Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Första Playstation 5-intrycken – Dualsense sätter en ny standard

Medlem

Det märks att Sony är ett underhållnings företag. Gillar hur de tänker och levererar något mer än bara mer kraft under huven för nästa generation.
Ska helt klart bli kul med en PS5 i framtiden. Får väl bli om en två när när de betat av alla förhandsbokningar haha. Skämt åsido i början av nästa år kan man nog lägga vantarna på en iaf.

Skrivet av Fearnox:

PS4 hade inte stöd för Vision och Atmos, så jag tror helt enkelt att Sony inte vill betala licensen.
Dom kommer kanske patcha in det senare, men skulle gissa på att det bara kommer användas för film i så fall.

Sony verkar hellre köra på öppnare eller egna standarder istället, skulle gissa på att dom då hellre kör HDR10+ framöver än Vision till exempel.

hmm fast de har stöd för dolby vision i sin senaste smart tv modeller så att de skulle välja hdr10+ på ps5 låter inte troligt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Tack, hade absolut ingen koll på detta Oron kvarstår väl om kvalitén men priserna var kininet extrema åtminstone.

Ingen orsak.

Många testare som säger att den i alla fall känns väldigt högkvalitativ.
Bland annat Digital Foundry säger följande
This new pad is bigger, weightier and feels more premium than its predecessor


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Redaktör
Skrivet av Checker:

Ingen orsak.

Många testare som säger att den i alla fall känns väldigt högkvalitativ.
Bland annat Digital Foundry säger följande
This new pad is bigger, weightier and feels more premium than its predecessor

Jag håller helt med, den känns kvalitet.


signatur
Medlem

Tre frågor:
Hur upplevdes dualsense när sanden blåste mot er vid fläktarna? (har hört andra säga att det "kändes som sandkorn träffade kontrollern")

Var det kännbart att dra upp dragkedjan när ni bytte till fjädergubben? (nån påstog att det var extremt små vibrationer för varje dragkedjelåsning när man drog upp den långsamt)

Jämfört mot DS4, är det "bara" mera högupplöst rumble, eller hur skulle ni beskriva det?

Medlem
Skrivet av KoP:

Nja.. Var ju MS som stod för senaste kontroller innovationen vid lanseringen utav Xbonen genom att implementera haptisk feedback i triggerknapparna. Nu är det Sonys tur.

Jo, men det har väl knappast varit en sådan upplevelse att människor höjt det till skyarna? Kan inte förnimma mig några reaktioner i närheten av de som jag har sett för Sonys senaste kontroll. Vill du dra till den har ju Sony haft gyrosensor och touchpad på kontrollerna sedan PS4. Inte riktigt jämförbart, däremot anser jag att Microsoft haft grym kontrolldesign sedan Xbox 360 (önskar bara att de skulle göra om styrkorset).


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Redaktör
Skrivet av Lindhenberg:

Tre frågor:
Hur upplevdes dualsense när sanden blåste mot er vid fläktarna? (har hört andra säga att det "kändes som sandkorn träffade kontrollern")

Var det kännbart att dra upp dragkedjan när ni bytte till fjädergubben? (nån påstog att det var extremt små vibrationer för varje dragkedjelåsning när man drog upp den långsamt)

Jämfört mot DS4, är det "bara" mera högupplöst rumble, eller hur skulle ni beskriva det?

Skaket ändras hela tiden utifrån vad du utsätts för. I sandblåset darrar den rejält och små "knackningar" gör att det känns som sand (eller småsten) blåser på dig. Olika underlag ger olika känsla, blåser det känner du det, osv. Det funkar svinbra, och lyfts av samspelet med micken högtalaren på kontrollen.

Dragkedjan - stämmer.

Det är en helt annan värld än Dualshock 4, mycket, mycket mer detaljerade vibrationer. Jag vågade inte säga för mycket i går eftersom jag inte hade kört så många timmar, men den övertygar mer och mer ju mer jag kör. Om den håller samma klass som i Astro's överlag är detta en game changer.


signatur
Redaktör
Skrivet av Proximately:

Jo, men det har väl knappast varit en sådan upplevelse att människor höjt det till skyarna? Kan inte förnimma mig några reaktioner i närheten av de som jag har sett för Sonys senaste kontroll. Vill du dra till den har ju Sony haft gyrosensor och touchpad på kontrollerna sedan PS4. Inte riktigt jämförbart, däremot anser jag att Microsoft haft grym kontrolldesign sedan Xbox 360 (önskar bara att de skulle göra om styrkorset).

Håller med, skaket i Xbox One-triggerknapparna var en bra idé men inte särskilt väl genomförd, det var lite grovt och onyanserat. Och gyro/touchpad har väl inte riktigt funnit sin plats. Bra använt ibland, dock.

Jag håller Xbox-kontrollerna från 360 och framåt som de bästa (särskilt Elite - den är vansinnigt bra). Men till Series X/S känns den exakt likadan som till One, vilket inte är dåligt men tråkigt. Och Dualsense förstärker den känslan kraftigt.


signatur
Medlem

Var filmen verkligen i 60fps, kändes väldigt hackig?

Ser verkligen fram emot en PS5, dock har jag en del gamla PS4 spel som jag vill spela på den förutom Demon Soul remaken.

Vad får ni säga om konsolen eller i så fall när kommer ni få säga något? Tänkte, får ni säga något och ljudet från fläkten, sätt i det tyngsta ni har i PS4 väg och lira några timmar och se om den lyfter eller om man hör knappnålen falla. Kanske är svårt att pressa konsolen med en PS4 titel i och för sig.

Redaktör
Skrivet av BooliBoo:

Var filmen verkligen i 60fps, kändes väldigt hackig?

Ser verkligen fram emot en PS5, dock har jag en del gamla PS4 spel som jag vill spela på den förutom Demon Soul remaken.

Vad får ni säga om konsolen eller i så fall när kommer ni få säga något? Tänkte, får ni säga något och ljudet från fläkten, sätt i det tyngsta ni har i PS4 väg och lira några timmar och se om den lyfter eller om man hör knappnålen falla. Kanske är svårt att pressa konsolen med en PS4 titel i och för sig.

Jag har inte märkt några framerate-dippar i spelet. det känns rakt igenom 60 fps. Men jag var tvungen att konvertera filmen till annat format innan rendering, kan ha strulat nåt där.

Vi säger det vi får säga i den här förhandstitten, resten kommer när embargot lyfter.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Skaket ändras hela tiden utifrån vad du utsätts för. I sandblåset darrar den rejält och små "knackningar" gör att det känns som sand (eller småsten) blåser på dig. Olika underlag ger olika känsla, blåser det känner du det, osv. Det funkar svinbra, och lyfts av samspelet med micken.

Dragkedjan - stämmer.

Det är en helt annan värld än Dualshock 4, mycket, mycket mer detaljerade vibrationer. Jag vågade inte säga för mycket i går eftersom jag inte hade kört så många timmar, men den övertygar mer och mer ju mer jag kör. Om den håller samma klass som i Astro's överlag är detta en game changer.

Tycker det ska editeras in i texten, bara triggerknapparna som nämns, jag tror kombinationen av de båda funktionerna kan bli riktigt stämningshöjande om bara utvecklarna utnyttjar det. Tänk att ha ett moraliskt val i typ tlou eller walking dead, ska du skjuta eller inte skjuta, R2-knappen är tung som fan bara för att valet ska bli ännu mer ångestladdat. Eller dyrka en dörr eller öppna kassaskåp och känna i kontrollen när du hittat rätt t ex. Kan komma på massor av situationer i många olika genrer som kan dra nytta av det. Jag håller verkligen tummarna att det här sprider sig ut även i tredjepartsspelen!

Dex
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Var filmen verkligen i 60fps, kändes väldigt hackig?

Ser verkligen fram emot en PS5, dock har jag en del gamla PS4 spel som jag vill spela på den förutom Demon Soul remaken.

Vad får ni säga om konsolen eller i så fall när kommer ni få säga något? Tänkte, får ni säga något och ljudet från fläkten, sätt i det tyngsta ni har i PS4 väg och lira några timmar och se om den lyfter eller om man hör knappnålen falla. Kanske är svårt att pressa konsolen med en PS4 titel i och för sig.

Digital Foundry säger att det kör i stabila 60 FPS. Hade varit lite dåligt annars faktiskt

Redaktör
Skrivet av laban005:

Tycker det ska editeras in i texten, bara triggerknapparna som nämns, jag tror kombinationen av de båda funktionerna kan bli riktigt stämningshöjande om bara utvecklarna utnyttjar det. Tänk att ha ett moraliskt val i typ tlou eller walking dead, ska du skjuta eller inte skjuta, R2-knappen är tung som fan bara för att valet ska bli ännu mer ångestladdat. Eller dyrka en dörr eller öppna kassaskåp och känna i kontrollen när du hittat rätt t ex. Kan komma på massor av situationer i många olika genrer som kan dra nytta av det. Jag håller verkligen tummarna att det här sprider sig ut även i tredjepartsspelen!

Jag fyllde på lite nu, men det står ju redan en del om samspelet mellan trigger-knappar, force feedback, rörelsesensor och ljud. Aja, bra feedback - tack!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Skaket ändras hela tiden utifrån vad du utsätts för. I sandblåset darrar den rejält och små "knackningar" gör att det känns som sand (eller småsten) blåser på dig. Olika underlag ger olika känsla, blåser det känner du det, osv. Det funkar svinbra, och lyfts av samspelet med micken.

Dragkedjan - stämmer.

Det är en helt annan värld än Dualshock 4, mycket, mycket mer detaljerade vibrationer. Jag vågade inte säga för mycket i går eftersom jag inte hade kört så många timmar, men den övertygar mer och mer ju mer jag kör. Om den håller samma klass som i Astro's överlag är detta en game changer.

Stort tack för utförligt svar, det fastslår det jag hört från andra källor. Blir galet sugen på att få uppleva det själv!

Skrivet av laban005:

Tycker det ska editeras in i texten, bara triggerknapparna som nämns, jag tror kombinationen av de båda funktionerna kan bli riktigt stämningshöjande om bara utvecklarna utnyttjar det. Tänk att ha ett moraliskt val i typ tlou eller walking dead, ska du skjuta eller inte skjuta, R2-knappen är tung som fan bara för att valet ska bli ännu mer ångestladdat. Eller dyrka en dörr eller öppna kassaskåp och känna i kontrollen när du hittat rätt t ex. Kan komma på massor av situationer i många olika genrer som kan dra nytta av det. Jag håller verkligen tummarna att det här sprider sig ut även i tredjepartsspelen!

Håller med om nyhetsvärdet, men det kommer säkert mycket mera sen när embargot släpper. Insomniac sa något om att vi bara skulle vänta och se hur coolt det är att avfyra vissa av deras vapen(ratchet) och liknande till spiderman.

Överlag låter det som det här inbyggda spelet är till för att visa alla vad ribban ligger, för att ge utvecklarna ideer och inspiration om vad som är möjligt att göra med kontrollern. Lite press också att verkligen ta tillvara på det, då alla med PS5 lär testa spelet och det höjer ju ribban lite på förväntningarna hos oss konsumenter.

Tredjepart kan säkert göra lite halvhjärtade saker här och där, men tror de exklusiva spelen blir de som kommer utnyttja dualsense till max och hela systemet för den delen.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Är det bara jag som alltid stänger av Force Feedback för att spara batteritid?
Dessutom har jag nog aldrig gillat skakfunktion i handkontroll, det är ungefär lika uppskattat som att bli tillknuffad när man bygger korthus.

Aldrig upplevt något problem med batteritid på handkontroller till konsoler (fast aldrig ägt en DS 4 som jag förstått har extra kort batteritid)

Om rumble tillför eller bara stör beror för mig på spel.
Svårt att säga när det tillför men i vissa spel tror jag absolut jag skulle tänka att något saknades om jag spelade med funktionen på först och sedan avstängd utan att jag visste om det.
Spel som call of duty eller bilspel tillför de inte så mycket. I cod vill man ju ha all precicion som går få med handkontroll och bilspel kör jag med ratt (i alla fall de som är mer realistiska)

Edit.
Kommer de verkligen kosta 8-900kr för en extra handkontroll.? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5334714
Då får man hoppas den håller länge. Eller att tredjepart kommer med bra och billiga alternativ speciellt om man har barn som ska spela.

ZF
Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Då får man hoppas den håller länge. Eller att tredjepart kommer med bra och billiga alternativ speciellt om man har barn som ska spela.

Att det kommer tredjepartskontroller i drivor är givet.

"Bra" är naturligtvis en definitionsfråga.. Men lika givet är att de kommer kännas mer funktionsbegränsade än någonsin innan.

Det är bara att kolla på läget för Switch. Tog flera år innan det kom kontroller som iallafall hade det mesta. Så den här gången kanske utgångsläget är att de åtminstone har touchplattan och gyron.

Gnällkuk
Skrivet av Checker:

Ingen orsak.

Många testare som säger att den i alla fall känns väldigt högkvalitativ.
Bland annat Digital Foundry säger följande
This new pad is bigger, weightier and feels more premium than its predecessor

Ja, det råder det ingen tvekan om men att den känns kvalitativ betyder ju inget. De kan fortfarande gå sönder, men jag antar att vi lär få vänta tills 6-12 månader efter att ps5 släppts innan sådant uppdagas, men håller tummarna


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Aldrig upplevt något problem med batteritid på handkontroller till konsoler (fast aldrig ägt en DS 4 som jag förstått har extra kort batteritid)

Om rumble tillför eller bara stör beror för mig på spel.
Svårt att säga när det tillför men i vissa spel tror jag absolut jag skulle tänka att något saknades om jag spelade med funktionen på först och sedan avstängd utan att jag visste om det.
Spel som call of duty eller bilspel tillför de inte så mycket. I cod vill man ju ha all precicion som går få med handkontroll och bilspel kör jag med ratt (i alla fall de som är mer realistiska)

Edit.
Kommer de verkligen kosta 8-900kr för en extra handkontroll.? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5334714
Då får man hoppas den håller länge. Eller att tredjepart kommer med bra och billiga alternativ speciellt om man har barn som ska spela.

Oj 900spänn ja då om tillhör man de som kastar kontrollen i väggen/golvet när det går dåligt i spel så kan det bli dyrt med andra ord...

Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Ja, det råder det ingen tvekan om men att den känns kvalitativ betyder ju inget. De kan fortfarande gå sönder, men jag antar att vi lär få vänta tills 6-12 månader efter att ps5 släppts innan sådant uppdagas, men håller tummarna

Allt kan gå sönder. Det är inget nytt. Att den känns kvalitativ brukar i dylika fall betyda att den inte känns plastig, flimsig och knakig. Tror nog även någon i redaktionen skulle ha sagt till om så var fallet.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Allt kan gå sönder. Det är inget nytt.

Ja om den går sönder av onormalt bruk (kastar i backen osv) är det ju lugnt men om den går sönder efter 2 års normalt bruk så är det en annan sak. En handkontroll bör ju hålla 20 år utan problem. Eller i alla fall minst konsolgenerationen ut, jag har aldrig lyckats ha sönder en handkontroll bortsett från någon där jag spillt läsk. Bara gummit på styrspakar jag behövt byta men det ser jag som slitage delar.

@Gaara Ja det blir även dyrt om man ska spela med lite kompisar. 3st extra kontroller blir ju 2400 till 2700kr beroende på butik. i alla fall bra att man kan återanvända Ps4 kontrollen till äldre spel så man klarar sig en stund.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Skaket ändras hela tiden utifrån vad du utsätts för. I sandblåset darrar den rejält och små "knackningar" gör att det känns som sand (eller småsten) blåser på dig. Olika underlag ger olika känsla, blåser det känner du det, osv. Det funkar svinbra, och lyfts av samspelet med micken högtalaren på kontrollen.

Dragkedjan - stämmer.

Det är en helt annan värld än Dualshock 4, mycket, mycket mer detaljerade vibrationer. Jag vågade inte säga för mycket i går eftersom jag inte hade kört så många timmar, men den övertygar mer och mer ju mer jag kör. Om den håller samma klass som i Astro's överlag är detta en game changer.

Fiii fabian jag som alltid stänger av skaket i alla mina kontrollers. Får nog tänka om med Dualsensen då^^.
Låter superspännande!

Redaktör
Skrivet av gorbatjov:

Fiii fabian jag som alltid stänger av skaket i alla mina kontrollers. Får nog tänka om med Dualsensen då^^.
Låter superspännande!

Styrkan kan ställas in, du får dra ner det om det stör.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Styrkan kan ställas in, du får dra ner det om det stör.

Nej jag vill ju ha på max nu! Du har omvänt mig med dina intryck ;D.

Medlem

Kommer ju bli tröttsamt efter någon timme. Antar att få spel kommer använda det fullt ut.
Passar iaf bra om man har barn hemma som spelar.

Medlem

Finns det någon information vilka upplösningar PS5 klarar av? Skulle vara schysst om den klarade av 21:9 3440x1440. Så man kan köra lite Gran Turismo 7 när det släpps i sin Simrig.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Kontrollen låter ju som en dröm framförallt för bilspel speciellt för mig som inte har en möjlighet att ha ratt i hemmet.

Har den även fått analoga triggers? Har inte sett något svar på det.

Det är i princip ett krav för mig gällande bilspel, om man kör med handkontroll, istället för dedikerade bilreglage som ratt och gas/broms-pedaler.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av KoP:

Nja.. Var ju MS som stod för senaste kontroller innovationen vid lanseringen utav Xbonen genom att implementera haptisk feedback i triggerknapparna. Nu är det Sonys tur.

Jo, känns som Sony helt klart tagit mycket inspiration av Xbox-kontrollerna denna generationen (bara positivt ser jag det som).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Väldigt tråkigt då Atmos börjar bli standard. Senaste nvidia shilden klarar det galant. Och många "biorum" har väl atmossystem nu för tiden.

Jag är inte speciellt ljudintresserad, men har atmos hemma just för att det höjer ljudbilden. Bara två extra högtalare och några plugg liksom.

Japp, grymt för film, men kommer även till mycket spel: https://www.dolby.com/experience/games/


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Håller med, skaket i Xbox One-triggerknapparna var en bra idé men inte särskilt väl genomförd, det var lite grovt och onyanserat. Och gyro/touchpad har väl inte riktigt funnit sin plats. Bra använt ibland, dock.

Jag håller Xbox-kontrollerna från 360 och framåt som de bästa (särskilt Elite - den är vansinnigt bra). Men till Series X/S känns den exakt likadan som till One, vilket inte är dåligt men tråkigt. Och Dualsense förstärker den känslan kraftigt.

Har Sony sagt något om de kommer komma med någon liknande "pimpad" version av Dualsense, som motsvarar Elite-serien på Microsoftsidan (har ingen Elite 2, men älskar mina två ettor)?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd

signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Redaktör
Skrivet av martinot:

Har den även fått analoga triggers? Har inte sett något svar på det.

Det är i princip ett krav för mig gällande bilspel, om man kör med handkontroll, istället för dedikerade bilreglage som ratt och gas/broms-pedaler.

Analoga har väl Sonys kontroller varit i massa år, dvs att triggerknapparna inte bara är av/på. Men du kanske menar nåt annat som jag inte förstår? Och ja, Dualsense har analoga triggers: stegvis ökning av effekten ju längre du trycker in triggern. Plus som sagt force feedback och motstånd som utvecklarna kan få att ändras löpande. Jag längtar efter ett bra bilspel som använder detta.


signatur
Skriv svar