Recension – Playstation 5

Robot
Recension – Playstation 5
Redaktör

Har jag missat att berätta något? Fråga på så försöker jag svara!


signatur
Medlem
NuZ
Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Något oklart? Fråga på så försöker jag svara!

Missa inte Fragzone-fredag, där Calle snackar PS5 och Xbox Series X/S med Sweclockers hårdvaruguru Jonas Thörnqvist. Live nu strax!

https://www.youtube.com/watch?v=oYXCODJN9sg&ab_channel=FZ.se

Hur sega var menyerna samt vadå hängde sig i laddningen till sidouppdraget? Alltså tvärslockna spelet alltså?

Sen kan du skicka konsolen till mig, PM adress


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Verkar riktigt trevlig. Hade gärna velat haft den nya dual sense kontrollen fast till xbox

Redaktör
Skrivet av NuZ:

Hur sega var menyerna samt vadå hängde sig i laddningen till sidouppdraget? Alltså tvärslockna spelet alltså?

Sen kan du skicka konsolen till mig, PM adress

Undermenyn tog några sekunder att ladda. Garanterat en poleringsgrej bara.

Det hängde sig: fastnade på en bakgrundsbild, inget mer hände. Fick stänga spelet och starta om. Också en grej som lär fixas.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Undermenyn tog några sekunder att ladda. Garanterat en poleringsgrej bara.

Det hängde sig: fastnade på en bakgrundsbild, inget mer hände. Fick stänga spelet och starta om. Också en grej som lär fixas.

Ahaa ok då försår jag Ja lär ju patchas i veckan. Tack för svar

Bra och tydlig recension! Snyggt jobbat! Har massor hype nu för next gen!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har jag missat att berätta något? Fråga på så försöker jag svara!

Det här kanske kan verka lite konstigt, men jag köpte min PS4 främst för att den kunde spela 3D bluray-filmer, sekundärt för spel, det kom på köpet. PS4 hade ju inte den möjligheten från början.

Kan den nya PS5 spela 3D bluray idag ur boxen?
Och skicka bilden ut till en 3D-tv, inte bara till något PSVR-headset?
Så man kan använda den på samma sätt som PS4?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har jag missat att berätta något? Fråga på så försöker jag svara!

Kanske något off-topic men vilken tv-bänk är det du har?

Medlem

Så både Xbox och Playstation får samma betyg? 4/5?
Jag tror vi behöver en ny recension där vi ställer de båda mot varandra!

Medlem

vem är mest tyst xbox eller ps5?

Medlem
Skrivet av ohGr:

Så både Xbox och Playstation får samma betyg? 4/5?
Jag tror vi behöver en ny recension där vi ställer de båda mot varandra!

Gud förbjude att de är lika bra!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har jag missat att berätta något? Fråga på så försöker jag svara!

Förstår jag detta rätt. Ps5-spelen måste man ha på sin interna SSD. Finns inga möjligheter att utöka lagringen för de spelen?

Känns som en ganska betydlig nackdel för min del.

Medlem

Hur varm blev Ps5an ? Var väl nå fint värmetest med värmekamera med Xbox nya? Samma med Ps5? Grader osv.

Minns in om ni mätte decibelnivåer på fläktarna? Av intresse? Eller är det helt enkelt så att.. den låter inte, punkt?

Så besviken på att jag med största sannolikhet inte kommer få någon ps5a på releasedagen (ej förbokat, försökte men det trilskades när elgiganten öppnade sin förbokning).

Medlem

Någonstans undrar man hur stressade Sony är.
Problem att tillverka konsoler, menyer och hårdvaru-funktioner som inte är aktiverade än, utan är kommande, kobsolen är stor som ett hus jämfört med Xboxen, fast det är samms hårdvara mer eller mindre.
Sen har ju deras pr inte varit lysande, jämfört med Microsoft.

Med det sagt, tror jag ändå det kommer säljas fler PlayStation. Vet inte varför, om det är pga Fifa? Alla snackar alltid Fifa och PlayStation, måste nog vara större än vad man tror.

Medlem

Jag är lite dåligt insatt i hur sån här teknologi fungerar men om det är så att jag startar igång Bloodborne, God Of War eller Red Dead 2 kommer de spelen flyta på mycket bättre nu och möjligtvis se bättre ut också? Fungerar även PS Now precis lika som på PS4 med samma utbud?

Medlem

Vad har den för energiförbrukning?

I vilket fall så kommer jag nog vänta på en PS5 Slim, vill inte ha ett sådant stort monster i TV-bänken.

EDIT: Digital Foundry nämner 200W.

Medlem

" Men den optiska läsaren ger en del ljud ifrån sig när en skiva sitter i," Det var ju kass, är den tyst när den visar en DVD,blu ray samt uhd blu ray film eller väsnas den där med?
Har ställt in min one S i ett skåp just för att jag irriterar mig på surret från skivspelaren när man ser på film från den.

Gen
Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Jag är lite dåligt insatt i hur sån här teknologi fungerar men om det är så att jag startar igång Bloodborne, God Of War eller Red Dead 2 kommer de spelen flyta på mycket bättre nu och möjligtvis se bättre ut också? Fungerar även PS Now precis lika som på PS4 med samma utbud?

Kan ha fel men tror det är som så att om spelet har upplåst FPS så går den så högt den kan men är FPSen låst till 30 då lär det automatiskt inte bli mer iaf. Dock borde frame times vara bättre kan man tycka (om de vart dåliga tidigare, som i Bloodborne tex).

För att en gammal titel ska få PS5 treatment lär det krävas en patch. Detta inkluderar upplösningen som inte automatiskt går upp till 4K (såvida den inte har Pro patch).

Känns som att spelen helt enkelt behöver patch för att kunna köras i 4K native i 60fps eller 8K alt 120Hz.

Medlem

Strax över 600GB lagring i en tid där inga spel låter en spela utan massiva installationer känns lite som en dealbreaker, gissar att det är det första som ändras i en Slim eller Pro-version.

Antar att det är svårt innan release men finns det möjlighet att bläddra runt i Playstation Store? Det ska ju inte vara en separat applikation denna gången men i såväl PS3 som PS4 har butiken laggat fram som att den vore Crysis på en kontorsdator.

Redaktör
Skrivet av ohGr:

Så både Xbox och Playstation får samma betyg? 4/5?
Jag tror vi behöver en ny recension där vi ställer de båda mot varandra!

Det kommer en jämförelse inom kort. Men mer för att berätta vad var och en av dem gör bra än att säga att den ena är bättre än den andra.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det kommer en jämförelse inom kort. Men mer för att berätta vad var och en av dem gör bra än att säga att den ena är bättre än den andra.

Klart ni ska! Var inte så politiskt korrekt nu

Redaktör
Skrivet av Siken:

Förstår jag detta rätt. Ps5-spelen måste man ha på sin interna SSD. Finns inga möjligheter att utöka lagringen för de spelen?

Känns som en ganska betydlig nackdel för min del.

Stämmer. Det finns en ledig M.2-plats där du kommer kunna installera valfri kompatibel SSD där. Men det är inte aktiverat än.

Varken med PS5 eller Xbox kan du köra next-gen-spelen från extern lagring, bara spel till äldre system. Men på Xbox Series X/S kan du i alla fall lagra den konsolens spel externt. Känns märkligt att det inte går på PS5, men jag gissar att det kommer framöver.


signatur
Flakmonkey
Skrivet av Fiigaro:

Jag är lite dåligt insatt i hur sån här teknologi fungerar men om det är så att jag startar igång Bloodborne, God Of War eller Red Dead 2 kommer de spelen flyta på mycket bättre nu och möjligtvis se bättre ut också? Fungerar även PS Now precis lika som på PS4 med samma utbud?

Skulle titta på den här, Digital Foundry har (som vanligt) en gedigen genomgång på hur det lirar.

Medlem

Undrar som en annan person hur det ser ut med värmen när man spelar?

Folk som oroar sig för lagringen så har de väl sagt att man skall kunna använda specifika m.2 ssder? Inte för att de är billigare än MS variant, men valmöjligheterna kan tendera att bli fler i slutändan. Har den även stöd för att köra Ps4-spel från en extern SSD borde inte problemet bli så stort nu i början.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Redaktör
Skrivet av bulleboss:

Hur varm blev Ps5an ? Var väl nå fint värmetest med värmekamera med Xbox nya? Samma med Ps5? Grader osv.

Minns in om ni mätte decibelnivåer på fläktarna? Av intresse? Eller är det helt enkelt så att.. den låter inte, punkt?

Så besviken på att jag med största sannolikhet inte kommer få någon ps5a på releasedagen (ej förbokat, försökte men det trilskades när elgiganten öppnade sin förbokning).

Jag har inte kunnat testa värme och ljud pga nedstängt kontor där mätgrejerna ligger. Men spelar det egentligen någon roll hur varm luft som fläkten blåser ut? Det viktiga är att den fungerar, och jag vet inte om man kan avgöra byggkvalitet eller levnadslängd utifrån luftens temperatur. (Sagt av en som inte kan ämnet, ska understrykas - rätta mig gärna om jag har fel.)

Men men. Med den vetenskapliga mätmetoden att hålla handen ovanför utblåsen känns luften lite svalare än den som kommer från Xboxarna. Men de har ju helt olika design på kylningen: Xbox skickar ut luften koncentrerat på ett ställe, men PS5:an har ventilhål spridda över stora delar av konsolen. Så svårt att jämföra gissar jag. Och ljudet: jag hör den om det är tyst i rummet och jag går nära, men inte med teveljudet på. Så den är rätt tyst.


signatur
Redaktör
Skrivet av Fiigaro:

Jag är lite dåligt insatt i hur sån här teknologi fungerar men om det är så att jag startar igång Bloodborne, God Of War eller Red Dead 2 kommer de spelen flyta på mycket bättre nu och möjligtvis se bättre ut också? Fungerar även PS Now precis lika som på PS4 med samma utbud?

Det beror helt på hur spelen är kodade. Vi får inte prata om PS Now (eller PS Store och ett par saker till) innan release, embargo där också.


signatur
Medlem
Skrivet av Håkan:

Någonstans undrar man hur stressade Sony är.
Problem att tillverka konsoler, menyer och hårdvaru-funktioner som inte är aktiverade än, utan är kommande, kobsolen är stor som ett hus jämfört med Xboxen, fast det är samms hårdvara mer eller mindre.
Sen har ju deras pr inte varit lysande, jämfört med Microsoft.

Med det sagt, tror jag ändå det kommer säljas fler PlayStation. Vet inte varför, om det är pga Fifa? Alla snackar alltid Fifa och PlayStation, måste nog vara större än vad man tror.

Problem med tillverkningen var ett rykte som Sony själva dementerar. Att SSD expansionen inte är aktiverad är ett medvetet val för att det just nu inte finns någon SSD som fungerar. Att den är stor har att göra med hur dom valde att utforma den, med en stor fläkt istället för två små bland annat, har inget med stress att göra utan var ett medvetet designval.

Så det där med stress är enbart ett fanboy rykte som folk använder för att försöka smutskasta Sony, jag fattar inte hur folk orkar.

Redaktör
Skrivet av grinnall:

Kanske något off-topic men vilken tv-bänk är det du har?

Nån tio år gammal Mio-bänk, vet ej vad den heter eller om den finns kvar. Men facket där PS5:an står är 17x55 cm.


signatur
Redaktör
Skrivet av Lilagröt:

" Men den optiska läsaren ger en del ljud ifrån sig när en skiva sitter i," Det var ju kass, är den tyst när den visar en DVD,blu ray samt uhd blu ray film eller väsnas den där med?
Har ställt in min one S i ett skåp just för att jag irriterar mig på surret från skivspelaren när man ser på film från den.

Den är rätt tyst vid filmtittande, hörs nåt försiktigt skivljud ibland. Inte alls som när den installerar spel.


signatur
Skriv svar