Bygg din egen vikingaby - och välsigna den med ray tracing

Robot
Bygg din egen vikingaby - och välsigna den med ray tracing

Viking City Builder är stadsbyggnation med inslag av RTS.

#viking-city-builder


Medlem

Finns människor med så sjukt mycket talang i världen, man kan inte annat en bli imponerad! Undrar såklart om det finns djup till det hela eller om det är "bara" en riktigt snygg yta?

Medlem

1,5 minuter lång gameplay trailer. Verkar fan riktigt coolt.

https://youtu.be/WTKXWfxZHJ0


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Det har varit många sådana spel under en tid nu, fler andra är på gång också. Själv har jag Medieval Dynasty i önskelistan på Steam, men det verkar vara lite annorlunda än detta och länkande Manor Lords(?). Efter att ha köpt ett par som har varit lovande (Dawn of Man, Foundation, Banished, Subsistence) men jag inte kommit igång med ordentligt (även efter ett par timmar) är jag lite mer försiktig. Men man vill ju gärna finna den där pärlan...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

EN person? Känns ju smått otroligt med tanke på spelets utseende. Har hen använt och delvis gjort om färdiga assets tro?
Jag menar, det går ju inte att jämföra med ett 2d pixelspel som stardew valley.

Medlem

fan va duktiga folk är nu för tiden


signatur

//monster

Inaktiv
Skrivet av kallandes:

1,5 minuter lång gameplay trailer. Verkar fan riktigt coolt.

https://youtu.be/WTKXWfxZHJ0

Sjukt imponerande för att vara 1 mansstudio! Väldigt likt Manor Lords enligt det jag har sett, ska bli spännande att se vad det blir av dessa 2 spel.

Men musiken till gameplay trailern är från Mount & Blade va?

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Sjukt imponerande för att vara 1 mansstudio! Väldigt likt Manor Lords enligt det jag har sett, ska bli spännande att se vad det blir av dessa 2 spel.

Men musiken till gameplay trailern är från Mount & Blade va?

La till det på min steam önskelista, så man kan följa projektet alla fall. Jag har M&B 2, men var så länge sedan jag lirade det. Så jag minns inte musiken.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

KoP
Medlem
Skrivet av monsterbenke:

fan va duktiga folk är nu för tiden

Nja.. var ju ganska vanligt förr att folk satt solo i sina sovrum och kodade ihop spel på egen hand för att sedan skicka iväg dem till utgivare. Och då fanns det inga verktyg att tillgå förutom själva programmeringsspråket.

Idag finns det ju så mycket olika verktyg för spelutveckling och hjälp att få via forum om man kör fast. Så att sitta solo idag och utveckla är nog definitivt lättare än förr i tiden.

Medlem
Skrivet av KoP:

Nja.. var ju ganska vanligt förr att folk satt solo i sina sovrum och kodade ihop spel på egen hand för att sedan skicka iväg dem till utgivare. Och då fanns det inga verktyg att tillgå förutom själva programmeringsspråket.

Idag finns det ju så mycket olika verktyg för spelutveckling och hjälp att få via forum om man kör fast. Så att sitta solo idag och utveckla är nog definitivt lättare än förr i tiden.

Samtidigt har ju spel blivit så komplexa. Det kan ju ta 400 personer, många år att göra ett spel i dag. Och då är det ändå inte färdigt, när det släpps. Utan först efter 1 år av patchar


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Byggandet ser läskigt likt ut Manor Lords trailer https://store.steampowered.com/app/1363080/Manor_Lords/

Och musiken är tagen från Mount and Blade: Viking Conquest

Det hela känns lite konstigt imo. Både VCB och Manor Lords ska vara utvecklade av enpersonsstudios utan några tidigare utgivna spel. Ingen av dem har någon hemsida. Playway som står som utgivare i vissa VCB trailers är inte direkt kända för top-notch spel, verkligen pumpar ut spel.

Playway har fler city builders på gång, antar att det är enklare när man kan reskinna samma bas efter olika teman:
https://store.steampowered.com/app/1449550/Chinese_Empire/
https://store.steampowered.com/app/1403850/Mars_Colony_Builde...

Notera att även dessa utvecklare inte släppt några spel tidigare.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Detta verkar ju vara en kille som kört copy paste från flera olika spel och assets.

eld
Medlem

En hel del röda flaggor känns det som

KoP
Medlem
Skrivet av kallandes:

Samtidigt har ju spel blivit så komplexa. Det kan ju ta 400 personer, många år att göra ett spel i dag. Och då är det ändå inte färdigt, när det släpps. Utan först efter 1 år av patchar

Njo, det beror ju på vad man har för ambitioner och vilken typ av spel man ger sig på att skapa. Det behöver ju inte bli så komplext att skapa ett spel som trots sin enkelhet är roligt att spela.

Medlem
Skrivet av KoP:

Njo, det beror ju på vad man har för ambitioner och vilken typ av spel man ger sig på att skapa. Det behöver ju inte bli så komplext att skapa ett spel som trots sin enkelhet är roligt att spela.

Jo, det krävs en hel del alldeles oavsett om det är komplex eller inte. Undantaget är att man använder en färdig spelmotor, tidigare var det ofta universitetsstudenter som skapade spel / moddar på sin fritid och inte intresserade spelare.

Medlem
Skrivet av eld:

En hel del röda flaggor känns det som

Fick en underlig känsla av att jag såg en trailer för ett mobilspel, verkar som att många delar din och min misstanke kring detta

Medlem
Skrivet av baggso:

Fick en underlig känsla av att jag såg en trailer för ett mobilspel, verkar som att många delar din och min misstanke kring detta

Hur fan får du in ett RTX kort i mobilen? Men det är klart, inget jag lär förhandsboka


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

NEJ ! Jag vill bygga min by i Valhalla

Kul att hjorten vid 0:17 ser ut som Doge med horn


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av kallandes:

Hur fan får du in ett RTX kort i mobilen? Men det är klart, inget jag lär förhandsboka

RTX hit och dit, fler buzzwords! nä tyvärr är man väldigt skeptisk numer

1
Skriv svar