Zuckerberg: Oculus Quest 2 har förbokats fem gånger mer än föregångaren

Robot
Zuckerberg: Oculus Quest 2 har förbokats fem gånger mer än föregångaren
Avstängd

Köpte faktiskt en själv i dagarna. Väldigt imponerad över känslan. Känns verkligen som att man är där på plats och glömmer helt av att man står i sitt vardagsrum. Också otroligt tillfredsställande att plocka upp saker och kasta iväg på måfå. Har ännu inte fixat med streamingen till min dator men kan tänka mig att det kommer bli ännu bättre då, speciellt med ett större spelutbud med tanke på att Oculus egna i dagsläget känns lite snålt på brutalare titlar.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Köpte faktiskt en själv i dagarna. Väldigt imponerad över känslan. Känns verkligen som att man är där på plats och glömmer helt av att man står i sitt vardagsrum. Också otroligt tillfredsställande att plocka upp saker och kasta iväg på måfå. Har ännu inte fixat med streamingen till min dator men kan tänka mig att det kommer bli ännu bättre då, speciellt med ett större spelutbud med tanke på att Oculus egna i dagsläget känns lite snålt på brutalare titlar.

Köpte också en häromveckan. Otroligt befriande att slippa sladden, trackingen känns felfri och upplösningen hög. Däremot har jag fortfarande lite problem med linserna. Får såna "god rays" eller vad det kallas. Var hyffat smärtfritt att få igång virtual desktop och steam vr men visst märker man av viss latency och inte riktigt samma bildkvalité. Har iaf hunnit köra runt en timme Alyx och det enskilt är värt pengarna jag lagt hittills.

Medlem

Inte bara Oculus ser stora siffror.
Även utvecklarna av spel såg att försäljning ökade 10tal-x mer än tidigare.

Men inte förvånande.
Quest plattformen visade framfötterna redan med Quest 1.
Det har visat sig att VR användare som kör Quest köper fler spel.
Mer benägen att använda sitt VR headset, dvs det är återkommande användande och inte en produkt som köps och sen hamnar i på hyllan eller byrålådan som renodlade PCVR eller PSVR headsets.

Enkelheten att spela vart man vill och även att kunna köra mot datorn trådlöst, ett eget ekosystem med store front som innehåller alla populära spel (Som portas och Questen klarar av) ger ett rejält försprång mot konkurrenterna just nu.
Jag tror det är pga Quest vi inte ser ett PSVR 2 den närmaste tiden, många stora aktörer har fått tänka om.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hade helt missat att den hade såpass bra prislapp, blir nog mycket möjligen köp inom snar framtid

Medlem

Det var nån tracker som påstod att Oculusappen laddats ner ca 400k ggr till Android och iOS. Det skulle i så fall peka på 400k helt nya användare, dom som går från Q1 till Q2 har ju redan appen.

Den är säkert jättebra, men för mig faller det på spelen, finns inget som lockar förutom en handfull titlar i nuläget.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

De som gnäller på Facebookkravet är väl vi som inte använder FB. Majoriteten som gör det bryr sig väl inte så länge det funkar.

Medlem

Ptja, fantiserade mycket om VR och dess möjligheter.. köpte PSVR och har spenderat tid med samtliga headset. Tyvärr tror jag mindre på det idag än då.. inte för att upplevelserna blir sämre eller är otillräckliga, (det är överfett varje gång!!) utan för att spel och underhållning behöver vara utan större ansträngning för att det ska vara njutbart för mig. I livets pussel passar dessa ”theme park upplevelser” inte riktigt in, jag behöver avkoppling och njutning när jag konsumerar media på de timmar som blir över. En oklanderlig kvalitet och passform med bra anpassat material kanske skulle kunna ändra på det, men det dröjer nog några år till.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

De som gnäller på Facebookkravet är väl vi som inte använder FB. Majoriteten som gör det bryr sig väl inte så länge det funkar.

Jag använder FB men "gnäller" ändå på Facebookkravet. Enda anledningen egentligen till att jag inte köpt en själv än.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Låter som något som inte är sant eller som är högst siffermässigt manipulerat.. Eller ja.. Okej.. Kanske bokat fem gånger mer än första Oculus quest.... Dom är nog inte så intresserad av att förmedla hur många gånger mindre bokad det är än Oculus Rift....


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Jag använder FB men "gnäller" ändå på Facebookkravet. Enda anledningen egentligen till att jag inte köpt en själv än.

Det läskiga är väl att man blir utelåst om det strular sig med sin facebookanvändare, vad jag förstått.

Medlem

Är mer sugen på VR, men mindre sugen på Oculus.. Eller nä, mycket mindre! Jag har använt Facebook under alla år med falsk identitet btw.. Förr eller senare upptäcker dem väl..


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det läskiga är väl att man blir utelåst om det strular sig med sin facebookanvändare, vad jag förstått.

Har det hänt dig ofta under åren?

Medlem

Får hoppas jag får itag ett ex nästa månad. Tänkte ge mig själv ett i julklapp.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ni som inte tycker om Facebook så släpps snart HP Reverb G2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Låter som något som inte är sant eller som är högst siffermässigt manipulerat.. Eller ja.. Okej.. Kanske bokat fem gånger mer än första Oculus quest.... Dom är nog inte så intresserad av att förmedla hur många gånger mindre bokad det är än Oculus Rift....

Jag vet inte men det säljs mer spel på Quest plattformen än nån annan just nu.
Finns utvecklare som haft spel på Steam / Oculus Rift / PSVR år före det släpptes på Quest och på väldigt kort tid sålt mer där än dom 3 tidigare plattformarna tillsammans.

Ett spel som släpps samtidigt på PC och Quest kan Quest versionen ha 1000tals fler användare recensioner än PC versionen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_119148:

De som gnäller på Facebookkravet är väl vi som inte använder FB. Majoriteten som gör det bryr sig väl inte så länge det funkar.

Ja det där fattar jag inte hur man tänkt. Att man ska behöva vara medlem i en "social" plattform låter helt IQ befriat.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det läskiga är väl att man blir utelåst om det strular sig med sin facebookanvändare, vad jag förstått.

Ja, och att man inte får skapa konton enbart för VR-användningen. Och att man ger dem tillstånd till att spela in allt man gör, och när som helst hoppa in i ens session.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, och att man inte får skapa konton enbart för VR-användningen. Och att man ger dem tillstånd till att spela in allt man gör, och när som helst hoppa in i ens session.

Det där med att spela in allt man gör och hoppa in i ens sessions gäller Facebooks egna spel/appar.
Nån från Facebook kan inte dyka upp i half life alyx och säga ajjabajja du sa en icket pk svordom när headcraben hoppade fram.

Sen att det spelar in och samlar data endå är en annan sak men jag gissar inte det var det du syftade på.
Samla in data gör "alla VR headsets" bara läsa HTC privat policy VR mm tex


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det där med att spela in allt man gör och hoppa in i ens sessions gäller Facebooks egna spel/appar.
Nån från Facebook kan inte dyka upp i half life alyx och säga ajjabajja du sa en icket pk svordom när headcraben hoppade fram.

Sen att det spelar in och samlar data endå är en annan sak men jag gissar inte det var det du syftade på.
Samla in data gör "alla VR headsets" bara läsa HTC privat policy VR mm tex

Jag litar inte på att det bara skulle gälla deras egna spel/appar, och även om det skulle stämma så gör inte det problemet mindre direkt.
Det finns inget som helst som pekar på att Facebook skulle hantera folks data på ett ansvarsfullt sätt, snarare tvärtom.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag litar inte på att det bara skulle gälla deras egna spel/appar, och även om det skulle stämma så gör inte det problemet mindre direkt.
Det finns inget som helst som pekar på att Facebook skulle hantera folks data på ett ansvarsfullt sätt, snarare tvärtom.

Tur att det finns alternativ då 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har en Rift CV1 och är riktigt sugen på att uppgradera den till något nytt. Men kravet på Facebook känns som en rejäl dealbreaker för mig. Jag har ett Facebook-konto och har inga problem med att logga in på det om jag skulle vilja ha de extra funktionerna, men det är det där tvånget som tar emot. Att min Rift blir totalt värdelös 2023 om jag inte loggar in genom Facebook. Hårdvara ska inte vara låst till konton, och framför allt inte sociala medier. Och jag är ganska säker på att man vid uppköpet av Oculus försäkrade alla om att ett Facebook-konto inte skulle bli ett krav. Så Facebook kan dra åt skogen. Nu har jag mina ögon på Reverb G2 i stället. Visserligen är den dubbelt så dyr, men då kan jag försäkra mig om att den kommer gå att använda på mina villkor. Man kan ju även fundera över varför Quest 2 är så pass billig. Den är billig så att fler ska kunna köpa den. Den har kameror. Den kräver Facebook. Det är ingen svår matte.

Medlem

Det enda AAA spelet som fått mig sugen på VR är Resident Evil son släpptes för några år sen ssmt indiespelet Superhot.

Behövs fler storspel för att jag ska bli sugen.

Ett riktigt bra FPS, som ger känslan av krig. Ett RTS som ger känslan att man är en gud som övervakar och drar i trådarna. Ett Little Nightmare i VR

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har en Rift CV1 och är riktigt sugen på att uppgradera den till något nytt. Men kravet på Facebook känns som en rejäl dealbreaker för mig. Jag har ett Facebook-konto och har inga problem med att logga in på det om jag skulle vilja ha de extra funktionerna, men det är det där tvånget som tar emot. Att min Rift blir totalt värdelös 2023 om jag inte loggar in genom Facebook. Hårdvara ska inte vara låst till konton, och framför allt inte sociala medier. Och jag är ganska säker på att man vid uppköpet av Oculus försäkrade alla om att ett Facebook-konto inte skulle bli ett krav. Så Facebook kan dra åt skogen. Nu har jag mina ögon på Reverb G2 i stället. Visserligen är den dubbelt så dyr, men då kan jag försäkra mig om att den kommer gå att använda på mina villkor. Man kan ju även fundera över varför Quest 2 är så pass billig. Den är billig så att fler ska kunna köpa den. Den har kameror. Den kräver Facebook. Det är ingen svår matte.

Ja, det är såklart lätt att sälja hårdvaran väldigt billigt när man kan göra långt större vinster på att sälja datan som samlas in och annonsplatser mot användarna.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Det enda AAA spelet som fått mig sugen på VR är Resident Evil son släpptes för några år sen ssmt indiespelet Superhot.

Lite synd att vi aldrig fick VR versionen av Resident Evil till pc


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Det enda AAA spelet som fått mig sugen på VR är Resident Evil son släpptes för några år sen ssmt indiespelet Superhot.

Behövs fler storspel för att jag ska bli sugen.

Ett riktigt bra FPS, som ger känslan av krig. Ett RTS som ger känslan att man är en gud som övervakar och drar i trådarna. Ett Little Nightmare i VR

Håller inte med, finns massor med bra VR spel.
Problemet är att det finns ingen marknadsföring bakom 99% av dom så det kan inte hypas upp och folk känner helt enkelt inte till. Än färre är dom som inte har VR och väntar på spel ska släppas innan dom skaffar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Verkar ball detta, men det är bara vissa spel som man kan köra men man kan sedan streama detta till datorn?

Medlem

Det finns ex. vorpx som gör att (om någon skapat en profil) man kan köra icke VR spel i VR. Exempelvis Mass Effect osv.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

De som gnäller på Facebookkravet är väl vi som inte använder FB. Majoriteten som gör det bryr sig väl inte så länge det funkar.

Hade personligen planer på att skaffa Oculus Quest 2, var ganska hypad men den hypen dog typ så fort jag fick höra om inloggningskravet. Inte intresserad av att använda Facebook som en spelplattform.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

12
Skriv svar