Recension – Playstation 5

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Strax över 600GB lagring i en tid där inga spel låter en spela utan massiva installationer känns lite som en dealbreaker, gissar att det är det första som ändras i en Slim eller Pro-version.

Antar att det är svårt innan release men finns det möjlighet att bläddra runt i Playstation Store? Det ska ju inte vara en separat applikation denna gången men i såväl PS3 som PS4 har butiken laggat fram som att den vore Crysis på en kontorsdator.

Det finns en slot för M.2-lagring, men den funkar inte än. Kommer aktiveras framöver, då krymper lagringsproblemet.

Det är embargo på PS Store och ett par andra saker till releasen.


signatur
Medlem

Vilken Ikea möbel är bäst lämpad för att gömma bort konsollen men fortfarande ge den luft?

Redaktör
Skrivet av ohGr:

Vilken Ikea möbel är bäst lämpad för att gömma bort konsollen men fortfarande ge den luft?

Den största?


signatur
Medlem

Är över 600GB lagring något negativt i dagens gaming samhället alltså :S Tror jag aldrig haft så mycket installerat samtidigt någonsin, varken på min PC eller PS4 .

Redaktör
Skrivet av Rydell1986:

Är över 600GB lagring något negativt i dagens gaming samhället alltså :S Tror jag aldrig haft så mycket installerat samtidigt någonsin, varken på min PC eller PS4 .

Det är en bekvämlighetsgrej, eller lyxproblem, och varierar förstås beroende på vad och hur man spelar. Jag gillar lagring, minskar behovet av att stuva om och planera.


signatur
Medlem

Sett folk som klagat på reddit etc att M2 slotten är avstängd för närvarande. Det finns dock en poäng med att den är det. Sony vill inte få en svek debatt vid release för att folk som inte vet bättre köper SSDs som sedan inte visar sig lira med PS5 eller ger sämre hastigheter.

Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Sett folk som klagat på reddit etc att M2 slotten är avstängd för närvarande. Det finns dock en poäng med att den är det. Sony vill inte få en svek debatt vid release för att folk som inte vet bättre köper SSDs som sedan inte visar sig lira med PS5 eller ger sämre hastigheter.

Inte bara på reddit. Finns av dom på FZ också. Dock är det främst från personer som troligtvis inte tänkt köpa en ändå


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Geeks Gaming

Jag är inte direkt intresserad av konsolerna (xbox/ps5) men däremot blev jag prylgalen av kontrollen!

Är det någon som vet något om stödet av den funktionen till pc?

Skrivet av Tomas Helenius:

Har jag missat att berätta något? Fråga på så försöker jag svara!

Om man kollar på kontrollens skakande, och hur man skall kunna känna av vart man går och hur man ska kunna känna sanden blåsa på en med den!
Hur kommer det vara efter 1-2månads spelande med den? Kommer det fortfarande vara Wow och ooo vad härligt, eller kommer man knappt lägga märke till det för man har vant sej?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Checker:

Inte bara på reddit. Finns av dom på FZ också. Dock är det främst från personer som troligtvis inte tänkt köpa en ändå

Hm, är det inte du som är inne och kommenterar i var och varannan tråd som handlar om Xbox? Och du har väl inte tänkt köpa en sådan? 😉

Avstängd
Skrivet av Leffe76:

Hm, är det inte du som är inne och kommenterar i var och varannan tråd som handlar om Xbox? Och du har väl inte tänkt köpa en sådan? 😉

Absolut. Dock försöker jag inte sprida fanboy tjafs eller göra hönor av fjädrar. Försöker istället föra diskussion. Inte alltid så lätt dock.

Trodde man fick diskutera spel här på siten

Har redan väldigt bra gaming PC så känner inget behov av xboxen. Släpper Microsoft något måste ha lir så stödjer jag dom genom att köpa där


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Redaktör
Skrivet av Snake Plissken:

Om man kollar på kontrollens skakande, och hur man skall kunna känna av vart man går och hur man ska kunna känna sanden blåsa på en med den!
Hur kommer det vara efter 1-2månads spelande med den? Kommer det fortfarande vara Wow och ooo vad härligt, eller kommer man knappt lägga märke till det för man har vant sej?

Jag har svårt att se varför man ska tröttna på något som är bra. Men ogillar du skaket så kan det dämpas eller stängas av.


signatur
Redaktör
Skrivet av NordhNet:

Jag är inte direkt intresserad av konsolerna (xbox/ps5) men däremot blev jag prylgalen av kontrollen!

Är det någon som vet något om stödet av den funktionen till pc?

Jag stoppde in den i pc:n och körde en sväng Wreckefest, så ja den funkar. Men kontrollerna måste konfigureras och det var förstås ingen haptisk feedback eller skak. Sånt lär behöva kodas in för att funka.


signatur
Medlem

Kunde tagit med att den inte stödjer 1440p på monitor vilket gjorde mig väldigt besviken då jag hade för avsikt att spela på monitor. Det är en sån pass dealbreaker för mig att jag överväger att skippa den.

Flakmonkey

Vad tyckte du om ljudet via hörlurar? Tempest och 3D-ljudet är ju något de också satsat hårt på och är nyfiken på hur det lirar iom att det inte ska kräva några speciella lurar för att fungera.

Medlem

Måste man fortfarande betala för psplus för att spela online?

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Är över 600GB lagring något negativt i dagens gaming samhället alltså :S Tror jag aldrig haft så mycket installerat samtidigt någonsin, varken på min PC eller PS4 .

När nerladdning av ett spel på 100GB tar 2-3 dagar vill nog inte folk radera spel fram och tillbaka.
Alla sitter inte på 100+Mbit internet.

Jag hade fram till för någon månad sedan 8/1Mbit (download var MAX 850kb/sek).
Sitter nu på 4G mobilt, det är fortfarande inte "supersnabbt", allt mellan 2MB-6MB/sek (så ~16->48Mbit) beroende på vart/när man laddar hem (oftast 4-5MB/sek (32-48Mbit)).
Kommer absolut inte radera/ladda hem, radera/ladda hem något förrens 100GB är en 10-20Min download MAX.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

För de som vill se lite mer om handkontrollen så är början på denna titt på Astro's Playroom ganska bra.

Skrivet av Tomas Helenius:

Jag har svårt att se varför man ska tröttna på något som är bra. Men ogillar du skaket så kan det dämpas eller stängas av.

Ogillar inte skak direkt, men jag personligen lägger knappt av dagens skak i kontroller för det e en sån vana med det, så mest att det inte skulle bli så med skaket på denna kontrollen, men skönt att höra att det e svårt att man skulle bli van med det.
Tack för svaret 👍


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Redaktör
Skrivet av Nosnos:

Vad tyckte du om ljudet via hörlurar? Tempest och 3D-ljudet är ju något de också satsat hårt på och är nyfiken på hur det lirar iom att det inte ska kräva några speciella lurar för att fungera.

Vi har inte fått 3D-lurarna än. Och jag är alldeles för marinerad i punk och grind för att axla farbror Barbros sparkdräkt och säga nåt klokt om ljudtekniken, men när jag använt lurar har det låtit rätt mycket som förväntat. Men jag har bara haft lurar lite, mest kört med surround (limpa, två satelliter, sub), och har då inte märkt något särskilt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har jag missat att berätta något? Fråga på så försöker jag svara!

Ljudet 😊

Har ni provat pulse?
Kan ni prova den med några andra standard hörlurar och se hur 3D-ljud upplevs då?

Många av launch spelen stödjer 3D ljud jämfört med Series X, så det skulle såklart vara intressant att se hur mycket ni tycker att det tillför.

"Some of the PS5 games with 3D Audio features include Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Marvel’s Spider-Man Remastered, Astro’s Playroom, Gran Turismo 7, Returnal, Destruction AllStars, Demon’s Souls, Ratchet & Clank: Rift Apart, Sackboy: A Big Adventure, Horizon Forbidden West, Resident Evil Village, and many others."

PSBlog

"PS5 3D Audio: Do You Need New Headphones?
Sony is designing PS5’s 3D audio around standard headphones for now, so you’ll be able to take advantage of the feature with hardware you already own. However, it intends to eventually optimise this for television speakers, sound bars, and surround sound systems. In short, it’ll work with whatever audio technology you already own, although the Pulse 3D Wireless Headset will be optimised for use with 3D audio."

Push Square

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Ljudet 😊

Har ni provat pulse?
Kan ni prova den med några andra standard hörlurar och se hur 3D-ljud upplevs då?

Många av launch spelen stödjer 3D ljud jämfört med Series X, så det skulle såklart vara intressant att se hur mycket ni tycker att det tillför.

"Some of the PS5 games with 3D Audio features include Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Marvel’s Spider-Man Remastered, Astro’s Playroom, Gran Turismo 7, Returnal, Destruction AllStars, Demon’s Souls, Ratchet & Clank: Rift Apart, Sackboy: A Big Adventure, Horizon Forbidden West, Resident Evil Village, and many others."

PSBlog

"PS5 3D Audio: Do You Need New Headphones?
Sony is designing PS5’s 3D audio around standard headphones for now, so you’ll be able to take advantage of the feature with hardware you already own. However, it intends to eventually optimise this for television speakers, sound bars, and surround sound systems. In short, it’ll work with whatever audio technology you already own, although the Pulse 3D Wireless Headset will be optimised for use with 3D audio."

Push Square

Jag får testa mer och återkomma!


signatur
Medlem

Vad får ni för nerladdningshastighet över wifi? Och kan ni testa lite hur bra det fungerar om konsolen står en bit ifrån routern.

Min gamla one s klarar inte ens 200mbit när jag laddar ner spel över wifi inte testat med sladd så kanske är konsolens processor som begränsar...

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Vad får ni för nerladdningshastighet över wifi? Och kan ni testa lite hur bra det fungerar om konsolen står en bit ifrån routern.

Min gamla one s klarar inte ens 200mbit när jag laddar ner spel över wifi inte testat med sladd så kanske är konsolens processor som begränsar...

PS5 har stöd för WiFi 6:

"The WiFi 6 (802.11ax) standard offers a maximum download speed of 9.6gbps. Meanwhile the fourth-generation WiFi tech in the original PS4 offered maximum speeds of 300mbps and the fifth-generation tech in the PS4 Pro/slim offered a maximum of 3.5gbps. Now, these top speeds only theoretical, as you’re lucky to achieve downloads a tenth that fast under real-world conditions. That said, it’s the comparison that’s useful – WiFi 6 is 32x faster than the WiFi 4 chip in the original PS4. WiFi 6 is also said to be more stable in WiFi-congested areas, so those trying to play online wirelessly in apartment blocks or public places will hopefully have less problems. Bottomline, Sony is using the best tech available to them this time, so maybe you’ll be able to ditch that dusty old ethernet cable."

WCCFTech

Men det kanske kan vara kul att veta hur FZ upplever det.

Redaktör
Skrivet av Lilagröt:

Vad får ni för nerladdningshastighet över wifi? Och kan ni testa lite hur bra det fungerar om konsolen står en bit ifrån routern.

Min gamla one s klarar inte ens 200mbit när jag laddar ner spel över wifi inte testat med sladd så kanske är konsolens processor som begränsar...

Skrivet av Fearnox:

PS5 har stöd för WiFi 6:

"The WiFi 6 (802.11ax) standard offers a maximum download speed of 9.6gbps. Meanwhile the fourth-generation WiFi tech in the original PS4 offered maximum speeds of 300mbps and the fifth-generation tech in the PS4 Pro/slim offered a maximum of 3.5gbps. Now, these top speeds only theoretical, as you’re lucky to achieve downloads a tenth that fast under real-world conditions. That said, it’s the comparison that’s useful – WiFi 6 is 32x faster than the WiFi 4 chip in the original PS4. WiFi 6 is also said to be more stable in WiFi-congested areas, so those trying to play online wirelessly in apartment blocks or public places will hopefully have less problems. Bottomline, Sony is using the best tech available to them this time, so maybe you’ll be able to ditch that dusty old ethernet cable."

WCCFTech

Men det kanske kan vara kul att veta hur FZ upplever det.

Jag har Comhem som ISP och har just tvingats ta bort min egen router (får massa packet loss i wifi med den) och köra deras, som verkligen inte är bra. Så jag har bara tankat spel kablat, och har dessvärre inte möjlighet att testa med anständig router.


signatur
Medlem
Skrivet av Siken:

Förstår jag detta rätt. Ps5-spelen måste man ha på sin interna SSD. Finns inga möjligheter att utöka lagringen för de spelen?

Känns som en ganska betydlig nackdel för min del.

Skrivet av Tomas Helenius:

Stämmer. Det finns en ledig M.2-plats där du kommer kunna installera valfri kompatibel SSD där. Men det är inte aktiverat än.

Varken med PS5 eller Xbox kan du köra next-gen-spelen från extern lagring, bara spel till äldre system. Men på Xbox Series X/S kan du i alla fall lagra den konsolens spel externt. Känns märkligt att det inte går på PS5, men jag gissar att det kommer framöver.

Det är ju lite smådåligt och öppnas ju förhoppningsvis upp framöver, men nu i början så är det väl främst PS4 spel som kommer vara utfyllnad av lagringen så det kanske inte gör så mycket på kort sikt.
Har man råd att uppgradera till m.2 när det kommer så klarar man nog sig på intern för PS5 spel och extern för PS4 spel de kommande 2 åren.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Sett folk som klagat på reddit etc att M2 slotten är avstängd för närvarande. Det finns dock en poäng med att den är det. Sony vill inte få en svek debatt vid release för att folk som inte vet bättre köper SSDs som sedan inte visar sig lira med PS5 eller ger sämre hastigheter.

Endå konstigt.
om nån stoppar in en SSD som är lite långsammare vad gör det om man får vänta några sekunder längre än om det körs från det interna?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Att SSD expansionen inte är aktiverad är ett medvetet val för att det just nu inte finns någon SSD som fungerar.

Fast det där är ju inte sant.
Finns ju redan NVME diskar från samsung som är större och snabbare än PS5ans.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag har Comhem som ISP och har just tvingats ta bort min egen router (får massa packet loss i wifi med den) och köra deras, som verkligen inte är bra. Så jag har bara tankat spel kablat, och har dessvärre inte möjlighet att testa med anständig router.

Inte kul att vara fast i klorna hos comhem. Men kanske något ni kan testa på kontoret sedan? Inte för att det är något som avgör om man köper en Xbox eller ps men ändå lite kul att veta.

Själv har jag wifi 6 i min stationära och wifi 5 i en bärbar och där får jag ut maximalt av min lina på båda (500/500 telia) däremot så klarar den stationära med wifi 6 av väggar och andra hinder lite bättre.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Den är rätt tyst vid filmtittande, hörs nåt försiktigt skivljud ibland. Inte alls som när den installerar spel.

Ok då är det inte så illa som jag tänkte i alla fall. Man får vara glad att det inte är som första revisionen av Xbox 360 innan man kunde installera spel så skivan snurra konstant.

Skriv svar