CD Projekt Red tappar 25 % i aktievärde på två månader

Medlem

Jag tror det hela har med pandemin o göra att många aktier går ner så det har nog inget att göra med CPR att göra. Jag menar Cyberpunk är ju det bästa spelet någonsin skapat om man ska tro på alla fans. Men som sagt jag tror det hela har med pandemin o göra.

Medlem

Kanske skulle köpa nu då!

Medlem
Skrivet av nostalgisk:

Kan också lägga till att det finns fonder (bla Swedbank Robur ny teknik) som har stort innehav i CD Projekt Red.

Det är sant faktiskt!

Fonder är för övrigt det absolut bästa om man vill bygga kapital på sikt, på ett tryggare sätt än att sätta sig in i aktiehandel.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Det är absolut en översimplifiering, men finner ofta att spelföretag ofta går upp och ner snabbt kring releaser beroende på hur det går. Men sen kommer rapporterna som du säger och visar sanningen och då stabiliserar det sig.

Förmodligen så har de som håller koll redan försvunnit då. Storägare gör andra analyser.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är troligen inget luftslott. Varför skulle det vara det?

Svaret på det kommer någon gång efter release. Spelet är spekulativt en storsäljare baserat på en prognos, men ifall det skulle göra det HELT (*host* Anthem *host*) otänkbara och floppa eller inte alls leva upp till hypen så kommer aktien att sjunka till det egentliga värdet.
För mig att tex förboka spelet är nog ett säkert kort...även ifall det inte skulle motsvara mina förväntningar så har jag antagligen fått valuta för pengarna i alla fall. Skulle jag däremot köpa aktier för en relativt enorm summa för att det "troligen inte är något luftslott" kan jag förlora långt mer.

Jag har inte heller sett några tecken på att det skulle vara sämre än vad jag tror och hoppas att det skulle vara, men aktiekursen skiter väl i vad jag tycker, något som redan nu är uppenbart då den just sjönk.

Medlem

Ned 24% sedan toppen i augusti, men fortfarande upp 72% sedan botten i mars. Mellan botten i mars och toppen i augusti gick företaget upp med hela 126%, så inte så konstigt om de blir en rekyl ner efter ett sånt tjurrus. Välkommen till aktiemarknaden, så här har det alltid funkar där, inget att skriva hem om direkt (eller skriva en artikel om) om man frågar mig

Fragtjuv

Man kan ju även se att aktie stigit relativt stabilt under de senaste fem åren. Det brukar ju tyda på en viss stabilitet i aktiet. Mend et klart, om spelet gör en Anthem så lär ju aktien gå ner rejält.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Ender:

Svaret på det kommer någon gång efter release. Spelet är spekulativt en storsäljare baserat på en prognos, men ifall det skulle göra det HELT (*host* Anthem *host*) otänkbara och floppa eller inte alls leva upp till hypen så kommer aktien att sjunka till det egentliga värdet.
För mig att tex förboka spelet är nog ett säkert kort...även ifall det inte skulle motsvara mina förväntningar så har jag antagligen fått valuta för pengarna i alla fall. Skulle jag däremot köpa aktier för en relativt enorm summa för att det "troligen inte är något luftslott" kan jag förlora långt mer.

Jag har inte heller sett några tecken på att det skulle vara sämre än vad jag tror och hoppas att det skulle vara, men aktiekursen skiter väl i vad jag tycker, något som redan nu är uppenbart då den just sjönk.

Jag tror helt klart att det är sämre än vad folk först trodde, sedan har folk arbetat bort sin extremhype, men det är ju långt i från något som man kan kalla ett luftslott.

Men men...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Cd projekt red känns rätt så överväderat tycker jag..
Dom ligger runt samma värde som Ubisoft gör läste jag för ett tag sen, men vilket av dom två företagen hade du köpt om du skall tjäna pengar i ärlighetens namn? Vilka av dom två tjänar mest pengar när man kollar deras finanser?
Och dom äger egentligen inget av självaste varumärken till Witcher eller cyberpunk, dom har rättigheter till spelen, men kan säkert förlora det.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Sedan i Mars så kan man köpa certifikat/tracker för just CD Projekt via Avanza, vilket är bundet till aktiens utveckling och då speglar samma rörelser.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...

Rekommenderar att läsa på dock om certifikat och hur det fungerar på deras hjälp-sidor för att få extra klarhet i det.

Ja precis det går ju. Samtidigt brukar det tillkomma avgifter på trackers, vet dock inte hur det är här. Även om en tracker följer kursuppgång/nedgång så är det inte en investering direkt i aktien. Dock svinbra med trackers eftersom vissa aktier är svindyra.

Medlem
Skrivet av Blessus:

inte stiger aktier av att folk köper spel från dem eller ? hur funkar aktier i spel världen? någon som har koll?

stiger inte aktier av att folk köper aktier från dem, men kanske spel release kan påverka så folk köper aktier. är riktigt dålig på aktier å spel företag är jag dålig på. Någon som är bra på sånt förklara gärna om ni har tid och ork skulle uppskatta det?

Skrivet av WildThing:

Jo, men om spelet är populärt och säljer bra så kommer mer vilja köpa aktien, och då ökar värdet.

Om människor vill ha en andel i företag så köper de aktier. Nu har människor sålt. Värdet är bara vad andra köpare vill köpa för.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag tror helt klart att det är sämre än vad folk först trodde, sedan har folk arbetat bort sin extremhype, men det är ju långt i från något som man kan kalla ett luftslott.

Men men...

Vad "trodde folk först", vad kan man kalla ett luftslott, hur mycket är lagom och hur långt är ett snöre?

Ifall värdet skulle visa sig vara uppblåst av hypen kring spelet till orimliga proportioner (21000% värde ökning är ganska mycket i de flesta sammanhang) så var det väl inte helt i fas med det värdet som kommer visa sig efter release eller?

Men men...

Medlem

Ett luftslott är kanske mera som typ gizmondo och det där zombiespelet som sbz gjorde som tankade hela företaget, nästan. Det lär inte ske nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av SunShine:

De kanske borde prova o spela lite spel medans de väntar på cyberpunk istället för o sitta o vara nervösa på aktiebörsen hehe.

Det är inte några gamers som hoppat av kan jag ju säga till dig redan nu kan jag ju säga till dig

Medlem

Håller faktiskt lite med Ender att det påminner om luftslott i den mening att företaget är värt just nu runt 35 miljarder Pln, typ 80 miljarder svenska kr.

För att sätta det i ett sammanhang så är det är lika högt värderat som svenska ICA gruppen eller boliden. Stora svenska företag som omsätter 50-100 miljarder varje år och gör mång-miljard vinster med många tusentals antställda och gigantiska materialla tillgångar och värden, kontrakt och avtal med förhållandevis säkra inomstkällor.

Vad har Cd project red för något? Runt tusen anställda, De omsatte runt 1,2 miljarder sek 2019 med några hundra miljoner i vinst.
Dessutom så är hela deras verksamhet beroende på spelförsäljning vilket inte är på något sätt garanterat eller låg risk. Inga kunder i avtal eller garantier på framtida försäljning. Dessutom så verkar de villiga att satsa mycket på ett kort (se starbreeze).

Som någon nämnde så är P/E över hundra vilket är högt milt sagt.
De växer säkert nu under corona 2020 med högre vinst och omsättning men jag har ändå svårt att se hur det ska rättfärdiga den otroligt höga värderingen.

Men visst fördelarna är att de har en hög intjäning på varje omsatt krona och en hög tillväxt och en chans att fortsätta växa utan större investeringsbehov i form av lokaler eller dyra maskiner. Men det känns som denna tillväxt redan är inprisad flera gg om i kursen just nu.

Medlem
Skrivet av Stripe:

Ja precis det går ju. Samtidigt brukar det tillkomma avgifter på trackers, vet dock inte hur det är här. Även om en tracker följer kursuppgång/nedgång så är det inte en investering direkt i aktien. Dock svinbra med trackers eftersom vissa aktier är svindyra.

Nej om jag förstått det rätt så har du ju inte direkt ägande i bolaget, och kan inte rösta på omröstningar osv vid ägar-möten osv. Men det är ett smidigt sätt att "investera" eller "sattsa på" ett bolag man tror på, istället för att försöka köpa aktierna på en marknad som är svåråtkomlig, alternativt dyr.

Därför jag skrev att man får läsa på, så man vet vad man gör. Tror även Avanza har en mycket duktig och hjälpsam support man kan ringa till för frågor osv. Är själv väldigt nöjd med dom då jag använder de för mina fonder och investeringar.

Medlem
Skrivet av Greenz:

Beror på vad du menar med aktiemarknaden. För vissa företag som har att göra med livsmedel och andra saker kanske tappar enormt mycket. Men spelmarknaden har aldrig varit högre. Funderar på att köpa lite aktier bara för att, när cyberpunk släpps kommer den att öka igen.

Livsmedelsbranschen har snarare gått uppåt i Sverige under Covid19 än ner. Jobbar själv i livsmedelsbranschen och vi har för tillfället svårt att bygga lager åt kunderna då efterfrågan i nuläget är så pass stor. Varje missad produkt i nuläget betyder att en butik inte får sina varor.

De som tappat mest är hotell/restaurangbranschen.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

12
Skriv svar