Vissa Oculus Quest 2-köpare blir utelåsta från sina headsets p.g.a. Facebook

Robot
Vissa Oculus Quest 2-köpare blir utelåsta från sina headsets p.g.a. Facebook

Blir ditt Facebook-konto avstängt så kan headsetet inte användas.

#Facebook, #Oculus, #Quest-2


Medlem
Medlem

Ungefär så.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Såå glad att jag tog Index istället för Oculus.
Snacka om att all goodwill Oculus gänget samlade ihop är borta nu.

Medlem
Skrivet av JRico:

Såå glad att jag tog Index istället för Oculus.
Snacka om att all goodwill Oculus gänget samlade ihop är borta nu.

Tyvärr så är man ju fast med endast Oculust Quest 2 som alternativ om man vill ha trådlöst vr och stand alone vr.
Förutom Vive Cosmos + deras svindyra wireless adapter eller nå skräpig mobil vr-


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Äsch jag skiter i...

Har quest 2 är tvärnöjd överlag, har aldrig hållt på med olagligheter på Facebook eller vad det nu snackas om att bli bannad hit och dit...

Alla företag idag samlar information om ens liv på nätet... Orkar inte ens bry mig om det längre.

Det är väl anledningen till att Quest 2 är så billigt.

Medlem
Medlem

Stänger av OR2 användare pga av facebook men Qanon, extrem högern och politiska annonser från bottar är heeeeelt okay att ha på facebook.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Äsch jag skiter i...

Har quest 2 är tvärnöjd överlag, har aldrig hållt på med olagligheter på Facebook eller vad det nu snackas om att bli bannad hit och dit...

Alla företag idag samlar information om ens liv på nätet... Orkar inte ens bry mig om det längre.

Det är väl anledningen till att Quest 2 är så billigt.

Lite så jag känner. Har inget emot att fler kämpar emot men jag har lagt ner den kampen. Jag använder i och för sig inte min Facebook till annat än att nå vissa personer då och då.

Medlem

Och där var oculus bojkottade för all framtid detta lär dom förlora åtskilliga miljarder på


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

Och där var oculus bojkottade för all framtid detta lär dom förlora åtskilliga miljarder på

Det tror jag inte.
Det är på Oculus plattformen flest spel säljs.
Oculus Quest 2 verkar vara otroligt efterfrågad.
Vi kan bara se här i sverige hur stort intresset är. Kolla tex forumet på SweClockers. Quest 2 tråden har snart mindre 1 vecka sen den släpptes mer inlägg än Quest 1 tråden tex.

Sen om man är för eller emot Facebook det är en annan disktion.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Blir hårdvaran bunden till ett specifikt konto eller går det att göra ett nytt?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Tråkig utveckling i historien om VR och för de drabbade. Verkar vara ett väldigt bra headset men rör inte Facebook med tång sedan några år tillbaka. Får fortsätta med tråden tills Valve eller nån annan gör ett trådlöst headset.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Blir hårdvaran bunden till ett specifikt konto eller går det att göra ett nytt?

Man kan byta konto med Factory reset.
Men det ska komma i framtiden att man kan köra flera konton på samma headset, tex om man har 1 headset inom familjen och fler vill använda just sitt konto.
Hos mig använder vi alla mitt konto som är bundet till mitt Facebook-konto som jag inte gör nå annat med än använder messenger, Köp och sälj och nu VR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Detta är anledningen till att Quest 2 eller någon liknande produkt som är kopplad till FB aldrig någonsin kommer att bli aktuell för mig.

Att koppla ihop en produkt med ens identitet på ett företag som bokstavligen spårar allt man gör och som på helt godtyckliga grunder kan stänga av användare pga. åsikt, MEMEs, politisk åskådning eller att deras politiskt vinklade (moderatorer) helt enkelt inte gillar något som skrivs, är helt enkelt hål i huvudet.
Att man sedan inte har någon möjlighet att varken överklaga eller ens kontakta någon gör det än mer idiotiskt.

Det är en sak om man kunde skapa ett helt separat FB konto som endast används för produkten, precis som alla andra produktregistreringar, men tydligen är även det otillåtet.

Den som köper detta eller någon annan produkt koplad till liknande krav, måste vara urbota korkad.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Äsch jag skiter i...

Har quest 2 är tvärnöjd överlag, har aldrig hållt på med olagligheter på Facebook eller vad det nu snackas om att bli bannad hit och dit...

Alla företag idag samlar information om ens liv på nätet... Orkar inte ens bry mig om det längre.

Det är väl anledningen till att Quest 2 är så billigt.

Du inser att du inte behöver hålla på med olagligheter för att bli avstängd från facebook?!

Medlem
Skrivet av totte1015:

Äsch jag skiter i...

Har quest 2 är tvärnöjd överlag, har aldrig hållt på med olagligheter på Facebook eller vad det nu snackas om att bli bannad hit och dit...

Alla företag idag samlar information om ens liv på nätet... Orkar inte ens bry mig om det längre.

Det är väl anledningen till att Quest 2 är så billigt.

Tror inte man hinner med så mycket olagligheter på bara 10 minuter. Avstängningen är förmodligen kopplat till Facebooks noll tolerans mot anonymitet i deras jakt på troll.

Man ska inte behöva ett konto för att kunna använda hårdvara. För att få tillgång till vissa funktioner, visst, men produkten i sig ska gå att bruka utan ett konto. Till och med en Iphone går att använda utan Apple ID, och då är Apple ganska kända för att låsa in sina kunder. Det kanske inte är den upplevelse man önskade att det vore, men det går i alla fall att använda den. Och Quest och Rift borde också gå att använda utan att behöva ett konto.

Medlem

Vilken grej, tänk om det fanns samma funktion på on knappen på PC. Om du har betett dig som en idiot så kan du inte använda den. 😂

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Detta är anledningen till att Quest 2 eller någon liknande produkt som är kopplad till FB aldrig någonsin kommer att bli aktuell för mig.

Att koppla ihop en produkt med ens identitet på ett företag som bokstavligen spårar allt man gör och som på helt godtyckliga grunder kan stänga av användare pga. åsikt, MEMEs, politisk åskådning eller att deras politiskt vinklade (moderatorer) helt enkelt inte gillar något som skrivs, är helt enkelt hål i huvudet.
Att man sedan inte har någon möjlighet att varken överklaga eller ens kontakta någon gör det än mer idiotiskt.

Det är en sak om man kunde skapa ett helt separat FB konto som endast används för produkten, precis som alla andra produktregistreringar, men tydligen är även det otillåtet.

Den som köper detta eller någon annan produkt koplad till liknande krav, måste vara urbota korkad.

Ja de är lite läskigt hur mycket makt dessa giganter har. Jag menar im all for att man ska får göra nästintill vad man vill i sina privata företag men dessa jättar är unlike anything we've seen med otrolig makt där lagar & konsekvensanalyser inte hunnit med.

En sketen användare som blir avstängd kommer inte få vare sig förklaring eller upprättelse, de är för stora för det. Man ser sånt på både twitter,tuben och fb ofta.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man kan byta konto med Factory reset.
Men det ska komma i framtiden att man kan köra flera konton på samma headset, tex om man har 1 headset inom familjen och fler vill använda just sitt konto.
Hos mig använder vi alla mitt konto som är bundet till mitt Facebook-konto som jag inte gör nå annat med än använder messenger, Köp och sälj och nu VR.

Ja det var den delen jag tänkte.
Att ett avstängt fb konto ställer till det är för jävligt. (Men sen är frågan va fan de gjort så de lyckats bli avstängda)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag har haft fb konto sen det kom. Har skrivit massor, kopplat det till massa dumheter, varit med i grupper som håller på med lite olagliga saker och blivit nertagna av polisen, pratat om allt möjligt mellan himmel och jord och aldrig haft problem.

Att få ett aktivt fb konto bannat så måste ha gjort något riktigt stort. De bannar inte äkta konto till höger och vänster. De vill ha så många användare som möjligt.

De som fått bannat här är folk som precis skapat nytt konto och deras ai tyckte inte om hur de skapa det. Vad de har gjort exakt vet jag fan men de flesta har fått rättat och aktiverat.

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Du inser att du inte behöver hålla på med olagligheter för att bli avstängd från facebook?!

Nähäpp, vad vet jag

Jag har ett seriöst konto på FB och har inte märkt någon skillnad på flödet eller så efter jag köpte Quest 2an

Medlem

Vad är detta för idioti, jag hoppas folk bojkottar detta headset, själv har jag inget intresse av VR .. än.

Medlem

Enkel lösning köp ett annat headset som inte har ett Facebook drm.
Hoppas dom förlorar många kunder på det så dom tar bort skiten.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

En positiv nyhet med Oculus Quest 2.
Pistol whip utvecklarna m.fl ser en 10x försäljningsökning efter Quest 2 launch (som var i tisdags)
Good for VR.

Självklart är det inget som rapporteras på FZ


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av totte1015:

Nähäpp, vad vet jag

Jag har ett seriöst konto på FB och har inte märkt någon skillnad på flödet eller så efter jag köpte Quest 2an

Lägg upp en humoristisk meme med Biden/Harris (24 timmar), Posta en meme som säger att det bara finns 2 kön (3 dagar), nämn namnet "Tommy Robinsson" (7 dagar) etc...

But, hey...det är ju "olagligheter"...

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Lägg upp en humoristisk meme med Biden/Harris (24 timmar), Posta en meme som säger att det bara finns 2 kön (3 dagar), nämn namnet "Tommy Robinsson" (7 dagar) etc...

But, hey...det är ju "olagligheter"...

Eller så kan man behålla sina åsikter för sig själv, skita i facebook och fortsätta lira med Quest 2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Eller så kan man behålla sina åsikter för sig själv, skita i facebook och fortsätta lira med Quest 2

Visst är det så. Men om du inte ser problemet med att "behålla sina åsikter för sig själv", för att tillåtas använda en produkt, så vet jag inte hur jag skall få dig att förstå vad det faktiskt är och innebär.

Skribent

Tråden rensad på politiskt trams som inte har med saken att göra.

Medlem

Tycker också det är sjukt osexigt att behöva koppla Quest 2 till facebook. Jag kör fortfarande Quest 1 och jag fick ett meddelande att den måste kopplas till facebook i januari 2023. Ser inte direkt fram emot det men jag kommer få leva med det. Jag är inte särskilt aktiv på facebook och kommer se till att stänga av alla ev aviseringar osv.

123
Skriv svar