kan och när man vill , helt enkelt

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det kan vara så att butikerna inte berättar om antalet köande eftersom det då kan gå att räkna ut antal förbokare, vilket de nog vill hålla för sig själva. Dessutom kan det finnas avtal med tillverkarna som förbjuder det, inte heller de lär vilja att folk vet hur många exemplar de förser varje butik med.

Fullt medhåll om Maslow.

Håller med dig , men annars vad tror du , när ska man kunna köpa butiks exemplar utan att man behöver boka den ?

Medlem
Skrivet av Kris:

Jag tror du har en poäng. Webhallen, Komplett och Inet har bättre kunskap och service men inte lika stora logistiska resurser som Mediamarkt och Elgiganten. De senare har i sin tur mycket sämre teknisk kompetens, tillgänglighet och service. Jag skulle välja de förstnämnda alla dagar i veckan men i detta fallet med ny konsol är det nog bäst att välja de stora drakarna.

Jag har varit och pratade med El Gigantens kun

Medlem

Jag har varit och pratade med El Gigantens Kundjänst och det dem säger till mig är att det ska finnas butiks exemplar den 19e Nov vid släppet , sen i den andra butiken också El Giganten säger de att det inte ska finnas en butiks exempel den 19e ...Så man vet inte i heller vem ska man lita på då i den där situationen, alla säger olika ....

Medlem
Skrivet av Kris:

Jag tror du har en poäng. Webhallen, Komplett och Inet har bättre kunskap och service men inte lika stora logistiska resurser som Mediamarkt och Elgiganten. De senare har i sin tur mycket sämre teknisk kompetens, tillgänglighet och service.

Olika från person till person antar jag. Aldrig mött någon butikspersonal med mer kunskap än mig gällande produkten jag ska köpa (läser och kollar på allt jag kan hitta om produkten) och jag tycker att dem stora (elgiganten, netonnet, media markt) har riktigt bra service. Exempelvis byte/retur eller trasig vara eller garantiärenden.
Alltid löst mina problem enkelt och snabbt. Speciellt media markt.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Emill:

Jag har varit och pratade med El Gigantens Kundjänst och det dem säger till mig är att det ska finnas butiks exemplar den 19e Nov vid släppet , sen i den andra butiken också El Giganten säger de att det inte ska finnas en butiks exempel den 19e ...Så man vet inte i heller vem ska man lita på då i den där situationen, alla säger olika ....

låter ju så jävla långsökt att dom påstår det kommer finnas butiksex den dagen, är det vadå 2 stycken eller? lär inte hända har man inte bokat sen länge får man den inte ens i år....

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Självklart kan det finnas legala anledningar till varför men om man bortser från det så är det ju ändå ett rent affärsmässigt beslut där det handlar om att tjäna så mycket som möjligt och väga det mot förbättrad/försämrad goodwill. Uppenbarligen så har Webhallen gjort bedömningen (troligen en korrekt sådan) att det är så här de vinstmaximerar sin verksamhet. De får en massa förbokningar (uppenbarligen mycket fler än vad de kan leverera) och även om många säger att de ska byta sin förbokning mot något annat ställe så kommer många hänga kvar vid sina (jag själv inkluderad). Hade jag däremot inte kunnat förboka i första läget hade jag förbokat någon annanstans där det var möjligt och då hade jag varit en garanterat förlorad kund jämfört med en potentiellt förlorad.

Goodwill förlorar de kortsiktigt men vi konsumenter glömmer lätt och snabbt, framförallt när det är en butik som är poppis i övrigt. Det blir lite spott och spe nu men ge det några dagar, veckor, månader så spelar det ingen roll längre. Hade de fått bättre Goodwill genom att vara öppnare med processen (om det varit möjligt rent avtalsmässigt) och se till så att alla som förbokade faktiskt fick sina konsoler genom att spärra förhandsbokningen när så många var bokade? Troligtvis, men bra goodwill precis som dålig har en tendens att glömmas bort den.

Så även om de kunde vara öppna med det hela och tighta upp förhandsbokningen så att ingen (eller iaf så få som möjligt) blir utan så förstår jag varför de gör såhär. Och även om jag på ett personligt plan skulle uppskatta det så skulle jag nog skött det på ett liknande sätt själv om jag var i deras position där mitt mål är att det ska gå så bra för min butikskedja som möjligt.

Jag förstår inte varför folk blir så upprörda över att dom bokat, men sen inte får tilldelning på releasedag? Det har ju hela tiden stått att det är preliminärt, det är aldrig någon som lovat tillgång vid release.

Om t ex Webhallen på nått magiskt sätt redan 2019 hade kunnat få veta sin tilldelning, så hade dom alltså stoppat sin bokning i augusti 2019.

Vad hade det hjälpt?
- folk hade inte ens kunnat ställ sig i kö
- fatta hur mycket rage det hade blivit under över ett års tid av stoppad förhandsbokning?

Problemet i grund är att efterfrågan överstiger tillgång. Det är fullt normalt i många andra branscher. Problemet verkar vara att det finns en (hel del?) gamers som inte förstår det konceptet...

Har man 5000 konsoler och 50000 köpare så kommer 45000 bli besvikna och förbannade hur man än gör.

Som jag sagt tidigare, hade Webhallen väntat till revealen som var nu i september eller när det nu var, och sen öppnat upp bokningen dagen efter 10:00.... då hade vi haft en kraschad hemsida med fullt lotteri om vilka som lyckats få in en order, och så hade folk gnällt ändå.

”Öhhh alltså va fan, det gick från ”ej köpbar” till ”fullbokad direkt” så jävla dåligt!!!!!”

Jag tycker tvärtom att det här sättet är bra. Vi genuint intresserade som har koll på läget såg ju till att få in tidiga orders i lugn och ro hos t ex Webhallen och Inet.

Medlem

Tack för detta! intressant info

Och till Elgiganten...er kan man lita på!

Till Webhallen som kör sin lotto lista, kommer aldrig mer köpa något av er.
(Med lotto lista så menar jag inte "hej jag är bitter för jag inte får en PS5A" utan mer jag är bitter för jag VET att det ÄR en lotto lista, folk som förbokat långt efter mig har fått mail att de kommer få leverans mellan jul och nyår och jag vet personer som tom bokade innan mig som inte får någon medans folk som bokade så sent som 2020 får. Det är en lotto lista

Medlem

Angående förboknings "tekniker" så kan jag tycka att antingen så kör man som Elgiganten gjorde USA style, öppnar förbokning på specifik tidpunkt och stänger såfort man har sålt slut på första batchen.

ELLER så kör man Webhallen style men då borde man också gå ut med plats i kön redan på direkten, man borde få ett kvitto på vart i kön man står. Sen när de får in hur många enheter de kan leverera vid release, då går man ut med det simpelt "tjena vi fick 500 enheter så ni som har en plats mellan 1-500 får en, ni andra ligger kvar" ganska logiskt och simpelt kan jag tycka, Webhallens nuvarande system är ju totalt fiasko, varför berättar dom inte kö positionerna tror ni ? det är för det är random

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Tack för detta! intressant info

Och till Elgiganten...er kan man lita på!

Till Webhallen som kör sin lotto lista, kommer aldrig mer köpa något av er.
(Med lotto lista så menar jag inte "hej jag är bitter för jag inte får en PS5A" utan mer jag är bitter för jag VET att det ÄR en lotto lista, folk som förbokat långt efter mig har fått mail att de kommer få leverans mellan jul och nyår och jag vet personer som tom bokade innan mig som inte får någon medans folk som bokade så sent som 2020 får. Det är en lotto lista

Litar inte på ditt påstående, fram med lite bevis då. Det är så lätt att skriva påståenden om att man vet att folk bokat, men hittills har det inte kommit fram ett enda bevis om det i något forum jag följer. Webhallen verkar följa sin kö seriöst.

Ena gången har du bokat i april, nästa gång har du bokat i maj på Webhallen. Känns faktiskt mer som att du är bitter.

Tycker det är bra att Webhallen har sitt system och tycker att det är bra att andra har andra system så att vi kan välja vart vi vill boka och även säkra upp oss på olika ställen.

Medlem
Skrivet av Tiberius:

Litar inte på ditt påstående, fram med lite bevis då. Det är så lätt att skriva påståenden om att man vet att folk bokat, men hittills har det inte kommit fram ett enda bevis om det i något forum jag följer. Webhallen verkar följa sin kö seriöst.

Ena gången har du bokat i april, nästa gång har du bokat i maj på Webhallen. Känns faktiskt mer som att du är bitter.

Tycker det är bra att Webhallen har sitt system och tycker att det är bra att andra har andra system så att vi kan välja vart vi vill boka och även säkra upp oss på olika ställen.

Som sagt, Webhallen verkar följa sina bokningsdatum och hålla sig till sina regler slaviskt.

Det fanns två oklarheter på deras kundservicesida men det visade sig rätt snart att kund hade gjort fel/förstått fel i de fallen.

  1. Kund som hade bokat tidigt och undrade varför andra som bokat i April fick sina men inte han - Visade sig att personen i fråga hade bokat i April 2020 inte April 2019

  2. Kund som bokat i Maj men inte fick tilldelning innan jul, visade sig att kund hade ändrat utlämningsställe vilket också ändrade din plats i kön (vilket Webhallen explicit informerar dig om om du ändrar utlämningsställe, då kan ändra utlämningsställe en gång och behålla din plats i kön, men du kan inte ändra från skicka till hämta i butik eller bakvänt utan att förlora din plats)

Själv föredrar jag att kunna boka i lång tid innan, då USA style släpp känns väldigt bakfram för mig (föredrar köer framför "vi släpper x antal i taget och då måste tävla mot massa andra varje gång vi släpper för att få en")

Inaktiv

Bokade för lääääänge sedan på Media markt så fåe den på release.
Däremot finns ingrt spel på release som jag egentligen är sugen på.
Kunde lika gärna kränga den på Tradera om det inte var för att jag gillar nya teknkkprylar.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Bokade för lääääänge sedan på Media markt så fåe den på release.
Däremot finns ingrt spel på release som jag egentligen är sugen på.
Kunde lika gärna kränga den på Tradera om det inte var för att jag gillar nya teknkkprylar.

är du en sån som inte bryr sig om rent samvete kräng den på blocket för dubbla priset istället, på tradera måste du betala avgifter...

Medlem
Mediamarkt?
Skrivet av Nyhet:

Tufft att möta efterfrågan på både Xbox och PS5, säger butiker till FZ.

#playstation-5, #xbox-series


Har FZ frågat Mediamarkt?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skriv svar